مهرت را می گذارم کنار و می زنم لت و پارت می کنم!!!!!!

سلام

جمعه با فامیل رفته بودیم پارک پرندگان که جای دوستان خالی. در مسیر رفت یک خانواده داشتند به سمت ما می آمدند. صدای بلند صبحت های زن و شوهری که جلوی ما بودند نیاز به دقت خاصی نبود که توجه همه را به این مکالمه جلب کنه. مرد با خشم و صدای بلند گفت: مهریه ات را می گذارم کنار و این قدر می زنمت که لت و پار بشی!

حالم بد شد! خیلی بد شد! این دیدگاه را که نسبت به زن به عنوان یک کالا که مهرش را دادی پس صاحب اختیار اون هستی، شاید خیلی مردان داشته باشند.

حالا یک عده مثل این آقا این باور را به زبان میارند و سخت باور دارند که پول زنشون را دادند و صاحب اون هستند و هر رفتاری که دوست دارند و صلاح می دونند می تونند باهاش داشته باشند. دقیق مثل کالایی که خریداری شده و این کالا صاحب عقل و احساس و نظر نیست.

یک عده هم که این باور را در لایه های زیرین منطقشون پنهان کردند و بدون بیان آشکار این باور، عقیده دارند که بهتر از زن می فهمند، بهتر از اون عمل می کنند، بهتر از اون صلاحش را می دونند. صاحب اختیار اون ها هستند و اون ها باید به زن بگند چه بکنند و چه نکنند.

این افراد کسانی هستند که عمیقا باور دارند زنان موجوداتی کمتر و کهتر از اون ها هستند. مغزشون، منطقشون، توانایی هاشون و... کمتر از مردان است و برای ادامه زندگی نیاز به سرپرستی مردان دارند.

این نگاه کالایی به زن است که باعث بهره برداری ها و سواستفاده های جنـ.سی از زنان، به غنیمت بردن زنان در جنگ ها، کنیزی و آمیز.ش بدون اختیار و کمتر بودن دیه و حق سرپرستی و ... می شود.

 

و من با اندوه می اندیشم چه راه طولانی در پیش است که نگاه برابر و انسانی به زن بشود...

نظرات 44 + ارسال نظر
باران پاییزی یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 10:03 http://baranpaiezi.blogsky.com

داداشم تعریف می کرد عید بود و داشتیم می رفتیم عید دیدنی. یک دفعه تصادف شد. راننده ای که تصادف کرده بود پیاده شد و در سمت جلوی ماشین خودش رو باز کرد و نفر جلویی رو تا می تونست زد. ما که متعجب بودیم پیاده شدیم ببینیم این آقا کی رو اینقدر نوازش می کنه با مشت و لگد؟
بله این آقا تا می تونست به خانومش فحش می داد و می زدش که چرا هی می گی اول بریم عید دیدنی خونه ی بابا مامان من، خونه ی داداشم اینا و .... بالاخره با هر زحمتی بود جداش کردیم و ماجرا فیصله داده شد اما اون روح اون زن که زخمی شد و شخصیتش پیش ملت خرد شد چی؟؟؟؟؟
عصر حجر که میگن ماییم ما جهان سومی ها. مرد هایی که یه قانون کت و کلفت پشتشونه که همون مرد ها نوشتنش.
کم ندیدم ازین موارد خانوم اردیبهشتی. حقوق انسانیت داره پایمال میشه متاسفانه این روز ها، زن و مرد هم نداره


بی ربط یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 10:07 http://idleuser.blogfa.com/

برای پشت سر گذاشتن انواع تبعیض ها (جنسینی، قومی، نژادی، ملیتی، درآمدی، اعتقادی و اجتماعی) و برای این که انسان وار نسبت به هم رفتار کنیم، راه بسیار طولانی در پیش داریم.
ببنید حرفم اینه که فقط جنسیتی نگاه نکنید؛ به دو دلیل، یکی این که مردی که دائم تحت تأثیر تبعیض های دیگه هست خیلی آدم حسابی نیست که بشه از توقع داشت با زنش مثل یه کالا رفتار نکنه و دوم این که این نوع تبعیض ها به صورت کاملن مشخص در هم تنیده هستن و برطرف شدن هر کدوم می تونه به دیگری وابسته باشه.
ما باید توسعه پیدا کنیم در همه زمینه ها و پیشرفت در یه زمینه می تونه مقدمه پیشرفت در زمینه های دیگه باشه.

من دقیق متوجه نشدم الان مورد تبعیض قرار گرفتن توسط یکی چرا باید باعث بشه دیگری هم تبعیض قائل بشه؟! مگه این که ادم سالمی نباشه!
این درسته ما بگیم چون یکی زده به ماشین ما، ما هم باید بزنیم به ماشین دیگری؟!
من هم قبول دارم تبعیض ها بسیار زیاده و انواع مختلفی داره ولی اگه تبعیض علیه قومیت ها و ادیان دیگه تو ایران برطرف بشه یعنی دیگه نیاز نیست برای برطرف شدن تبعیض جنسیتی تلاشی بشه؟!

مهرپرور یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 10:45 http://mehrparvar.blogfa.com

سلام
یک پیامی تو وایبر خوندم، محتواش این بود که املاح شیر مادر وقتی بچه پسر باشه، دو برابر وقتیه که بچه دختره و این رو یکی از معجزات خداوند دونسته بود که تو قرآن هم اومده که سهم پسر دو برابره...یعنی از همون آغااااااااااااااااااااااز همین شکلیه!!
من رگ کُفرم اون موقع زد بالا و بسیار خرسند شدم که شیرخشک خوردم

حالا خودت ربطش رو به مهریه پیدا کن
با توجه به اینکه تقریبا همه مردها رگه هایی از اینجور فکرها دارند، خواهشمندیم تو یه پست بنویس چطور تشخیص بدیم این رگه هاشون کمتره؟؟!...با تشکر



شما بی خیال شو! والا چه کاریه؟! به ندرت تو پیدا میشه این مردهایی که این رگه ها کم داشته باشه چه برسه نداشته باشه!

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 11:56

اصاب فمینیستیم بهم ریخت

حالا خون خودت را کثیف نکن

فرناز یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 12:16 http://nimeyerah.blogspot.com

این نگاه از ما مادرها باید شروع بشه که خوشبختانه شده. پیش میره و فراگیر می شه اما زمان لازم داره. شاید چندین سال و شاید هم چندین نسل. ولی به عقب برنمی گرده.

بله! زمان می بره

Rima یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 12:18 http://dailytalk.blogfa.com

چقدر ناراحت کننده است دیدن این منظره ها
ما هم که یه بار اون جا رفتیم فقط از این دست خونواده ها دیدیم، خونواده های بی اعصاب که بچه رو میزنن و اون هوار میکشه! اونایی که واسه خانومشون بستنی نمیخرن چون گرونه و خانومش قهر میکنه و ... .
کلا پارکش علیرغم منظره زیباش بدآموزی داره روحیه آدم خراب میشه
الهی که همیشه خوشبختی مردم رو ببینی و حس خوب زندگیشون حالت رو بهتر کنه

بله واقعا غم انگیزه

عاصی یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 13:00

ایشالا ما انقدر عمر کنیم منقرض شدن این آدمهایی که همچین طرز تفکری رو دارن ببینیم
بلند بگو آمییییییییییییییین!

آآآآآآآآآآآآآآآآآآمیییییییییییییییییین

[ بدون نام ] یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 13:13

متأسفم ولی خودمون خودمونو دست کم میگیریم و باعث میشیم خیلی از ظلم ها بهمون وارد بشه اگه همش نه ولی 60 درصد خود ما خانمها مقصریم
حالا چرا اومده بودن باهم پارک پرندگان و انرژی منفی بدن به اون پرنده های بیچاره گناه دارن خوببببببببب

داشتند برمی گشتند.
شاید یک پرنده نر به خانومه نگاه کرده بوده!

مرضیه یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 14:23

چند وقت پیش داشتم یه مقاله راجع به مغز زن و مرد میخوندم. نوشته بود چارلز داروین تو کتاب نسل بشر گفته که زنان به علت طبیعتشان از مردان کم هوش ترند. نظر شما چیه خانم اردیبهشتی ؟ تو روانشناسی راجع به توانایی های ذهنی زن چی میگن؟ شنیدم زیگموند فرویدم همین فکرو میکرده و از به دنیا اومدن دخترش زیاد خوشحال نبوده.

عزیزم جواب کامنت تو یک پست میشه. اگه اجازه بدی موضوع پست بعدی را به جواب سوال تو اختصاص بدهم.

مینو یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 19:14 http://milad321.blogfa.com

این روزها از خبرهایی که در مورد گروه های تند رو در کشورهایی مثل عراق میشنوم واقعا حالم بد است۰

نیره یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 21:12

یه دید دیگه هم اینه که تا مهر داره قدرت قانونی داره. یعنی مهریه ت رو میدم که دیگه نتونی منو بندازی زندان یا درخواست طلاق کنی و...
به هرحال باعث تاسفه.

در هر صورت وقتی حق زن را با پول بسنجند همون نگاه کالایی بهش دارند

emasis یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 21:43

والا امروز دیگه مثل دیروز نیست ، خانمه میره کلاس دفاع شخصی و مرده تا چیزی بخواد بگه و بزنتش ، بر میگرده میگه حالا بزا برسیم خونه بهت میگم کی کی رو لت و پار میکنه

بیرون خانمی میکنم چیزی بهت نمیگم ؛ بعد رسید خونه بر میگرده میگه بیرون چی میگفتی؟؟؟ دوباره بگو؟؟؟! ( البته من خیلی مودبانه گفتم)

تکرار اون حرف همانا و شکست دست و پای مرد مذکور از چند ناحیه همانا

جالب بود!

emasis یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 21:45 http://emasis.blogsky.com/

بنا بر رسمی که برا روز جهانی وب نویسی هست و می باس به دوستانی که اسمشون تو لیست 5 وب برتر هست اطلاع داد ، خواستم بگم اسمتونو گذاشتم تو لیست

ممنون

رکسانا یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 21:59

چه غمناک کاش زنان ازاد ومستقل زندگی میکردن همیشه دوست دارم ای جوری باشم ولی در جامعه مردسالار ایران واقعا نمیشه

نباید ناامید شد و دست از تلاش برداشت.

emasis یکشنبه 9 شهریور 1393 ساعت 22:32 http://emasis.blogsky.com/

تو این پست کامل توضیح دادم برنامه روز جهانی وب نویسی و وب رو ": )



http://emasis.blogsky.com/1393/06/06/post-342/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF-%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D8%AA-

مهربانو دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 02:15 http://baranbahari52.blogfa.com

شیطونه میگه بزنم اینجور مردا رو لت و پار کنم

سارا دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 02:36

چند درصد از دخترایی که الان ازدواج می کنند به جای اینکه به فکر تجملات مراسم ازدواج باشند به فکر حق طلاق، حضانت فرزند، حق کار، حق تحصیل و... هستند؟
وقتی یه مادر می بینه پسرش هر کاری می خواد انجام می ده از ظلم در حق خواهرش تا ... و از پسرش دفاع هم می کنه و می گه خب پسره
نتیجه ش این می شه که در آینده این افراد فکر می کنند صاحب زنشون هستند و هر رفتاری که دوست دارن با زنشون خواهند داشت البته در آینده ای کمی دورتر رفتاری خیلی بدتر با مادرشون هم خواهند داشت چون دیگه عادت کردند.

شدیدا به این جمله خوب پسره حساسیت دارم!

برای تو دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 09:59 http://www.dearlover.blogfa.com

سلام
متاسفانه کم نیستن ادمهای که این نگاه رو به زن دارن و جالب تر برای من اینه که خیلی از خانومهای ما این دید رو به جنس خودمون دارن و راضی هستن از این نگاه این بیشتر برام عذاب اور هستش
مثل خود این خانوم چطور اجازه چنین برخوردی رو به شوهرش داد باید میگفته تو مهرم رو بده ببین من با تو چیکار می کنم اما شاید سکوت و سکوت ما تاییدی برا این افکار
خانوم اردیبهتشی عزیزم به راهی که دعوتم کردید لبیک گفتم

مرسی عزیزم. میام می خونم

آذرمی دخت دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 12:50 http://azarmedokht.blogfa.com/

تو یکی از همین وبلاگ ها میخوندم ظاهرا طرف از زنش ناراضیه البته اینطور که از نوشته هاش فهمیدم مرده خودش کلا تفکرات نابه هنجار داره ولی خب میاد با اعتماد به نفس تمام از زنش انتقاد میکنه، تو یکی از پست های ابلهانه اش چندروز پیش نوشته بود این زنا شبی چند حساب میکنن که اینقدر مهریه بالا پیشنهاد میدن، واقعا برای ذهن بیمارش متاسف شدم، و متاسف تر برای اون زنی که شوهرش داره دنبال مبلغش میگرده

خجالت آوره! مردی... بیب بیب بیییییییییییییییب!!!!

رکسانا دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 15:29

یک سوالی چند وقته ذهنم مشغول کرده ربطی به این پست نداره دوتا افرودیت تایپ ممکنه باهم فرق داشته باشن منظور تعداد طرفدارانشومن مثلا مرلین مونرو وگوگوش هردو افرودیت اند اما طرفدار ها مرلین مونرو خیلی بیشتره دلیلش چیه به نظرتون؟
این که بعضی میگن چون مرلین خوش اندام تر وزیباتر قبول ندارم چون خیلی معتقدند مرلین زیبانیست یا گوگوش زیباتره

عزیزم این مقایسه اصلا درست نیست. مگه همه آفرودیتی ها شبیه همند؟! یا همه آتنایی ها؟! یعنی ما آفرودیت گمنام نداریم؟!
دلیلش زیباییش و ... نیست چون مرلین مونرو انگلیسی زبان بوده و مخاطبان انگلیسی زبان در دنیا بیشتر از فارسی زبانان هستند. فیلم هاش بیننده بیشتری داشتند تا آهنگ های گوگوش!

مرضیه دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 19:03

باشه پس خانم اردیبهشتی منتظریم

فردا می نویسم

بی ربط دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 22:18 http://idleuser.blogfa.com/

این که باید برای رفع تبعیض جنسیتی تلاش کرد که درسته؛ چه تبعیض های دیگه برطرف بشه و چه تبعیض های دیگه همچنان وجود داشته باشه.
من فقط سعی کردم بحث شما رو یه کمی بسط بدم و کاملتر کنم.
رفتار آدمایی که تحت تبعیض، حقوق شون ضایع میشه به شکل های مختلفی ممکنه بروز کنه ؛ در مورد بعضی ها به این صورت هست که سعی می کنن در جای دیگه حقوق ضایع شده شون رو به اصطلاح جبران کنن یا به عبارتی عقده گشایی کنن.

درست می فرمایید! البته من از کامنت قبلیتون چنین استنباط کردم که شما میگید این تبعیض که چیزی نیست پیش تبعیض های دیگه!!!! و دارم زیادی شلوغش می کنم

آنا آریان سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 00:42 http://anaarian.blogfa.com

گاهی نمیخوام زنده باشم در چنین دنیایی.

حالا که زنده ایم راهش چیه؟!

هلیا سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 11:55 http://oghab.parsiblog.com

غم انگیز...
کتاب " سال بلوا" ی عباس معروفی که دارم میخونم و با اعصاب فمینیستی آدم بازی میکنه کم بود... پست شما هم روش! ای خدا...!
خوابای بد میبینم شبا...

emasis سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 14:09 http://emasis.blogsky.com/

من این پست با کامنتش دوباره خوندم ، البته بعضی از کامنتا که صرف نقل قول بود کر خنده بود ، سهم پسر 2 تا دختر پس املاح شیر مادر براش 2 برابره ، سریع بسطش دادن به ارث

شاید میتونسته دلیل دیگه ای داشته باشه به لحاظ جسمانی


درسته که حالا اون نگاه به زن هست ولی تو همه جوامع که نیست که ، صرف اینکه چون زن ظریف و ایناست دلیل نمیشه که این نگاه بهش بشه که!

از نگاه دینم نگاه کنیم نمیشه اینطوری گفت و تو ونقل قرانی ملکه سبا خانم بود .خب ، این چه نگاهیه

تو فرهنگمونم نگاه می کنیم مثلا" تو تخت جمشید اگه اشتباه نکنم پله هاش جوری بوده که قوزک دختر پادشاه موقع راه رفتن ازش معلوم نشه


الان اینومیخوام بگم ؛ نگاه اینمدلی از کی واقعا" وارد زندگی و جامعه ما شده؟

پله های تخته جمشید به خاطر قوزک پای دختر پادشاه نبوده!
به خاطر این بوده که اسب ها به راحتی بتونند از پله بالا برند!!!!!! اینو راهنمایی که توی تخت جمشید بود گفت.

بولوت سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 14:19 http://maryamak.blogfa.com/

راه خیلی طولانی خیلی سخت خیلی صعب العبور.
وقتایی که میبنی زنهای به اصطلاح امروزی هم خودشون این فکرا رو دارن آدم میخواد بره بمیره.

استیگ سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 15:11 http://thinkpad.blogsky.com

در محیط‌هایی که من هستم این دیدگاه و طرز فکر خیلی کمرنگ و شاید محو شده خوشبختانه.

خدا را شکر

emasis سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 15:35 http://emasis.blogsky.com/

به خاطر اسب بوده؟!؟!؟

خب چه کاری بوده ، یه مسیر صاف با شیب و بدون چله میذاشتن ، شاید دلیلش این نبوده باشه ها!

یعنی میشه این برداشت رو کرد که مثلا" اگه امروز یه همچین چیزی ساخته میشد برا این بوده که طرف بتونه با موتور بره تو فضای داخلی کاخ ،

با اون استدلال ، آیا این برداشت درسته؟؟؟

استدلال ساق پای دختر پادشاه درسته؟!
فقط که اسب نبوده آدم هم می خواسته از اون پله ها بالا بره از سطح شیب دار که نمی تونسته بره بالا! حتی برای اسب هم سخت تره از سطح شیب دار بالا بره.
اون پله های اولیه که هنگام ورود به کاخ تخت جمشید می بینید محوطه بیرونی کاخ را شامل می شده و نه اندرونی و سالن پذیرایی و اتاق خواب پادشاه را که!

emasis سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 15:38 http://emasis.blogsky.com/

راستی جواب سوال من تو کامنت قبلی رو ندادینا

+اون نگاه به زن ، سوغات کیه؟ مبناش از کجا بوده که الان اینطوری شده؟

++من هی کامنت میخوام بذارم هی میگه کد اشتباهه !چرااااا؟؟؟؟

چون این یک روند تاریخی قدیمی داره نمیشه به طور قطع گفت. نظریات زیادی هست یکیش اینه که یک سری از فرهنگ های مادر محور که به خاطر طبیعتشون خیلی آرام و در صلح بودند و بیشتر به دامداری و کشاورزی می پرداختند مورد تهاجم قبایل جنگجوی پدرمحور که به خاطر قدرت بدنی به جنگاوری روی آورده بودند قرار گرفتند و همین باعث قدرت بدنی و جنگاوری به فرهنگ صلح امیز قبایل مادرمحور مسلط بشه. و برای تخریب این فرهنگ شروع به تحقیر زنان کردند.
مستندات تاریخی وجود داره مخصوصا در ترکیه از این که خدایان ابتدایی مونث بودند.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 11 شهریور 1393 ساعت 20:00

اخه فکر میکردم دلیلش اینه که افرودیت مرلین مونرو خالص تره در هر صورت ممنون به نظرم افرودیت گمنام کم باشه به خاطر جلب توجه میگم در هر صورت ممنون
داشتن یک ایزد بانو دیگر جذابلیت افرودیت کم میکنه

عزیزم بعید می دونم همه آفرودیت ها بنام و سرشناس باشند. من خودم تعدادی آفرودیتی می شناسم که ممکنه در فامیل به چشم باشند ولی شهرت خاصی ندارند.
همین طور که ما زنانی داریم که خیلی معروف و شناخته شده بودند ولی تحت نفوذ آفرودیت نبودند.

قوس چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 04:50 http://ghoos.persianblog.ir

شنیدم دیه زن به این دلیل که نصفه چون وقتی زن بمیره دیه رو میدن به شوهرش و برعکس وقتی مرد بمیره دیه رو میدن به زنش!
ینی زن بیشتر احتیاج به پول داره چون نون آور خونش مُرده اینه دیه مرد بیشتره که دست زنش پول بیفته.

این یکی از اون توجیهاتیه که تو بند 2 پست بعد گفتم!

به فرض که این توجیه درست باشه و به خاطر نگرانی بابت آینده زنه! یک سئوال پیش میاد: تعداد مرگ طبیعی مردان بیشتره یا کشته شدنشون؟! طبیعیه که مرگ طبیعی درصد بیشتری داره.
پس میشه بگید توجیه ارث یک هشتم برای زن بعد از فوت همسرش و ارث یک چهارم برای مرد بعد از فوت زنش چیه؟! این چه توجیهی داره؟! مگه زن بعد فوت طبیعی همسرش نیاز به پول نداره؟! نون آور خونه اش مگه نمرده؟! چرا ارث بیشتری به مردی می رسه که زنش مرده؟ اونم نون آورش را از دست داده؟!

قوس عزیز این ها همه توجیهات عوام پسندانه است. شما باور می کنی؟!

برنا چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 09:22 http://www.newday2014.blogfa.com

سلام
متاسفم که اینطوریه.....
بابا آدم آدمه دیگه....زن و مرد نداره که...
بگم ریاضی عمومی 1 و 2 و 3 و منطق درس اجباری همه ی رشته ها بشه که یکمی بعضیا منطقشون اصلاح بشه؟؟؟ (چون بعضیا با این درسها هم از نظر فکری به جایی نمیرسند)
(جمله بالا رو با حالت "فلفل بریزم توی دهنت؟؟؟" بخونین لطفل)

این جوری یعنی اساتید ریاضی تو این زمینه خیلی کار درستند؟!

برنا چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 11:03 http://www.newday2014.blogfa.com

خب انتظار میره مشکلاتشون کمتر باشه. البته منظورم این نبود که هرکی ریاضی بخونه دیگه مشکلی نداره، منظورم این بود که بهتر میتونه استدلال کنه. و البته به دانش و آگاهی و فرهنگ هم نیاز است تا با کمک استدلال و قدرت درک و فهم به نتیجه برسد. البته باز هم نمیتوان قطعی گفت که اگر همه ی این شرایط برقرار باشد همه مشکلات حل میشود.
از آنجا که خیلی از مشکلات به دلیل عدم درک و استدلال درسته، میشه گفت ایندسته از مشکلات احتمالا کمتر میشه.

انتظار میره ولی دلیل حتمی و لازمش نیست. استدلال های منطقی هم گونه های مختلفی دارند.

رها چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 13:02 http://thepartoftanhai.blogsky.com/

این قضیه آفرودیت چیه میشه برام توضیح بدهید لطفا؟؟؟

این پست را بخون:
http://mayfamily.blogfa.com/post-11.aspx

یک توضیح کوتاه درباره یک نظریه در تیپ شناسی یونگی دادم.

و بعد این:
http://mayfamily.blogfa.com/post-18.aspx

رکسانا چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 13:17

در یک کلاس روانشناسی یونگ وقتی مشخصات افرودیت تایپ ها را میگفت همه معتقد بودن تعداد کثیری از زنان جامعه را افرودیت ها تشکیل می دهند اما خود روانشناس می گفت خیلی از زنان افرودیت نیستند فقط تظاهر میکنند به طور مثال دختران پرسفونه ای با نقاب افرودیت با ارایش غلیظ وعجیب وغریب که فریب هم میخورند یا ممکنه توهم افرودیت بودن داشته باشند در هر صورت افرودیت واقعی کم ارایشه هیچ وقت قربانی عشق نمیشه خودشم همین جوری دوست داره وقتی وارد جایی میشه توجه ها رو به خودش جلب میکنه
البته حرف اخرتون درسته ممکنه همشون سر شناس نباشن به دلیلی ممکنه افودیت شون سرکوب بشه دچار افسردگی شن

درسته! آرایش کردن و پیرو مد بودن تنها ویژگی آفرودیت نیست.

هر کسی خدابانوش سرکوب بشه دچار افسردگی میشه.

گلابتون بانو چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 15:39 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

بله متاسفانه این نگاه هنوز کم و بیش وجود داره و خیلی زمان و فرهنگ سازی لازمه تا از بین بره.

رکسانا چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 17:48

خانوم اردیبهشتی افرودیت خالق مده نه پیرومد
در هرصورت به نظر من افرودیت ها زلزله 7 لیشتر مانند مرلین مونرو نباشه حداقل 1 لیشتر که هست من خودم با این 17 سالم بیشتر نیست ولی تقریبا دورترین فامیل همه مدرسه یعنی تقریبا هر جا میرم سرشناس میشم همه میشناسنم با این که نسبت به قبل اصلا جلب توجه نمکنم چون همون طور گفتم سرکوب شدم (شدیدا) ولی باز هم مطمئنم شاید 50 درصدم افرودیت باشه بقیه ایزد بانو های دیگه است

ریشتر منظورته؟!
هنوز زمان داری تا خدابانوانت را پرورش بدی

رکسانا چهارشنبه 12 شهریور 1393 ساعت 17:55

این که افرودیت سرکوب شده از الان نیست از همون 12 سالگیم الان خیلی از رفتار هایم کنترل میکنم که خیلی سخته البته خودتون گفتید ارتمیس تون کنترل میکنید خیلی خوب می تونم درک تون کنم به امید روزی که هرکسی بتونه خودش باشه مخصوصا خانوم ها

والا آرتمیس من الان پخته تر شده ولی من کنترلش نمی کنم دیگران دوست دارند بهش افسار بزنند.
تو هم در چهارچوب اصول و اخلاقیات آفرودیتت را پرورش بده.

رکسانا شنبه 15 شهریور 1393 ساعت 11:19

چطوری پرورش بدم وقتی دیگران به محض خودنماییش سرکوبش میکنن ؟!
حواسم نبود زدم لیشتر الان کلی بهش میخندم

همون طور که من در جامعه ای که آرتمیس بودن که نکوهیده تر از آفرودیت بودنه من خودم را دارم پرورش می دهم تو هم می تونی.
باید نکات مثبت کهن الگوی آفرودیت را در خودت پرورش بدی.

قوس شنبه 15 شهریور 1393 ساعت 12:37 http://ghoos.persianblog.ir

من رفتم سوالتو پرسیدم درمورد کامنتم خواستم ببینم جواب خودشون چیه! نظرت رو بگو پلیز اگر نصفه اومد جوابش بگو ایمیل کنم بهت.؛
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
در نظر دین اسلام و قرآن کریم ارزش و مقام ذاتی زن و مرد تفاوتی ندارد . تنها ملاک فضیلت و برتری هر کس تقوا و ارزش های معنوی او می باشد (1). همچنین در زمینه کسب فضائل اخلاقی و معنوی که ارزش فرد را مشخص می کند، زنان نه تنها هم ردیف مردان قرار گرفته اند؛ بلکه در بسیاری از موارد گوی سبقت را هم ربوده اند. در قرآن کریم در مقام معرفی انسان های برتر، نام زنان کنار نام پیامبران بزرگ الهی می درخشد(2).
اما تفاوت هائی که در برخی از احکام مانند دیه و ارث و ... بین زن و مرد وجود دارد ،ریشه ای دیگر دارد که بخش عمده آن به تفاوت های جسمی و روحی زن و مرد و نقش آفرینی هر کدام در جامعه و عرصه اجتماع برمی گردد . بر همین اساس احکام در این موارد متفاوت تعیین شده است که به هر یک مختصرا می پردازیم :
- دیه زن :
دیه در اسلام تعیین شده است زیرا از شواهد و قرائن بر می‌آید که دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوی مقتول نیست، بلکه مربوط به مرتبه بدن انسان است. دیه یک انسان بی سواد با دیه یک انسان عالم به یک اندازه است. همین طور دیه یک مرد با تقوا، با دیه یک مرد بی تقوا و جهات معنوی از قبیل: علم، موقعیت اجتماعی ، تقوا و ارزش یا بی ارزشی اجتماعی تأثیری در مقدار و کم و زیادی دیه ندارد ؛ در نتیجه این حکم به معنی کم ارزش دانستن زنان و پایین تر دانستن رتبه وجودی آنان در برابر مردان نیست .
اما این تفاوت ناشی از چه نکته ای است ؟
اگر با دقت به این مسئله نگاه کنیم می بینیم که حکم دیه در اسلام با توجه به تفاوت های کارکرد اجتماعی بین جنس زن و مرد تدوین شده است که این تفاوت نه بر منزلت مرد می‏افزاید و نه از مقام زن می‏کاهد. (3) در واقع این نوع تفاوت کارکرد اجتماعی ، به تفاوت مرد و زن در اصل خلقت آنان و تفاوت های وجود و اختلافاتی که در توانمندی های شان دارند بر می‏گردد و جنبه فطری دارد.
مرد از توانمندی جسمی و روحی ویژه‏ای برخوردار است که قادر به تحمل مسئولیت های اجتماعی است ، بر خلاف زن که جنبه عاطفه و احساس او غلبه دارد. بیش تر توانایی حل مشکلات پیچیده داخلی خانواده را داراست .
در نتیجه بر اساس تفاوت در ساختار وجودی و توانمندی ها ، در زندگی مشترک وظائف سخت‏تری از نظر اجتماعی بر مردان تحمیل شده ، از قبیل: کار و تلاش برای تأمین غذا و پوشاک و مسکن و سائر لوازم زندگی، ایجاد امنیت و نگهداری خانه و خانواده و حمایت از آنان در برابر تهدیدها و مشکلات که همه این ها وظائف سختی است که بر اساس توانایی‏های مرد بر دوش او سنگینی می‏کند.
البته زن نیز بر اساس توانایی وجودی خود وظائف متناسب دارد ، اما وظائف مرد به گونه‏ای جدا از وظائف زن می‏باشد . باعث شده است که وظیفه اقتصادی او در خانواده و در نتیجه ارزش اقتصادی او بیش تر از زن باشد، نه ارزش انسانی، زیرا ارزش انسانی مرد با ارزش انسانی و معنوی زن یکسان است . برای ارزش انسانی، قیمت و بها تعیین نمی‌شود.
بنا بر این هر چند از جهات معنوی و توانایی رسیدن به کمالات انسانی، زن و مرد مساوی‏اند، اما در دیه، جهات معنوی و کمالات قاتل و مقتول تأثیری ندارد، بلکه دیه، ارزش اقتصادی مقتول است. به همین خاطر اگر مقتول مرد باشد، دیه او بیش تر است. زیرا به شکل عرفی و طبیعی توانایی‏ها و وظائف سنگینی بر عهده او بوده و بر اثر قتل، آثار این خلأ به شکل جدی تری به جا مانده است. اما اگر مقتول زن باشد، دیه او کمتر است، زیرا آن مسئولیت‌ها را بر عهده نداشته است.
در واقع با فقدان یک مرد معمولا علاوه بر جنبه های عاطفی از دست رفتن او فشارهای سنگین اقتصادی نیز بر او و خانواده اش بار می شود که خود مشکلات و تبعات منفی بسیاری را در پی دارد ، در حالی که با مرگ یک زن معمولا چنین فشارهای اقتصادی به خانوداه تحمیل نمی شود . سیستم اقتصادی خانواده به شکل طبیعی در جریان خواهد بود .
البته در وضع این قوانین همواره وضعیت غالب و حداکثری مورد ملاحظه قرار می گیرد . هر چند ممکن است در مواردی زنان سرپرست خانوار بوده یا تاثیرگذاری اقتصادی یا اجتماعی به مراتب بیش تری نسبت به مردان خانواده داشته باشند ، یا مردانی باشند که چنین کار کرد مثبت اجتماعی حتی در حد متداول زنان را نداشته باشند ، اما از آن جا که به شکل طبیعی نسبت بهره مندی خانواده در حال یا آینده از تلاش های اقتصادی مردان بیش تر از زنان است این نسبت به شکل مذکور برقرار شده است .
البته این نکته را نباید از یاد برد که در دیه زن و مرد تفاوت در صورتی اعمال می شود که میزان جرم از مقیاس ثلث یک دیه کامل بالاتر برود ، اما در جراحت ها و صدمات جسمی که بر زن وارد می آید، اگر صدمه در حد ثلث دیه کامل باشد، دیه این نوع صدمات بین زن و مرد مساوی خواهد بود . (4)
با تامل در این حقیقت می توان دریافت که در این حکم اسلامی نه بی عدالتی لحاظ شده و نه جایگاه و منزلت زنان نادیده گرفته شده است ، اما برای درک حقیقت باید به جای نگاه جزیی نگر و سطحی به شکلی عمیق تر و منطقی تر به اصل قانون و جنبه های گوناگون اجتماعی مترتب بر آن در سطح کلان نگریست .
- ارث زن:
از نظر اسلام، ارث نوعی انتقال منطقی ثروت های نسل پیشین به نسل های بعدی است که ضابطه و قانون خاص و دقیقی را برای خود دارد :
اسلام دارای نظام اقتصادی است که یک مجموعه است . بررسی عادلانه یا ظالمانه بودن آن، زمانی نتیجه صحیح می دهد که کلیت و مجموعه آن نظام با هم ملاحظه شود. جزئی نگری و بریدن یک حکم از کل مجموعه و بررسی مجرد آن، قطعا نتیجه صحیح به بار نخواهد آورد؛ مثلا حکم نفقه یا ارث باید در مجموعه حقوق و احکام اقتصادی -که بعضی ظاهرا به سود و بعضی به ضرر زن است-مورد توجه قرار گیرد ،نه به صورت مجرد و جدا از بقیه.
برای این که به راز تفاوت حقوقی ارث بهتر پی ببریم،در چند نکته باید دقت کنیم:
1.ارث بر مبنای خویشاوندی نسبی(رَحِم) و سببی(ازدواج) است . در مبنای رَحِم- که اصلی ترین و فراگیرترین مبنای ارث است-زن و مرد هر دو سهیمند ؛ مثلا پدر و مادر ، دختر و پسر یا دایی و خاله و...هر دو با هم در یک طبقه جای می گیرند و ارث می برند. این گونه نیست که مادر ارث نبرد و پدر ببرد یا پسر ارث ببرد و دختر نبرد.
2.در مبنای رَحِم و قرابت نسبی ،خویشاوندان همه در یک رتبه نیستند ، بلکه آنان که به متوفی نزدیک ترند، خواه زن باشند یا مرد،اولویت دارند؛ مثلا پدر و مادر و دختر و پسر متوفی نزدیک ترین افراد به اویند. با وجود آنان، دیگران که خویشاوندان دورترند، از متوفی ارث نمی برند. بنا بر این اگر متوفی یک دختر داشته باشد و چند برادر، ارث را دختر می برد و به برادر ها چیزی نمی رسد. پس در این مبنا هم جنسیت دخالتی ندارد.
3.از مبانی مهم ارث، رعایت سود و زیان( غنم و غرم) است که کاملا عقلانی و عادلانه است. مرد دارای مسئولیت های اقتصادی متعددی است که زن از آن ها معاف است، بلکه بعضی از آنان در قبال زن می باشد ؛ مثلا مرد باید مهریه و نفقه به همسرش بدهد، نفقه فرزندان را بپردازد . در پرداخت دیه قتل خطایی مردان خاندان باید شرکت کند. زن علاوه بر این که از پرداخت همه این ها به عنوان تکلیف معاف است،نفقه و مهریه هم می گیرد؛ پس لازم است این بار سنگین که بر عهده مرد گذاشته شده با اختصاص فایده ای به او، جبران گردد.(5)
4.در بحث ارث زنان، این گونه نیست که همیشه سهم زن از سهم مرد کم تر باشد، بلکه گاهی مساوی و گاهی سهم زن بیش تر است . مثلا:
- در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می‌برند، مثلا در صورتی که میت فرزند داشته باشد، پدر و مادرش هر کدام به طور یکسان (یک ششم) ارث می‌برند . سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
- در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می‌باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد . در این جا پدر یک ششم می‌برد . دختر یک دوم و بقیه به همین نسبت بین آن دو تقسیم می شود. نیز مانند موردی که میت دارای نوه باشد و فرزندان او در زمان حیات وی مرده باشند که در این جا نوه پسری سهم پسر را می‌برد . نوه دختری سهم دختر را، یعنی اگر نوه پسری دختر باشد و نوه دختری پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث می‌برد. (6) نیز در مواردی زن سهم بیش تری می برد مانند زمانی که تعداد فرزندان زیاد باشد که سهم زن(یک هشتم) از سهم تک تک فرزندان پسر بیش تر می شود.
بنابراین به صورت کلی نمی‌توان ادعا کرد که ارث زن همیشه کم تر از مرد است، زیرا در مواردی ارث زن و مرد ،مساوی و در موارد دیگر ارث زن از مرد بیش تر است .البته در بیش تر موارد ارث زن از ارث مرد کم تر است،
5.اصل کلی بر تقسم ارث به نسبت دو بر یک بین دختر و پسر و .. است. اما اسلام برای موارد خاص هم راهکار قرار داده است . مثلا ممکن است دختران فردی واقعا به ضعف مالی و... گرفتار باشند، در حالی که پسران او مشکلی نداشته باشند . در چنین جایی رسیدن سهم بیش تر به دختران واقعا مشکل گشا باشد ، در چنین جایی پدر و مادر که می خواهند اموال خود را به عنوان ارث برای فرزندان بگذارند، می توانند تدبیری بیندیشند که دختران سهم بیش تر ببرند، مثلا قبل از مرگ مقداری از اموال خود را به دختران هبه کنند یا نسبت به ثلث مال که حق وصیت کردن دارند ،وصیت کنند که همه اش یا سهم مهمی از آن به دختران برسد . به این صورت در تحقق یافتن عدالت موردی کمک کنند، چون احکام را باید با توجه به موارد کلی وضع کرد و موارد جزیی را باید راهکار گذاشت . با توجه به آنچه گفته شد ،فلسفه تفاوت زن و مرد در ارث روشن می گردد.
بنا بر این در غالب موارد ارث مرد بیش از ارث زن است . آن هم در نظام کلی اقتصاد اسلام و با توجه به مبانی آن نظام و مبانی ارث، اقدامی کاملا عادلانه و به سود زن و مرد است. اما در مورد غلط بودن این استدلال بخاطر زنانی که ازدواج نمی کنند باید گفت :
اولا چنان که ذکر شد ارث زن همواره کمتر از مرد نیست ؛ ثانیا موارد ذکر شده تنها ادله و فلسفه اصلی این حکم نمی باشند بلکه حکمت هایی هستند که عقل ما بدان می رسد و یا در برخی از منابع دینی بیان شده و ثالثا ساختار تقنین و تعیین قانون در همه جای دنیا بر آن است که اصل و مبنا را بر فرض غالب و حداکثری جامعه بنا می نهند و قوانین را برآن اساس سامان می دهند نه بر اساس موارد خاص و جزیی که خود می تواند فروع و جزییات بسیاری داشته باشد .
در نتیجه رعایت یک اصل کلی در این زمینه امری طبیعی و کاملا عقلانی است و موارد خاص مانند زنانی که ازدواج نمی کنند به دلیل ندرت موردشان در اصل قانون کلی لحاظ نمیشوند هرچند در اسلام برای این موارد خاص راهکارهایی مانند وصیت در ثلث و مانند آن جعل شده تا بتواند از خسارت احتمالی این گروه جلوگیری نماید .
- پى‌نوشت‏ها:
1. حجرات (49) آیه 13.
2. مریم (19) آیه 16.
3. آیت اللَّه جوادى آملى، زن در آیینه جلال و جمال، نشر اسراء،قم 1377 ش ، ص 355 ،با تلخیص و اضافات.
4. قانون مجازات اسلامی ، ماده 300.
5.امام صادق(ع) در پاسخ به شبهه ابن ابی العوجاء به همین موارد استدلال می کند. ( رک : شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4 ،ص 351 ،انتشارات جامعه مدرسین قم، 1413 هجرى قمرى)
6. زن در آینه جمال و جلال، همان ص 346،
موفق و پیروز باشید.

خوندم و باز توجیه نشدم! به نظرم بازی با کلمات بود! توی مورد دیه فرموده بودند باید کلی نگری کرد و جزئی نگری نکرد نسب به زنان سرپرست خانوار و ... بعد تو قسمت مربوط به ارث جزیی نگری کردند و فرمودند تو موقعی که تعداد بچه ها فلان باشد یا پدر ارثی را به دختر هبه کند و ...
و بعد از این همه سخنوری ها دقیق نفرمودند چرا بر اساس همون منطق قدرت اقتصادی و فلان و... که باعث بشه مرد دیه بیشتری داشته باشه ولی همین دلیل باعث نمیشه زن سهم بیشتری از ارث ببره.

این قوانین شاید برای 1400 سال پیش که در جوامع قدرت بدنی بیشتر کاربرد داشت مفید بوده باشه ولی الان که دنیا داره بر اساس محوریت قدرت تفکر و اندیشه و تکنولوژی می چرخه این قوانین دیگه کاربردی و راهگشا نیست دوست عزیز.

هلیا جمعه 21 شهریور 1393 ساعت 15:46 http://oghab.parsiblog.com

خانم اردیبهشتی... میشه یکم توضیح بدید با آرتمیس وجودتون چه کردید؟ من میفهمم منظورتون از پخته تر شده چیه... ولی اینکه خسته نشده واقعا زیباست...
آرتمیس وجود من تنهاست و خسته...

آرتمیس من یاد گرفته همیشه نجنگه. یک جاهایی صلح کنه. ولی جاهایی هم کوتاه نیاد در ضمن این که دوستانی پیدا کردم که هر چند نه همیشه ولی آرتمیس وجودم را دوست دارند و مهم تر از اون این که خودم هم دوستش دارم و بهش افتخار می کنم و نکته دیگه این که سعی می کنم روی نکات مثبت آرتمیس تاکید کنم و اون ها را پرورش بدهم.

نکته دیگه این که وقتی با سایر کهن الگوها آشنا شدم راحت تر باهاشون کنار میام و قبول کردم که من کهن الگویی دارم که با اکثریت متفاوته و این لزوما به معنای غیرعادی یا بد بودن نیست.

قوس شنبه 22 شهریور 1393 ساعت 23:13 http://ghoos.persianblog.ir

خانوم اردیبهشتی من جوابتو ازشون پرسیدم :-س راستش دوست داشتم بدونم جوابشون چیه :
چرا شارع مقدس (قانون گذار) در بحث ارث برای نحوه تقسیم ارث جزئی نگری کرده است یعنی مثلا فرموده اگر زن فرزند داشت فلان مقدار ارث می برد و اگر فرزند نداشت فلان مقدار دیگر ارث می برد اما در مورد دیه نیامده است به این صورت تفکیک و تمایز قائل شود که اگر مثلا میت فرزند دلاشت فلان مقدار دیه اوست و اگر نداشت فلان مقدار یا اگر متاهل بود فلان مقدار دیه او باشد و اگر مجرد بود فلان مقدار دیه او باشد؟
پاسخ
اولا آنچه در برخی روایات به عنوان دلیل حکم گفته شده یعنی این که دلیل زیادتر بودن دیه مرد نسبت به زن ، به خاطر نقش اقتصادی مرد در تامین معیشت خانواده است صرفا قسمتی از علت حکم و به عبارت دیگر حکمت حکم است نه علت تامه و فلسفه کامل حکم و علت تامه حکم را تنها خداوند می داند.
ثانیا در قیاس صورت گرفته اساسا به این نکته کلیدی توجه نشده است که در مبحث ارث مالی وجود دارد یعنی موضوع حکم اموال میت است که وجود دارد اما در مبحث دیه اساسا مالی وجود ندارد تا در تقسیم آن ، آن دقت های بحث ارث مطرح شود ، بلکه شاع مقدس خود در کنار قصاص در قتل عمد و بهع طور مستقل در قتل خطائی پرداخت مبلغی به عنوان دیه را وضع فرموده است، بنابراین اساسا قیاس میان این دو مساله قیاس باطلی است.
پرسش
این قوانین شاید برای 1400 سال پیش که در جوامع قدرت بدنی بیشتر کاربرد داشت مفید بوده باشه ولی الان که دنیا داره بر اساس محوریت قدرت تفکر و اندیشه و تکنولوژی می چرخه این قوانین دیگه کاربردی و راهگشا نیست!!!
پاسخ
پاسخ این سوال هم از سوال قبل روشن می شود یعنی اساسا مطالب گفته شده در باب حکمت تفاوت دیه زن و مرد و یا ارث ، تنها اشاره به بخشی از علت حکم است نه بیان همه وجوه و علت تامه حکم ، و علت تامه را تنها خداوند می داند، بنابراین حتما شارع مقدس حکمت های دیگری از وضع این قانون داشته که بر ما پوشیده است.
نکته دیگر این که معلوم نیست چون دنیای کنونی بر محور تکنولوژی می چرخد، لزوما این چرخش منتهی به سعادت بشر شود بلکه برعکس شواهد نشان می دهد با هر پیشرفت تکنولوژی یک ضایعه و مفسده هم در کنار آن تولید شده است، و بعید نیست همچنان که تاکنون بسیاری از متفکران غربی خود ناقد برخی وجوه این تمدن بوده اند فردا ناقد و ناقض برخی وجوه دیگر این پیشرفت شوند ، بنابراین خیلی این چرخش دنیای جدید بر محور تکنولوژی و پیشرفت صنعتی را برای خود بت نکنید و آن را همچون ملاکی برای تعیین صحت و سقم هر تفکر و ایده ای قرار ندهید.
منابعی برای مطالعه بیشتر :
1. آیت اللَّه جوادى آملى، زن در آیینه جلال و جمال، نشر اسراء،قم 1377 ش ، ص 355 ،با تلخیص و اضافات.
2. امام صادق(ع) در پاسخ به شبهه ابن ابی العوجاء به همین موارد استدلال می کند. ( رک : شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 4 ،ص 351 ،انتشارات جامعه مدرسین قم، 1413 هجرى قمرى)
3. زن در آینه جمال و جلال، همان ص 346
موفق و پیروز باشید.

بله! انتظار چنین پاسخی را هم داشتم! هر کجا از دادن جواب منطقی عاجز میشند میگند خدا حکمتی داشته ولی اون قسمت تعقل که این همه تو قران درباره اش حرف زده را نمی بینند!

سئوال من از ایشونی که میگه با هر پیشرفتی یک ضایعه و مفسده ای پیش میاد اینه که ایشون حاضرند خودشون تمام مظاهر تکنولوژی منجمله اون کامپیوتری که باهاش این را نوشتند، تلویزیون، ماشین، موبایل، یخچال، لوازم برقی و ... را بگذارند کنار و مثل زمان 1400 سال پیش زندگی کنند؟!
حاضرند وقتی خدای ناکرده بیمار شدند از بروز ترین تکنولوژی ها و داروها و امکانات پزشکی استفاده نکنند؟ حاضرند برای سفر از هواپیما و قطار استفاده نکنند و با الاغ برند سفر؟! یا همین اینترنتی که این همه مفسده داره؟ حاضرند بگذارندش کنار؟!

دنیای امروز دنیا هوش و ذهن و تفکره! این حرف ها دیگه توش جایی نداره. الان کارگرهای ساختمانی بیشتر از یدشون و قدرت بدنی استفاده می کنند اون وقت اون ها بیشتر پول در میارند و وجودشون از نظر اقتصادی مهم تره یا یک خانم دکتر که درس خونده و داراییش هوش و ذهن و ذکاوتشه؟!

قوس دوشنبه 24 شهریور 1393 ساعت 14:46

فک می کنم هر دوتون یک جوری توی دایره هستید. هر کدوم روی نظر خودتون پافشاری دارید.
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
پرسش
هر کجا از دادن جواب منطقی عاجز میشند میگند خدا حکمتی داشته ولی اون قسمت تعقل که این همه تو قران درباره اش حرف زده را نمی بینند!!!
پاسخ
دقت بفرمایید، اگر برای شما ثابت شده است که این احکام و دستورات از جانب خدائی حکیم صادر شده است، کاملا منطقی و معقول و قابل پذیرش است که اگر ما نتوانستیم به حکمت حکمی و یا همه حکمت ها و علت های یک حکم پی ببریم ، به معنای نداشتن علت و حکمت نیست بلکه به معنای عدم آگاهی ما و نقص علمی ما می باشد.
تاکید قرآن به تعقل و تفکر منافاتی با این مسئله ندارد که احاطه ما نسبت به برخی مسائل حتی با وجود تفکر و تعقل ممکن نخواهد بود، چنانچه در مورد فلسفه احکام هم این گونه است یعنی به دلیل نقص علمی که ما دچار آن هستیم، قهراً احاطه بر همه جوانب امور برای ما ممکن نیست و بدیهی است متواضعانه ترین و عاقلانه ترین پاسخ در این وضعیت اعتراف به ندانستن علت تامه حکم است.
بنابراین اعتراف ما به ندانستن علت و یا حکمت حکمی لزوما به معنای این نیست که نمی توان و یا نباید درباب چرایی و حکمت یک حکم تعقل و تفکر کرد، بلکه صرفاً به معنای این است که تاکنون ما به علت و حکمت این حکم دست نیافته ایم.
پرسش
سئوال من از ایشونی که میگه با هر پیشرفتی یک ضایعه و مفسده ای پیش میاد اینه که ایشون حاضرند خودشون تمام مظاهر تکنولوژی منجمله اون کامپیوتری که باهاش این را نوشتند، تلویزیون، ماشین، موبایل، یخچال، لوازم برقی و ... را بگذارند کنار و مثل زمان 1400 سال پیش زندگی کنند؟! حاضرند وقتی خدای ناکرده بیمار شدند از بروز ترین تکنولوژی ها و داروها و امکانات پزشکی استفاده نکنند؟ حاضرند برای سفر از هواپیما و قطار استفاده نکنند و با الاغ برند سفر؟! یا همین اینترنتی که این همه مفسده داره؟ حاضرند بگذارندش کنار؟!!!
پاسخ
دقت بفرمایید!!! تذکر به آفات و آسیب های فرآورده های دنیای جدید به هیچ وجه به معنای نفی اصل این فرآوده های و فواید و برکات این فرآورده ها نیست، اساسا هرچیزی در دنیا ممکن است در کنار مصالحی که دارد مفاسدی هم داشته باشد و یا ممکن است در کنار فواید آن عوارضی هم به دنبال داشته باشد، بنابراین منظور و مقصود ما صرفاً توجه دادن به این نکته بود که همه ارزش های دنیای جدید را نباید لزوماً به مثابه بت ها و تابوهایی که می توان آن ها را شاخص تعیین درستی و نادرستی هر ایده و اندیشه ای دانست، پنداشت، چنانچه خود متفکرین غربی در موارد متعدد متذکر پاره ای عوارض و عواقب خطرناک برخی از نظریه ها و تئوری ها شده اند و برخی از آن اموری را که در زمانی نظریه درست و یا ارزش تلقی می شده است، اکنون مورد نقد و نقض قرار داده اند.
بنابراین لازم است به دور از فضای غرب زدگی و مرعوب شدن از فرهنگ غرب به نقد و بررسی ارزش های غربی و فرآورده های فکری، فرهنگی، علمی و صنعتی غربیان پرداخت و از برخود شتاب زده در مواجهه با ارزش های غربی به شدت پرهیز کرد.
پرسش
دنیای امروز دنیای هوش و ذهن و تفکره! این حرف ها دیگه توش جایی نداره؟!!!
اولا فراموش نکنید دنیای امروز دنیایی است که اتفاقا فرصت تفکر و تعقل مستقل در آن بسیار کم است، مردم عصر ما آنقدر تحت تاثیر و محصور انواع رسانه ها هستند که کمتر فرصت سنجش صحت و سقم داده های این رسانه ها را می یابند، بله ممکن است به یک اعتبار دنیای جدید را دنیای هوش (IQ) بدانیم یعنی انواع بازی های فکری برای تقویت هوش اختراع شده اما متوجه باشید که هوش بالا لزوما و همیشه به معنای عقل زیاد نیست!!! چه بسیار افراد باهوشی را می بینیم که در زندگی عاقلانه عمل نمی کنند!!! در ادامه فرموده اید که این سخنان در دنیای جدید جایی ندارد!!! دقیقا مشخص نفرموده اید که کدام بخش مطالب عرض شده منظور نظر است، اگر مقصود این است که در دنیای جدید قابل قبول نیست که ما به دلیل علم و اطلاعات ناقصمان نمی توانیم یقین کنیم که آنچه از علت ها و حکمت های حکمی یافته ایم معلوم نیست حتماً همه علت حکم باشد و چه بسا شارع مقدس حکمت و علتی را مقصود داشته که ما از آن بی اطلاعیم، باید عرض کنیم که این سخن هیچ منافاتی با عقل ندارد و ما هیچ نظر خلاف عقلی در آن نمی یابیم و منافاتی هم میان آن با ارزش های صحیح و معقول دنیای جدید نمی بینیم.
پرسش
الآن کارگرهای ساختمانی بیشتر از یدشون و قدرت بدنی استفاده می کنند اون وقت اون ها بیشتر پول در میارند و وجودشون از نظر اقتصادی مهم تره یا یک خانم دکتر که درس خونده و داراییش هوش و ذهن و ذکاوتشه؟!
پاسخ
دقت بفرمایید!!! اساسا مقدار و میزان دیه و یا سهم ارش از منظر آموزه های دینی براساس ارزش یک فرد تعیین نشده به عبارت دیگر ملاک تعیین مقدار دیه و ارث، ارزش معنوی و یا حتی اقتصادی یک فرد نیست، تا این اشکال مطرح شود که چرا ارزش اقتصادی یک خانمی که دارای مبلغ معتنابهی درآمد هست از یک کارگر کمتر لحاظ شده است؟!!! بلکه یکی از (دقت بفرمایید!!! تنها یکی از) حکمت های حکم دیه و ارث توجه به نقش اقتصادی مرد در تامین معیشت خانواده است (دقت بفرمایید نقش اقتصادی نه ارزش اقتصادی).
اما برای درک صحیح مسئله شما را به توجه و دقت در این نکته متذکر و متوجه می کنیم که خود این توجه به نقش اقتصادی مرد در تامین معیشت خانواده و لِحاظ آن در قانون گذاری مولود و معلول یک پیش فرض و دیدگاه درباب جامعه است و آن این که اسلام بهترین روش برای اداره زندگی را در اداره امور خانه توسط بانوان و اداره مسائل بیرون منزل خصوصا تامین معیشت را توسط مردان، مطلوب می داند و مراجعه به تجربه کشورهای غربی موید درستی همین نظر و ایده است چنانچه سست شدن بنیان خانواده در غرب امروز مولود همین هرج و مرج در نقش های زن و مرد است.
موفق و پیروز باشید

قوس عزیز من یک سئوال از شما دارم! چه اصراریه شما حرف های من را به ایشون منتقل می کنید و حرف های ایشون را به من؟! من اگه می خواستم باایشون صحبت کنم یک جور دیگه و با استدلال ایشون جوابشون را می دادم. من در واقع دارم به شما جواب می دهم. این درست نیست شما واسطه بشید بین دو نفر که اصلا هم را نمی شناسند.
من اگه واقعا دنبال جواب های این چنینی بودم خودم می رفتم و می پرسیدم. ممنون میشم دیگه حرف های بنده را به ایشون منتقل نکنید.

قوس چهارشنبه 26 شهریور 1393 ساعت 00:34

آهان عذر می خوام ببخشید،
میدونی اووم خب دوست داشتم حرفهای دو طرف رو بشنوم!
راستش من زیاد سر در نمییارم توی این بحث ها از یک طرف به نظرم شما درست میگید از یک طرفم اونا!
خیلی دوست دارم دو جناح که اینطوریند خودشون با هم بحث کنند و نتیجه بگیریم. مگه توی دین نمیگه بحث کنید و سوالتونو بپرسید! مگه توی فیلم امام رضا که تلویزیون نشون میداد امام رضا به سوالا جواب نمیداد! من دلم بحث های اونجوری میخواست.

در مورد درخواستتونم باشه دیگه انتقال نمیدم یک سایت پرسش و پاسخ دینی بود.

عزیزم بحث شروطی داره. این که هر دو طرف همدیگه را قبول داشته باشند به عنوان طرف مقابل در بحث و بحث هم رودر رو و بدون واسطه باشه. من باید بدونم با کی دارم صحبت می کنم که بر اساس منطق اون بحث کنم. جواب های من به ایشون نبود به شما بود.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد