چندهمسری در بین انسان های اولیه

سلام

روز جمعه به یک همایش رفته بودم. سخنران یک آقای دکتر روانپزشک بود که داشت درباره چندهمسری و دلایل خیانت صحبت می کرد.

آقای دکتر گفت که در زمان های بسیار قدیم قدرت در شکار بوده و مردان بودند که به خاطر شکار قوی بودند و برای همین  در بین مردان چند همسری رواج داشته.

نمی دونم آقای دکتر حقیقتا چه قدر در مورد روابط زناشویی در زمان انسان های غارنشینی مطالعه داشتند؟

فقط دوست داشتم ازشون چند سوال بپرسم:

- آیا در اون زمان پیوند مقدس ازدواج به صورت امروزی بوده که مردان غارنشین چندهمسری اختیار کنند و مثلا چهار زن عقدی و چهل صیغه داشته باشند؟

- آیا دفتر ثبت ازدواج هم داشتند؟

- آیا واحد خانواده به صورت امروزی تعریف شده بوده؟ یعنی هر خانواده یک غار داشتند و مادر و پدر و بچه ها در کنار هم به خوشی و خرمی گومبا گومبا می کردند؟

- آیا درسته که بر اساس معیارهای امروزی در مورد روابط انسان های اولیه صحبت کرد؟ آیا حقیقتا شکار کردن قدرت محسوب می شده؟

- آیا به شکار نرفتن زنان و مراقبت از بچه ها حقیقتا نشانه ضعف زنان ابتدایی بوده؟

 

ایولین رید معتقده که آن چه انسان ها را از حیوانات متمایز می کنه توانایی تولید آن هاست. انسان ها می توانند از اشیای پیرامون وسائلی را تولید کنند که باعث رفاه و بهتر زندگی کردن آن ها باشه و هم چنین همین توانایی باعث شده انسان ها تشکیل اجتماع بدهند.

پس میشه این گونه نتیجه گرفت که آن چه در واقع قدرت و دلیل برتری انسان نسبت به حیوان میشه همین توانایی تولید و ساخت ابزار و وسائله.

وقتی مردان اولیه برای شکار می رفتند که البته هر روز نبوده و کاری بس خطرناک بوده این زنان بودند که یاد گرفتند از استخوان و دندان و پوست و موی شکار وسائل و ابزار بسازند. کم کم یاد گرفتند کشاورزی کنند و مواد غذایی را به گونه ای ذخیره و مدیریت کنند که تا شکار بعدی گرسنه نمانند.

نکته دیگه این که برخلاف تصور ما برتری جنسی بر جنس دیگر اون زمان ها مطرح نبوده و فقط تقسیم وظایف بوده. حتی در زمینه پرورش کودک.

و نکته دیگه این که ازدواج به این صورت وجود نداشته. رابطه جنـ.سی به صرف تولید مثل بوده و نسب شناسی کودکان از طریق مادر بوده و البته این که این بچه مال کیه و ... این قدر ها مهم نبوده چون فردیت و مالکیتی وجود نداشته. زندگی ها گروهی بوده. همه چیز برای ما بوده.

در واقع این بازی قدرت، ضعیف شمردن زن، خانه نشینی و محکوم کردنش به جنس دوم از زمانی شد که فردیت و مالکیت به وجود اومد.

این نقشه طبیعی و خط مشی جهان هستی برای انسان ها نیست. این ها ساخته و پرداخته دست انسان ها و نظام هایی هستند که اختلاف طبقاتی و اختلاف جنسی حاصل دست اون هاست.

 

پیوست 1: نمی دونم چرا اکثر مهمان هایی که رامبد جوان دعوت می کنه برای نشان دادن این که چه قدر فعال و پرانرژی هستند از واژه بیش فعال استفاده می کنند؟ این همه بیش فعالی در بین مسئولان و قانون گذاران ما نگران کننده است.

پیوست 2: شاید پست امروز یک پست ادامه دار باشه... شاید.

نظرات 32 + ارسال نظر
محمود شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 08:33

سلام خدابه خیر کنه. نکنه از دنده چپ بلند شدی بانو؟

یعنی من مطالب روشنگر می نویسم این قدر ناخوشایند به نظر می رسه که به دنده چپم نسبت داده میشه؟

برنا شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 09:26 http://Www.newday2014.blogfa.com

فکر کنم در این دوره زمونه ی مملکت ما، همون گومبا گومبا جواب بده فقط....

صبحتون بخیر و شادی

mozheee.blogfa.com شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 09:35

سلام . چه روانپزشکی بوده اون دکترکه شرایط اون زمان انسانهای غارنشین رو درکنار شرایط امروزی نشونده این دو اصلااا قابل مقایسه نیستند چه برسه به زدن مثال از از اون دوران برای این دوران. چطورمیشه شرایط جهل اون زمان رو با شرایط فهم امروز کنارهم قرارداد اون هم از زبون یک آدم تو جایگاه دکترکه مردم باتکیه به علمش حرفش رو قبول میکنن.
الان که داشتن همسردوم برای مرد بااجازه همسر اولش ممکنه حق حقوق زن این شرایط رو داره وای به روزی که چند همسری ازاد باشه اونوقت چه به روز زن اول میاد و چه حق و حقوقی ازش ضایع میشه.
فکرکنم باید پستی بذاری موافقان و مخالفان نظراتشون شنیدنیه

نه عزیزم. دکتر اصلا منظورش رواج چندهمسری نبود. داشت در دوران های مختلف درباره علل چند همسری و بعد خیانت صحبت می کرد ولی من حس می کنم دلایلش مخصوصا در زمان زیاد مستند و علمی نبود.

پدیده چندهمسری بسیار مذمومه. خیلی جای تاسف داره که تو کشور ما هنوز این قانون مزخرف وجود داره. دور از تمدن و اخلاق و انسانیت و هر چیزی که بخواهی بگی هست!

نیره شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 12:25

متاسفانه عقاید خودشون رو سوار بر حقایق علمی می کنند
یعنی برای توجیه دین تاریخ رو تحریف میکنند

من فکر می کنم ایشون بی اطلاع بود ولی این توجیه درستی نیست چون حق نداریم وقتی در مورد چیزی اطلاع کامل نداریم از یک تریبون عمومی حرف بزنیم ولی استفاده ابزاری از تاریخ و انحرافش که کم نیست

مهرپرور شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 12:52 http://mehrparvar.blogfa.com

سلام
من که بین دوست و فامیل متوجه شدم منظور از بیش فعالی یعنی باهوشی زیااااد...!!
شما ناراحتی اردیبهشتی جان از مسیولین باهوش؟؟ :-D

نه والا! مخصوصا که هی اوضاع کشورمون داره بهتر و بهتر میشه

یاسمین شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 13:55

سلام.
بنظر من چندهمسری یه قانونی بوده برای اون دورانی که جنگهای قبیله ای بین عربها زیاد بود.مردها کشته میشدن،زنهای بیوه که هیج پشتوانه مالی و خانوادگی نداشتن فکرمیکنم ازدواج با مرد همسردار براشون بهتر بود تا اینکه از گشنگی بمیرن.
الان دیگه جواب نمیده.
و استادی میگفت حدیث داریم که مرد باید تو لبخند زدنش هم عدالت رو رعایت کنه بین دو تا زنش.اصن مگه داریم همچین مردی؟؟؟یه فیلمی هم بود که میگفت ما مردها نمیتونیم حتی یه کیک رو مساوی بین خودمون تقسیم کنیم.

به هرحال چندهمسری هم یکی از قوانین اسلامه که مثل اکثریت قانونها ازش سوءاستفاده شده.پس بنظر من نمیشه گفت از ریشه ضدانسانی و غیراخلاقیه.
مثلا اگر مردی بخواد خیانت کنه نیازی به اسلام و صیغه نداره.
اصولا شخصی که وقیح شده باشه واسه خیانت فقط دنبال توجیه هست،اسلام هم میشه توجیهش.
پس نهایتا به همون شعر میرسیم که اسلام به ذات خود ندارد عیبی،هر عیب که هست از مسلمانی ماست.

راستی ما یه استاد جامعه شناسی داشتیم که میگفت غارنشین ها زن سالار بودن و چندهمسری نداشتن.بالاخره درستش چیه؟چجوری بودن آدما از اول؟

این برنامه خندوانه رو هم اصلا دوست ندارم.واقعا برنامه لوسیه.به ترک دیوار هم میخندن.نمیگم آدم اخمو و بداخلاق باشه اما به هرچیز بی مزه ای خندیدن هم شان و شخصیت آدمو میاره پایین بنظرم.فقط یه بار شنیدم آرش برهانی رو آوردن،دانلود کردم دیدم،یه بار مهمون برنامشون ویشکا آسایش بود تقریبا کامل دیدم.
بنظرم برنامه بی نمکیه باوجود اینکه رامبد جوان رو خیلی دوس دارم.

چندهمسری فقط مختص اسلام نیست ولی برای دنیای مدرن امروز دیگه این پدیده لزومی نداره و فقط و فقط باعث میشه مردان هوس باز توجیه شرعی و قانونی برای هوس بازی هاشون داشته باشند.

من از آقای خان خیلی خوشم میاد

مریم مشهدی شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 14:23

به نظر من بحث چند همسری نزد انسانهای اولیه معنا نداره چون اونا خیلی شبیه و نزدیک به حیوانات زندگی میکردند!! خیلی چیزها با شکل گیری تمدن بار ارزشی منفی یا مثبت پیدا کرد در مورد چند همسری من معتقد هستم قدرت خیلی تو این مساله نقش نداره مردی که قدرت و ثروت داره مایل به نشان دادن تفاوت خودش با دیگران است که اختیار کردن چند همسر هم یکی از آنهاست !
مردها ذاتا قدرت طلب هستند و این قدرت طلبی نیازمند انگیزه ی قوی است و داشتن زنان متعدد و لذت جنسی میتونه یکی از اون انگیزه ها باشه!

مریم جان بالاخره نقش داره یا نداره؟

مینو شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 16:09 http://milad321.blogfa.com

متاسفانه عده ای از هر توجیهی استفاده میکنند که بگویند چند همسری حق مر دهاست.در چند کتاب مختلف خواندم که مردسالاری از عصر آهن شروع شده،گردآوری غذا در عصر غار نشینی بعهده زنان بوده و مردان بیشتر به شکار میپرداخته اند.شاید همین جنگجویی و شکار موجب شده که بتدریج بخواهند قدرت را در دست داشته باشند۰

مینو جان همون طوری که نوشتم برخلاف تصور عموم اون زمان جنسی بر جنسی برتری نداشته و فقط تقسیم وظایف بوده و اگر هم برتری بوده با زنان بوده که بچه ها مال اون ها بوده و تولیدکننده بودند

آفرین شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 16:57

مردها از همون دوره غارنشنی هیچ تحولی نداشتند؟
خودشم زیر سوال برده.

محمود شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 17:16

سلام اگه ازنظر قانونی ازدواج مجدد ممنوع بشه فکر می کنید دیگه کسی دنبال خیانت نمیره ? همین تو کشور خودمان چقدر زنهایی هستند که خیانت میکنند .بانو خیانت فقط مخصوص مردان نیست چه با اجازه قانون چه بی اجازه. لطفا همه مردان رابا چوب خیانت نزنید همین طور که من همه زنان رامتهم نمیکنم.

نه! من چنین فکری نمی کنم. فقط وجه شرعی و قانونیش از بین میره و خیانت مردان هم مثل زنان زشت و شنیع میشه.

بعد آقا محمود من اصلا این پست را درباره خیانت ننوشتم. اصلا هم بهش نپرداختم. فقط اول پست گفتم اون آقای دکتر در بیان دلایل خیانت به این موضوع پرداخت و بعد من خواستم با دلایل منطقی این باور قدیمی و عامه را درباره انسان های غارنشین اصلاح کنم وگرنه اصلا درباره خیانت چیزی ننوشتم.
عجیبه ما فکر کردید من دارم مردان را با چون خیانت می زنم!

شیرین شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 19:01 http://ladolcevia.blogsky.com

سلام خانم اردیبهشتی
جالب برای من اینست که تعبیر این حضرات از چند همسری فقط تعدد زوجه است و حال آنکه تعدد زوج هم در این مفهوم وجود دارد و در نقاطی از زمین هم مرسوم است.
یک مشکل بزرگ کلا اینجاست که مرد مسلمان خودش را خیلی تحفه فرض می کند و غیر قابل چشم پوشی یا جانشینی! خیلی از خانم ها هم راستی راستی باورشان شده که باید حتما در بردگی یک مرد زن ستیز زندگی کنند تا یک وقت خدای نکرده بدون "سایه بالا سر" نمانند!
پناه بر خدا ... بیله دیگ، بیله چغندر!

والا! الان دوستان من گاهی در مورد بعضی از آقایونی که باهاشون آشنا میشند صحبت می کنند، جدا فکر می کنم این آقایون فکر می کنند همین که نر به دنیا اومدند کافیه و موهبتی بس عظیم را شامل حال عالم هستی کردند!!!!!

برنا یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 08:11 http://Www.newday2014.blogfa.com

چهارتا. اینطوری وظایف خونه تقسیم میشه و به کسی فشار نمیاد
{گومبا گومبا گومبا...}
وا......خدا به دور....چه حرفا...{آیکن کسی که داره دستشو از دو طرف گاز میگیره} دخترای این دوره زمونه هر کدوم به اندازه 10 نفر رسیدگی لازم دارند...چند همسری برای همون زمونه ی گومبا گومبا خوبه...
به رامبد جوان بگم یه ترانه با مضمون گومبا گومبا درست کنه، فکرشو بکن، یهو تو برنامه اش شروع کنه به گومبا گومبا کردن....


چه اشکالی داره؟ دو و دو و دو که داره! چیکو چیکو هم که داره! گومبا گومبا هم داشته باشه! تازه شیک تر هم هست!

admin یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 08:25 http://aaddminn.blogfa.com

کاملا صحیحه

همیشه توانایی جسمانی بیشتر مرد سبب برتری حساب شده
در صورتی که هیچ کس به توانایی بیشتر عاطفی زنان توجه نکرده

در هر صورت هرچی که هست قطعا قراردادیه. و شهر به شهر یا کشور به کشور کاملا متفاوته

غیر از عاطفه زنان خلق کننده اند. می سازند. ترکیب و تولید می کنند. این ویژگی زایندگی زنان (نه فقط بچه) در همه دوران های تاریخ حیاتی بوده

emasis یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 10:30 http://emasis.blogsky.com/

سلام
ولی میگم به نظرم الان مشکل چند همسری نیست ، اون یه زمانی بود

الان مشکل سر همون خان اول برای ازدواجه


آره! ولی این الان موضعیه ولی من نگاه درازمدت دارم

بارانا دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 10:26

وای خانم اردیبهشتی قضیه این پسر بچه پنج ساله اصفهانیه رو خواهش میکنم پیگیری کنید حس کردم کاری ازت برمیاد رورنامه شرق هم دیروز چاپ کرد دلم کباب شد کودک ازاری شدید توسط پدر و مادر شکستگی دست از سه جا سر و پا..و تجاوز بچه های فامیل بهش...شرق نوشته بود دکترها دادن دادستانی اما شاکی خصوصی نداره ببین کاری ساخته هست از مردم اصفهان؟ چه باید کرد؟

ممنون. نشنیده بودم. پیگیری می کنم. این موضوع بیشتر در حیطه حقوق دانان قرار می گیره برای پیگیری و مراکزی که برای این کار هست. متاسفانه تو ایران قوانین حمایت از کودکان بسیار ضعیفه و کودک جزو دارایی های خانواده و مخصوصا پدر محسوب میشه!!!!

emasis چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 08:50 http://emasis.blogfa.com/

سلام مجدد
نیستین ظاهرا؟هوم؟

خانم اردیبهشتی یه چیز گفتین که به راحتی نمیشه ازش گذشت ، نصفشو گفتینو و اون اینکه نباید با ملاک امروزی زندگی اونموقع رو بررسی کرد.

اگر زندگی روستایی و خانواده های روستایی شمه ای پیشرفته تر از زندگی انسانهای اولیه باشن من که ندیدم خانم ها درشون ضعیف باشن ، قبلا" برای نمونه مادربزرگم رو مثال زده بودم که مردای روستا ازشون حساب می بردن.

در جامعه ای که ضعیف بودن باعث میشه ماهیت وجودی کسی نابود بشه من که ندیدم خانمها کمتر از آقایون باشن.جواب باران به اتم رو که یادتونه؟

یادتونه اسم چند تا خانم دانشمند رو آورده بود؟ حالا اون اسامی رو گفته بود ولی اگر نگاهی به زندگی روستایی و عشایری بندازین و کمی تحقیق کنیدمی بینید که نه جنس زن اونقدر ضعیفه و نه میشه از موضع ضعف بهشون نگاه کرد.


بعلاوه اینکه چند همسری زمانی در اسلام باب شد که نسبت زن به مرد چند به یک بود و پیامبر اونموقع برای برداشتن رسم غلط زنده به گور کردن دختر این دستور رو داد.

حدا وکیلی به این فکر کردید که مثلا" اگر در جامعه ای پیامبر می اومد که نسبت زن و مرد به نسبت مساوی بود ، باز هم این دستور رو میداد به نظرتون؟

پیامبر هم هیچوقت نگفت زن ضعیفه و همیشه یاد می داد که با احترام باهاش صحبت کنید .

به قول دستتون (آریان ) فک کنم بود که شما سر این مسائل حسابی گارد میگیرین ها!

اتفاقا پیشنهاد خود آریان بود نوشتن این پست!

اگه این احکام موضعی هستند پس نباید الان هم جاری باشه و نباید حکم کلی باشه. اگرچه دید اسلام به زن بهتر از زمان جاهلیت بوده ولی برابر نبوده. و فکر نمی کنم قوانین 1400 سال پیش به درد جامعه الان بخوره.

emasis چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 08:55 http://emasis.blogfa.com/

یه سوالیه هی میخوام ازتون بپرسم ولی یادم میره-البته ربطی به این پست نداره.

شما نظریه داروین رو قبول دارین؟

من هیچ نظریه ای را به طور کامل رد نمی کنم ولی از زمان داروین تا الان چندین بار شواهدی ارائه شده که نظریه را زیر سوال می بره.

شادمانه چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 09:14

ما از گذشته دور که هیچ از تاریخ 3 هزارسال قبل کشورمان هم اطلاعات مستند نداریم بیشتر بر پایه حدس و گمان هست. تکیه بر اطلاعات گذشته ای که صحتش خیلی به ثبوت نرسیده مفید نیست.
اینجور مقدمه چینی ها بخاطر اینه که گوینده میخواهد به نتیجه از قبل مشخص شده برسد.
بنظرم مفید اینه که ببینیم در شرایط حاضر هر انسان فارغ از جنسیت چه جایگاهی دارد.
یه عده با همین حرکتی شعاری که ظلم به زنان شده! تو اداره ما ساعت کاری زنها رو شنارو کردن!! عیدی روز زن اختصاصا می گیرند عیدی روز مرد هم با مردها می گیرند!!
دست اخر هم از ظلمی که به زنها شده و میشود و خواهد شد می نالند!!!

آقای شادمانه من چنین جزئی به قوانین علیه زنان و ظلم هایی که بهشون شده نگاه نمی کنم و دوای درد نابرابری را چنین چیزهای پیش پاافتاده ای چون هدیه روز زن نمی دونم!

خانه از پای بست ویران است! با یک ساعت شناور و هدیه روز زن و ... درست نمیشه. وقتی همه چیز در جامعه ما بدون دید جنسیتی شد روز زن و مرد و ... معنی نخواهد داشت.

emasis چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 17:21 http://emasis.blogfa.com/

خب برای جواب به سوالتون بذارید اینطور جواب بدم ، نماز واجب هست یا نه؟ خب دکتر جراح قلب سر یه عمل خیلی حساس که اگه دیر بجنبه مریض باید براش فاتحه خونده بشه ، این وسط یهو وقت اذان میشه.

من از کامنت شما اینو برداشت کردم که تو شرایط فرضی این مثال دکتره باید عمل رو ول کنه بره نمازش رو بخونه در حالی که تو اسلام خدا قبول نمیکنه که بخاطر نمازش جون کسی به خطر بیفته و این نماز اول وقت یعنی اولین وقتی که میتونی نماز بخونی نه وسط عمل جراحی.

چیزی که تو کتاب خدا گفته شده که بله با توجه به نظر شما باید منسوخ بشه یه جورایی ولی الان مشکل اینه که اولندش قانون چند همسری همینطوری نیس که طرف پاشه بره 4 تا زن بگیره بعد شرایط دار هم نباشه.

اگه شما چند همسری رو می بینید اینم حتما" می بینید که مثلا" امام علی تا زمانی که فاطمه بود ازدواج مجدد نکرد؟ یا همیطور پیامبر که تو ازدواج بعدیش که عایشه بود اینقدر از خدیجه تعریف میکرد که بهش حسودی میشد؟

تا زمانی که سن ازدواج رفته بالا و فرهنگ سازی نشه ، نگاه ها جنسیتی هست.

می دونید سر خیلی مسائل با شما بحث داشتم و حالا یا شما منو قانع کردید یا اینکه نه و پا پس نکشیدید بحث ناتموم موند.

ولی بذارید یه داستانی رو تعریف کنم و شما اونو ببینید اگه جامعه امروز بود چطور میتونستید بسطش بدید.

یه روز امام علی که داشت شدید علیه دشمنان اسلام و مخالفان صحبت میکرد تو مسجد ، بعد مخالف ها دیدن اوضاع خیلی بی ریخته ، چیکار کنیم ؟ گفتن که یه زنی رو بفرستن داخل مسجد مردم حواسشون بره سمت این برنامه سخنرانی آقا ناتموم بمونه.

خلاصه اینکار کردن و آقا تا دیدن اینا حواسشون رفت سمت اون خانم ، گفتش پاشید برید خونه پیش همسرتون . و اونم شخصیه مثل این و هر چی این داره ، اونم داره.

حالا تو جامعه امروز اگه یه همچین چیزی که داره پیاده میشه ، ما چیکار باید بکنیم؟سر یه دونه ازدواج زاییدیم ، خوش به حال آدم که خدا یه زنی رو بهش داد به اسم حوا که این دردسرهای چند همسری بعدی نصیبش نشد!

آقای اماسیس شما حرف های خوبی می زنید ولی اولین قانون مباحثه را رعایت نمی کنید. انسجام!

آدم نمی دونه جواب کدوم صحبت شما را بده؟!
مشکل اینه که قوانین اجتماعی باید بر اساس مقتضیات زمان عوض بشه! اگه اون قانونی بر اساس احتیاجات زمانی ایجاد شده بعد که این شرایط عوض شد اونم باید منسوخ بشه. ولی این قانون پوسیده هنوز هست با این که 1400 سال ازش گذشته.
اگه دینی بر اساس مقتضیات زمان از خودش انعطاف نشون نده با دست خودش موجبات نابودیش را ایجاد کرده. چون پیروانش وقتی این دین نمی تونه پاسخگوی نیازهای امروزشون باشه کم کم ازش زده میشند.
در هر صورت به شخصه برای من دین فقط نیازهای ماورایی را باید پوشش بده و نیازهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را در هر زمان باید نخبگانش پاسخگوش باشند.
مشکل اینه هنوز جوان ها ازدواج نکردند. چون وقعیت اقتصادی مناسبی ندارند. بعد این قانون چندهمسری باعث میشه یک عده به جای انتخاب پسر جوان با امکانات کمتر به خاطر رفاه حاضر بشند زن دوم مردی بشند که امکانات مالی داشته باشه و یک زندگی را ویران کنند و بعد تازه به این عمل زشت صورت شرعی و قانونی هم ببخشند!

اقای اماسیس باید زن باشید تا از شنیدن این داستانی که تعریف کردید ناراحت بشید و دلتون بشکنه.

خلیل چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 22:37 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

امان از این حسرت به گذشته!

امان

مهرپرور پنج‌شنبه 7 خرداد 1394 ساعت 13:31 http://mehr-negar.blogsky.com

سلام دوستم
وبلاگ جدیدی درست کردم. امیدوارم تو این وبلاگ هم مهمونم بشی

مبارک باشه

اماسیس شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 22:44 http://emasis.blogsky.com/

نه اینو قبول ندارم

آخه اینقد حرف تو حرف میشه که مسیر عوض میشه ولی تو پست و مطالبی که گاها" تو یه پست مینویسم ، چرا اینو اونجا قبول دارم ولی تو این نداشتن انسجام تقریبا" با هم تو یه تیم هستیم

میتونم مورد عینی هم مثال بزنم.

-----------------------------------------

حق باشماست یه جورائی اگه منم هی از دین بگم در صورتی که اونچه که تو جامعه دیده میشه نمائی از دین باشه پس هیچی دیگه .نمیدونم کدوم دانشمندی برگشته بود گفته بود اسلام رو در غرب دیدم دین رو در شرق

یه سری حرفا هستن که ظاهرشون قشنگه اما اگه پیاده بشن قشنگ ترم میشن.گارد گرفتن شما رو مسائل این مدلیه ، منم گارد گرفتنم رو یه مسائل دیگه ، در حالی که هر دو علی رغم مخالف بودن نظر اون یه نفر دیگه ، حرفمون یه چیزه.

هر چی که بر خود نمی پسندی برا بقیه هم نپسند

من گارد خیلی سختی نمی گیرم ولی گاهی باید زن باشید و چیزهایی دیده باشید و تجربیایی داشته باشید و حسی که من را دارم را داشته باشید تا بتونید از زاویه دید من به قضایا نگاه کنید.

برنا دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 10:44 http://Www.newday2014.blogsky.com

www.newday2014.blogsky.com
مجبور شدم دیگه....
اگه لینک فرموده اید اصلاح نمایید اگر نفرموده اید که هیچ.

منزل نو مبارک

هلیا چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 02:36 http://oghab.parsiblog.com

سلام
مرسی... خیالم راحت شد!

از چه لحاظ؟

خواننده خامووش چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 12:05

سلام عزیزم
به نظر من سخنران بیراه نگفته..
مردها کلا به زور بازو و قدرتشون مینازن..چه الان..چه در بدو پیدایش و خلقت..
من سخنرانی رو نشنیدم ولی با توضیح شما بیشتر به نظرم میاد همین مطلب مد نظر ایشون بوده..و ایشون از این زاویه میخواستن مووضوع رو بررسی کنن ..
که چون مردان به زعم خودشون زور بازو و قدرت داشتن به خودشون این حق و اجازه رو میدادن هر طور دوست دارن رفتار و عمل کنن..

الان می نازند ولی مسئله اینه در بدو خلقت اوضاع شبیه الان نبوده.

سارا پنج‌شنبه 14 خرداد 1394 ساعت 20:04


این گل یعنی دوستتون دارم.
شاید دوست داشتید مرتبط با پست نظر بذارم ولی یه لحظه دلم خواست حسی که نسبت بهتون دارم رو بگم.

ممنون سارا جون

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 14:05 http://1nicegirl8.blogsky.com/

چرا چهل صیغه منو یاد چهل دزد بغداد انداخت؟

نمی دونم چرا!

خواننده خاموش چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 11:47

چه مطلب زیبایی... واقعا لذت بردم... ممنون از نوشتنش...
من سال ها در کشورهای اجنبی (!!) مطالعات جنسیت خوندم و این نوشته تون رو از درون لمس می کنم... باز هم ممنون...

چه جالب! خیلی دوست دارم درباره اش بیشتر بدونم! بی ارتباط به موضوع پایان نامه من نیست

Kimia جمعه 22 خرداد 1394 ساعت 15:26

خانم اردیبهشتی عزیز در زمینه ی خیانت من این ویدیو رو از روانشناس روابط خانم استر پرل دیدم فکر می کنم خیلی جالب باشه براتون.http://www.ted.com/talks/esther_perel_rethinking_in
fidelity_a_talk_for_anyone_who_has_ever_loved

عزیزم ادرس درسته؟ میگه چنین فایلی موجود نیست!

Kimia شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 21:47

اگه esther perel infedility ted talk رو گوگل کنید اولین نتیجه می آد فکر کنم! شرمنده!

خواهش می کنم. عزیزم. اگه با این اینترنت های هندلی بشه دید

عصرونه یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 01:51 http://www.asroooneh.blogfa.com

برنامه رامبد جوان خوبه ، فقط بدی اش اینه که خودش بسیار با هیجانه و حاضرین در استودیو سفت و محکم چسبیدن به صندلی ، کاش اونا هم ایستاده و در حرکت و تکاپو بودن بالا پایین میپریدن

احتمالا تا همین جا هم خیلی سنت شکنی کرده

مریم جمعه 2 مرداد 1394 ساعت 18:31

مطلب خوبی بود. به نظرمن زنان سراغاز تمدن بودن چون اگر کشاورزی را بوجود نمی اورند ما امروزه غارنشین بودیم تمدن مدیون زنان است ولی اکثرا مردان بوده اند که ازان بهره می بردند.

درسته. کاش نقششون دیده می شد.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد