همزمانی!

سلام

سالیان ساله که من عادت به جمع کردن اشیای بازیافتی و تحویلش به دکه های شهرداری دارم. حتی از کیسه های نایلکس و کاغذهای کوچک یادداشت هم نمی گذرم. برای همین تو بالکن خونه ما معمولا کیسه های مخصوص بازیافت پیدا میشه.

ولی دیروز وقتی داشتم بروشورها و تراکت ها و ساک هایی که آقای اردیبهشتی از آخرین نمایشگاهی که توش شرکت کرده بود، را جمع می کردم، چشمم به یکی از این ساک های پارچه ای افتاد که هم ساده و هم شکیل بود.

پیش خودم گفتم که چرا به جای این که مرتب موقع خرید کیسه نایلکس بگیرم و بعد برای بازیافت جمعش کنم، از ابتدا از ساک های پارچه ای استفاده نکنم که اصلا مصرف نایلکس کمتر بشه؟

اینه که دیروز عصر موقع خرید مایحتاج خونه با خودم اون ساک پارچه ای را بردم. موقع خرید شیر و بستنی و ... وقتی آقای فروشنده خواست خریدها را در نایلکس بگذاره گفتم ممنون نمی خواهم. بعد دومین فروشنده که متوجه نشده بود، سریع یک نایلکس دیگه آورد و من باز گفتم ممنون. نایلکس نمی خواهم. نایلکس کمتر، زندگی بهتر!

لبخندی زد و گفت:آهان! امروز، روز بدون نایلکسه! نه؟!

من که تازگی ها به خاطر مشغله کلا تاریخ ها از دستم در رفته، فکر کردم داره شوخی می کنه! گفتم جدا؟! بعد گفت آره دیگه! امروز، روز بدون نایلکسه!

بعد من در حالی که در دلم می گفتم چه دل خجسته ای داره! لبخندزنان اومدم بیرون.

به محض این که رسیدم خونه و گوشیم به وای فای خونه وصل شد و من نگاهی به پیام های ارسالی در واتس آپ انداختم، چشمم به این عکس افتاد که دخترخاله ام در گروه فامیلیمون فرستاده بود.

 

 

 

تا چند ثانیه در شوک بودم. بعد زدم زیر خنده! این همزمانی برام بسیار جالب بود و البته باورنکردنی!

نظرات 19 + ارسال نظر
خانم توت فرنگی دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 15:06 http://pasazvesal.blogsky.com/

متاسفانه من هنوز به پلاستیک نگرفتن عادت نکردم!

از همین الان شروع کن

نیره دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 16:29

تقارن جالبی بوده
البته اکثر کیسه های نایلونی تو خونه ما برای زباله مصرف میشه
مقدار کمی اضافه میاد که میدم بازیافت

من برای کیسه خود بازیافت استفاده می کنم. ولی خوب راستش ما خیلی تولید زباله نداریم وقتی بازیافت می کنیم.

مینو دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 16:53 http://milad321.blogfa.com

جالب بود برام..اینکه هم زمان با یک جریان عمومی و بدون اطلاع عملی رو انجام بدید.

جناب یونگ یک توضیحی براش داده

برنا دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 17:24 http://Www.newday2014.blogsky.com

آورین آورین
احسنت
میدونید که من یک طرفدار محیط زیست سفت و سخت هستم.
به شدت هر چه تمام تر از شما تشکر می نمایم.
احسنت. احسنت. (با صدای بسیار بلند)
ای مردم که به اینجا می آیید، شما نیز به حفاظت از محیط زیست بپردازید. با هر چیزی که امکانش برایتان هست. با استفاده از کیسه پارچه ای، با کمتر مصرف کردن پلاستیک، با استفاده از خمیر دندون تا آخر آخرش (مصرف کمتر تیوپ خمیر دندون) با مدیریت مصرف آب، با به هدر ندادن هر چیزی که استفاده میکنیم. توجه کنید که برای هر چیزی که استفاده میکنید کلی حرارت و دی اکسید کربن به وجود اومده تا به دست بیان....
نگاهی نیز به مقوله ردپای کربن carbon footprint بیندازید تا بدانید چه در جهان می گذرد.
سپاس بیکران

چه خوب

راستش در همین راستا تصمیم گرفتم یک دبه بزرگ بگیرم و آب حاصل از شستن کاهو و سبزی را بریزم توش برای آبیاری گل هام

Mozheee.blogfa.com دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 18:48

واقعااا که گل گفتی اردیبهشتی جان کاش همه باهم رعایت این موضوع رو شروع کنیم و از مغازه ها نایلکس نخریم تا شرکتهای تولیدش با مشکل مواجه بشن و طراحانشون دست به طراحی ساکهابب قابل بازیافت بزنن ولی یه مسءله هستبرای زباله ها چکارکنیم؟ساکهای زباله از ضخیم ترین نوع نایلونند

به هر صورت حذف کامل نایلون و پلاستیک به این زودی بعید به نظر می رسه ولی میشه به مرور کمش کرد! همون طور که الان ظروف یک بار مصرف با آرد ذرت درست می کنند. احتمالا بیوتکنولوژی می تونه راه حلی هم برای این معضل پیدا کنه.

یاسمین دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 23:39

طیب الله

فرهنگ سازی از همین چیزای به ظاهر کوچک شروع میشه

ممنون عزیزم

برنا سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 09:41 http://Www.newday2014.blogsky.com

میگما...شما که دستی بر آتش دارید در مورد خرید میوه جات و سبزی جات راهنمایی فرمایید، چه جایگزینی برای کیسه پلاستیکی میشه در نظر گرفت؟ یک فروند کیسه پارچه ای برای خرید میوه و ... مناسب نیست، چند فروند کیسه بردن هم خودش داستانیه ....
راهنمایی فرمایید

از قضا امروز موقع خرید از بازار میوه و تره بار داشتم به این قضیه فکر می کردم! مخصوصا که خود فروشنده ها میوه را توی پلاستیک می ریزند! هنوز جوابی ندارم. باید بفکرم!

ماهی سیاه کوچولو سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 10:23 http://1nicegirl8.blogsky.com/

چقدر خوبه ک ناخودآگاه تون هم مناسبتها رو تشخیص میده و از شما غیر این انتظار نمیرفت
خب ما هم کیسه پارچه یی برای خرید داریم ولی متاسفانه پلاستیک هم استفاده میکنیم
ولی دلم میخاد از پست شما سو استفاده کنم و یه چیزیو اطلاع رسانی کنم شاید بهتره بهش بگم قاتل خاموش و اون چیزی نیست جز بطری های پلاستیکی
وقتی از بطریهای پلاستیکی نوشیدنی مصرف میکنیم از خودش سمی آزاد میکنه ک به مرور زمان موجب سرطان خصوصن سرطان سینه میشه حتی اگه نوشیدنی سرد باشه منبع صحبتم برنامه" اکنون سرطان قابل درمان است" شبکه مستند هستش...پس شما والدین عزیز دقت کنین خودتون و فرزندانتون بطری آب معدنی نخرین و بهتره از ظروف غیر پلاستیکی برای نگهداری آب استفاده بشه...و ظروف پلاستیکی غذا برای نگهداری طولانی مدت در یخچال هم ایضا...
لطفن صحبت منو جدی بگیرین چون هر سرطانی دست کم ده سال دوره کمون داره
فعلن همین

ممنون عزیزم. ظروف مخصوص آب و غذای ما تو خونه شیشه ای هستند! ولی نمی دونم چه جوری میشه مثلا برای پسرک موقع بیرون رفتن بطری پلاستیکی نداد و جایگزین کرد؟ چون خطر شکستن داره!

زهرا سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 10:34

سلام
من اغلب همین کار رو میکنم و همش هم به فروشنده مغازه ها تذکر میدم و ازشون خواهش میکنم کمتر نایلون بدن دست مردم.
بیشتر از اقدام شما، که با توجه به شخصیت و طرز فکرتون خیلی برام سورپرایز نبود، از اینکه فروشنده میدونسته دیروز روز بدون نایلونه خوشحال شدم.
موفق باشید.

آره. منم خوشم اومد

یاسمین سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 17:34

خانم اردیبهشتی از قمقمه هم میتونید واسه پسر کوچولوتون استفاده کنید.
البته قمقمه های فلزی.

داشت. ولی هم سنگین بود و هم براش سخت بود حمل و نقلش

شیرین سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 21:42 http://www.ladolcevia.blogsky.com

سلام خانم اردیبهشتی،
مدتی است در تمام کشورهای اتحادیه اروپا فروشندگان منع شده اند از دادن کیسه پلاستیک معمولی. کیسه ها حتما باید از نوع Biodegradabile باشند و طبعا خریدار باید قیمت آنرا هم پرداخت کند. همین موضوع بطور خودکار باعث می شود هر کسی یک حساب سر دستی بکند و برای جیب خودش هم که شده کیسه پارچه ای استفاده کند!
برای میوه ها و سبزیجات هم می شود مثل قدیم از پاکت کاغذی استفاده کرد که قابل بازیافت است. درست است که فرایند بازیافت هم نیازمند انرژی ست اما باز هم صدمه اش به طبیعت از انبوه زباله پلاستیکی کمتر است.

بله! پاکت های کاغذی راه حل خوبیه ولی جای تعجب داره با توجه به تبلیغات شهرداری، خودشون در مراکز میوه و تربار پیش قدم نمیشند.

مهربانو/ سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 00:04 http://baranbahari52.blogsky.com/

سلام اردیبهشتی جان
منم تصمیم خودمو گرفتم دیگه نایلکس نمیگیرم یه پارچه ای خوشگل میدوزم ازش استفاده میکنم
یاد بچگیامون بخیر پاکتای کاهی رنگ بود

آفرین به مهربانو

سوزان سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 10:31 http://www.firouzabadi55.blogfa.com

من مدت هاست این کار رو میکنم و نایلکس رو گذاشتم کنار .به فروشنده ها هم پیشنهادش رو میدم ، اما میگن هزینه اش بیشتره .هرکسی میتونه از سرقیچیای پارچه های تو خونه یه کیف پارجه ای به سلیقه خودش بدوزه .4 تا درز رو باید صاف دوخت تو حالت ساده .حتی اگه گاهی بدون ساکم برم خرید از اونجایی که شهرستانم و محل پارک ماشین دقیقن جلوی مغازه اس دونه دونه خریدا رو میارم تو ماشین و نایلکس نمی گیرم .این رفتار باید فرهنگ بشه .

چه کار خوبی

خلیل سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 22:21 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

گاهی پیش میاد.

اما بعضی ها بلافاضله فکر می کنن به آنها الهام شده و نظر کرده شدن. بعضی ها یک قدم جلوتر میرن و شروع می کنن به شفا دادن!!!

خوب اون تفکرات هم ریشه های روانشناختی خاصی برای خودشون داره! ولی یک کیسه پارچه ای دیگه نظرکرده ای نداره

برنا چهارشنبه 31 تیر 1394 ساعت 09:53 http://Www.newday2014.blogsky.com

عیدتون مبارک.

ممنون

admin چهارشنبه 31 تیر 1394 ساعت 14:00 http://aaddminn.blogfa.com

سلام

منو اغلب از کیسه های پلاستیکی فراری ام
مهمترین دلیلش هم اینه که نمیدونم باید چیکارش کنم
همیشه یه کوه پلاستیک تو خونه داریم که بعنوان یک معضل ازش نام برده میشه

بدید بازیافت خوب

یاسمین پنج‌شنبه 1 مرداد 1394 ساعت 06:32

پریوش شنبه 3 مرداد 1394 ساعت 16:23

سلام خیای از این پستتون خوشم اومد ممنون.اما سوالی برام پیش اومدة تعریفی که تو ویکیپیدیا از همزمانی شرح داده شده بود خیلی با نظریه جذب شبیه بود آیا این دو نظریه از یک چیز حرف می زنند؟

ممکنه بعضی از نظریات شبیه هم باشه ولی ربطی هم به هم نداشته باشه. جذب از منظر روانشناسی علمی خیلی اعتبار نداره.

صنم دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 13:08 http://aztahedelam.mihanblog.com

ما یه مدت تو شهرمون یه وانت! تو زمان های مشخص دوره می افتاد و هر محله میدونستن تو حدود چه ساعتی میرسه
وو زباله خشک جمع میکرد یه روز از هفته
اما متاسفانه موندگار نشد
هیچ جایی هم تحویل نمیگیره!!
واقعا حیفه و من خیلی ناراحتم وقتی دارم زباله ها را قاطی دور میریزم
فقط یه چیزایی رو نگه میدارم که یه دوره گرد گاهی جمع میکنه مث ظرفای خالی شوینده ها و......

مراکز تحویل بازیافت ندارید؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد