خشونت علیه زنان ممنوع

سلام

امروز، 25 نوامبر، روز جهانی مبارزه علیه زنان بود.

 

 

 

البته برنامه هایی به این مناسبت این روز و مبارزه با خشونت علیه زنان تا ده روز دیگه ادامه داره.

حالا سوال من اینه:

به نظر شما در جامعه یا فرهنگ ما چه حرف ها، رفتارها و یا چه چیزهایی مصداق خشونت علیه زنانه و برای مبارزه و رفع این خشونت چه کار میشه انجام داد؟

نظرات 34 + ارسال نظر
مهرنگار چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 19:34 http://mehr-negar.blogsky.com

سلام
یکی از چیزهایی که خیلی من رو آزار میده وقتیه که یه زن داره با عابر بانک کاری انجام میده و یه خورده طول میکشه، نه اینکه بلد نباشه ها، لازمه چند تا کار انجام بده. آقایون یه جور برخورد میکنن انگار این دستگاه فضاپیماست و خانومها هم که خنگ و جلوش هنگ میکنن یا انگار خانومها حق استفاده از وسایل به روز رو ندارن!...این حالت وقتی خانومه چادر سرش باشه شدیدتر هم میشه!!

برای من هم جالبه که کسانی که قائل به آزادی پوشش هستند و در این زمینه هم خیلی داد و فریاد و هیجان و جوش و خروش دارند این نکته را در نظر نمی گیرند که آزادی پوشش شامل انتخاب چادر هم میشه! شاید کسی با آزادی چادر را انتخاب کرده باشه!
خیلی ناراحت کننده است که زنان را خنگ تصور می کنند و متاسفانه با رواج جوک های جنسیتی این تصور بیشتر هم شده

محمد چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 23:55 http://businesscounselor.blogsky.com/

سلام
من ترجیح می دهم به جای پاسخ دادن به این پرسش «در جامعه یا فرهنگ ما چه حرف ها، رفتارها و یا چه چیزهایی مصداق خشونت علیه زنانه و برای مبارزه و رفع این خشونت چه کار میشه انجام داد؟»، به این پرسش فکر کنم که «در جامعه یا فرهنگ ما برای تعالی زندگی خانوادگی، شغلی و اجتماعی چه باید کرد؟»
طرح پرسش‌های نادرست ما را به نتایج نادرست می‌رساند. من با توجه به شناخت نظرات شما مطمئنم که طرح این پرسش از سوی شما مغرضانه نبوده؛ بلکه همان گونه که بارها و بارها توضیح داده‌اید دغدغه فکری شماست. اما طرح چنین پرسش‌هایی فضا را برای استفاده‌های مغرضانه از موضوع فراهم می‌کند. فضا را دو قطبی می‌کند. مردان را خشونت‌گر و زنان را مظلوم و رنجور معرفی می‌کند و این درست جایی است که نباید از آن شروع کرد.
من با این گزاره‌ هیچ مشکلی ندارم و دربست آن را می‌پذیرم: «بخش زیادی از مردان جامعه ما در محیط خانواده، محیط کار و محیط عمومی جامعه به اعمال خشونت کلامی، روانی و فیزیکی علیه زنان می‌پردازند»؛ اما اگر قرار باشد راهی برای درمان این خشونت بیابیم نمی توان از یافتن « مصداق خشونت علیه زنان » شروع کرد؛ باید راهی برای التیام زخم زنان و مردان آسیب دیده پیدا کرد.
مرد خشونت‌ورز هم همان قدر آسیب‌دیده است و نیاز به درمان دارد که زن خشونت دیده.

آقا محمد در پست من جایی خواندید خشونت مردان علیه زنان؟ من جایی نوشتم این خشونت را فقط مردان علیه زنان اعمال می کنند؟ خشونت نسبت به زنان هست و نمیشه انکارش هست. همین طور خشونت نسبت به مردان در مدل های دیگه.
این خشونت بیشتر از این که توسط افراد وارد بشه توسط فرهنگ، سنت و هنجارهای جامعه اعمال میشه. اکثر مردم تابع این فرهنگ هم ناچار و ناخودآگاه دست به این خشونت ها می زنند.
این که شما در ذهنتون از نوشته های من خشونت علیه زنان را توسط مردان استنباط کردید باز به خاطر طرحواره های ذهنی و قالب های فرهنگی ماست. در حالی که من نوشتم فرهنگ و جامعه که می تونه شامل مردان، زنان و کلیشه های فرهنگ و هنجارهای جامعه ما باشه.
چون روز جهانی خشونت علیه زنانه در حال حاضر بیشتر دوست داشتم روی این موضوع تمرکز کنیم تا به صورت کلی

بولوت پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 00:35

چیزی که درباره ی رواج خشونت علیه زنان توی ایران برای من عجیبه اینه که ما در این مورد خاص خلا قانونی چندانی نداریم. جز معدود مواردیه که قانون گذار طرف قوی تری که اکثرن یک مرده رو نگرفته. (نمیگم قانون در این ضمینه بی عیب و نقصه. ولی برخلاف سایر مسائل و قانون هایی که یه سرش به زن میرسه و خلا قانونی که هیچی از خلا گذشته، دره ی قانونی داریم. اینجا قانون گذار نسبتن حامی زن ه) رواج داشتنش به خاطر خلا قانونی نیست به خاطر فرهنگ و هنجاریه به اسم آبرو که استفاده از حمایت قانونی رو پس میزنه.

بله بولوت جان! یک سری قوانین هست ولی بسیار مهجورو فراموش شده است که نه مردم ازش خبر دارند و نه مراجع قضایی زیاد واردش میشند و در عمل ازش استفاده می کنند.
در این مورد هنجار و فرهنگ و سنت بسیار تاثیرگذاره و برای همین من مصرانه اعتقاد دارم که باید از مردم شروع کرد

Amir پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 09:16

1- یعنی چی که بیان بگن نرخ زاد و لد و بچه رو ببرین بالا بعد خانم هایی که مرخصی زایمان گرفتن رو اخراج میکنن؟

تو روسیه به فرزند سوم خونه میدن!

برای رفعش ، ملتی یا دولتی ؟
ملتی باشه مردم میگن بی خیال بچه ، دولتی باشه باید نزاره که از این اتفاقا بیفته.

------------------------

من به نوبه خودم فرا رسیدن این دهه رو تبریک عرض میکنم و ایشالله که از سالان بعد شاهد ظلم زنان علیه زنان نباشیم حداقل تو این 10 روز.

خیلی ممنون. برای رفعش هردو باید تلاش کنند و مسئولیت را گردن اون یکی نندازند

Amir پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 09:41

2-خشونت دیگه ، البته در حق خانما اینکه اونا نه سربازی میرن و مدرک دانشگاه گرفتنی هم نیازی به کارت پایان خدمت ندارن ولی ما داریم.

این خشونت و افراطی گری علیه ما هست.خشونت زنان علیه مردان!

-----------------

ولی خدا وکیلی خیلی بهتر میشد که دانشجوهای دختر تو شهر خودشون درس بخونن ، چون تو شهرستان ، ما پسرا که هیچی ، تو فرم لیست دانشجوها یه ستاره بغل اسم بومی ها میزنن و بیشتر هوای اونها رو دارند و حداقل اینکه از بابت بعد روانی هم که شده تو شهر خودشون باشن بهتره


این بنده خدا ها ، اگه بگم توهین میشه ، اگرم نگم که حقیقته و هست . دانشجوی شهرستان تو شهر دانشگاهش ، غریب شمرده میشه و بعضی جاها ادم حسابش نمیکنن ولو رو به موت باشه.دخترش هم باشه که دیگه ...

3- این اتاق های مادر و کودک هست تو ترمینالها ، چیز جالبیه ، بیشترش کنن.


4-این brt ها هستن تو تهران قسمت جلو ، خدا وکیلی جاش برا خانمها کمه . یه فکری باید براش بشه.

5-اینو تو وبلاگ یه خانم دانشجوی هوا نوردی خوندم که چه فایده که کلی درس بخونی ولی آخرش نذارن پرواز کنی.

یعنی خلبان زن داشته باشیم ، حالا که تو حوزه های مختلف داریم تو این حوزه هم داشته باشیم.

6-شهردار زن
اون خانمه بود ، نمیدونم شهرداربود یا بخش دار؟!که اهالی رو بیمه کرده بود.اونا خوش فکرن و اینکه میشه با بال و پر دادن بهشون یا حداقل مشاور سمت ، باعث بهتر شدن امور شد.

بی زحمت خانمهایی هم که نماینده مجلس میشن افاضه نکنن که زن باید بشینه تو خونه چون اونوقت باید پرسید خودشون تو مجلس چیکار میکنن.

----------------------

بی زحمت شما هم بیایید چند شکم بزایید تا خشونت ها علیه هم کمتر بشه!
ببینید در یک جامعه برابر که مد نظر منه یک زن و یک مرد خودش می تونه انتخاب کنه سربازی بره یا نره! بچه دار بشه یا نشه! کار بدنی انجام بده یا نده! پس اگه این پیش فرض ها رعایت بشه این خشونت عظیم نسبت به شما هم حل میشه!
در ضمن مگه اکثر شما مردهااعتقاد ندارید از نظر جسمی و ذهنی و ... قوی تر از زنان هستید! خوب چرا از خدمت مقدس سربازی این همه می نالید؟!

بله منم موندم رشته هایی که برای زنان بازار کار نداره چه فایده ای داره اصلا بودنش؟
راستش تحقیقات نشون داده که سیستم مدیریتی زنان با مردان متفاوته و این که برای دنیای امروز و بسیاری از موقعیت ها مناسب تره

Amir پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 09:49

این نظر منه البته
هر مطلبی رو میشه 2 جور گفت ،

اول اینکه گفته بشه زنها در حوزه های که بودن عملکرد خوبی داشتن و حالا روی همون سرمایه گذاری بشه

دوم اینکه گفته بشه زنها حقشون خورده شده و دنبال احقاق حق خودشون هستن.اینطوری خیلی ها گارد میگیرن

نمیگم نیستا ، هست ولی اگه مورد اول رو بولد کرد و در کنار جریانی که راه میفته دومی هم دنبال بشه تاثیر بیشتری داره تا اینکه دومی اصل بشه و دنبال اولی باشه
-------------------------

خوب اون نقطه نظر اول شما به شرطی صادقه که زنان توانایی حضوری برابر با مردان در همه عرصه ها داشته باشند بعد ببینیم در کدوم عرصه ها بهتر ظاهر شده اند و روی اون سرمایه گذاری کنیم. وقتی زنان در خیلی از عرصه ها نمی تونند حضور داشته باشند چه جوری بدونیم در کدوم عرصه ها و حوزه ها بهتر عمل می کنند؟

Amir پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 10:30

خانم اردیبهشتی عذر میخوام یه سوالی از حضورتون داشتم

شما تا الان با خانمی از مکاتب اربعه اهل سنت یا مسیحی راجع به همین حق و حقوق زن صحبت کردید؟ نظرشون چی بوده ؟

سوالم بخاطر کنجکاوی خودمه چون فرهنگ و نوع نگاه برخواسته از اندیشه هایی هست که مکتوب در کتب فرهنگی خودشونه و برام جالبه بدونم.

با تشکر

با مسیحی در این زمینه صحبت نکردم ولی با اهل سنت صحبت کردم و خوب ایشون هم معتقد بود مذهب دست و پای زن را بسیار بسته! فرهنگشون هم چون ایرانی بودند و ساکن تهران فکر نکنم زیاد متفاوت بوده باشه

جواهربازار پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 10:45 http://bazarjavaher.rozblog.com/

توجه داشته باشید که مردهایی هستن که اگر به زنشون احترام بذارن و حرفش رو محترم بشمرن و بهش عمل کنن از طرف حتی مادر و خواهر خودشون زن ذلیل خطاب میشن!

گاهی علت خیلی از رفتارهای مردها رو در خود زنان باید جستجو کرد.

همون طور که نوشتم خشونت علیه زنان! نگفتم فقط مردان این خشونت را علیه زنان اعمال می کنند

Kimia پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 11:53

http://driftingthrough.com/2015/11/20/the-thing-all-women-do-that-you-dont-know-about/

ممنون . سر فرصت با دقت می خونم

Amir پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 12:40

مذهب و فرهنگ مثل 7 و 8 فارسی هستند که یکی از بالا و دیگری از پایین ، بسته به غلظتشون ، تا یه جاهایی ادمو محدود میکنه.

نگاهشون جالب بود.

این مثال هم جالب بود

جواهربازار پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 13:25 http://bazarjavaher.rozblog.com/

در اینصورت پس بهتر بود این روزو خشونت علیه انسانها نامگذاری میکردن. مگه اینکه روزی برای خشونت علیه مردان هم به طور جداگانه وجود داشته باشه. یا خشونت علیه بچه ها و ضمنا افراد مسن.

خشونت علیه مردان هم هست ولی چیزی که بارزه خشونت علیه زنان بیشتر، متنوع تر و خشن تره

بانو. پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 15:46 http://mylifeinwords.blogfa.com

سلام. برای من همیشه زنا بیشتر مظهر ظلم به هم نوعشون بودن تا مردا. نمونه اش: من به انتخاب خودم الان شاغلم. شاید یه زمانی اجبار شرایط بوده ولی الان اختیاره. پچ پچ های زنا و قضاوتشون راجع به مادر نالایق بودن هر زن کارمندی از نظر من یه جور ظلمه.
من دیدم زنایی که با افتخار میگن شوهرم گفته بمون خونه محیط کار برای زنا امن نیست و اونوقت یه جوری به آدم نگاه میکنن انگار تویی که توی محیط کاری ام الفسادی!!!!
راستی این پستتون و کامنتش خیلی خوبه. مرسی

بله. متاسفانه زنان در رقابت کردن، حسادت کردن، زیرآب زدن و بدگویی و ایجاد حس گناه نسبت به همجنس هاشون باعث اعمال خشونت میشند

شیرین پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 16:42 http://www.ladolcevia.blogsky.com

سلام
نقل از مهشید راستی:
در مورد روز منع خشونت بر علیه زنان سکوت کردم ، این روزها به نظرم لازم هستند برای جلب توجه به یک معضل اجتماعی ولی معمولن بدل می شوند به روز ـ نوشتن ـ بهترین انشاء ـ با لایک خور بالا ـ در مورد خشونت بر علیه زنان ـ و من نمی خواهم بهترین انشاء را در مورد چیزی بنویسم و لایک نمی خواهم .
امروز که روز بعد از روز منع خشونت بر علیه زنان است ، نباید از تلاش برای منع خشونت بر علیه زنان خودداری کنیم .
و فردا هم نه . و شاید بد نباشد که این منع خشونت را از خودمان شروع کنیم . خسته ام از خواندن نوشته هایی مثل :
"از ماست که بر ماست . ما زنان هستیم که بیشترین خشونت را به زنان می کنیم و .... "
تصور کنیم کسی را که در اتاقی در بسته انداخته اند و نان و آبش را از او گرفته اند و بعد می گویند : اوا ؟؟؟؟ چرا مرد ؟؟؟
ریشه های خشونت را شناختن نشان آگاهی است .
اگر زنان مردسالارانه رفتار می کنند ، انگشت اشاره را به سمت زنان گرفتن مشخص ناآگاهی است .
برای کم کردن خشونت بر علیه زنان ، باید آگاهانه عمل کنیم ، باید جامعه و ساختار های اجتماعی را بشناسیم و دگرگونه کنیم. غر نزنیم. تلاش کنیم !

خیلی جالب نوشته!
حقیقت اینه که من به شخصه فرهنگ و هنجارهای اجتماعی و کلیشه های تثبیت شده با بیشتر عامل خشونت می دونم تا افراد را! مردی که زنش را محدود می کنه خودش هم قربانیه! قربانی این طرز تفکر که همیشه اون را به جای این که در کنار زن قرار بده در مقابلش قرار داده و این مردان تنها می مانند! زنی که به همجنس خودش ظلم می کنه برای جلب توجه مردی این خودش هم قربانیه! قربانی فرهنگی که ارزش های اون را در کنار مرد می سنجه و مجبورش می کنه برای کسب این ارزش همجنس خودش را زیر پا می گذاره! و بیشتر زنانی قربانی هستند که به طور واضح به خاطر این هنجار و فرهنگ از خیلی حقوق انسانی محروم میشند و برای همین سوال من در مورد فرهنگ و اجتماع بود تا انسان ها

Amir جمعه 6 آذر 1394 ساعت 09:15

بذارید یه تجربه شخصی از نوع دیدگاه بگم ، بعد یه موضوعی رو اشاره کنم.

تو این دنیای مجازی یه سری خانمها هستن که سر در وبلاگشون نوشتن که کامنت آقایون بی برو برگرد پاک میشه مثل امثال بلورین بانوها و یه سری دیگه هم هستن که یه همچین چیزی ننوشتن ولی اجرا میکنن امثال گندم ها.

یه دوست وبلاگی داشتم که زمانی وبلاگش جزئ پر خواننده ترین وبلاگ ها بودو خوانندگانش از هر 2 جنس بودن. به دلایلی ایشون اون وبلاگ رو میترکونن و سراغ وبلاگ 2 و 3 میرن و طبق همون قانون نانوشته مخاطبین غیر مونث رو تحویل نگرفته و مخاطبین فقط خانمها میشن و به اونها آدرس میدن و این داستانها.

ایشون یه دوستی داشتن که هنوزم هست و همچنان روابط صمیمانه و دیپلماتیک قبلی در وبلاگ با ایشون با همون اسم حفظ شد.من بواسطه یکی از دوستان وب ایشونو پیدا کردم ولی بعد از کامنت گذاشتن برای ایشون برام کامنت گذاشتن که من نمیتونم برای شما کامنت بذارم و بیام وبلاگتون.امیدوارم منو درک کنید!

این در شرایطی بود که اون خانم به وبلاگ اون شخص نا همجنس خودش می رفت و کامنت میذاشت تا اینکه یکروز یه هکری پیدا شد ووبلاگ ایشونو هک کرد و تنها پیست اطلاع رسانی ای که گذاشت این بود که اگه ورود آقایون ممنوع و تحویل نمی گیرینش این آقا چرا براتون کامنت میذاره و تحویل میگیرنش؟


بعد بعضیا اومدن گفت جناب هکر اینا اصن به شما ربطی نداره ولی اشاره نکردن که تحویل نگرفتن خوانندگان پر و پا قرص ناهمجنس وبلاگ سابق اون شخص به کی ربط داره؟

البته کار اون هکر اشتباه بود ولی تند روی و این طرز فکر باعث این اتفاق شد.
---------------------------------

این یه نمونه بود که من به چشم دیدم و قتی هر جایی تبعیضی شکل میگیره یه همچین اتفاقاتی اصلا" بعید نیست و در مقیاس بزرگتر در باب تبعیضات ، جنبش تشکلاتی مثل فمنیسم و اینا بخاطر تبعیظات موجود کاملا"
به حقه.

تو جامعه هم همینه.وقتی میگم دین ومذهب مثل 7 و 8 هستن خب جز این هم نیست و وای به حال وقتی که مذهبی منحرف بشه.

اون تعبیری هم که تو پست قبل آوردم و گفتم که خدا درد زایمانو به خانمها داد سر قضیه سیب و اینااز انحرافاتی هست که الان بهش معتقد هستن و خدا هم تو قران گفته اونا 2 تا شیطان منحرفشون کرد و اون مطالب که تو کتبشون هست دروغه.

اول باید سوزن پرگار تو جای درست قرار بگیره بعد راهکارها اجرا بشه نه اینکه مذهب یه چیز دیگه میگه ، نقطه پرگارم یه جای بی ربطه ، بعد انتظار هم داشته باشیم چرا هیچ چیز درست نیست.نه در مورد خانمها ، در مورد آقایون و اصل انسانیت هم همینه.

ببینید من اصلا این افرادی که گفتید نمی شناسم. پس قضاوت نمی تونم بکنم. دلایل مختلفی می تونه داشته باشه. یا این زنان قبلا مورد مزاحمت اینترنتی قرار گرفتند که این خودش خشونته. پس الان ترسیده و همه آقایون را به یک چوب می زنه! یا میشه مثلا همسرش یا پدرش از این وبلاگ خبر داره یا امکان میده خبر داشته باشند و به خاطر غیرت مردانه مدام مورد شماتت قرار می گیرند که چرا مردی براشون کامنت گذاشته که اون ها هم پیشگیری می کنند و این باز هم خودش یک خشونته! یا این که نه! این جوری می خواهد بیشتر توجه مردان را جلب کنه که این بحثش جداست!
در هر صورت من تبعیض وحشتناکی در این موضوع ندیدم

Amir جمعه 6 آذر 1394 ساعت 17:34

مگه امروز جمعه نبود؟



+گفتم تبعیضی صورت گرفته (بین خوانندگان در وبلاگ سوم ) این هم واکنش به اون بوده فارغ از هر گونه جبهه گرفتن.

عجبا! من باید ساعت بزنم؟ خوب شاید جمعه ای وقت داشته باشم و تنها باشم و کاری نداشته باشم!
من هر چی فکر کردم متوجه تبعیض عظیمی در ابعاد جهانی تو وبلاگ یک نفر نشدم! خوب یکی خواسته با یک مرد یا چند مرد حرف بزنه ولی از یک مرد و کامنت هاش خوشش نیومده!!!!

نیره جمعه 6 آذر 1394 ساعت 19:05

مصداقها که زیادند. جنسی و کلامی و نابرابری های شغلی و تمکین و...

بله در همه ابعاد زندگی

بولوت جمعه 6 آذر 1394 ساعت 20:55

خب من هی دنبال یه وقت بودم که بشینم سر صبر جواب این سوال رو بدم "به نظر شما در جامعه یا فرهنگ ما چه حرف ها، رفتارها و یا چه چیزهایی مصداق خشونت علیه زنانه"
خشونت علیه زنان یا خشونت علیه جنس مونث توی جامعه ما از همون دوران کودکی شروع میشه. از کی از وقتی میان از پسر بچه ها عکس لخت میگیرن میذارن تو آلبومولی حتی یک نفر تصور این که یه همچین عکسی از دختر بچه ها بگیره برای یادگاری نمیکنه. (حالا نه این که منظورم اینه باشه باید از دختر بچه هام عکس لحت بگیرن. نه من اصلن عکس لخت گرفتن از پسر بچه ها رو هم ناپسند میدونم. چون وارد شدن چون نمایش عریان به این شکل وارد شدن به حریم خصوصی یه فرده. حالا بچه س و نوزاده و عقلش نمیرسه دلیلی نیست که اینجوری به حریم خصوصیش بی احترامی کنیم.) چون حتی در اون سن هم بدن دختر باید پنهان بشه.
بعد بزرگ میشیم. خشونت یعنی دختر نمیتونه تو کوچه بازی کنه. دختر نمیتونه با پسرا بازی کنه. دختر نباید دوچرخه سواری کنه.
بعد بزرگتر میشیم. خشونت یعنی دختر نباید بالا پایین بپره. دختر نباید بلند بخنده. دختر نباید با صدای بلند حرف بزنه.
بازم بزرگتر میشیم. خشونت یعنی دختر نباید بدوعه. نباید بازی های تحرکی بکنه. دختر خوب باید یه جا بشینه گلدوزی کنه.
بیشتر بزرگ میشیم. خشونت یعنی دختر باید موهاش رو بذاره تو. برجستگی های بدنش دیده نشن.
همین جور بزرگتر میشیم. خشونت یعنی دختر نباید زیاد از خونه بیرون باشه. دختر نباید با پسر نامحرم حرف بزنه.
دیگه خیلی بزرگ شدیم. عقل دار میشیم. خشونت یعنی دختر خوب اونی ه که عقل نداره. یا خدا حق طلاق چیه؟ دختر خجالت بکش اول زندگی آدم حرف طلاق میزنه؟ حقوق برابر که ضامن خوشبختی نیست. ازدواج که این حرفا رو نداره. آدم توی ازدواج که به این حساب کتاب ها فکر نمیکنه.
حالا تا اینجا دختر خوبی بودیم. حق طلاق هم نخواستیم. حساب کتاب هم نداشتیم اول زندگی. پای اون سند حقوقی ای که بهش میگن عقدنامه رو امضا کردیم.
بعد خشونت یعنی زن خوب رو حرف شوهر حرف نمیزنه. زن خوب وقتی شوهرش عصبانی ه سکوت میکنه. زن خوب باید صبور باشه بلاخره مرده دیگه. خشونت یعنی تمکینی که قانون و شرع تو رو بهش مجبور میکنن. خشونت یعنی به لحاظ قانونی و شرعی بدون اجازه شوهر اجازه ی خروج از خونه نداری. خشونت یعنی اگه کتکت زد سکوت کن. اگه زور گفت سکوت کن. خشونت یعنی یاد دادن این که هیچ شان و شخصیتی نداشته باش.
بعدش خشونت یعنی بچه ای رو به دنیا میاری بچه از شکم تو اومده بیرون و تو هیچ حقی نسبت بهش نداری. خشونت یعنی پدرشوهرت نسبت به بچه ی تو محق تر از توعه.
خشونت یعنی ارث یک هشتم از زندگی ای که با قناعت و رنج و صبوری تو به دست اومده.
میری سر کار. خشونت یعنی هم کار بیرون خونه میکنه و خرج خونه رو شریکی هم کار خونه رو میکنی. مرد که کار خونه نمیکنه. خشونت یعنی عذاب وجدان به زن شاغلی که خونه داریش به اندازه ی کافی خوب و رضایت بخش نیست. حالا اگه بچه داشته باشی که هیچی. خشونت یعنی عذاب وجدان این که بچه ت غذای گرم نداره. خشونت یعنی گفتن این که تو چه جوری دلت میاد بچه ت رو بذاری مهد.
خشونت یعنی تبعیض در محل کار. خشونت یعنی شنیدن زن ناقص العقل ه. خشونت یعنی تک به تک قوانین اسلام نسبت به زن.

حالا وارد جامعه بشیم. خشونت یعنی این که توی خیابون به خودشون اجازه میدن بهت دست بزنن یا بهت متلک بگن. خشونت یعنی اجبار جامعه به سکوت در مقابل کسی که بهت متلک میگه. خشونت یعنی گفتن کرم از خود درخت بوده وقتی دختری مورد تعرض قرار میگیره. خشونت یعنی هیسسسس دختر ها فریاد نمیزنن. خشونت یعنی ترس از آبرو.
خشونت یعنی ترس از این که ساعت نه شب توی خیابون بری. خشونت یعنی وقتی بهت متلک گفتن تو سر و وضعت دنبال ایرادی بگردی که موجب این موضوع شده.
خشونت یعنی مردا دست خودشون نیست. تو باید خودت رو بپوشونی. خشونت یعنی نوچ نوچ کردن برای لباسی که پوشیدی. یا رژ قرمزی که زدی.
خشونت یعنی یه نگاه هرزه که روی صورت تو قفل شده. خشونت زیاده خانوم اردیبهشتی عزیز. کدوم رو بگم؟
حالا چی کار کنیم؟ خودمون دامن نزنیم به این خشونت ها. با سکوت و تاییدشون. با انفعال و گذشت ازشون. اجازه ندیم این چرخه خشونت ادامه پیدا کنه. مقابله کنیم باهاشون. نترسیم از ایستادن جلوی این خشونت ها. به خاطر جو غالب جامعه و مسیری که میره حاضر نشیم تن به این خشونت ها بدیم. بذاریم جامعه عادت کنه به دیدن دخترایی که به جای سکوت جیغ میزنن.

بله! متاسفانه همه این ها مصداق بارز خشونته. منم معتقدم باید مبارزه کردم. سکوت و انفعال راهش نیست. ولی نحوه مبارزه خیلی مهمه. باید هوشمندانه باشه

بولوت جمعه 6 آذر 1394 ساعت 21:07

من حدود چهار پنج ساله که با مزاحم های خیابونی وارد درگیری فیزیکی میشم. باور دارم این افراد اگه چند بار واکنش تند ببینن میترسن از دلیل این که در تمام این سالها این آسیب اجتماعی و خشونت علیه زن ها از بین نرفته اینه که باهاشون مقابله نکردیم. با سکوت و ترس و فرار تازه تقویتش هم کردیم. این که باید کار فرهنگی کنیم و تربیتمون رو درست کنیم و اینا هست. ولی خب باید در مقابل این آسیب اجتماعی از خودمون دفاع کنیم. باید واکنش نشون بدیم به این افراد.
هفته ی گذشته هم اتفاقی افتاد و به خاطر این که شرایط فراهم بود (نزدیک بودیم به کلانتری) یکیشون رو کشیدم بردم کلانتری.
بعد تازه متوجه شدم که مزاحمت برای بانوان جرم کیفری داره. عطف به کامنت اولم اینم جز مواردیه که خلا قانونی چندانی نداریم براش. خلا فرهنگی داریم برای مقابله باهاش. یعنی فرهنگ و هنجار و آبرو و این مدل خزعبلات اجازه نمیده از قانون برای حمایت خودمون در مقابل این مزاحمت ها استفاده کنیم.
بعد قسمت جالبه ماجرا میدونید چی بود؟ خانواده ی پسره اومده بودن مادره جیغ جیغ میکرد و سر من داد میزدن ببین چی کار کردی بچه م بهت متلک گفته. یعنی قانون حامی من بود ولی فرهنگ جامعه من رو محکوم میکنه. داشتم یه چیزی هم بدهکار میشدم به زنه که پسرش رو از راه به در کردم. خخخخخخخخخ

بله! خیلی از قوانین ما نانوشته و سنتی و فرهنگی هستند. یعنی اون زنه به پسرش حق می داده حداقل تحت شرایطی به دخترهای دیگه متلک بگه!!!!

بولوت جمعه 6 آذر 1394 ساعت 22:41

اینو یادم رفت بگم
خشونت یعنی در مواجهه با دختر بچه های شیطون بگن مثل پسرا شیطون ه. چون شیطنت یه چیزیه مختص پسرا. دختر که شیطون نمیشه. دختر باید ملوس و آروم باشه.

من یکی این دست خشونت را خیلی لمس کردم! شیطون نبودم ولی ملایم و ملوس و حرف گوش کن و بله چشم گویان هم نبودم

مینو شنبه 7 آذر 1394 ساعت 13:44 http://milad321.blogfa.com

پست جدید من هم در همین مورده.یکسری مسایل قانونی هست که بعضی از انها قابل تعدیله.از سالها مطالعه در این زمینه نتیجه گرفتم که سنت ها و فرهنگ در ایران قوی تر ازقانون عمل میکنند.مسایلی مثل ناف بری و خون بس برگرفته از سنت هاست.در بعضی مناطق ایران پسر بچه ها تا سه چهار سالگی لخت توی کوچه میگردند.اول مردها و پسرها باید غذا بخورند بعد زنها و دخترهاغذای بهتر برای پسر هاست.پسرها در خانه لیوان اب هم برای خودشان نمیریزند و خواهر و مادر باید اینکار را انجام دهند.
باور من این است که کار فرهنگی بیشتر لاز م است.

دقیقا! برای همینه که من در پستم از «فرهنگ» و «جامعه» یاد کردم! این دو مهم تر از قانون صرف هستند

سلام
میدونی اردیبهشتی جان با خوندن پست رفتم تو فکر ک چه خشونت هایی به زنان وارد میشه بعد فکر کردم چرا من فکر میکنم تا یادم بیاد ک چه خشونت‌هایی؟
بعد فکر کردم لابد اوضاع خیلی خوبه ک من باید فکر کنم تا خشونت پیدا کنم بعد دوباره فکر کردم نکنه اوضاع اینقدر بد بوده ک خشونت با پوست و خون و فکر و ذهنم عجین شده و من در بی خبری هستم
خلاصه بعد از کلی فکر فکر فکر به این نتیجه رسیدم ک آیا تو میدونی ک حقوقت چی هست و اگه پایمال شد بتونی از مصادیق خشونت بدونی؟جواب دادم نه چندان
از روزگاران کهن هر گونه خشونت علیه زنان چهره پایداری داشته با اسامی گوناگون یه بار اسمش کرامت بوده یه جا نجابت یه جا متانت یه جا صیانت یه جا دفاع از شرافت
خلاصه خانه از پای بست ویران است ولی سعی میکنم مثه یه معمار حرفه یی بدون بکار بردن خشونت و صدمه یی کل این خانه رو پایین بیارم و بعد مجدد بسازم .. لااقل جامعه جدید
مشکل پی ریزی نداشته باشه اگه زنان همت کنن و مردان چراغ های ذهنشون رو چند منظوره...

ماهی جان تا الان کامنت تو بهترین کامنتی بوده که این پست داشته

صنم شنبه 7 آذر 1394 ساعت 16:37 http://aztahedelam.mihanblog.com/

سلام
هووم تو شرایطی هستم که فکگرکردن به حرف پستت هم اذیتم میکنه!!!!

تو چه شرایطی؟

Amir یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 20:04

================
چرا اصرار دارین تبعیضی صورت نگرفته؟این اصرارتون دلیلش چیه ؟

من ابعادش رو نمیدونم در جهانی بود یا منطقه ای ولی بیشتر در سطح ملی - منطقه ای - وبلاگی بود.


خب تفاوت قائل شدن از نظر شما اسمش چیه ؟ 10 نفرو بگه از کامنت شما خوشم نمی یاد، خوش اومدی ، ولی به یکی بیاد بگه چقده کامنتات قشنگه!بذا بیام وبلاگت ببینم چی پست جدید گذاشتی!


چرا تو وبلاگ اصلیش این حرفا نبود؟بعد یهو مطرح بشه.
-----------------------------------------
این خود اصل جنس تبعیض نژادیه!
-----------------------------------------

شما چه قبول کنید یا نکنید تبعیض قائیل شده.

تبعیض چرا در حق خانمها که صورت میگیره کار زشت و مذمومیه و جنبش فمنیست بوجود میاد، اونوقت برای خوانندگان نا همجنس تحویل نگرفتنشون اسمش تبعیض نیست؟

این جنبش به رسمیت شناخت حق و حقوق آقایون اسمش چیه؟ اباید جامعه جهانیش به این موضوع واکنش نشون بده ! بهر حال کم اتفاقی نیفتاده!

اون مجموعه زیربط باید واکنش نشون بده و این ماجرا رو محکوم کنه اصن.
===================

ببینید این حق هر انسانیه که مخاطبینش و کسانی که باهاشون هم سخن میشه را انتخاب کنه. وقتی یک فرد یک مطلب عمومی تو نت می گذاره عموم می تونند بخونند. تا این جا درست. اگه امکان کامنت گذاری باشه عموم هم می تونند بگذارند ولی این حق نویسنده است که مثلا بعضی ها را تایید کنه و یا نکنه بنا به مصلحت و دیدگاه خودش.
دوست داشتن، خوش اومدن یا پذیرفتن اجباری نیست. ممکنه هر نویسنده ای با هر جنسیتی از یکی از کامنت گذاران و ادبیاتش خوشش نیاد و نخواهد کامنت هاش را تایید کنه و این تبعیض نیست که! چون در مقابل کامنت گذارانش مسئولیتی نداره!
یعنی در حق مردان تبعیض بیشتر از یک کامنت گذاری تو جامعه ما اتفاق نمیوفته که شما گیر دادید به این موضوع؟

Amir یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 20:18

نه ماهی جان ، خانه از پای بست ویران نیست.حداقل تو کشور ما

اومده بالا دیوارش بعد تحت تاثیر چیزهای مختلف دیوارش کج شده.

------------------------------
تعریف فمنیسم یه تعریف انسان محوره مثل حقوق بشر.حق خدا کشک.

چون طبق تعریف حقوق بشری - تعریف انسانی ، طبق اون نیازهای مازلو ، به زن نگاه جنستی میشه و به موجودی هم که این نگاه وجود داشته باشه معلومه حق و حقوق زن در ابتدا به رسمیت شناخته نمیشه و طبق تعاریف حقوق بشری ناخودآگاه فمنیسم نیاز داره که عرض اندام کنه و حداقل بگه ما انسان هستیم.به چشم انسان به ما نگاه بشه.

طبق اون هرم تا نیازهای درجه اول ارضا نشن ، بقیه نیازها انگیزه ای براش نخواهد بود.

مطالب دیگه ای هم هست.

تا وقتی نقطه پرگار رو تفکر بشر و این دست مطالبه ، حق و حقوق همه گمه توش. خانه از پای بست تو فرهنگ غرب با این تعریف از پای بست ویران است

امیر خان نظریه مازلو را کامل مطالعه کنید فقط به یک هرمش نچسبید. مازلو از فرانیاز هم صحبت کرده.
در مورد قسمت های دیگه پستتون هم فکر کنم نظر ندهم بهتره.

Amir یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 22:18

7-ادامه از قبلی ها (البته هم شما و هم یکی از دوستان در پست های قبلی اشاره بهش کردین ولی یاداوری بشه بد نیس )

اون اینکه اگه خانمی متواضعانه با همکار ناهمجنس خودش صحبت کنه ؛ حرف در میارن و میگن که ببین چی خبر شده که اینطوری صحبت میکنه!لابد خبریه و بی خبریم.

این شماره هفت از کدوم شماره گذاری هاست؟

Amir دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 17:47

اون شماره 7 بعد از کامنت من در

پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 09:41
همین پست
هست.
------------------------

تا موقعی که قبول نکنید تبعیض در اون وبلاگ سوم در حق ناهمجنسان نویسنده صورت گرفته من موضع خودم رو عوض نمی کنم.

یا همه یا هیچکی.



جنبش وال استریت اصن از اون وبلاگ شروع شد و به تظاهرات خیابانی کشیده شد.

ما 99 درصدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ببینید اگه می خواهید من زبون من بشنوید عمرا بشنوید! اگه خیلی دارید تحت خشونت قرار می گیرید اولین قدم اینه که از خشونت و مکان خشن خارج بشید. یعنی دیگه به این وبلاگ ها سر نزنید که درس عبرت بزرگی باشه براشون تا از این کارهای بد بد و تبعیض آمیز انجام ندهند!!!!

Amir دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 17:59

بعله.

مازلو تعریفشو از خودم نکردم از ویکی پدیا آوردم البته اون یه نمونه از نمونه تفرکات حقوق بشر و انسان محوری بود. فروید هم نمونه دیگش.

من منظورم اینه که رفتار مثل یه معادله هست.تفکر انسانی باشه خروجیش هم تحت همون تفکره.انسان محور که باشه همه چیز باید برای انسان باشه و میشه همه چیز رو عوض کرد و همه قوانین باید در خدمت انسان باشه.

جنگ برای ثروت ، بردگی برای قدرت ، کشتار برای کنترل جمعیت ، دفع مواد غذایی برای ثابت موندن قیمت و ...

---------------------

یعنی سایت ویکی پدیا اونم فارسیش منبع کامل و جامعی برای فراگیری نظریه شخصیت مازلو یا بیشتر از اون فرویده؟
ببینید هر قانونی توی زمین هست. هر قانون نوشته شده ای از مجرای انسانی گذشته. پس خاصیت انسانی داره.

یاسمین دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 23:35

تو اینستا گفتم

یاسمین سه‌شنبه 10 آذر 1394 ساعت 10:08

یه چیزی هم یادم اومد الآن بگم.واقعا تا مظلومی نباشه ظالمی نیست.خیلی از بلاهایی که سر زنان میاد متاسفانه تقصیر خودشونه.
مثلا خودشون تو کار زیرآب همجنساشونو میزنن.یا مثلا دخترایی رو میشناسم که باوجود اینکه میدونن رابطشون با فلان پسر معلوم الحال عاقبت خوشی نداره رابطه رو ادامه میدن تا بالاخره در حقشون جفا بشه

بله! موافقم! گاهی ما خودمون اجازه میدیم تحت ظلم قرار بگیریم

Amir سه‌شنبه 10 آذر 1394 ساعت 17:39

از مجرای تفکر انسانی گذشته و ناچارا" خاصیت انسانی داره.

Amir سه‌شنبه 10 آذر 1394 ساعت 17:45

جسارتا" تا الان با آتئیست صحبت کردین ؟ ازش پرسیدین که اگه همراه اون کودکی باشه و شرایط جوری بشه که چند روز غذا گیرشون نیاد ، آیا برای رفع گرسنگی خودش کودک رو میکشه تا بخوردش؟

سوالم واضحه.می دونید که اگه مطلبی بگم براش میتونم سند بیارم.طبق تفکر انسان محوری اون شخص مجازه یا نه ؟

یعنی کسی که دینی اختیار نکردند یا اعتقاد به خدا ندارند این قدر درنده خو هستند؟

Amir سه‌شنبه 10 آذر 1394 ساعت 18:02

===================
برگردم سر ماجرای جنجالی وبلاگ نویس معروف خودمون که تبعیض قائل شد و شما قبول نمی کنید.

آخرش می دونید چی شد؟ به عاقبت وبلاگ نویسانی دچار شد که قبل از اون ، از اینکارا میکردن اما این بنده خدا اطلاع نداشت تا براش درس عبرت بشه.

یادش گرامی.
===================

امیر آقا متاسفانه شما خیلی مبهم می نویسید. انگار من از ماجرا خبر دارم و می دونم کل داستان چیه؟ یک اشاره کوچک می کنید و بعد انتظار دارید من بر اساس اون نظر بدهم یا قضاوت کنم. این جوری که نمیشه. همین طور در مورد کامنت قبلیتون. آدم یک دفعه بدون هیچ پیش زمینه ای با یک پرسش مواجه میشه! چه انتظاری میشه داشت؟ من که ذهن خوانی نمی کنم یا از همه اخبارمطلع نیستم. درستش اینه یک پیش درآمدی بگید.

خلیل جمعه 13 آذر 1394 ساعت 21:50 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام

بچه ماهی از مادرش پرسید این آب کجاست که این همه تعریفش می کنند؟

مادرش جواب داد جز آب به من نشان بده تا بگویم آب چیست!!

ندا یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 23:50

این امیر انگار قاطی داره ها.خدا شفاش بده.بیکاره گیر داده به چی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد