آفتاب پرستان قرن جدید!

سلام

توی قسمتی که آقای اردیبهشتی کار می کنه یک همکار خانم دارند که هر چند وقت یک بار آقای اردیبهشتی داستان ها از زیر آب زنی و کارشکنی ها و اشتباهاتی که از روی عمد و به اسم سهو انجام میده، تعریف می کنه. حالا راست و دروغش به پای راویش!!!!!!!!!!!!!!!

یک بار آقای اردیبهشتی گفت که این خانم مدام از حقوق زنان و پیشرفت و ارتقای مقام و امتیازات مساوی صحبت می کنه ولی با هیچ زنی نمی سازه و زیرآب همه زنان قسمت را زده و الان دیگه فقط تنها زن قسمته.

بعد آقای اردیبهشتی ازم سئوال کرد: شما زن ها چرا این جوری هستید؟! من نمی دونم اگه مدافع حقوق زنان هستید پس چرا زیرآب هم را می زنید یا جاهایی که این عقیده به نفعتون نیست خودتون را ضعیف و نیاز به حمایت می دونید و ...

خوب در پاسخ آقای اردیبهشتی و احتمالا آقایون دیگه باید بگم کلا جمع بستن همه زن ها و گفتن چرا شما زن ها این جوری هستید درست نیست! همه که مثل هم نیستند ولی برای توضیح چرایی رفتار این دسته از زنان باید یک سری توضیحات بدهم.

 

وقتی پیام هایی برای تغییر نگرش و ایجاد دیدگاه های جدید به افراد ارائه میشه این تغییر می تونه از دو طریق صورت بگیره.

راه مرکزی که مردم را ترغیب می کنه به یک موضوعی بیندیشند. در این مدل افراد استدلال های موجود در پیام را درک می کنند و به صورت منطقی و عقلانی کاربردهای یک موضع را مورد ارزیابی می دهند.

در راه پیرامونی افراد درباره خود پیام اندیشه زیادی نمی کنند و تمایل به تغییر نگرش بیشتر از سوی ویژگی های دیگر بیرونی نظیر جذابیت پیام رسان یا پاداشی که از این موضع نگرش دریافت می کنند، صورت می گیره.

باید عنوان کرد که اگرچه درصد تغییرات توسط راه پیرامونی بسیار بیشتر از راه مرکزی است و از این راه تغییر آسونتر رخ میده ولی تغییرات راه پیرامونی سطحی تر و ناپایدارتر است و عمر کوتاهی دارد، در حالی که تغییرات صورت گرفته از راه مرکزی باثبات تر و با دوام تر است اگرچه سخت تر است.

 

حالا بیایید این موضوع را ساده تر و در تعمیم به زنانی که خودشون را فمینیست و یا مدافع حقوق زنان معرفی می کنند، بیان کنیم.

بر اساس این تعریفی که کردیم تعداد واقعی پیروان و طرفدارن حقوق زنان که حقیقتا پیام برابری و تساوی حقوق و لزوم آن، همراه با شرایط و سختی هاش را درک کرده اند، بسیار کم است. این افراد کسانی هستند که درباره این مکتب فکری با دقت و عمیق فکر کرده اند. شرایط و سختی ها و امتیازاتش را سنجیده اند. عمیقا بهش باور دارند و در عمل هم پای اعتقاداتشون می ایستند.

در مقابل تعداد بیشتری از زنانی که ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، هنگامی که پیام های مربوط به تساوی و برابری حقوق زنان را شنیده اند بدون تفکر و تامل عمیق و منطقی روی محتوا و اصل پیام به دستاوردها و امتیازاتی که این مکتب فکری براشون به همراه داره تمرکز کردند و مثلا دیده اند که این مکتب فکری در زمینه برابری امتیازات و شرایط کاری یا تحصیلی به نفعشون صحبت کرده و در این زمینه شور حسینی طرفداری از حقوق زنان سراپای وجودشون را فرا می گیره و طرفدار آتشین حمایت از حقوق زنان میشند. بعد جای دیگر که این مکتب باعث سختی و دردسرشون میشه دم از این می زنند که زن موجود لطیفه و ظریفه و ...

و این جوری میشه که خلق الله انگشت به دهان می مونند از این تغییر جهت و رنگ این عزیزان دل که روی آفتاب پرست را بسیار کم کرده است.

نه فقط در مورد فمنیسم، در مورد هر مکتب فکری و یا مذهبی، عقیده سیا.سی یا فرهنگی و ... همین قضیه صادقه. همیشه پیروان حقیقی یک عقیده یا باور که عمیقا درباره اش فکر کردند و بهش پایبندند، بدون تعصب و افراط عقایدشون را بیان می کنند و در تمام شئون زندگی اون را به کار می برند بسیار کمتر از کسانی هستند که داعیه دار این عقیده یا مکتب هستند و با حرارت و تعصب و حالت افراطی ازش دفاع می کنند.

اینه که اگه خواستید یک مکتب یا باور یا عقیده را مورد بررسی یا قضاوت قرار بدهید برای داشتن یک زاویه دید مناسب خیلی بهتره که اون سیاهی لشگرهای افراطی را از اصل اون عقیده حذف کنید و سعی کنید دنبال پیروان واقعی اون عقیده بگردید که تعدادشون هم حقیقتا کمه.

 

پیوست: جالب این جاست که در اکثر مواقع پیروان حقیقی مورد اتهام و سرزنش و توهین همین سیاهی لشگرها قرار می گیرند و ازشون ضربه ها می خورند.

نظرات 19 + ارسال نظر
گل آبی چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 09:41

خانم اردیبهشتی متاسفم که باید حرفهای آقای اردیبهشتی رو تایید کنم. توی این سالهای کار همیشه بدترین ضربه ها رو از خانمهای همکار خوردم. بیشترین مشکلات و زیرآب زنی ها و دروغ و تهمتها از این دسته آدمهاست.....

بله! متاسفانه! گفتم که این دسته مصلحت طلبان چند رنگ خویشتن اندیش هستند!

ماهی سیاه کوچولو چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 10:27 http://1nicegirl8.blogsky.com

حیف که دیگه فمنیست نیستم چونکه سخت بود
و گرنه دفاع جانانه یی از اون خانوم میکردم ...
و اما چون سلب استعداد شدم در این مورد باید بگم ک
میدونین یه فمنیست واقعی و مدافعان آن نه تنها منفعتی از این چیزا نمیبینن بلکه کلی هم ضربه میخورن و ناسزا میشنون
پس در نتیجه اون خانوم وقتی منفعت برده و همه خانومها رو یکی یکی زیر آب برده و خودش داره نفس میکشه فمنیست واقعی نیست
یه گرگه که لباس ببعی پوشیده تا بقیه به زنان اینطوری نگاه کنن ...

یک فمنیست واقعی هیچ وقت متعصبانه و یک طرفه جانبداری نمی کنه. یک فمینیست واقعی چیزی بیشتر از حقی که براش تلاش کرده و مستحقشه چیزی نمی خواهد.
نه! معلومه که نیست! یک منفعت طلبه که از هر عقیده ای چیزی که به نفعشه را انتخاب می کنه

صنم چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 10:51 http://daftaresanam.persianblog.ir/

سلام
زن و مرد که نداره دنیا دنیاییه که دسته قابل توجهی از آدما همه جا مصلحت خودشون رو به هرچیزی ترجیح میدن!!
اما من فکر میکنم خانومها در این زمینه بی سیاست تر هستن و بیشتر خودشون رُ رو میکنن

منم نگفتم زن ها فقط این جوریند. با گفتن یک مثال قابل لمس سعی کردم به یک نتیجه کلی برسم!

مهرپرور چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 10:53 http://mehrparvar.blogfa.com

سلام
متاسفانه همیشه هم این افراد بیشتر دیده میشن، اما یک عالم زن فداکار و با مسئولیت دیده نمیشند. چند وقت پیش داییم داشت درباره چیزهایی که همکاراش از همسرانشون میگن تعریف میکرد، به مامان گفتم: میشه یکیشون بیان از خوبی خانومهاشون تعریف کنند!؟؟؟ یا خوبی وظیفه است و گفتن نداره!

راجع به فمنیسم، زنهایی هم هستند که هیچ وقت بهش فکر نکردن و حتی شاید اسمشم به گوششون نخورده ولی به خوبی اون رو اجرا میکنند. خیلی محکم روی پای خودشون می ایستن و بدون ضایع کردن حق هیچ زن و مردی اجازه پایمال شدن حق خودشون رو هم تا جایی که بتونن واگذار نمیکنن.

بعضی چیزها ذاتی و بعضی چیزها اکتسابیه! خود من قسمتی از تفکرات فمینیستیم گویا ذاتیه!

فمینیسم یا هر ایسم دیگه ای فقط یک اسمه! مهم ذاته یک باوره مهم اسامی نیست.

milad چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 13:01 http://salibhayekohne.blogsky.com

سلام
پست قبلی خواستین منظورم توضیح بدم که اینجا دقیقاً به همون اشاره کردین.
اگه بخوام تمثیلی بحث کنم و نمونه بگم به نظرم نمیشه تو چند خط منظور رسوند و احتمالاً خاطر بانوان گرامی آزرده میشه!
درود به همه بانوان نواندیش ایران

سپیدار چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 17:46

به نظر من این مساله خاص زنهای فمینیست یا اصولا زنها نیست بلکه همه انسانها همینطورند: اونچه می گن با اونچه عمل می کنن خیلی فاصله داره. برای همین آدمها رو با عملشون باید شناخت نه ادعاشون.
در مورد این خانم من فکر می کنم ایشون می خوان فمینیست به نظر برسن تا مردها حقشون رو نخورن- فقط حق خودشون رو- به سرنوشت بقیه زنها هم اهمیتی نمیدن. مناسبترین صفت برای چنین آدمی، خودخواهه.

من هم در انتها به همه عقاید و نگرش ها تعمیم دادم.

این که چرا افراد برخلاف نگرش ها و باورهاشون عمل می کنند دلایل متفاوتی داره. ممکنه به شرایط اجتماعی برگرده و یا میزان قدرت نگرش و ...

مینو چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 17:58 http://milad321.blogfa.com

سلام
متاسفانه من هم در محیط کار متوجه این موضوع شدم۰فکر میکن مشکل همین است که گفتید۰علاوه بر آن در بعضی خانمها هم مقداری حسادت هست که دوست دارند فقط خودشان مد نظر باشند۰این حرف را که میزدم یاد خانمی افتادم که دو سه سال بعد از شروع کار من ریس گروه شده بود و اجازه نمیداد هیچ خانمی در گروه مشغول به کار شود۰

فکر نمی کنم حسادت فقط مختص ذات زنان باشه ولی این که چرا این کار را می کنند باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیره! شاید زنان از ابتدا بیشتر از مردان در کورس رقابت با هم جنس در جلب توجه بودند!

فاطمه چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 20:29

برایم فرقی نداره چه زن چه مرد که بخواد پیشرفت کنه کمک بخوادبهش کمک میکنم ولی به زنان ضعیف بیشتره

بله! اگه کسی کمک بخواهد.

راستی شما همون فاطمه هستید که ایمیل داد؟! اگه همون هستید ایمیلتون را یک بار دیگه بگذارید درست نبود!

نیره چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 21:28

بله از یان ادمها زیاد دیدم
یه مدلشم اینه که دم از حفظ محیط زیست میزنن و بایت خشک شدن دریاچه ارومیه و چیزای دیگه کلی اه و ناله میکنن ولی خودشون زباله هاشونو تفکیک نمیکنن و در مصرف آب اسراف میکنن و...

مدل های فراوونی میشه مثال زد!

Mahpari پنج‌شنبه 26 تیر 1393 ساعت 00:40 http://mahpari.blogsky.com/

خواهش میکنم بهم سر بزنید
منتظرم
http://mahpari.blogsky.com/

بانوی ماه پنج‌شنبه 26 تیر 1393 ساعت 05:49 http://mid-day-moon.blogsky.com

سلام
متاسفانه باید بگم وقتی پای منافع و موقعیت کاری میرسه خیلی از خانم ها ( نمیشه گفت همه و جمع بست) ولی برای رسیدن به چیزی که میخوان حاضر هستند هر کاری بکنن. دیگه زیر آب زدن همکار ها که خیلی کار سطحی هست.
البته این آقایون رو مستثنی نمیکنه از قضیه و اونا هم برای هم این کارو میکنن.
ولی اینکه خانم ها هم زیرآب هم رو میزنن و هم مظلوم نمایی میکنن دیگه فوق تحمله منه

نه! آقایون مستثنی نیستند و توی اون ها هم از این مدل کارها پیدا میشه

تسنیم پنج‌شنبه 26 تیر 1393 ساعت 11:35 http://maskoob.blogfa.com

سلام
متاسفانه تجربه چندساله کاری من در محیطهای مختلف نظر همسرتون رو کاملا تایید میکنه.اتفاقا همین الان هم من یک همکار مجرد دارم که در حرف بسیار از مردها بدگویی میکنه و دائم حرف از مظلومیت و بیچارگی زنها میزنه(تعریف عامیانه فمنیسم!) اما کاملا عکس این حرفها عمل میکنه. به نظرم دلیلش به همون حسادت نسبتا ذاتی زنها نسبت به موفقیت و به چشم اومدن همجنسهای خودشون برمیگرده!
گفتم حسادت ذاتی( و میدونم که موافق نیستید)چون واقعا اعتقاد دارم که بخش زیادی از این حس در سرشت زنهاست منتها بعضیها اون رو کنترل میکنند باهاش منطقی برخورد میکنند و بعضیها هم به دلیل عدم شناخت صحیح از خودشون و احساساتشون بصورت ناشیانه اون رو نشون میدهند.
البته این رو هم بگم که من هیچ اعتقاد و عقیده ای به فمنیسم ندارم و اساسا در ذهنم جایی نداره.

این پست من هم درباره فمینیست نبود. مثال اول برای توضیح این نحوه تغییر نگرش بود.

بله! من معتقد نیستم که حسادت یک چیز ذاتی در وجود انسان و بخصوص زنان است. هنوز هم مدرک علمی ندیدم که ژن مخصوص حسادت در زنان را کشف کرده باشند!

مرضیه پنج‌شنبه 26 تیر 1393 ساعت 13:09 http://ghadaghan1.mihanblog.com/

سلام.
از اول تا آخرشو موافقم.
سیاستهای یک بام و دو هوا. هر وقت به نفعت بود طرفدار یه حزب ،اونم دو آتیشه ،به نفعتم نبود کلن منکر میشی و ماده وتبصره میاری.

گشتا جمعه 27 تیر 1393 ساعت 21:41 http://mazemaze.blogfa.com/

من صحبت های اقای اردیبهشتی رو قبول دارم اما دلیلش رو نمیدونم. ضمن اینکه میدونم این مدل زیراب زنی ها در بین مردان هم وجود داره اما تو تجربیات خودم به این نتیجه رسیدم که تو جامعه ما خانم ها بیشتر این مدل رفتارها رو دارن. بخاطر همینم هست که تو دانشکده سعی میکنم تو گروه جزوه نویسی اقایون عضو باشم، برنامه کلاس ها وامتحانات رو از هم کلاسی های مذکر! بگیرم و... چون بهم ثابت شده که اقایون تو این موارد خیلی دست ودلبازتر رفتار میکنن وبه اصطلاح با معرفتتر هستن. ودر ضمن حواشی کمتری هم دارن. کلا با اقایون تو محیط های رسمی راحتترم!!

راستش من الان و در جمع دوستان دانشجوی زن جدیدم بسیار دست و دلبازی علمی و کمک های همه جانبه زیاد دیده ام و برای همین نمی تونم تعمیم بدهم.
برای همین باور دارم این موارد ذاتی نیست و فرهنگ و باورها از زنان چنین ساخته اند که همیشه در رقابت و مقابل هم باشند تا در کنار هم!

فاطمه شنبه 28 تیر 1393 ساعت 14:49

سلام خانم اردیبهشتیی عزیز
اون فاطمه که ایمیل داد من بودم دوباره میفرستم.
esfandiary. fatemeh@ pidec.com

فرستادم

برنا یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 08:57 http://www.newday2014.blogfa.com

در محل کار ما خیلی از خانم ها اصلا با هم حرف هم نمیزنن
(یه جورایی سایه همو با تیر میزنن)
نمیدونم چرا نسبت به هم اینطوری هستند....

چه قدر بد!

یلدا سه‌شنبه 31 تیر 1393 ساعت 12:34 http://apartyadance.blogfa.com

چند وقت پیش در خانه ی همسرم (قبل از ازدواجمون)یک جلسه ای برگزار شد که در اون ایشون مبانی فلسفی فمینیسم و سیر تحولاتش در تاریخ رو شرح می داد.
مقالات و منابع همه انگلیسی بودند و همسرم در لحظه اونا رو برای ما ترجمه ی کرد.
اگه بخوام یه کلیتی ازش بگم اینه که فمینیسم در طول زمان بسیار تغییر کرده.و دارای ۳دوره ی تحول هست.
کسانی که مدعی فمینیسم هستن باید بدونن پیرو کودوم موجش هستن؟
چون از نظر مبانی و اصول موجهای اول و دوم و سوم بسیار متفاوتن.و حتی در برخی موارد متضادن.
منظور من از گفتن این حرف اینه که بیاین قبل از اینکه دنباله روئه اسم یک جریان فکری باشیم؛اول اصول و مبانیش رو بشناسیم و ببینیم آیا قابل انطباق با جایگاه تاریخی و اجتماعی جامعه ی ما هست یا نه؟من فکر می کنم بخشی از این عدم تطابق حرف و عمل ما خانومهای مدعی فمینیست؛بخاطر نگرش و برداشت سطحی ما از این مکتب فکریه.

بله! حرف من هم همینه! من دوره لیسانس یک تحقیق جامع درباره فمینیسم انجام دادم حتی در اسلام.
حرف همین پست هم همینه. وقتی اطلاعات سطحی باشه ظاهر یک عقیده را در بر می گیره و راحت تغییر می کنه ولی وقتی عمیق باشه میشه منطقت و عمق وجودت.

به نظر من هر مکتب فکری برای زنده ماندن و ادامه حیات دادن باید منعطف باشه و با زمان و نیازهای جدید جامعه جلو بره. مکتبی که اصولش در همان زمان پایه گذاریش بمونه و با زمان جلو نره محکوم به فناست.

بیگانه چهارشنبه 1 مرداد 1393 ساعت 12:56 http://beekhabi.blogfa.com/

بازم گلی به جمال این خانوم همکار آقای اردیبهشتی!
ضدزن ترین آدمهای دنیا، همون خانوم هایی هستند که تو مجلس شورای اسلامی نشستن و دارن واسه خانوما قانون وضع می کنن!
خیر سرشون اونجا هستند که از حقوق نیمی از جمعیت یه کشور، یعنی بیش از چهل میلیون انسان! دفاع کنن!!!
آدم گاهی از تعجب چشاش چهارتا میشه، نمی دونم واقعاً این خانوم ها چه جوری فکر می کنن؟از چه خونواده هایی اومدن!؟

اون ها کلا یک فلسفه جداگانه دیگه ای دارند!
اون ها ذوب شده اند در....

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 5 مرداد 1393 ساعت 22:10 http://1nicegirl8.blogsky.com/

الان به این فکر میکردم که کاشکی یه عقیده اختراع میشد که بصورت اتوماتیک عقیده هایی که به نفعمونه جمع آوری میکرد تا ازشون استفاده کنیم...
خب الان دلم خواست بعدن شاید دلم نخاست

ایده جالبیه!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد