از کی این گونه شده ام؟

سلام

معمولا من عادت ندارم بر اساس موج اتفاقات روز جامعه پست بنویسم ولی این دفعه می خواهم از یک زاویه دیگه فاجعه حج را بررسی کنم. از زوایه تاثیری که روی من داشت.

من و چهارتا از دوستان نزدیکم توی تلگرام یک گروه داریم که معمولا هر روز توش صحبت و درددل و تبادل نظر می کنیم. پنج شنبه عصر دوستم نوشت که به خاطر این اتفاق سه روز عزای عمومی اعلام کردند. بعد گفت وقتی شب کوک را نشون ندادند من متوجه شدم.

این شروع یک بحث بود درباره اتفاقات حج!

من گفتم تا کی مردم همچنان با وجود این اتفاقات و بی حرمتی هایی که از عرب ها می بینند باز هم بلند میشند میرند مکه؟ تا کی می خواهند پول هاشون را تو جیب اون ها بریزند که نه حرمتی براشون قائل هستند و نه ارزشی و نه رفتار انسانی باهاشون دارند؟ چرا نمی فهمند خدا فقط تو مکه نیست و ...

بعد یک لحظه خودم جا خوردم؟ از کی اینقدر بی رحم شده بودم؟ از کی این قدر ساده در مورد آدم ها صحبت می کردم؟ از موضع بالا؟ چی شده که شنیدن این خبر اون قدرها هم دلم را به درد نیاورد؟ چه جوری شده که سنگدل شدم؟ سنگدل شدیم؟

خیلی از این آدم ها با ساده دلی و خلوص نیت تو این مراسم شرکت کرده بودند. خیلی هاشون با کلی ذوق و شور و علاقه به این سفر رفته بودند. خیلی هاشون زاویه دید من را نسبت به زندگی نداشتند. خیلی هاشون واقعا خدا را در اون سرزمین بیشتر حس می کنند. اعتقاد و باورشون اینه. حتی اگه به نظر من درست نباشه. حتی اگه به نظر من ساده لوحی باشه.

این حجم عظیم دردی که به یک جمعیت و خانواده ها و اطرافیانشون وارد شده، شادیشون را تبدیل به عزا کرده، امیدشون را ناامید کرده و شاید حتی اعتقاداتشون را متزلزل کرده باید قلب من را می فشرد...

و بعد از این افکار فشرد... درد داره... چیزی که ما باید باهاش مبارزه کنیم جهله... نه آدم ها... ما باید برای ارتقای سطح آگاهی مردم مبارزه کنیم... نه باورهاشون را به سخره بگیریم... باید سعی کنیم با عشق و دوستی به خودشون و زندگی و نعمت انسان بودن بیشتر ارزش بگذارند... نه این که جون یک عده را بی ارزش بشماریم...

اتفاقات اخیر یک فاجعه است... هم از بعد انسانی و هم از بعد ارزشی و اعتقادی... از همه ابعادی که بهش نگاه کنی فاجعه است... حتی واکنش ها و برخوردهای احساسی مردم از هر دو سو... یک فاجعه و درد عظیم...

 

پیوست: بیشترین فاجعه افرادی هست که به این افراد توهین می کنند و به گونه ای اعتقاد دارند حقشون بوده و فاجعه بارتر از همه کسانی که برای این ضایعه سریع جوک می سازند! چه روحیه طنازی دارند واقعا این عده!

نظرات 33 + ارسال نظر
یاسمین شنبه 4 مهر 1394 ساعت 09:54

شاید گاهی تنها راهی که میتونی به یه نفر بفهمونی چقدر عقیدش زشته،تمسخر عقیدش باشه.بعضیا اینقدر سفت و سخت به عقاید جاهلانه و غلطشون چسبیدن که....

یاسمین جان کسی که سفت و سخت به عقیده ای چسبیده به صورت احساسی و هیجانی به اون عقیده وابسته است. با مسخره کردن عقیده اش نه تنها اون را از عقیده اش دور نمی کنیم بلکه اون را در باور داشتن به این عقیده مذموم مصمم تر و راسخ تر می کنیم. چون مجبورش می کنیم که به صورت هیجانی واکنش نشون بده و از خودش دفاع کنه

آیدین شنبه 4 مهر 1394 ساعت 10:09 http://fakhtehf60.blog.ir/

یکی از معیارهای جامعه پیشرفته به نظرم اینه که عقاید همدیگر رو بپذیریم مخصوصا از نوع مذهبی اش رو...یکسری سنتها هست که خرافه ای بیش نیست و منبع و عمقی هم نداره که به مرور زمان هم رنگ میبازه اما عقاید مذهبی در تمام دنیا محترمه وبه سخره گرفتنش هم مذموم...ما خیلی باید تلاش کنیم تا به جامعه ای برسیم که ازین بعد ، به تعالی برسه

آیدین جان حقیقت اینه که داشتن باورهای مذهبی ملایم و متعادل و در عین حال احترام به عقاید دیگران بسیار پسندیده است. چیزی که مذموم است خرافه گرایی و تحجر و عدم انعطافه!

یاسمین شنبه 4 مهر 1394 ساعت 10:36

در واقع منظورم اینه با هرکس باید روش خودش رو پیشه کرد

یاسمین جان دقیق متوجه منظورت نشدم. منظورت اینه که اگه کسی ما را مسخره کرد مسخره اش کنیم؟ یا کسی به ما فحش داد بهش فحش بدهیم؟

مهرنگار شنبه 4 مهر 1394 ساعت 10:48 http://mehr-negar.blogsky.com

سلام
ننوشتنم رو بذار به حساب افسردگی!
نظری که اینجا میذارم رو چند دقیقه پیش میخواستم تو یه گروه تلگرامی بذارم ولی دیدم درک نمیشه و برداشتی میکنند که منظور من نیست.
من قبول دارم که خیلی از حاجیها فقط برای یک بار و با پول کاملا حلال و خلوص نیت میرن مکه ولی این خشمی که در مردم نسبت به حاجی هادیده میشه به نظرم به خاطر رفتاریه که این سالها از حاج آقاها و حاج خانوم ها دیده شده و در کل بدبینی ای که تو این سالها نسبت به مذهبی ها ایجاد شده و مردم بدبختیهاشون رو از چشم همه مذهبی ها میبینن.
تو این دو روز بارها خوندم که چرا کسی به اون 17 میلیون نفری که ترکیه و تایلند و دبی.... میرن نمیگه پولت رو بده به بچه یتیم؟!...
من فکر میکنم این سوال پرسیدنش بی معنیه...چون کسی که میره مکه ادعای نزدیکی به خدا داره و به درست یا غلط ازش انتظار میره دست خدا روی زمین باشه ولی کسی که میره پاتایا از اول میگه دارم میرم عشق و حال! شاید خیلی بهتر باشه تکلیفمون رو روشن کنیم و حاجی هایی که برای بار دهم دارن مشرف میشن بگن داریم میریم سفر زیارتی خوش بگذرونیم و قرار نیست به خدا نزدیک بشیم. چون اگر وظیفه شرعی و حرف خداست،فقط یک بار است.

شاد باشی بانو

من خشم مردم را درک می کنم. همین طور که خودم خشمگین بودم. ولی منظور من جهت دهی این خشم و هیجان هست. خشم ما نباید معطوف به اشخاص باشه. باید معطوف به جهالت و عدم آگاهی افراد و جامعه باشه.
معطوف به این باوری که تحت هر شرایطی حج رفتن و دور یک کعبه فیزیکی گشتن برتری داره بر انجام یک سری فعالیت های بشردوستانه. معطوف به ارزش گذاشتن به مظاهر مادی و عینی و سطحی. معطوف باشه به سطحی نگری به جای عمقی نگری...
در عین حال به نظرم باید تمرین کنیم به جای واکنش نشون دادن احساسی و طوفانی و زودگذر به صورت منطقی و طولانی مدت عمل کنیم

آیدین شنبه 4 مهر 1394 ساعت 12:05 http://fakhtehf60.blog.ir/

کاملن موافقم که خرافه هم میتونه در مذهب باشه که قابل تشخیص هم هست با عقاید اصولی
اما فکر نمیکنم تنها و تنها یک بار حج رفتنی که به کسی واجب شده اون هم نه عمره و تفریحی، جزو خرافات باشه

من به صورت کلی گفتم آیدین جان
ولی در هر صورت حج یک عمل اجتماعی در دین اسلامه. یک مراسم برای نشونه اتحاد و همبستگی مسلمانان. چیزی که الان در دنیای اسلام دیده نمیشه. این روزها به جایی رسیدیم که میشه یک جنگ تمام عیار سیاسی و فیزیکی به حساب آورد. پس در این زمان صیانت از نفس به نظرم مهم تره. البته به نظرم این مقتضای زمانه و نه برای همیشه. به نظرم در این زمان خاص که قبلا سعودی ها چنین رفتاری با جوانان ما کردند و بعد که با هزینه های هنگفت در یمن مسلمانان دیگر را می کشند رفتند به این کشور درست نیست.

سلام اردیبهشتی جان
اونی ک داره برنامه سازی میکنه شطرنج باز خوبیه فکر کن طوفان جرثقیل میندازه دو روز بعد حاجیها زیر دست و پا خفه میشن دو روز بعد چادر مصریها آتیش میگیره حالا دو روز بعد تو این بیابون بی آب و علف سونامی نشه صلوات رو بفرست...
فلذا اونیکه داره طراحی میکنه هدفش همینه ما قهر کودکانه کنیم و بگیم حج لا حج...
میافتیم به جون هم ک چرا حاجی رفته مکه یا اونیکی رفته آنتالیا
هر دو دسته خوب کردن رفتن یکی مکه بهش حال میده یکی سواحل مدیترانه و اون یکی صحرای کالاهاری
در اخر ارزو میکنم برای یک بار هم شده کشورهای اسلامی با هم متحد بشن و متولی فعلی رو از درجه اعتبار ساقط کنن

من برم فعلا صحرای کالاهاری!!!! تا بعد!

یاسمین شنبه 4 مهر 1394 ساعت 13:17

با مهرنگار موافقم یجورایی.
ببینید متاسفانه آدمایی هستن که ظاهر مذهبی دارن و در عین حال از بدترین آدمای دنیان.البته همه مذهبیا رو نمیگما.
به چشم خودم تو فامیل دیدم حاج ااقای معتمد وقتی ازش پول قرض خواستیم گفت پورسانتشو میگیرم.اونم 9 درصد.
میدونید اگه یه اادم لاییک و یا یه آدم عادی پورسانت بخواد زیاد ناراحتی نداره.ولی اادمایی که انقدر ادعا دارن....
متاسفانه بدترین آدمایی که طی چندسال اخیر تو جامعه دیدیم،همونایی بودن که بیشتر ادعای دینداری داشتن.واسه همینه که میگم با این دسته اادمها باید مقابله به مثل کرد.نرمی و مدارا همیشه جواب نمیده

دیندار بودن فرق داره با دین دارنما بودن! خیلی ها ممکنه ظاهر خیلی مذهبی نداشته باشند ولی حقیقت زندگیشون به خدا نزدیک تر باشه

بانو. شنبه 4 مهر 1394 ساعت 13:30 http://mylifeinwords.blogfa.com

سلام. چه قدر خوشحال شدم که یکی هم عقیده خودم پیدا شد...
دیشب یه عکس توی یکی از این گروهها گذاشته بودن که من رو در حد مرگ عصبی کرد...عکس یه گله بوفالو بود در حال مهاجرت زیرش نوشته بود: مهاجرت یک گله بوفالوها بدون حتی یک کشته...
واقعا تا کجا داریم پیش میریم؟ این حجم توحش از کجا میاد؟
مرسی بابت پستتون...دلم روشن شد به حضور آدمایی که هنوز از درد انسانی دردشون میگیره...
موفق باشید

واقعا دیدن سنگدلی های این روزها من را متعجب و ترسیده کرده!

پرنده ی گولو شنبه 4 مهر 1394 ساعت 13:45

سلام
من هم از این خشم خیلی دلگیرم.
افرادی که مخاطب این سفر نیستن به خودشون اجازه میدن توهین های بدی کنن.
مسلما خدا فقط توی مکه نیست. ولی آیا ما که دوست داریم بریم حج میریم که خدا رو ببینیم؟ چطور ادمهایی که ما رو مسخره میکنن به خودشون اجازه میدن بگن که عقیده ی ما نادرسته؟ مگه اونا از عقیده ی ما خبر دارن؟
حجم بزرگی از افراد میرن اروپا که بی حجاب باشن و لذت ببرن، حجم بزرگی میرن ترکیه که خرید بکنن، تابلند و جاذبه های جنسی اش مشهورن. ولی آیا اینها دلیل خوبی هستن که من به مسافران این کشورها انگ بزنم؟ من دین اسلام رو دوست دارم. من سفری که باعث تزکیه بشه دوست دارم. سفر حج مثل سفر به قم، به مشهد و به عراق و اورشلیم برای من لذت بخشه. من پارسال بین امکان سفر به تایلند و عمره، عمره رو انتخاب کردم. چون حس کردم از فضای اونجا آرامش بیشتری میگیرم و لذت بیشتری خواهم برد.
من خشکه مذهب یا لائیک نیستم. یه زن معمولی ام. محجبه نیستم. نماز میخونم. شراب نمینوشم. قران و دعا خوندن رو دوست دارم. طبق معیارهای جهانی فردی باسواد محسوب میشم و تحصیلات دارم و کتاب خون هستم. به چهار زیان زنده ی دنیا حرف میزنم. ولی اگر اینها هم نبودم حق داشتم طبق میل خودم برم سفر. حق نداشتم؟

من نمیدونم چرا برای یک فاجعه که بر اثر سومدیریت بوجود امده و بیشتر باید از منظر گردشگری و مسئولیت کشور میزبان بررسی بشه ، همه عقاید مذهبی ادمها رو نشونه میرن؟ چرا مذهب من انقدر اسیب پذیره که هر کی از راه میرسه وظیفه ملی اش میدونه که منو از گمراهی دربیاره؟


چرا هیشکی دقت نمیکنه که وقتی کسی میره حج نمیگه "من یه کار خیر بزرگ انجام دادم" . پس دلیلی نداره ما کمک به ایتام و فقرا رو با حج مقایسه کنیم. هر کار خیری خوبه ولی چرا ما خیری که شخصی است(سفر حج) و خیر اجتماعی( کمک به فقرا) رو قاطی میکنیم؟


من خیلی دلگیرم خانم اردیبهشتی.خیلی. متوجه شده ام بی رحم ترین افراد نسبت به من در کشورهای دیگه نیستن. همین نزدیکی هان. خیلی نزدیک

گولو جان درکت می کنم. هر کسی حق داره بدون پیش قضاوتی و برچسب خوردن به شیوه ای که دوست داره و به دیگران آسیبی نمی رسونه زندگی کنه.
به شخصه خود من هم تعجب کردم از حجم این همه سنگدلی و بی رحمی که این چند روزه دیدم.

[ بدون نام ] شنبه 4 مهر 1394 ساعت 14:05

راستش یادم رفت بگم که وقتی این حجاج ثبت نام میکردن قرار بر این اتفاقات نبوده. قرار بوده دولت عربستان امکانات رفاهی برای مسافرها فراهم کنه.
این افراد سالها قبل ثبت نام کرده اند. و الان انتظار داریم که به راحتی برن انصراف بدن.
انصراف یعنی از دست رفتن هزینه، از دست رفتن انتظار و حس بسیار بد که برنامه ریزی مذهبی ادم بهم بریزه.
این کاری نیست که من مطئن باشم میتونم انجام بدم و شک دارم افرادی که این راهکار رو ارائه میدن خودشون هم بتونن.
به نظرم با توجه به مسائل پیش اومده بهتره که دولت حج رو برای چند سالی تا وقتی که سلامت حجاج تضمین بشه کنسل کنه

درسته. اون ها با علم به این موضوع به این سفر نرفتند.
همون طور که برای آیدین نوشتم حج یک عمل از بعد اجتماعی دینه. نشانه اتحاد ولی من فکر می کنم صیانت از نفس و احترام به انسانیت ارجحیت داره.
من وقتی حدودا 18-19 ساله بودم با خانواده به سفر عمره رفتم. تجربه بی همتایی بود ولی همون زمان هم بی حرمتی و بی ادبی شرطه ها را به زائرین و بیشتر به ایرانی ها می دیدم. البته قبول دارم که از اون طرف هم بعضی از ایرانی ها هم رفتار نامناسب داشتند. ولی در کل متوجه جو و دیدگاه حاکم نسبت به ایرانی ها بودم. تازه اون زمان روابط بهتر بود. یادمه یک بار که یک از این شرطه ها یک گیر الکی بهم داد باهاش بحثم شد! خداراشکر از اون مهلکه جیم شدم وگرنه ...
اون زمان با خودم عهد کردم تا این برخوردها درست نشه بی احترامی به خودمه که چنین جایی برم. حتی با وجود جو معنویش. الان هم چندین ساله آقای اردیبهشتی ثبت نام کرده ولی من دلم نمیاد برم. این نظر شخصیه منه. نظر دیگران می تونه متفاوت باشه.
ولی به نظرم در این برهه زمان که عربستان آشکارا چنین موضعی گرفته و چنین جنگی بین مسلمانان هست و چنین بی حرمتی هایی می کنه این سفر به صلاح و عاقلانه نیست.

سلام...
منتظر حضور گرمتون هستم...

به چه مناسبت؟

آتوسا یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 06:52

طفلی خانواده هایی که عزادار شدن...

سهیلا یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 07:25 http://nanehadi.blogsky.com/

وقتی فاجعه ای پیش میاد فقط همدردی و کمک چاره کاره. فلسفه بافی بیخوده. مردن حقه. ولی این جوری مردن دور از خانواده در غربت. حق هیچ کس نیست.

بله حق هیچ کس نیست

مامان آمیتیس یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 07:49 http://mamaneami.niniweblog.com/

سلام
فکر می کنم ناراحتی ها بیشتر به خاطر اینه که بیشتر کشته ها مال ایران و افغانستان و عراقه یعنی کشورهای شیعه و این یعنی یه فاجعه برنامه ریزی شده از جانب آل سعود . و این همه کینه و نفرت دلیلش چی هست رو خدا می دونه . از نظر من مردم کشورم خیلی احساسی هستن و بابت این قضیه خیلی ضربه خوردن از اول تاریخ . شاید این حرفاشونم به خاطر سرریز احساس باشه مطمئن باشن به خاطر همین این موضوع رو سریع فراموش میکنن و بدون اینکه کاری برایجلوگیری از اتفاق افتادن مجدد این کارها بکنند بی خیال سال دیگه آمار حاجی هامون بیشترم میشه

برای همینه که میگم در این شرایط زمانی به نظرم صلاح نیست سفر حج رفتن. مدارک موجود نشونه از دشمنی آشکار اون ها را ما را داره. مثل اینه که بار عراق در جنگ باشیم و بخواهیم بریم زیارت عتبات عالیات!!!!!!

بله متاسفانه کشور ما مردمان بسیار احساسی هستند. از اون جایی که بخشی از پایان نامه من مربوط به همین موضوع هم می شد به نظر می رسه خیلی از ماها به جای تفکر عقلانی واکنش های احساسی و هیجانی از خودمون نشون می دهیم و این یک ضعفه

مامان آمیتیس یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 08:04 http://mamaneami.niniweblog.com/

در ضمن کسی که میره آنتالیا و تایند و ... کسی ازش توقعی نداره ولی اونی که مکه میره سطح توقعات ازش خیلی بالا میره مثل اینکه یکی داره در شبانه روز نیم ساعت نماز می خونه اون یکی تو همین نیم ساعت مشروب می خوره نمی تونیم بگیم دل بخواه فرقی با هم ندارن این دلش میخواد مست شراب بشه اون مست خدا نه خیر کسی که نماز می خونه باید خیلی متعهد باشه نسبت به خودش خدا و جامعه اش. خواهشا یه بار همگی بریم بخش خون بیمارستان های دولتی قسمت کودکان من خودم به شخصه دیدم دکتری به پدری گفت برای پیوند مغز استخوان فرزندش باید 120 میلیون هزینه کنه و پدر هم گفت من کل زندگیم رو بفروشم 7 میلیون نمیشه اینا هم فاجعه است مثل فاجعه منا خیلی سوزناک تر شاید که تو کشورمون داره فراوون اتفاق میفته. همه ما مسئولیم اما اونی که پولدارتره ادعای ایمان داره مسئول تره

درسته اون قابل مقایسه نیست ولی ما هم نمی دونیم کسی که مکه رفته به نیازمندان کمک نکرده!

بخش خون بیمارستان مفید رفتم. خیلی خیلی خیلی دردناکه. خیلی. جیگر آدم می سوزه

شانلی یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 11:06

در عجبم از مردمی که اینقدر مسایل مربوط به سفرهای زیارتی رو می بینن و توهین میکنن به عقاید ولی به خاطر کتک خوردن دختر ایرانی تو ترکیه صداشون هم در نیومد چرا چون اونجا ترکیه است نمیشه که اینجور سفرها رو تحریم کرد.
در عجبم از مردمی که دم از این می زنن پول حج رو به مردم فقیر بدن ولی خودشون برای فیلم برداری عروسیشون 20 میلیون هزینه می کنن در عجبم خانم اردیبهشتی عزیز در عجبم و غمگین از حجم اینهمه توهین
مانا باشید.

من اتفاقا یک پست نوشته بودم در همین زمینه! که چرا ما واکنشی دوگانه نسبت به این اتفاقات داریم.

آیدین یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 12:01 http://fakhtehf60.blog.ir/

ممنونم دوستم خوبم بابت توضیحات جامع و کاملتون
موفق و شاد باشید همگی

ممنون شما هم

آیدین یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 12:06 http://fakhtehf60.blog.ir/

متاسفانه مقایسات خیلی سطح پایبنه
تو هر دین و فرقه و آیینی که باشی یه چیزی داریم به نام وجدان که اگر نباشه یه جورهایی انسانیت میره زیر سوال...یکی از نمودهای وجدان هم کمک به نیازمندان و بیماران و.... هست اینا دیگه سفسطه اس که تویی که نماز میخونی باید کمک کنی و منی که مشورب میخورم نه... .
واقعا فلاسفه باید بیان و در مقابل تمام این مقایسات و قضاوتهای ما که خیلی هم مدعی درست بودنش هستیم زانو بزنند.
عجب بحثی راه انداختی بانو

مقایسه را کلا خیلی دوست نمی دارم. چون عوامل موثر در ایجاد هر پدیده ای متفاوته.

خوبه که! مجبور میشیم فکر کنیم و عقاید دیگران را بشنویم و از زوایای مختلف یک اتفاق را ببینیم. مدت ها بود که توی وبلاگم خبری از بحث نبود. دلم تنگ شده بود براش

مهرنگار یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 14:06 http://mehr-negar.blogsky.com

سلام
من دیروز یه کامنت بلند بالا واست نوشتم ولی نتونستم بفرستم و متاسفانه کپی هم نکرده بودم...
اما امروز موفق شدم دومین پست وبلاگ جدیدم رو بنویسم...
برام جایزه بخر

آیکون سوت و دست و هوراااااا

نیره یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 14:22

واکنش بی رحمانه جامعه به این اتفاق خیلی دردناک بود

آبی دریا یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 16:53

دلم داغ داره.
خیلی غمگینم
همین

صهبا دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 02:47 http://www.sahba44.blogfa.com

بجای حج را در وبلاگم ببینید.لطفا

بانو. دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 11:37 http://mylifeinwords.blogfa.com

سلام. در جواب دوستانی که میگن کسی که نماز میخونه باید بیشتر کمک کنه؛ یعنی میپذیرن که اگه کسی نماز نمیخونه پس کار خوب دیگه ای مثه کمک به نیازمندان رو هم انجام نمیده؟! کمک کردن به دیگران وظیفه انسانی همه ماست. هر کسی توی زندگیش یه آرزویی داره که هیچ کسی حق نداره اونو به خاطر آرزوش تحقیر کنه. ضمنا شاید دید خیلی ها از کلمه حاجی، شده بازاریهایی که ظاهر و باطنشون با هم فرق میکنن، اما تصور خیلی از ماها از حاجیها پدر بزرگها و مادربزرگهای پیرمون هستن که آرزشون دیدن خونه خداست...ضمنا یاد بگیریم به هم احترام بذاریم...والا توی هند هندو و مسلمون کنار هم زندگی میکنن با عقایدی که از زمین تا آسمون متفاوتن و اینقد معضل ندارن که ما...

خوب منم با این مقایسه زیاد موافق نیستم و اون را ناشی از همون هیجانات و احساسات طوفانی و گذرا می دونم.

ماتیوس دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 11:45 http://sempaye1.blogfa.com

من به ماجرا این طوری نگاه می کنم :
فکر می کنم هر کس برای دریافت انرژی مثبت یه مکانی رو می پسنده ... یکی می ره مکه، یکی می ره تبت، یکی واقعا این انرژی رو تو مهمونی و دورهمی دریافت می کنه، یکی می ره تو معبد های هند و در کنار هندو ها، یکی در کنار مرتازهای هندی ... یکی می ره تو کلیسا و یکی هر جای دنیا باشه خودش رو به مراسم رقص سما می رسونه.
توهین و بی حرمتی هم که ماشاله همه جا هست... مثل اانگشت نگاری تو بعضی از فرودگاه های خارج کشور و یا حتی بازرسی بدنی ... که باعث ممانعت از سفر کردن به خارج از کشور نمی شه.
ولی اینقدر جنگیدن با کسانی که می رن مکه، و حالت مذهبی دارن به نظرم درست نیست ... این آدم ها می تونن مادربزرگ من باشن و یا خواهرم که طی یه پروسه مذهبی شدید شد و چادری و ... .
اگر بخواهیم بگبم مکه رفتن خرافه گری هست، واقعا بقیه ی چیزها هم می ره زیر سوال... من واقعا از دیدن مراسم رقص سما سرشار از لذت می شم، اما اگه یه دفعه ای کسی بگه مثلا دیوونه بازیه یا هر چیزی، ناراحت می شم.
باید تمام اینها رو به عنوان عقیده ی دیگران بپذیریم و بهش احترام بذاریم. اولین تلنگر رو به خودم می زنم که برای مسیحی های محله ی خودم که یک شنبه ها به کلیسا می رن خیلی احترام قائل هستم و از حفظ مراسم و اعتقادشون لذت می برم اما اگه جمعه ببینم یکی با چادر و چاقچول می ره نماز جمعه ناخودآگاه خندم می گیره و حس تمسخر دارم. فکر می کنم باید حساب هموطنانی رو که می خوان مدهبی بمونن رو از حکومت و کسانی که دین رو به بازیچه گرفتن جدا کنیم . ضمن اینکه موافقم که برای ادب کردن وهابی ها ی عربستان باید از فرستادن مسافر جلوگیری بشه و این اتفاق کی می افته؟ خدا می دونه.

منم معتقدم در این برهه زمان وقتی عربستان دشمنی علنی خودش را علیه شیعیان نشون میده، وقتی علنا داره باعث مرگ مستقیم و غیرمستقیم اون ها میشند. سفر حج درست نیست. چون نفس انسانی حرمتش بیشتره

هدیه دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 17:12

من یه چیزی رو نمی فهمم. اکثرا میگن که از کسی که میره ترکیه و تایلند انتظاری نیست ولی از کسی که میره مکه و اسم مذهبی داره انتظار میره که مثلا به بچه یتیم کمک کنه. من موندم کی اصلا به ما اجازه داده که از بقیه انتظار و توقع داشته باشیم؟ خیلی جالبه هم نسبت به این افراد یه مدل وینه و خشم داریم هم ازشون انتظار و توقع!
خانم عزیز، اقای عزیز، اون که مذهبیه واسه خودش و خدای خودش مذهبیه واسه شما نیست که شما ازش انتظار یا توقع خاصی داشته باشی
اصلا کی به ما اجازه داده برای این مدل کارهای شخصی مثل کمک به فقرا از کسی توقعی داشته باشیم. انقدر که براش تکلیف تعیین کنیم که تو حج نرو مثلا مولو بده به یتیم!
اون کسی که میره حج خمس پولشو داده اگرم نداده بود به کسی مربوط نبود. هر کس ته تهش میتونه فقط از خودش توقع داشته باشه که کمک به فقیر کنه و صدقه بده. اخر پررویی که ما سفر حال و حول خودمونو بریم تهشم تعیین تکلیف کنیم برای بقیه که تو چون مذهبی هستی مکه نرو بیشتر به فقیر کمک کن.
یه عده میرن انتالیا حال میکنن یه عده هم میرن مکه حال میکنن. فهمیدنش به نظر من اگه بخوایم بفهمیم خیلی سخت نیست.
ببخشید خانم اردیبهشتی. می دونم تند حرف زدم. عصبانیم. خیلی!

درسته. این مقایسه و این قضاوت کردن صحیح نیست

هدیه دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 17:14

خدایا!
آنگاه که گفتی "انی اعلم ما لاتعلمون" چه چیز را می دانستی که هنوز هم ما ادمیان نمی دانیم؟!
ما هم مثل فرشته هایت جز جنگ و خونریزی چیزی در این دنیا ندیدیم.
هزاران سال است تو بشر را افریدی ای. ادم را افریده ای. اما از همان اغاز افرینشت کینه و جنگ و خونریزی بود.
و با گذشت سال ها ما ادم ها مهربانتر که نشدیم هیچ، وحشی تر هم شده ایم!
به راستی ما را برای چه افریده ای؟ برای اینکه "انسان" شدنمان را ببینی؟
انسان اما واژه غریبی است در این دنیا. نه حالا که همیشه تاریخ یافتنش نزدیک به محال بوده است.
ما ادم ها اگر جزو سران و بزرگان این دنیا نباشیم که جنگ و خونریزی راه بیاندازیم و با خون ادمیان دیگر عطش قدرتمان را سیراب کنیم، در چهار دیواری کوچک خودمان با غیبت ها و کینه ها و بی رحمی ها و سو ظن هایمان آتش جنگ راه می اندازیم.
خدایا در ما ادم ها چه دیدی که ما را لایق افریده شدن دانستی؟
تو کوه ها، جنگل ها، دریاها را آفریدی. همه زیبا بودند. چرا ما ادم ها را افریدی که حتی افریده های زیبایت را هم زشت کنیم؟
خدایا! من اکنون در دنیای زیبایی که تو در اغاز افریدی جز زشتی چیزی نمی بینم. آن معدود ادمیان زیبایی هم که افریدی، زیباییشان، توان مقابله با این حجم زشتی را ندارد.
بگو...
رازی را که تو می دانی و فرشتگانت نمی دانند، و من هم نمی دانم!
بگو شاید آتش جانم کمی ارام شد.
بگو کجای این جهان سراسر جنگ و خونریزی برای تو زیباست که از اساس بنیادش را برنمی کنی؟
خدایا!
بگو!
چگونه صبر می کنی؟

هدیه دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 17:21

می دونین خانم اردیبهشتی من خشم مردمو نسبت به افراد مذهبی می فهمم. خودم هم خشمیگینم. از خیلی از دیندار نماها. خیلی وقته که تو کشور ما به اسم دین اتفاقاتی میفته که مردم رو نسبت به دین بی اعتماد و خشمگین کرده. ولی با همه اینها من نمی تونم بفهمم از کی ما انقدر ادمای بی احساس و بی رحمی شدیم؟ اینکه من از سیاست های مذهبی راضی نیستم ربطی به ناراحتیم واسه یه فاجعه انسانی نداره. اصلا مگه چقدر از اونایی که رفتن ادمای تحصیل کرده و اهل فکر بودن؟ اسماشونو اگه دیده باشین مشخصه که خیلیاشون روستایی و عامی هستند. کسایی که چندین سال صبر کردن و ارزو به دل یه سفر حج بودن. یه سفر که شاید برای خیلیاشون اولین و اخرین سفر خارجی باشه. ما واقعا از این ادما انتظار داریم پول حجشونو برن بدن بیمارستون کودکان؟ یکم مهربونتر باشیم جای دوری نمیره...

منم درک می کنم ولی جهت و سمت و سوش درست نیست. متوجه کسانیه که درست نیست. که حقشون نیست.

mozheee.blogsky.com دوشنبه 6 مهر 1394 ساعت 18:31

سلام دوست من نبودم رو بذار بحساب حس سکونی کا پاییز به ارمغان میاره
هرکسی خدا رو در جایی و در شرایطی جستجو میکنه یا خدارو در حالت یا مکانی به خودش نزدیک میبینه حالا این مکان میتونه مکه یا یه گوشه ای ازمنزل یاتوی یک روضه یا توی کلیسا یا حتی ته چاهی باشه . احساس و شرایطی یا مکانی که هرکس برای رسیدن یا لمس خدا پیدا میکنه قابل احترامه .و ما حق نداریم انتخاب روش رسیدن هرکس رو بخدا مصغره یا محکوم کنیم.و اعتقادات همدیگرو زیر سوال ببریم یا با اتفاق افتاده موج بی اعتقادی به سرزمین مکه که میلیونها نفر به اون بچشم جایی برای نزدیکتر شدن به خدا دارن راه بیاندازیم.
عده ای انسان بیگناه یا حتی باگناه برای نزدیکترشدن به خدا راهی سرزمینی شدن که اونجارو باور دارن ، باور دارن که تو اون منطقه خدارو بهتر و بیشتر و نزدیکتر حس میکنین . حالا این آدما توراه ملاقاتشون و اعتقادشون باخدا بخاطر بی رحمی کسایی که ،گذاشتن اسم انسان روشون توهین به بشریته ناجوانمردانه و بیرحمانه ازبین میرن.
خب آیا درهمچین اتفاقی که عده ای انسان به فجیع ترین شکل در راه دیدار خدا ازبین میرن نکته ای طنز گونه وجود داره؟؟؟که از این اتفاق غم انگیز که عده زیادی از هموطنامونو رو عزادار کرده و بچه هایی رو یتیم و خانواده هایی رو داغدار ، جک بسازیم.
یا رفتنشون رو به اون مکان مصغره کنیم .
خواهش میکنم دوستان عزیز اگر با کسایی که برای دیداربا خدا راهی سرزمینی شدن که بهش اعتقاد داشتن و در این راه از بین عزیزانشون پرکشیدن احساس همدردی نمیکنید حداقل برچسب نزنید و از این اتفاق فاجعه بار رو طنز نسازید...

موافقم. ما حتی اگه با کسی موافق نیستیم حق نداریم بهش توهین کنیم و بدتر ازاون بهش بخندیم. دیگه این فاجعه که جای خودش را داره.

مامان آمیتیس سه‌شنبه 7 مهر 1394 ساعت 07:58 http://mamaneami.niniweblog.com/

سلام
ضمن احترام به نظرات دوستان
اسلام یه دین اجتماعیه نه شخصی بیشتر قضایا رو هم از بعد اجتماعی میبینه مثلا همین آیین حج که یه کار دسته جمعیه رفتن به نماز جماعت که چقدر توصیه شده یا کارهای دیگه ولی همین اسلام میگه اگه دیدی مصلحت اسلام و مسلمانان در خطره همین روز عرفه حج رو رها کن کاری که امام حسین ع کرد
نگو که امام حسین با حج حال می کرده پس ادامه میداده یه چیزایی رو باید اهم و مهم کرد وقتی میبینی که جونت حیثیتت و آبروی کشورت در خطره باید باز هم بگیم حال می کنم برم حج به کسی مربوط نیست . اگر هم قیاسی میشه که مثلا به بچه های محک کمک کنیم تا به جای اینکه پولمون رو بریزیم تو جیب سعودی ها فقط به این خاطر هست که میگیم اگه تو بچت این طوری بود بازم چند بار چند بار میرفتی مکه با خرید آنچنانی و ولیمه های ...
تو که به دنبال ثواب و خدایی یه بار رفتی واجبت رو انجام دادی بقیش رو ببر به کشورت به بچه های کشورت کمک کن البته این در مورد همه حجاج عزیز صدق نمی کنه
چطور موقعی که میگیم به یه نفر برو مکه میگه مکه من ازدواج پسرمه جهیزیه دخترمه دانشگاه اونه نمیگیم چرا قیاس میکنی حالا که اسم بچه های یتیم و سرطانی پیش اومده سریع موضع گرفتیم
بعد هم وقتی حرف نقد میزنیم بیاییم حرفهای همدیگه رو نقد کنیم و اشتباهاتشون رو بگیم نه نیت ها رو یا فکر ها رو زیر سوال و تخریب ببریم چون فقط خدا علیم بذات الصدور هست

راستش منم معتقدم در این برهه زمان که سعودی ها به صورت علنی و آشکار کمر به قتل شیعیان بستند و دشمنی شون واضحه رفتن به این سفر و پول ریختن تو جیبشون اشتباهه.

Amir چهارشنبه 8 مهر 1394 ساعت 15:50

چه جالب!کامنت پرنده گولو!

+من چند تا پست پایین تر کامنت گذاشتم مدتی قبل ولی تایید نشد ، فکر نمی کردم مورد داشته باشه ولی خب ظاهرا" داشت.

بگذریم.
عربستان با ایرانی ها مشکل داره ، زورش نرسیده پای ایرانو به بازی خودش بکشونه دق و دلیشو سر حاجی های ایرانی خالی میکنه. نمونش اینکه اون ملعون سعودی وقتی دید یکی از اوون مجروحین ایرانیه پاشو گذاشت رو خرخره تا خفه شه و بمیره و یا اون یکی که نیمه جون بود و زنده بود و گذاشتنش تو کیسه فوتی ها و بهش گفتن این زندست جواب داد ایرانیه

این ال یهود خیلی پر رو شده ، 2 تا باید خوابوند تو گوشش تا بفهمه حرم امن یعنی چی و از طرفی هم فکر میکنم با این اتفاقات چهره ال یهود داره برای همه معلوم میشه این بوقهایییییییی بووووووووووووووووق

امیر آقا من هیچ کامنت سانسور شده ای نداشتم. احتمالا بلاگ اسکای ثبت نکرده.
دشمنی سعودی ها این روزها به شدت آشکاره. و حرف منم همینه. وقتی چنین دشمنی آشکاری دارند در این برهه زمان جایز نبوده به حج رفتن

Amir چهارشنبه 8 مهر 1394 ساعت 20:03

میگم خانه کعبه رو حضرت ابراهیم پایه گذاشت و سوالم اینه تو ادیان ابراهیمی و قبل اسلام حج یا جایگزین و یا مورد مشابهش بود ؟ (مسیحیت و یهودیت )

من تو این زمینه تخصصی ندارم ولی می دونم قبل از اسلام، بت پرستان عرب هم مشابه چنین مراسمی داشتند

نیما شنبه 11 مهر 1394 ساعت 10:46

سلام
اینکه چرا مردم به حج می روند خوب یکی از واجباتی است که بیش از 1.5 میلیارد نفر به اون اعتقاد دارند و هر دینی مراسم و عبادتگاه خودشون رو دارند و قابل احترام هستند .
این اتفاقات در همه دنیا پیش میاد مثلا در ورزشگاه در کنسرت و ... و اینها همه حوادث طبیعی هستند که بر اثر سهل انگاری و یا هر دلیل دیگه اتفاق می افته
نکته مهم نحوه برخورد با این حوادث و سرعت عمل در امداد رسانی است
متاسفانه بدلیل عدم مدیریت صحیح و اینکه امداد رسانی درستی انجام نشده عده ای زیادی مسلمان که تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما هم در آنها بودند کشته و مجروح شده اند . یقینا اگر امداد رسانی به موقع انجام شده بود تلفات حادثه به 10 برابر کمتر میشد
چیزی که از مجموع اخبار متوجه شدم دست اندرکاران مراسم هیچ گونه آموزشی در خصوص این حوادث ندیده بودند و مثل مجسمه بدون خاصیت بودند چنانچه مدیریت صحیحی وجود داشت این گونه حوادث اتفاق نمی افتاد .
ضمنا حادثه دیده ها از 14 کشور اسلامی هستند نه فقط ایران.
حالا برای برخورد با دولت سعودی چه راه حلی وجود دارد که اینگونه حوادث اتفاق نیفتد . بله یک راه حل این است که مسلمانان یک سال به حج نروند تا دولت سعودی مجبور به اصلاح رفتارش شود .

خوب بی اعتنایی و بی توجهی دست اندرکاران یک کم از آموزش ندیدن اون طرف بوده! یعنی از انسانیت هم به اون طرف بوده!
بنده هم کلا حج را زیر سئوال نمی برم ولی دراین برهه زمانی و در این شرایط به نظرم درست نیست

آدم چاق سه‌شنبه 14 مهر 1394 ساعت 14:30

می بینی چه بی رحم شدیم. من با گلوهه کاملا موافقم. حرف دل من را زد. انقدر که این چند روز بین اشکهای دوستم و پیامهای ضد و نقیض افراد در وبلاگم گشتم و فکر کردم خسته شدم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد