X
تبلیغات
رایتل

ذهن نوشت های خانم و آقای اردیبهشتی
 
قالب وبلاگ

سلام

توی قسمتی که آقای اردیبهشتی کار می کنه یک همکار خانم دارند که هر چند وقت یک بار آقای اردیبهشتی داستان ها از زیر آب زنی و کارشکنی ها و اشتباهاتی که از روی عمد و به اسم سهو انجام میده، تعریف می کنه. حالا راست و دروغش به پای راویش!!!!!!!!!!!!!!!

یک بار آقای اردیبهشتی گفت که این خانم مدام از حقوق زنان و پیشرفت و ارتقای مقام و امتیازات مساوی صحبت می کنه ولی با هیچ زنی نمی سازه و زیرآب همه زنان قسمت را زده و الان دیگه فقط تنها زن قسمته.

بعد آقای اردیبهشتی ازم سئوال کرد: شما زن ها چرا این جوری هستید؟! من نمی دونم اگه مدافع حقوق زنان هستید پس چرا زیرآب هم را می زنید یا جاهایی که این عقیده به نفعتون نیست خودتون را ضعیف و نیاز به حمایت می دونید و ...

خوب در پاسخ آقای اردیبهشتی و احتمالا آقایون دیگه باید بگم کلا جمع بستن همه زن ها و گفتن چرا شما زن ها این جوری هستید درست نیست! همه که مثل هم نیستند ولی برای توضیح چرایی رفتار این دسته از زنان باید یک سری توضیحات بدهم.

 

وقتی پیام هایی برای تغییر نگرش و ایجاد دیدگاه های جدید به افراد ارائه میشه این تغییر می تونه از دو طریق صورت بگیره.

راه مرکزی که مردم را ترغیب می کنه به یک موضوعی بیندیشند. در این مدل افراد استدلال های موجود در پیام را درک می کنند و به صورت منطقی و عقلانی کاربردهای یک موضع را مورد ارزیابی می دهند.

در راه پیرامونی افراد درباره خود پیام اندیشه زیادی نمی کنند و تمایل به تغییر نگرش بیشتر از سوی ویژگی های دیگر بیرونی نظیر جذابیت پیام رسان یا پاداشی که از این موضع نگرش دریافت می کنند، صورت می گیره.

باید عنوان کرد که اگرچه درصد تغییرات توسط راه پیرامونی بسیار بیشتر از راه مرکزی است و از این راه تغییر آسونتر رخ میده ولی تغییرات راه پیرامونی سطحی تر و ناپایدارتر است و عمر کوتاهی دارد، در حالی که تغییرات صورت گرفته از راه مرکزی باثبات تر و با دوام تر است اگرچه سخت تر است.

 

حالا بیایید این موضوع را ساده تر و در تعمیم به زنانی که خودشون را فمینیست و یا مدافع حقوق زنان معرفی می کنند، بیان کنیم.

بر اساس این تعریفی که کردیم تعداد واقعی پیروان و طرفدارن حقوق زنان که حقیقتا پیام برابری و تساوی حقوق و لزوم آن، همراه با شرایط و سختی هاش را درک کرده اند، بسیار کم است. این افراد کسانی هستند که درباره این مکتب فکری با دقت و عمیق فکر کرده اند. شرایط و سختی ها و امتیازاتش را سنجیده اند. عمیقا بهش باور دارند و در عمل هم پای اعتقاداتشون می ایستند.

در مقابل تعداد بیشتری از زنانی که ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، هنگامی که پیام های مربوط به تساوی و برابری حقوق زنان را شنیده اند بدون تفکر و تامل عمیق و منطقی روی محتوا و اصل پیام به دستاوردها و امتیازاتی که این مکتب فکری براشون به همراه داره تمرکز کردند و مثلا دیده اند که این مکتب فکری در زمینه برابری امتیازات و شرایط کاری یا تحصیلی به نفعشون صحبت کرده و در این زمینه شور حسینی طرفداری از حقوق زنان سراپای وجودشون را فرا می گیره و طرفدار آتشین حمایت از حقوق زنان میشند. بعد جای دیگر که این مکتب باعث سختی و دردسرشون میشه دم از این می زنند که زن موجود لطیفه و ظریفه و ...

و این جوری میشه که خلق الله انگشت به دهان می مونند از این تغییر جهت و رنگ این عزیزان دل که روی آفتاب پرست را بسیار کم کرده است.

نه فقط در مورد فمنیسم، در مورد هر مکتب فکری و یا مذهبی، عقیده سیا.سی یا فرهنگی و ... همین قضیه صادقه. همیشه پیروان حقیقی یک عقیده یا باور که عمیقا درباره اش فکر کردند و بهش پایبندند، بدون تعصب و افراط عقایدشون را بیان می کنند و در تمام شئون زندگی اون را به کار می برند بسیار کمتر از کسانی هستند که داعیه دار این عقیده یا مکتب هستند و با حرارت و تعصب و حالت افراطی ازش دفاع می کنند.

اینه که اگه خواستید یک مکتب یا باور یا عقیده را مورد بررسی یا قضاوت قرار بدهید برای داشتن یک زاویه دید مناسب خیلی بهتره که اون سیاهی لشگرهای افراطی را از اصل اون عقیده حذف کنید و سعی کنید دنبال پیروان واقعی اون عقیده بگردید که تعدادشون هم حقیقتا کمه.

 

پیوست: جالب این جاست که در اکثر مواقع پیروان حقیقی مورد اتهام و سرزنش و توهین همین سیاهی لشگرها قرار می گیرند و ازشون ضربه ها می خورند.

[ چهارشنبه 25 تیر 1393 ] [ 07:51 ] [ خانم اردیبهشتی ] [ نظرات (19) ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

آمار سایت
تعداد بازدید ها: 184238