ناگفته هایی از افسانه اثر صدمین میمون

سلام

شاید خیلی از شما با داستان اثر صدمین میمون آشنا باشید. تازگی ها در شبکه های اجتماعی هم زیاد ردوبدل میشه. ولی شاید خیلی ها ندونند که زیست شناسان اجتماعی قسمتی از حقایق این اتفاق را بیان نکرده و یا خواسته پنهان کرده اند.

 

«دانشمندان برای گله سیب زمینی های شیرین تدارک دیدند. ایمو (یک ماکاک ماده کوچک) کشف کرد که شستن سیب زمینی های شیرین شن های آن را از بین می برد. کشف او به سرعت بین کوچک ترهای گله، اشاعه یافت، بچه هایی که سپس این کار را به مادران خود یاد دادند و مادرانی که به نوبه خود، آن را به فرزندان خود آموختند. نرهای بزرگسال هرگز این کار را یاد نگرفتند. دانشمندان سپس دانه های گندم را در شن خوابانیدند تا ببینند که قبیله چه کار خواهد کرد. ایمو به جای این که گندم ها را دانه به دانه و با زحمت در بیاورد، کشف کرد که با یک عمل ساده گندم را از شن جدا کند. باز هم این کار از گروه همسالان ایمو به مادران و سپس فرزندان اشاعه یافت و این بار هم نرهای بزرگسال هرگز آن را یاد نگرفتند. این حقیقت که ماکاک های ژاپنی فرهنگ رشد نیافته و ابتدایی دارند، به گونه ای گسترده اعلام شده است.»

اگر جنسیت ایمو نر بود و ماده ها قادر به یادگیری نبودند، در این صورت می توان تصور کرد که این حقایق توسط زیست شناسان اجتماعی مورد توجه قرار می گرفت. آن ها نبوغ زیاد برای نرها و فقدان هوش را برای ماده ها مطرح می کردند. همانگونه که جنسیت ایمو مورد بحث قرار نگرفته است، ناتوانی یادگیری نرها هم نادیده گرفته شده است. پس زیست شناسان اجتماعی به نظر می رسد که بسیاری از نمونه های حیوانات را که با کلیشه های انسانی در تناقص هستند، نادیده می گیرند.

 

منبع: کتاب روانشناسی زنان. نوشته: جانت شیبلی هاید. ترجمه: دکتر اکرم خمسه.

 

قضاوت با خود شما.

 

پیوست: ممکنه یک عده از دوستان بیاند بگند باز گیر دادی به مسائل زنان. برای این عده دوستان باید توضیح بدهم که موضوع پژوهش من در این زمینه است و برای همین مقالات و کتاب هایی هم که مطالعه می کنم در همین حوزه است و در نتیجه اطلاعاتم در این زمینه بیشتره. هر زمان موضوع جالبی می خونم دوست دارم با شما در میون بگذارم.

نظرات 10 + ارسال نظر
برنا شنبه 20 تیر 1394 ساعت 09:13 http://Www.newday2014.blogsky.com

ایمو چی هست؟
آیا در میان زیست شناسان اجتماعی، جنس مونث حضور ندارد؟ لاقل اونها نادیده نگیرندش و به بقیه اطلاعرسانی نمایند
مطلب جالبی بود
ممنون

همون طور که نوشتم ایمو اسم اون ماکاک ماده کوچک بود.
نمی دونم. نمیشه که نباشه ولی این که زیست شناسان اجتماعی در بیان مدارک و شواهد علمی که نظریه غالب بودن جنس نر و مطیع بودن جنس ماده را تایید می کند، سوگیری و جهت گیری نادرست دارند شکی نیست. و انتقادیه که بهشون وارده.

mozheee.blogsky.com شنبه 20 تیر 1394 ساعت 12:19

برگرفته از کتاب "صدمین میمون" کن کایز

شصت سال قبل، در سال 1952 دانشمندان ژاپنی درباره رفتار میمون‌های وحشی در یک جزیره تحقیق می‌کردند. غذای اصلی میمون‌ها سیب‌زمینی شیرین بود. میمون‌ها سیب‌زمینی را خاک‌آلوده می‌خوردند.

یک روز پژوهشگران متوجه شدند، میمونی کاری جدیدی می کند : او سیب زمینی را قبل از خوردن شست! شاید اتفاقی یادگرفته بود مثلا سیب‌زمینی از دستش به آب افتاده و بدون خاک مزه بهتری داشته. به هرحال او این رفتار را روزهای بعد هم تکرار کرد، و به‌تدریج میمون‌های دیگراین کار را یاد گرفتند.

در سال 1958، زمانی که صدمین میمون به این رفتار جدید روی آورد، دانشمندان جزیره‌ای در سیصد مایلی نیز گزارش دادند که میمون‌های آن جزیره نیز شروع به شستن سیب‌زمینی‌ها کرده‌اند. هیچ ارتباطی میان این جزایر نبود و کسی میمونی را از جزیره‌ای به جزیره ی دیگر نبرده بود!
اساس نظریه علمی موسوم به ((توده بحرانی گونه ها )) به رشته تحریر در آمد , بر طبق این نظریه , هرگاه فکر یا عمل خاص در میان تعداد معینی از یک نژاد و یا گونه شکل بگیرد, در نقاط دیگر نیز نمایان خواهد شد.

تعمیم نتایج این تحقیق می‌گوید زمانی که سطح جدید آگاهی میان تعداد معینی از افراد ایجاد شود و به طور چشمگیر و معنی‌دار رفتارشان تغییر کند، آگاهی بدون ارتباط مستقیم به دیگران منتقل می شود. هر آگاهی فردی به آگاهی جمعی مرتبط است.
همه ما شاید در ذهن خود مدینه فاضله ای را تصور کرده باشیم که مردم درآن با نیکی با یکدیگر رفتار میکنند و صلح و صفا در زندگیشان جریان دارد . حال آیا چنین مدینه فاضله ای میتواند به واقعیت بپیونند؟

بر طبق نظریه توده بحرانی گونه ها اگر به تعداد کافی از مردم به گونه ای که ما از مدینه فاضله انتظار داریم با هم رفتار کنند , این رفتار در دیگران هم ظهور خواهد کرد .


چطور ممکنه که بدون ارتباط مستقیم این اتفاق بیوفته و رفتاری همه گیر بشه؟؟

یک مطلب درباره فیزیک کوانتوم و آگاهی خوندم که ممکنه بهش مرتبط باشه ولی در لینکی که گذاشتم انتقاداتی به این نظریه وارد شده، که بیانگر اینه که این یادگیری در همون زمان رخ نداده و سالیان سال طول کشیده و شاید میمون ها با شنا به جزایر دیگه رفتند و این که سیب زمینی شیرین اصلا بومی اون جزایر نیست.

نیره شنبه 20 تیر 1394 ساعت 13:16

خیلی جالبه
شاید دلیلش اینه که نرها فعالیت اجتماعی شون توی گروه کمتره و براشون تامین غذا مهم نبوده

ماکاک های نر خودشون غذا تهیه می کنند ولی به خاطر عدم توانایی شون در برقراری ارتباط و زندگی گروهی مثل ماده ها و کوچک ترها این مهارت را از دیگران یاد نگرفتند

یاسمین شنبه 20 تیر 1394 ساعت 18:51

من این قضیه رو تابحال نشنیده بودم ولی میشه گفت خیلی وقتا مردا از توان و قدرت اجتماعی که داشتن استفاده کردن(سوءاستفاده کردن) برای سرکوب استعدادها و توانایی های زن.و بسیاری از زنها هم باور کردن که حق با اوناس.
یه چیز طبیعیه،که مثلا اگر بچه ای بخواد تو کار خونه کمک کنه و مادرش مدام بگه تو نمیتونی،کم کم بچه باورش میشه که نمیتونه.

+خانم اردیبهشتی یه ایمیل درباره مبحث زن ستیزی بهتون زدم.ممنون میشم ج بدید.

در این مورد بخصوص میشه گفت این به ظاهر دانشمندان از شواهدی منتخب برای تایید نظریات خودشون استفاده کردند. علم حقیقی نباید همراه با سوگیری و غرض ورزی باشه.

درست میگی عزیزم. این کلیشه های نادرست را مدت هاست در ذهن زنان تزریق کرده اند. کلیشه هایی مثل زنان ضعیف تر، کندذهن تر و بی دست و پاتر و... بودن

یاسمین یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 01:42

http://www.esteghlali.com/dignews/display_article/id_156359/-------/





وحشی گری و خشونت علنی...

خوندم و واقعا متاسفم

شیرین یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 11:02 http://www.ladolcevia.blogsky.com

سلام خانم اردیبهشتی
راستش نمی توانم با قطعیت بگویم در نشر نتایج تحقیقات چنین گرایشی وجود دارد. مخصوصا که در پاییز یا زمستان گذشته در 2014 نتیجه آخرین تحقیقات منتشر شد که از بین میلیون ها زن و مردی که (در سنین مختلف) تحت آزمون قرار گرفتند متوسط IQ زنان همیشه از مردان بالاتر بوده!
در تحقیقات روی شیوه زندگی این افراد هم متعاقبا مطالعه شد و نتیجه گیری شد که در دو قرن اخیر زنان بیش از مردان در زندگی با چالش خود را روبرو کرده اند و برای موفقیت رقابت کرده اند. کاری که باعث فعالیت بیشتر نقاط مختلف مغز می شود و این خصلت نسل به نسل موجب افزایش توانایی های مغز زنان شده است.
الان آقایان محترم باید تکانی به خود بدهند تا در هوش و ذکاوت کم نیاورند. (در ایران هم حضرات به عمد از ورود دختران به دانشگاه جلوگیری میکنند با قرار دادن سهمیه کمتر، چرا که در رقابت مساوی و شانه به شانه پسرها کم می آورند!)

سلام شیرین جان
من متن را با ذکر منبع به صورت کلمه به کلمه از کتاب آوردم. از خودم چیزی ننوشتم. ولی به نظرم در مورد زیست شناسان و روانشناسان تکاملی که پیرو نظریه داروین هستند این انتقاد درست و محکم وارده که در بیان حقایق اگر تحریف نکرده باشند، همه اش را هم بیان نکردند.

خیلی دوست دارم این مقاله را بخونم. اگه انگلیسی باشه می تونی عنوانش را برام بنویسی؟

بله! در ایران به خاطر این که به صورت ظاهری هم که شده برتری مردان را ثابت کنند زنان را از خیلی از حقوق طبیعیشون محروم کردند.

شیرین یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 11:28 http://www.ladolcevia.blogsky.com

یک مورد را اصلاح می کنم و آنهم سال است، خبر مربوط به 2012 است. اما منبع دقیق را نمی دانم چون رشته من نیست و من فقط در اخبار دیدم و خواندم:
http://www.squer.it/of/uno-studio-dimostra-che-il-quoziente-intellettivo-delle-donne-e-superiore-quello-degli-uomini/

همانطور که اشاره می شود خبر در Sunday Times منتشر شده بود. و محقق نیز James Flynn است.

شیرین جان لینکی که گذاشتی به زبان ایتالیایی است که متاسفانه یک کلمه هم ازش بلد نیستم. عنوانش را میشه برام بنویسی تا به اسم نویسنده اش سرچ کنم؟

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 12:06 http://1nicegirl8.blogsky.com

لاکی جانم هم راجع ب این میمون پست نوشته بود
خودم فکر میکنم IQ ارتباطی با جنسیت نداره اما EQ شدیدن مرتبط به جنسیته و ماده ها از بهره بیشتری برخوردارن

آره. یادمه.

تا اندازه ای باهات موافقم. زنان در برقراری رابطه موفق ترند و این اثبات شده است.

خورشید یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 14:56 http://Koochedeleman.Persianblog.ir

خانم اردیبهشتی عزیز,چه جوری میتونم برات پیغام خصوصی بگذارم؟ به شدت احتیاج به راهنماییت دارم. اینجا گزینه ای برای پیام خصوصی نیست

عزیزم قسمت تماس با من مربوط به پیام های خصوصی است. همچنین اگه بنویسی خصوصی من کامنتت را تایید نمی کنم

شیرین یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 17:18 http://www.ladolcevia.blogsky.com

همانطور که اشاره کردم مقاله را نخواندم و عنوانش را نمی دانم. آن لینک فقط مربوط به خبر آن است.
متاسفانه چیز بیشتری نمی دانم. احتمالا در موتور جستجو اگر سال 2012 و نام محقق را نگاه کنید مقاله را پیدا کنید. فکر نمی کنم یک محقق در طول یکسال بیش از 20 تا مقاله چاپ کرده باشد. اینطوری حوزه جستجو را می توان محدود کرد.

ممنون شیرین جان فکر کردم شاید تو لینک ایتالیایی که گذاشتی عنوان مقاله آمده باشه. از این لحاظ پرسیدم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد