راهکاری برای معضل ازدواج!

سلام

حدود یک ماه پیش خونه یکی از اقوام مهمانی بودیم. بعد از شام و وقتی همه بی حال افتاده بودیم یک طرف، صاحب خونه لطف کرد و پسوورد وایرلسش را داد. دیگه گوشی ها به دست بود و البته داشتیم عکس های قدیم را رد و بدل می کردیم و می خندیدیم.

تو یکی از گروهایی که عضوم بحث از این بود که قانونی در مجلس داره تصویب میشه که مردان را مجبور به چندهمسری می کنه!!! بعد من گفتم اگه مجلس هنرمنده یک فکری برای ازدواج پسرهای مجرد بکنه به مردهای متاهل کاری نداشته باشه!

یکی از اعضا پرسید به نظرتون چه راهکاری میشه برای ترغیب جوانان به ازدواج ارائه کرد؟

یک نگاهی به پسرخاله ها و پسردایی های جوانم انداختم که دور هم جمع شده بودند و داشتند با هم حرف می زدند. همه در سن ازدواج بودند ولی عملا اقدام جدی در این زمینه نکرده بودند. حداقل در مورد برادر خودم می دیدم چه دل نگرانی هایی داره. یکی از همین پسرهای فامیل هم که چند سال پیش با کلی جشن مفصل و برنامه و احساس ازدواج کرده بود در شرف جداییه و همین به ترس های پسرهای فامیل دامن زده. چرا؟ چون عروس خانم مدت هاست قهر کرده و به خانه پدری رفته و مهریه اش را هم که مبلغ خیلی بالاییه را به اجرا گذاشته.

پیش خودم گفتم واقعا نیاز و راهکار مناسب برای این جوان ها چیه؟

جامعه ای که زنانش دارند به اندازه مردانش در جامعه حضور پیدا می کنند و کم کم استقلال مالی و هویت جداگانه از مردان را کسب می کنند؟

جامعه ای که در آن دیگه کم کم داره نقش های پررنگ و مرزبندی شده مردانه و زنانه رنگ می بازه و مرزها به هم نزدیک و عملا در هم ادغام میشه؟

آیا در این جامعه ازدواج به شیوه ای سنتی آن گونه که 1400 سال پیش بود راهگشاست؟

(الان نمی خواهم به راه های دیگه غیر از ازدواج رسمی بپردازم. بحث من الان رابطه رسمی و قانونی ازدواجه.)

اون وقت بود که در جواب اون دوست نوشتم " به نظر من الان و با توجه به نیاز جامعه که اکثرا یک مرد به تنهایی نمی تونه از پس مخارج زندگی بربیاد و مشارکت زن را هم می طلبه. بهتره مهریه را کلا برداریم و حقوق برابری در ازدواج به هر دو بدهیم"

 

جدا کاربرد مهریه در جامعه امروزی چیه؟ یا حقوق یک طرفه مردان؟ آیا مهریه واقعا تضمینی برای ادامه یک زندگیه یا یک پشتوانه مالی برای زن؟ آیا یک مرد می تونه یک زن را فقط با حق طلاق در زندگی نگه داره؟ آیا وقتی یک زنی به اجبار توی زندگی بمونه این زندگی واقعا زندگی مشترک خواهد بود؟

آیا این سیستم قدیمی ازدواج با نیازها و واقعیت های جامعه امروزی هم خوانی داره؟ مدام دیدیم که در برنامه های تلویزیونی تبلیغ میشه که دختران برای ازدواج آسان مهریه های سبک در حد 14 سکه و پنج سکه به نیت پنج تن تعیین کنند. یکی از این برنامه ها به آقایون گفته در قبالش یک کمی از اون حقوقی که به شما تفیذ شده را به زنان بدید؟

به شخصه من وقتی بلاتکلیفی و مشکلات پسرداییم را می بینم پیش خودم میگم چه خوب بود اگه چنین مهریه های سنگینی نبود و در عوض زنش اگه واقعا می خواست ازش جدا بشه به راحتی از این زندگی می رفت و این مسائل و درگیری ها این قدر طولانی و کش دار نمی شد.

 

پیوست: دوستان عزیز دارم ریدرم را مرتب می کنم. وبلاگ هایی که مدت هاست دیگه آپ نمی کنند را حذف می کنند و دوستان جدید را اضافه می کنم. ممنون میشم کامنت می گذارید آدرس وبلاگتون را هم بگذارید.

نظرات 39 + ارسال نظر
صفا چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 09:09 http://www.sa4150.blogfa.com

با مهریه و از اون بدتر با اجرا گذاشتن مهریه به شدت مخالفم این حرف رو من میزنم که با دو فرزند از همسر سابقم جدا شدم حضانت بچه ها با خودم هست و زمانی که جدا میشدم بخشی از وسایل زندگی رو هم برای همسرسابقم گذاشتم تا تو زندگی لنگ نشه با هرگونه کینه ورزی و تلافی و.... به شدت مخالفم ....

زن ومرد باید حقوق برابر و انسانی داشته باشن

بله وقتی مهریه نباشه و حقوق برابر باشه رابطه انسانی تره. اون جوری مثل خرید و فروشه

آدم چاق چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 09:37 http://chagh2.blogfa.com

با سلام
به نظر من همان وقت که داشتند مهریه 110 سکه ای را در مجلس تصویب می کردند باید به این موضوع هم می پرداختند و در ازایش حق طلاق را هم به خانمها می دادند. خانم اردیبهشتی عزیز یک نگاهی به سایت مرکز آمار ایران نشان می دهد که هنوز بیش از 70 درصد زنان ایران خانه دارند. هرچند 30 درصد شاغل رقم کمی نیست و در مباحث مختلف باید حتما حتما حتما در نظر گرفته شود. ولی قوانین برای کل کشور است و تعمیم تهران به عنوان شهری که تعداد زنان شاغل در آن زیاد است به تمام کشور کار صحیحی نیست.
حالا واقعا دارند چنین قانون مسخره ای را در مجلس تصویب می کنند؟!! من تا کنون نشنیدم.
تازه اگر حضرات به همان سایت مرکز آمار ایران توجه بفرماییند متوجه می شوند که جوانهای در سن ازدواج که مال نیمه دوم دهه شصت و دهه اول دهه هفتاد هستند رشد جمعیت پسرها بیشتر از دخترهاست. در واقع ما مازاد پسرهای در سن ازدواج داریم. عجیب است چنین کار غیر کارشناسانه ای بکنند.

بانوی عزیزم من اتفاقا برای تحقیقی دنبال آمار رسمی زنان شاغل هستم ولی سایت آمار کشور امکان دسترسی به این آمارها را نمی داد! راهنمایی می فرمایید؟
منم نشنیده بودم. بچه های گروه می گفتند. حضرات به این آمارهای علمی و نتایج پژوهش ها کاری ندارند به نیازهای کمربند به پایین نگاه می کنند.

عطیه چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 12:07 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

سلام خانومی.
راهکاری که دادی راهکار خوبیه ولی فکر میکنی چنین چیزی تو ایران شدنی یه!
به امید روزی که اونقدر فرهنگ مون رشد پیدا کنه تا جوونها - فارغ از اینکه چنین قانونی تو کشور تصویب شده یا نه- خودشون به سمت انتخابش پیش برند.
خانمها از مهریه بگذرند و آقایون حقوقی مثل حق طلاق رو برای همسرانشون قایل باشند. کاش قید و بندهایی که آدم رو به تداوم زندگی سوق میداد نانوشته و درونی باشند...

اول در مقیاس کم شروع میشه بعد زیاد و عرف میشه و بعد به صورت قانون در میاد.

مهرپرور چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 13:07 http://mehrparvar.blogfa.com

سلام
واقعا همین طوره موندن تو این الگوهای سنتی الان هر دو طرف رو دچار مشکل میکنه. هرچند البته بازم بیشترش به ضرر زنهاست و این مهریه هایی که هی میگن کمش کنید عملا کارایی هم نداره و تعداد خیلی کمی از زنها هستند که موقع جدایی مهرشون رو میگیرن وگرنه آقایون اونقدر بلدن زجرت بدن که با رضایت تمام بگی مهرم حلال و جونم آزاد...زنهایی هم که به زندگی مشترک ادامه میدن هم که تو عرف خوبیت نداره مهریه رو بگیرن ولی آقایون به طور مادام العمر از حقوقشون بهره مند میشن. هیچ کس هم نمیگه چه مرد بدی که داره از حقش استفاده میکنه. ولی واااااای به روزی که زنی ادهای حق کنه. امااااااان از دخترای این دوره و زمونه هنوز شوهر نکرده حرفای گنده گنده میزنن

به نکته جالبی اشاره کردی

روزگار سبز من چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 14:08 http://www.mygreenlife.blogfa.com

خانوم اردیبهشتی جون ، از سرویس بلاگ اسکای راضی هستی؟
اگه اشتباه نکنم قبلا بلاگفا بودی درسته؟
از طریق همون گزینه ای که توی بلاگفا داره مطالبت رو منتقل کردی؟ مشکلی پیش نیومد؟
ممنونم ازت.

من مطالبم را منتقل نکردم. از بلاگ اسکای بیشتر از بلاگفا راضیم. غیر از این که بعضی از دوستان میگند کامنت گذاشتن برای من سخته براشون

khonekashonemozhe.blogfa.com چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 14:19

سلام دوست من به موضوع خوبی اشاره کردی ولی یه نکته ای وجود داره اینه که درسته الان اندک زمانی برای استقلال و حرمت مستقلانه زنان پیدا شده ولی مردان به پشتوانه چندصد سال مردسالاری و اهرمهای قویه اون برای مطیع کردن زنان . هنوز هم هستند مردانی که اگر ترمزی به اسم مهریه در زندگی مشترکشان نباشد دیگر خدا را هم بنده نیستند من مهریه های اندک موافق نیستم چون بعضی از مردان را این اندک بودن مهریه جری و سرکش میکند ولی با اصل نبود مهریه مخالف نیستم ولی بشرط برابری کامل یعنی واقعاا کامل در زندگی .

من هم وقتی با مهریه مخالفم که حقوق برابری باشد ولی الان کلی راه فرار هست باز برای آقایون با وجود مهریه

amine چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 15:53 http://www.donyayeman1.blogsky.com

اردیبهشتی جان من به عنوان یک دختر اگه اقا راضی بشه بهم حق طلاقو حق مسکنو بده تحت هیچ شرایطی مهریه نمی خوام

بولوت چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 17:06 http://maryamak.blogfa.com

پسردایی شما اگه موقع ازدواج همسرش میگفت من مهریه نمیخوام به جاش حق طلاق و خروج از کشور و تملک نصف امول کسب شده بعد از ازدواج در صورت طلاق میخوام! قبول میکرد؟ بعد از این که خودش قبول میکرد! پدر و مادرش مخالفت نمیکردن؟
دوستم، من به تجربه دیدم مردا ترجیح میدن مهریه رو که به نوعی یه چیز نسیه س رو قبول کنن ولی به همسرشون حقوق برابر توی ازدواج رو ندن.
تو منطقه ای که خودم زندگی میکنم. (غرب کشور) منطقه ای که مادرم اهلشه(مرکز کشور) و دوست و آشناهایی که این ور و اون ور داشتم. ندیدم مردی رو که وقتی میگی مهریه نمیخوام و حق طلاق میخوام. برخورد مثبتی داشته باشن.
روشن فکرترین موردی که با خودم برخورد داشت برگشت گفت حق طلاق بخوای بعدن نباید تو زندگی انتظار داشته باشی چیزی به نامت بشه.
باور عامه ی مردم اینه زندگی ای که با حق طلاق و این صحبتا شروع بشه به درد نمیخوره!
در برابر کسی که طرز فکرش اینه "واقعا نمیفهمم هنوز شروع نکرده چرا به فکر حق طلاقید یعنی به انتخابتون شک دارید؟" هر چقدرم بال بال بزنی در مورد لزوم و چرایی این مسائل به جایی نمیرسی. تازه این حرف رو یه بچه ی متولد 1372 میگه! دیگه از مادر و مادربزرگایی که قدیمی فکر میکنن و مردایی که همیشه برتری قانونی باهاشون بوده چه انتظاری باید داشت؟

اون موقع را نمی دونم ولی الان همسرش گفته حق طلاق را می خواهم و پسرداییم قبول کرده. گفته باشه من این حقوق را می دهم و تو مهریه ات را ببخش ولی عروس خانم هر دو را می خواهد که این انصاف نیست.
البته من در اطرافیان به تازگی شاهد چنین ازدواج هایی هستم که مرد حقوق را می دهد و مهریه هم در کار نیست.

بولوت چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 17:08 http://maryamak.blogfa.com

من اگه کسی پیدا بشه حقوق برابر توی ازدواج رو قبول کنه و تمام حقوقی که به واسطه قانون بهش داده شده رو با وکالت نامه بهم بده! نه تنها مهر نمیخوام. یه چیزیم خودم مهرش میکنم.

باران چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 19:31 http://baraanebahar.blogfa.com/

وقتت به شادی بانوی زیبا رو
به نظر من برا این معضل باید در دو زمینه اقدام جدی انجام بشه اول ایجاد امنیت مالی هست و دیگری ایجاد امنیت فکری و فرهنگی که در بعد اول بر عهده دولت و بعد دوم تا حد بسیار زیادی بر عهده خودمون هست البته زمینه آموزشی دولت هم بسیار موثر هست ولیکن تا خودمون نخواهیم نمیشود که بشود ...
اولی ایجاد اشتغال جهت پسرا که مسلما اگر هر پسری کار داشته باشد تا حد بسیار زیادی تصمیم به تشکیل زندگی خواهد گرفت و در گزینه دوم باید به دخترا آموزش داده باشه که زندگی مشترک میدان نبردهای مالی و برتری جویی های اقتصادی نیست که انتظارات نا معقولی در شروع زندگی از طرف مقابل داشت و در پی چشم و هم چشمی های خانمان برانداز به دنبال مهر و جهاز آنچنانی باشن باید یاد بگیرن و آموزش داده بشن که همیشه رمز موفقیت در آینده اندیشی هست شاید شروع زندگی نشه مثل یک پرنسس وارد کاخ زندگی شد ولی اگه پشتوانه تعقل و مهربانی و فداکاری و همکاری در وجودش نهادینه شدن باشه با یک اتفاق ساده و همینطور فراهم بودن مقدمات اولیه در اندازه شان و منزلت یک انسان امروزی (نه هزار سال پیش یا چیزیایی که بعضی آقا ها !!! میگویند) میشه زندگی شیرینی رو شرع کرد . امروز با تغییرات المانهای زندگی مهریه نه باعث ثباته نه ضامن بقای زندگی چه بسا که اونی که پول داره با پرداخت مهر برای رهایی از زندگی که دیگه براش معنا و مفهومی نداره آزادیش رو میخره!!! ولی عواقب روانی که در وجودش به جا میزاره بسیار بیشتر از هزینه ای هست که صرف کرده و متقابلا زنی هم که مهرش رو میبخشه و به گونه ای دیگه آزادیش رو میخره باید مشکلات اجتماعی فراوانی رو به جون بخره ....
اگه این دو تا مورد همراستا و همگنانه حل بشه شاید شاهد ازدواجهای موفق و ماندگار بیشتری باشیم
اما بانو جان ازدواج یک مبحث کلان و گسترده هست و میشه اون رو از چندین منظر بررسی و آسیب شناسی کرد ....
و اما در مورد پیوستتون
من وبلاگ دارم اما در اون گاه گاهی متنایی قرار میدم که احساسات من رو در اون روز یا چند روزی که پشت سر گذاشتم رو مینویسم البته بیشتر دلنگرانی ها و دل آشوبی های منو شامل میشه زمانی که بیانشون نا توان میشم اونا رو مینویسم هر چقدر مدت بیشتری بین آپ ها میگذره میفهمم قوی تر شدم و تونستم بر ناراحتی های بیشتری غالب بشم که دست به نوشتم طولانی تر شده
من خودم واقفم که بار ارزشی اجتماعی و آسیب شناسی و روان شناختی نداره ولیکن چون شما خواستین بر دیده منت میزارم و آدرس رو هم میزارم
و یک پیوست برای شما
من بسیار پیشتر از اینها خواننده دست نوشته های دلنشینت بودم چند سال!!! اما خاموش بودم هر چند گاهی گلایه هایی داشتی مبنی بر خاموشی خواننده هات اما چیزی که حقیقتا منو وادار به نوشتن و نظر دادن کرد واقعه اسید پاشی اصفهان بود و از اون به بعد تمام سعی و تلاشم رو کردم در بحث های شما حضوری هر چند کمرنگ داشته باشم
)ببخشید بابت پر چونگی های من)

ممنون عزیزم که روشن شدی.
من فکر کنم به هر دو جنس باید آموزش های به روزتر و بهتری داده بشه

ماهی سیاه کوچولو چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 20:27 http://1nicegirl8.blogsky.com

سلام خانوم اردیبهشتی
فکر کنم پری هم تقریبن همینو میگفت
ولی راجع به پیشنهادتون زیاد نمیشه بهش فکر کرد
الان میگین چرا؟
چونکه تو جامعه ما یا مملکت ما یا کشور ما زیاد نمیشه اعتماد کرد
حالا ما بیایم مهریه رو حذف کنیم حق مون هم برابر نشه ...بعدش چی میشه؟
پس بنابراین باید با زیرکی چنین مسئله یی رو مطرح کنیم
اول حق رو بگیریم بعدش مهریه حذف بشه
راجع ب ازدواج هم خب خیلی سخت شده
اول اینکه مورد مناسبی باشه و بعدش کلی موانع دیگه هست مثه حساسیت خانواده ک باعث میشه چه دختر چه پسر قیدازدواج رو بزنن و هم اینکه بعضیا آشنایی آزمون خطا رو دوست ندارن...
من خودم اسم ازدواج میاد اضطراب میگیرم خب چون میبینم هرکی ازدواج میکنه در بهترین حالتش سال بعدش طلاق میگیره ...
راستش خیلی موضوع خوبی رو مطرح کردین ک خیلی جای بحث و درد و دل داره...
من نوعی یه کم سختمه ک از موقعیت امن خودم جدا بشم و مسئولیت زندگی مشترک رو قبول کنم حتی اگه طرف مقابلم دائم بهت اطمینان بده بازم نمیشه ...خب جامعه هم بهم اطمینان نمیده ...دورنمای خوب از زندگی ندارم حتی اگه والدینم زندگی موفق داشته باشن...به پسرا هم حق میدن ک به ما دخترا اطمینان نداشته باشن و البته ماهم به اونا
میدونی تو بحث مهریه فکر میکنم خودش به تنهایی مشکلی نیست این عدم توافق خانواده هاست ک از مهریه میزنه بیرون...باهاتونم موافقم ک اگه خانوم وضعیت مالی خوب داشته باشه نیاز به مهریه نداشته باشه پس مهریه حرف بیخودیه بنابراین پیرو صحبت هامو شمارو منتقل میکنم به خط 5 کامنتم...
از این پست ها بیشتر بزارین لطفن

پری کیه عزیزم؟
خوب اولین قدم از هر زوجی شروع میشه و کم کم به قانون تبدیل میشه وگرنه جو بی اعتمادی که تو همه مسائل کشور ما هست متاسفانه

باران چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 23:22

سلام

منم دقیقا نظر شما رو دارم که هم مهریه حدف بشه هم حق و حقوق برابر.

دیدم دخترایی رو که هم تمامی حقوق ضمن عقد از جمله حق طلاق و حضانت فرزند و تحصیل و محل زندگی و .... رو می گیرند و هم مهریه های بالا

من اصلا این آدمها رو نمیتونم درک نمیکنم. چون به نظر من وقتی حقوق برابر وجود داره مهریه چه نقشی داره؟! یه جورایی در این وضعیت حس خرید و فروش بهم دست میده. چون از نظر من مهریه فقط برای کسایی که هیچ حق و حقوقی ندارن نقش سوپاپ اطمینان رو بازی میکنه! و در غیر این صورت برای من بی معنی هست.

نه دیگه اونم که مثل همین میشه! نه زن سالاری و نه مرد سالاری. برابری

سها پنج‌شنبه 13 آذر 1393 ساعت 18:15

سلام اردیبهشتی جان
کاملا موافقم با نظرت . ممنون که مینویسی.

هلیا پنج‌شنبه 13 آذر 1393 ساعت 20:30

سلام
وااااو... مرسی. ایول... دقیقا همین چندوقت پیش بود که به این موضوع به عنوان یه راهکار فکر میکردم.
یکی از دوستان گفته بودن خود افراد به این سمت برن این خیلی خوبه. ولی اگر قانون ازش حمایت کنه خیلی سریع تر و راحت تر اجرا میشه. تو شرایط فعلی با مقاومت خانواده ها و مردها به خصوص روبرو میشه.
مرسی

اول باید در سطح انفرادی انجام بشه و بعد در سطح جامعه و قانونی

سهیلا جمعه 14 آذر 1393 ساعت 08:32 http://nanehadi.blogsky.com

مهریه تعدیل بشه به همون دلیل که خانم چاق گفت . بیشتر خانم های ما خانه دارن و به دلیل تبعیض در میزان حقوق حتی شاغلین هم به سختی میتونن از پس مخارج بر بیان.از اون طرف به عنوان مادر دوتا پسر دلم نمیخواد اگه پسرم انتخاب اشتباهی کرد یا به هر دلیل به مشکل برخورد هست و نیست خودش و شاید خانواده اش بابت مهریه بره.در این صورت شاید گره ای که با دست باز میشه با دندون باز بشه. متاسفانه مرد هم میتونه گرو کشی های بدی بکنه که ظلم محسوب میشه.یه خورده باید تعدیل بشه که هر دو طرف کمتر آسیب ببینن.

الان چند درصد از زنان شاغل یا خانه داری که حقیقتا خواستند جدا بشند مهریه شون را گرفتند؟ وقتی زن خودش بخواهد جدا بشه که عملا باید مهریه اش را ببخشه. خود من خانومی را دیدم که برای این که از همسر ناسازگارش جدا بشه نه تنها مهریه را بخشید تازه خسارتی هم پرداخت!!!!!!!
یک سئوال: به عنوان مادر دو پسر اگر عروس های آینده شما از پسرانتان مهریه نخواستند و در عوض خواستار حقوقی برابر شدند آیا می پذیرید؟

نیره جمعه 14 آذر 1393 ساعت 12:58

مهریه در اصل مبلغ ناچیزی بوده که بعدها برای جبران نابرابری قانونی زیاد شده
حالا حالا خیلی مونده به جایی برسیم که همه زنها شاغل بشن و حقوق برابر وجود داشته باشه. نظام اقتصاد ما بیماره و نمیتونه برای این همه زن شغل ایجاد کنه

یک سئوال نیره جان، آیا تو کشورهای دیگه که مهریه وجود نداره همه زنان شاغل هستند؟ یک زن خانه دار در چنین کشورهایی اگه طلاق بگیره چه باید بکنه؟ چه حمایت هایی ازش صورت می گیره و با چه مشکلاتی مواجه میشه؟

بی ربط جمعه 14 آذر 1393 ساعت 13:08 http://idleuser.blogfa.com/

من هستم، یه وقت حذفم نکنی.

خوب حداقل هفته ای یکبار یک رخی بنمایید تا حذف نشوید

بی ربط جمعه 14 آذر 1393 ساعت 13:13 http://idleuser.blogfa.com/

اگه دیدگاه های آدما در مورد ازدواج درست باشه، خود به خود موضوع مهریه هم قابل حله. متأسفانه مشکل اصلی اینه که دخترا و پسرا دیدگاه های صحیحی نسبت به زندگی و ازدواج و کار و ... ندارن. نسل قبلی و جامعه بیست سال پیش دست به دست هم دادن و نسلی گیج رو تحویل جامعه امروز دادن.
عاقبت مان به خیر باد.

این نسل گیج را خوب گفتید

مینو جمعه 14 آذر 1393 ساعت 14:18 http://milad321.blogfa.com

سلام
الان هم زنان میتونن بعنوان شرایط ضمن عقد حق طلاق وو خیلی از حقوق دیگه مثل انتخاب مسکن یا نصف شدن اموال رو بگیرن ،اما مساله اینه که جوانها میپذیرند.بعضی از دختر ها و زنها هم خدا را میخوان هم خرما را.میخوان که مثل یک زن سنتی مهریه و جواهر و فلان و بهمان داشته باشن،اگه کار میکنن حقوقشون رو خودشون نگه دارن یا برای خونه وسیله ای بخرن که بتونن به اسم خودشون فاکتور بگیرن،تامین مخارج خونه رو هم وظیفه مرد میدونن،انجام امور خانه را هم میگن به زن ربطی نداره مرد خودش انجام بده.
خیلی از زندگی ها شده صحنه زور آزمایی.
در درجه اول بهتره برای پسرها شغل ایجاد بشه تا درامدی برای ازدواج داشته باشن.بعد هم اگه هر دو طرف سعی کنن حالا که قانون مطابق میل نیست ،خودشون موارد لازم رو رعایت کنن.

خوب من با اون خدا و خرما مشکل دارم.

پری دیگه پری
راجع به پیوست
اول لاکی رو حذف کنحالا یه ذره درنگ کنین
شاید مردمان دیگر وبلاگها دستشون بنده ...نت ندارن...حال ندارن...حرف ندارن...سکوتشون علامت رضاست...
ریدر چیه؟من ندارمش چرا؟

منظورم یکی دو هفته و یک ماه نیست. بیشتر از این حرف هاست!

قبلا گوگل ریدر بود که وبلاگ های به روز شده را نشون می داد ولی الان که نیست من از اولد ریدر استفاده می کنم.

Mahpari شنبه 15 آذر 1393 ساعت 01:30 http://mahpari.blogsky.com

اولین دلیل کم شدن ازدواج مادی هست
یه دلیل دیگشم استقلال بیشتر خانوما و ازاد و راحت شدن هم خانم ها و هم اقایون هست
به نظر من مهریه خوبه برای شرایط خاص
اگه دو نفر همو بخوان یا یکی نداشته باشه
بایه مردی خیلی خوب باشه مهریه زیاد بی فایدست

آخه ما مردم هم زیادی به مادیات اهمیت می دهیم

سهیلا شنبه 15 آذر 1393 ساعت 07:50 http://nanehadi.blogsky.com

من میپذیرم . چون معتقدم حقوق زن و مرد در ازدواج باید برابر باشه . زن نباید مجبور به موندن باشه . باید به خواست خودش بمونه . اما من یه سر قضیه از مربعی هستم که دوتا ضلعش مرد هستن. پدر و پسر.نمیدونم اونا قبول میکنن یا نه.

تا حالا پرسیدید؟

مامان شنتیا شنبه 15 آذر 1393 ساعت 08:42 http://shantiya-2008.blogfa.com

چیزی ندارم بگم. اتفاقا چند روزه ذهنم درگیر سه تا از دوستانم هست که مطلقه هستند و زیر بار ازدواج مجدد نمی روند و به قول امروزیها تن به ازدواج سفید داده اند و خیلی هم خوشحالند!!! و هی من از خودم می پرسم، چرا؟؟؟؟

احتمالا اون ها هم از روند پر دردسر طلاق می ترسند و خسته شدند.

khonekashonemozhe.blogfa.com شنبه 15 آذر 1393 ساعت 09:23

سلام دوست من اول هفتت بخیر وخوشی صدقانه بگم من باور نمیکنم مردی حاضربشه حقوق کاملا برابر رو قبول کنه بقول دوستان دادن مهریه قسطی راحت تره.

اگه واقعا فکرش را کنی به نفع خود مردها هم هست ولی خیلی ها دوست دارند ساده لوحانه فکر کنند که برتری دارند حتی اگه به خاطر این حس برتری بهای خیلی گزافی بدهند

Rima شنبه 15 آذر 1393 ساعت 09:31 http://dailytalk.blog.ir

به نظرم تو این دوره زمونه دیگه با مد شدن ازدواج سفید (همینها که با هم زندگی میکنن بدون عقد رسمی و ... ) و صیغه شدن و زن چندم مخفی و آشکار و ... به نظر میاد ملاک تصمیم گیریها عوض شده. به همین خاطر بهتره از این آدمایی که دیدگاههاشون متفاوت شده انتظار نداشته باشیم مثل ما رفتار کنند.
هر چند همونطور که شما گفتید شاید عده ای صرفا از بحث مالی قضیه میترسند و پیش نمیرند. اما فکر میکنم بخاطر تجربه های مکرر قبل از ازدواج یه نوع بدبینی بینشون غالب شده . (البته مشخصه که منظور من همه مجرها نیستند. در مورد مجردهای اطرافم صحبت میکنم)

درسته. خوب اکثرا از تجربیات نزدیکان میگند. پسرهای فامیل ما اکثرا رابطه قبل از ازدواج ندارند و الان به خاطر اتفاقی که برای پسر دایی ارشدشون افتاده یک کم چشمشون ترسیده. ولی باز نمی دونم اگه همین پیشنهاد را بهشون بدیم قبول می کنند یا نه؟

نیوشا شنبه 15 آذر 1393 ساعت 12:53 http://alwaysmoments.blogfa.com/

من کاملا موافقم

نیره شنبه 15 آذر 1393 ساعت 13:57

والا اطلاعی از قانون کشورهای دیگه ندارم.ولی در شرایط فعلی هم کم گرفتن مهریه رو ظلم به زن میدونم. این حداقل چیزیه که میتونه دلخوش کننده باشه. چون به هرحال اگه زن بخواد بگیره هم گرفتن کلش امکان پذیر نیست و قسط بندی میشه
از طرف دیگه دولت بدهکارها رو زندان نمی اندازه چون زندانها جا نداره
یعنی کلا گرفتن مرهیه غیر ممکن شده. فقط یه عامله برای ترسوندن مرد که هوس نکنه هرکاری دلش خواست بکنه.

من هم گفتم نادرسته وقتی به زنان میگند مهریه کم بگیرید به مردان نگند چیزی از حقوقی که به شما دادند را به زنان برنگردانید!
کسانی که هوسبازند این چیزها مانعشون نمیشه

مینو شنبه 15 آذر 1393 ساعت 14:45 http://milad321.blogfa.com

سلام
خانم اردیبهشتی عزیز.شما یکی از افرادی هستید که در مورد وضعیت زنان مطلب مینویسید.مطالب خان آریان را هم گاهی میخوانم ولی چون ایشان اظهار نظری در مورد کامنت ها نمیکنند و کمتر شده فرضا به وبلاگ من هم سر بزنند و اظهار نظر کنند احساس میکنم انگیزه ای برای تبادل نظر ندارم.پیشنهاد میکنم بخصوص با توجه به رشته تحصیلی تان شروع کنید به نشر مطالبی برای نحوه پروش بچه ها بصورتی که این برابر خواهی از کودکی در آنها نهادینه شود.

شما لطف دارید. راستش به همین دلیل موضوع پایان نامه ام را هم در این زمینه انتخاب کردم. حتما در آینده نزدیک بیشتر خواهم نوشت.

عاصی شنبه 15 آذر 1393 ساعت 14:50 http://asysepid.shortpost.blogsky.com

من بارها از طرف خانواده و دوستام مورد شماتت قرار گرفتم بخاطر نخواستن مهریه. اما مهم نیست. باز هم می ایستم و حاضر نیستم ارزش خودم و جوونیمو با سکه تعیین کنم. اما حق طلاق و حضانت رو میخوام و باید بهم داده بشه.
فکر میکنم اگر زندگی رو نخوام اون پول رو هم نخواهم خواست و احساس بدی بهم میده اما باید حق انتخاب درستی برای موندن توی اون زندگی داشته باشم.
حالا اگه یه دختر بی هنر و بی عرضه ای باشه که نتونه از پس خودش بر بیاد و بگه بعد جدایی این مهریه میشه خرجیم بحثش از امثال من و دخترای جامعه ی امروزی که درس خونده و شاغل هستن جداست.
راجع به ازدواج نکردن هم به نظرم ما بین سنت و مدرنیته گیر کردیم. اما آمار جهانی ازدواج خیلی اومده پایین. نه فقط توی ایران. درضمن پسرها نیازهای عاطفی و جنسیشونو به راحتی از کف خیابونا برطرف میکنن. خونه ی مامانشونم نشسته ن و بدون هیچ مسئولیتی به راحتی گذران روزگار میکنن. خب منم باشم زن نمیگیرم!!!

خوب خود زنان نباید راحت نیازهای مردان را برطرف کنند. ولی کف خیابون مگه نیاز عاطفی برطرف میشه؟

خلیل شنبه 15 آذر 1393 ساعت 20:35 http://tarikhroze3.blogsky.com

سلام،

سیستم قدیم جواب نمی ده، اول باید برابر کامل حقوقی زنان با مردان به رسمیت قانونی شناخته شود تا مشکلات موجود از جمله مهریه هم کم کم حل شود.

درسته. برابری کامل حقوقی برای زنان و مردان

گودوا شنبه 15 آذر 1393 ساعت 22:50 http://khesht40.blogfa.com

سلام
هر عرف و عادت و آیینی که با پیشرفت و تکنولوژی همسو نباشه و در جا بزنه کارایی خودش را از دست میده ازدواج و مهریه و طرفداری قانون از مردان هم کم کم منسوخ میشه.
باید شرایط ازدواج به لحاظ مالی و فکری مهیا بشه، کسی را نمیشناسم که از ازدواج و روابط سالم زن و مرد فراری باشه

درست میگید.

نیوشا یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 08:08 http://alwaysmoments.blogfa.com/

راستی همکارم می گفت تو تهران خانومایی هستن که بی هیچ چشم داشتی صیغه دانشجویان می شن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بعد هم من این پیشنهاد شما رو مطرح کردم ایشون (آقا هستن) گفت درسته حرف شما اما همه زنها ظرفیت های لازم رو ندارن- حقوق مساوی بهشون بدی می زنن زیر همه چیز زیر همه تعهدات!

چه قدر خوب و مهربونند این عزیزان بی ادعا و بی چشمداشت!!!!!!!

در جواب این آقا باید گفت که الان هم خیلی از آقایون ظرفیت این همه حقوقی که دارند را ندارند و ازش سواستفاده می کنند. زنان را آزار می دهند و یا تحت فشار قرار می دهند... آیا درسته همه را به یک چوب زد؟

عاصی یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 08:26 http://asysepid.shortpost.blogsky.com

ااووووووووووووووووووف تا دلت بخواد!! دختری که توی خیابون با یه پسر دوست میشه و بعد چند ماه با عشق آتشین و قربون صدقه و حمایت همه جوره و شب پیشش موندن و ماسفرتهای داخلی و خارجی رفتن با طرف جوری ساپورتش میکنه که بیا و ببین!
تازه آقا همیشه خانومو ترگل و ورگل و آرایش کرده و میزامپیلی شده میبینه در حالیکه خوب میدونیم توی زندگی واقعی یه زن همیشه مرتب و آماده به خدمت نیست! چرا؟! چون انسانه!!

حالا سوای این بحث واقعا هزینه های کمر شکن ازدواج چه برای دختر چه پسر چیزی نیست که 70%80% جوونا از پسش بر بیان

خوب اون دیگه عشق و عاطفه نیست! یا کمبوده و نیاز یا دروغ و کلک!

admin یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 11:20 http://aaddminn.blogfa.com

من فکر میکنم دوتا ایتم باید منظور بشه

یکی حق طلاق به تساوی باشه یعنی توافقی. حق طلاق برای یکی باشه به دیگری ظلم میشه

دوم بحث مهریه با همون کیفیتی که فرمودید معضل اصلیه
به نظرم باید در حین عقد شرط بشه اگر طلاقی حادث شد توافقی باشه و تمامی اموالی که در زندگی مشترک کسب شده به سویه بین طرفین تقسیم بشه

به نظرم این به عدالت نزدیکتره
تا اینکه زنی طلاق بگیره مهریه رو کامل بگیره و بره دنبال زندگیش و مرد بمونه و یک عالمه بدهکاری و قرض و قوله و قسط و ...

قبول دارم. مهریه نباشه و حقوق برابر باشه.
این قانون فعلی باعث شده هم مردانی باشند که زیر قسط برند و هم زنانی که مجبورند بسازند و بسوزند و هر حقارتی را تجربه کنند.

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 12:30 http://1nicegirl8.blogsky.com

خانوم اردیبهشتی
نیوشا گفتش یه سری خانوم هستن ک بدون چشمداشت صیغه میشن یعنی چی؟

نمی دونم والا! این عزیزان دل به چه دلیل صیغه میشند اون وقت؟! ثواب اون دنیا؟!

نیوشا دوشنبه 17 آذر 1393 ساعت 07:26

به ماهی سیاه کوچولو:
منم دفعه اول بود می شنیدم. اما ایشون گفتن همین طوری صیغه می شن، یه بدون دریافت پول و ... به قول خانوم اردیبهشتی برای ثواب اون دنیا- می گن اینطوری به جلوگیری از فساد کمک می شه!!!!!!!

اون وقت دقیقا تعریف فساد چیه؟

مریم سه‌شنبه 18 آذر 1393 ساعت 14:42

چه جالب، من و همسرم هم به تارگی با هم صحبت کردیم و قرار شده همه حقوقی که تو قانون برای آقایون درنظر گرفته به من بده و منم مهریم را ببخشم. البته خودم پیشنهاد دادم و اونم خداراشکر راحت پذیرفت. حالا فقط باید با یه وکیل حرف بزنم و تمام این موارد را مشخص کنیم. راستش این حرف و تصمیم را بعد گوش دادن به حرفهای دکتر هلاکویی در مورد علت تنوع طلبی جنسی مردان گرفتم که خیلی حرفهای جالبی درباره برابری زن و مرد میگفت. پیشنهاد میکنم اگه وقت کردید گوش کنید

چه خوب که به این نتیجه رسیدید

مریم چهارشنبه 19 آذر 1393 ساعت 12:46

اردیبهشتی جان میتونم بپرسم الان داری چه رشته ای میخونی؟ واینکه یه روانشناس خوب برای مشکلات زناشویی بهم معرفی کنی

بهت ایمیل می زنم عزیزم

لیلی شنبه 6 دی 1393 ساعت 10:22 http://www.lgh67.blogfa.com

خانوم اردیبهشتی عزیز ایا من جز دوستانت میشم یا نه؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد