نوش دارویی به اسم "زنانگی"

سلام

چند روز پیش در صفحه ای که موضوع مورد بحث روزش سردمزاجی جنـ.سی بود، خانمی پیام گذاشته بود که اوایل ازدواجش گرم و متمایل به رابطه بود. ولی بعدها دخالت مادرشوهر و سایرین زندگیشون را به هم می زنه و همسرش هم که دست بزن داشته بر سرکوب احساساتش دامن می زده. می گفت بارها همسرش روی تخت با بالشت خواسته خفه اش کنه و چه طور ممکنه دیگه اون تخت که محل عذابش بوده براش عاشقانه باشه؟

در جواب این پیام خانمی کامنت گذاشته بود که اگرچه قسمت هایی از کامنتش منطقی بود، مثل این که صحبت های آقا را هم باید شنید، ولی قسمتی از آن مصداق بارز کلیشه های جنسیتی غلط بود. ایشون ذکرکرده بودند " زن با زنانگیش می تونه کاری کنه که همسرش هیچ وقت به حرف مادر و ... گوش ندهد" و بعد گفته بودند که ایشون هم یک سری مشکلات داشتند که خداراشکر خواستند و حل شده!!!!

راستش باید اعتراف کنم از خوندن و شنیدن این جملات حرص می خورم!

"زنانگی زن" واقعا چه تعریفی دارد؟ این نوش دارو و حلال همه مشکلات زناشویی؟ این چه باور احمقانه ای است که زندگی فقط و فقط در دست زن است و اگه جایی به مشکل برخورد به خاطر این است که "زنانگی" زن به اندازه کافی نبوده تا کاری کند که مرد مثل موم نرم شود و دیگر "هیچ وقت" به حرف های مادرش گوش نکند؟!

این باور هیچ حق و اختیار و قالب شخصیتی برای مرد در نظر نگرفته! انگار مرد یک مایع است که زن اگر کاردان باشد بتواند این مایع را در قالب درست بریزد و "آدمش" کند!!! و اگرنه این مایع تبدیل به مرد جانی جیوه ای می شود!!!!!!

این باورها هیچ توجه نمی کنند شخصیت مرد تا سن ازدواج دیگر شکل گرفته است. و زن و زنانگیش این قدرت را ندارد که مردی که چنین خشونت فیزیکی دارد را کن فیکون کند!

اصلا این زنانگی چیست؟ چه تعریفی دارد؟ چه معیاری وجود دارد که با آن بتوان سنجید زنی "زنانگی" دارد و زنی ندارد؟

چه طور می شود که ما دست به چنین مقایسه احمقانه ای می زنیم و می گوییم من توانستم مشکلات زندگیم را حل کنم [احتمالا چون زنانگی داشتم] و تو نتوانستی مشکلات زندگیت را حل کنی [چون تو زنانگی نداری!] همه چیز در دستان توست! از من یاد بگیر و مشکلاتت را حل کن!

در زندگی زناشویی مهارت ارتباطی و خواست دو نفر شرط است. یک نفر هر کاری که کند نمی تواند زندگی ایده آلی بسازد! اگر در قایق دونفره فقط یکی پارو بزند و دیگری دست به سینه بنشیند، قایق تنها به دور خود می چرخد!!


پیوست: دوستان عزیز برای پیوست به کانال گروه درمانی این جا را کلیک کنید.

نظرات 32 + ارسال نظر
مهرنگار سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 11:36 http://mehr-negar.blogsky.com

سلام اردیبهشتی جان
اتفاقا شبیه این بحث رو در یک گروه داشتیم و سر آخر من و دوستم متهم شدیم به اینکه شما مجردید و نمیفهمید!
ولی من واقعا نمیفهمم مردی که اینچنین مسحور و دست بسته مسایل جنسی(مقصودی که من از زنانگی از حرفهای اینچنینی برداشت کردم) است چطور اداره جامعه و قضاوت به او سپرده میشود. اگر یک سر دعوایک پو.رن استار باشد صد و شصت درصد برنده است؟؟؟؟؟!!! و اینکه اگر مردها این چنین هستند استفاده زیاد از قدرت زنانه و غرق لذت کردن آنها ظلم به این موجودات نیست که با این قاقالی لی اونها رو میشه مثل ماشین کنترل کرد؟؟؟؟ و اگر بززززززززرگترین هنر زن ستاره رختخواب بودن است، چرا در جامعه ما همیشه همه دم از متانت دختر میزنند،کی باید هنر اصلی را یاد گرفت؟؟! عجی مجی نیست که یک شبه بشود زنانگی را در آخرین حد رویاهای مرد به نمایش گذاشت و او رو در غالب دلخواه ریخت!

البته ایشون معنای وسیع تر زنانگی مدنظرشون بود. از عشوه های زنانه گرفته تا سیاست های زنانه تا سکوت زنانه و...
ولی واقعا این تضادها جای سوال داره. دختر آفتاب مهتاب ندیده ای که شب اول زفاف مثل یک پورن استار باشه! عجبا! چه تضادی! دختری که نه بپرسه و نه ببینه و نه بدونه چه جوری این هنر را یاد بگیره؟

artmis سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 12:31 http://shabhayebarani-m.blogfa.com/

هر دو باید بخوان تا بشه ...

یک نفره هیچ زندگی ای پیش نمیره.


بله. دقیقا

سروش سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 13:17 http://azadkish.mihanblog.com

ب گمانم آن کسی ک راه حل مسئله ر در "زنانگی توانا" میبیند، زنی ر ک در خیابان مورد آزار مردی قرار میگیرد نیز ب سستی در حجاب متهم میکند!

بله! احتمالا

مینو سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 14:36 http://milad321.blogfa.com

چقدر این پست حرف ته دل من بود.مرد خیانت میکند,زن را محکوم میکنند که به اندازه کافی زن نبوده.درامد ندارد,باز همسرش محکوم است.
با زنهایی هم مواجه شده ام که واقعا زندگی را بهم ریخته اند و مثلا باعث ورشکستکی شوهرشان شده اند.اما ان مردها هم ادم های بی اراده وسلطه پذیری و بدون اعتماد بنفس بوده اند.

من برام سواله وقتی مردان را به این بی ارادگی می بینند چه طور میگند عقلشون، حقشون و قدرت قضاوتشون بیشتر زنانه؟

بانو. سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 15:24 http://mylifeinwords.blogfa.com

سلام. کانالتون رو عضو شدم. خیلی خوبه.ممنون.
راست میگید. من همیشه به کسایی که به هم توصیه میکنن "میتونی شوهرتو عوض کنی" میگم که بعضا 25 تا 30 سال این مرد با این اخلاق زندگی کرده، برای عوض کردنش حداقل 25 تا 30 سال باید تلاش کنی مضاف بر اینکه خود شخص هم باید مشتاق به تغییر باشه...کاملا موافقم...مشکلات همیشه دو سر داره. این حرفا فقط کفر آدم رو در میاره. انگار "زنانگی" یه چوب جادوئه که باهاش میگی "اجی مجی لاترجی" و طرف میشه همونی که میخوای

ممنون. لطف داری

خیلی ها معتقدند شخصیت در سال های اول کودکی شکل می گیره و اکثریت بر این باورند که تا 26 سالگی به ثبات بالایی رسیده.
چه جوری میشه تصور کرد کسی بتونه دیگری را عوض کنه؟

مریم چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت 11:16

سلام خانم اردیبهشتی عزیز
حرف شما کاملا متین.
ولی اونور بوم هم هست. من با انوریش مشکل دارم. دوستانی دارم اهل مقایسه زندگی ها .متاسفانه. و اتوریته زندگی خوب ما بالکل نصیب همسر مهربان و آرام من می شود. و تلاش های من و کاردانی بنده کلا نفی می شود. البته الان یاد گرفتم که مهم نیست. البته دوستان درد دل ها و غصه ها شون را میارن من براشون تحلیل کتنم و راهکار بدم. ولی متاسفانه نمی خوان مسیولیت زندگی شون را بپذیرن و در حلش قدم بردارن. غر زدن و شکوه کردن راحت تره . و گفتن اینکه خوب تو شانس آوردی و یک حمله کلیشه ای: هنوز گیر آدمش نیفتادی.
خوب فقط میشه گفت متاسفم که فقط نقش روبرو را می بینی و از نقش خودت غافلی. نقش قربانی را پذیرفتن و گله کردن شایعترین خطای شناختی زنان ما در زندگی روزمره شونه. البته با مشاهدات من

افراط و تفریط هر دو بده. گاهی کسی که داره باهات درددل می کنه اصلا ازت تحلیل و راه حل نمی خواهد.

برنا چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت 12:02 http://Www.newday2014.blogsky.com

چی بگم والا...ما هنوز دهانمان بوی شیر میدهد و شایستگی اظهار نظر نداریم اما باور من هم همان قایق دو نفره هستش. امیدوارم در عمل هم همینگونه باشم.

فری پنج‌شنبه 13 اسفند 1394 ساعت 05:16

دقیقا با حرف شماموافقم فکرمیکردم فقط من ازحرف بعضی از خانمها !!!! حرص میخورم چه دستورعملهایی هم میدن به طرف !! انگار زن نعودبالله خداس مثلا من به کسی منو کتک بزنه قد سوسک هم ارزش قائل نیستم اونوقت با دلبری برم دست بوس!!کافیه مردا باهم درمورد بدرفتاری زنشون حرف بزنن چنان پشت همو میگیرن که ادم میمونه بگدریم چه حرفایی به زن اون مرد نسبت میدن خودمم دیدم میگم ببخشید زیادشد اعصاب نمیذاشتن که

بله. متاسفانه خیلی از زنان نسبت به همجنس خودشون خیلی بی رحم هستند

فری پنج‌شنبه 13 اسفند 1394 ساعت 05:19

ببخشید یادم رفت بگم مرد به هیچ وجه حق اینو نداره کتک بزنه دیگه حرف چیه بشنویم ازش ودرضمن تو زمینه روانشناسی دست بزن هیچ درمانی نداره و اصلا تغییرنمیکنه شایدچندماه

بله هیچ چیزی خشونت را توجیه نمی کنه

نیره پنج‌شنبه 13 اسفند 1394 ساعت 12:23

از قدیم میگفتن برای اینکه فلانی درست بشه براش یه دتر خوب بگیرید!!!
انگار اون دختره عصای جادو داره. با این کارها یکی رو بدبخت میکردن.

یک بار یک خانمی گفت پسرم جوراب هاش را همه اش وسط هال ول می کنه، شاید زن بگیره درست بشه. گفتم شما 27 سال نتونستی درستش کنی اون دختر بنده خدا چه جوری یک سال بتونه؟

من لی لی شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 09:30 http://manlili.blogfa.com

سلام
موافق حرفتون هستم ولی از طرفی زنها و مردهایی رو دیدم که با مدیریت درست رفتارهاشون بر گرده شریک زندگیشون سوار شدن و به سرعت به هر سمتی که خواستن تاختن.
نمیدونم منظور از زنانگی چی هست؟ ولی فکر می کنم همون مدیریت رفتار هست که کجا باید تند شی کجا باید نرمش به خرج بدی همون چیزی که تو رفتارهای اجتماعی لازم هست که باشه تا بتونی براحتی در کنار جنس مخالفت کار کنی و نه آسیبی بزنی و نه آسیبی ببینی.

مهارت زندگی و حل مسئله یک مهارتی است که جنسیت نداره پس نمیشه گفت زنانگی به همین معناست. برای زندگی موفق باید این مهارت ها را بلد بود

یاسمین شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 21:42

خانم اردیبهشتی.من براتون پیام خصوصی گذاشتم

هروقت فرصت کردید جوابمو بدید ممنون میشم

ایمیل زدم امروز. نرسید؟

مرضیه ی اردیبهشتی شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 23:02

سلام خانم اردیبهشتی .
به نظر من راست میگن.
اساس ازدواج زنانگی زن برای مرد و مردانگی مرد برای زنه.
زنی که زنانگی زیادی داشته باشه مردو شیفته ی خودش میکنه و مرد بعد از اون زندگی رو برای زن آسون میکنه.

نظر شما محترمه. ولی حرف من اینه که همه زندگی کسی نباید دیگری باشه.

مرضیه ی اردیبهشتی شنبه 15 اسفند 1394 ساعت 23:03

اینکه شخصیت مرد شکل گرفته و اینکه چرا برای مرد حق انتخاب قایل نمیشن یه بحث دیگه ست و از مسایل زناشویی و جنسی کاملا جداست.

من شخصیت مرد را جدا از هیچ قسمت از زندگیش نمی بینم. شخصیت آدم همه جا و همیشه و در همه روابط باهاشونه. پس از این موضوع هم جدا نیست.

خانم کوچیک یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت 10:20

تو فرهنگی که گفته میشه مردهاش با دیدن چهارتا تارموی یک دختر نمی توانند خودشون را کنترل کنند و کلن همش دز حال تحریک شذن هستن قاعدتا عجیب نیست که با زنانگی یا درواقع س ک س بشه کامل کنترلشون کرد و کلن شخصیتشون را تغییر داد
به نظر من تغییر دادن یک ادم خیلی سخته حتی تغییر دادن خود مون هم خیلی سخته باید سالها تمرین کنی تا یک ویژگی که در کودکی شکل گرفته را تغییر داد

متاسفانه باور غلطیه

عطیه یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت 11:57 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

سلام خانومی. یه پیامی تو بخش تماس با من براتون فرستادم.

بله. دیدم. چون حیطه تخصص من نیست براتون سوال می کنم.

مواقیت دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت 12:21

اسلام وظایفی را برای زن و مرد در زندگی مشترک تنظیم کرده است

اگر مسلمانید قطعا میدانید علت این مشکل عمل نکردن به دستورات اسلام در مورد ازدواج است و قطعا در این موارد مشکل از زن می باشد

اگر قبول ندارید منابعش را بنویسم

کسی که فحاشی می کند منطقی برای مباحثه ندارد

بله! بله! در این جور مواقع و بدون اطلاع از چند و چون ماجرا اسلام "قطعا" مشکل را در زن می داند و "کلا" مرد را مبرا از اشتباه!

نه! بنده حوصله خواندن منابعی را ندارم که با این پیش فرض ارائه می گردد.

عطیه دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت 12:24 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

از لطف ت بینهایت سپاسگزارم.

خواهش می کنم. در اسرع وقت جواب دادند خبر می کنم.

یاسمین سه‌شنبه 18 اسفند 1394 ساعت 07:28

سلام خانم اردیبهشتی
یه ایمیل زدم بهتون

می خونم

قندک میرزای مرحوم سه‌شنبه 18 اسفند 1394 ساعت 13:45 http://khroosebimahall.blogfa.com

سلام هم اردیبهشتی و هم وبلاگی قدیمی و عزیز. من با این موضوع کاملا موافق هستم. یک زن ظرافت و کارایی هایی دارد که از دست هیچ مردی ساخته نیست. البته عکسش هم صادق است. یک مرد نیز کارایی هایی دارد که از عهده هیچ زنی بر نمی آید. واگر چنانچه زنی مدعی انجام آن باشد حتما به زن بودذنش باید شک کرد. زن توانایی های بسیار بالا و زیادی دارد.منظور از زنانگی دقیقا همان توانایی های خدادادی است نه رفتارهای فیزیکی که مردان را جذب و جلب خود کند. گرچه همان نیز جزیی از توانایی رن به حساب می آید. مردها خیلی کمتر از زنان حوصله و صبر نگهداری از کودکان را دارند اما زنها بسیار در این زمینه صبور هستند

دوست عزیز چه بخواهیم از منظر روانشناسی یونگ و انرژی روانی آنیما و آنیموس بسنجیم و چه از نظر نظریه هایی در مورد نقش جنسیتی بخواهیم بسنجیم، زنانگی و مردانگی ویژگی هایی است که مربوط به جنسیت نیست. ممکنه مردی باشه که ویژگی های زنانگیش بیشتر زن دیگری باشه.
در همین مثال شما پدر من بی نهایت در برابر نوزادان و رسیدگی بهشون صبور و باعلاقه بود. یعنی مرد نبود؟

مامان آمیتیس چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 07:45 http://mamaneami.niniweblog.com/

سلام
این نوشدارو بعد از مرگ سهرابه یعنی بعد از مرگ شخصیت و انسانیت مرد هست وگرنه زن و مرد باید همدل و همفکر باشن و اگر نبودن به هیچ طریقی نخواهند بود

بعد از مرگ انسانیت و شخصیت مرد، مثل بعد از مرگ سهراب هیچ نوشدارویی موثر نیست.

لیلا چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 10:43

سروده ای زیبا از بانوی جاودان شعر پروین اعتصامی
تقدیمتان با عرض تبریک و تهنیت به مناسبت روز زن

ای گل ، تو ز جمعیت گلزار ، چه دیدی ؟
جز سرزنش و بد سری خار ، چه دیدی؟
ای لعل دل افروز ، تو با این همه پرتو
جز مشتری سفله ی بازار ، چه دیدی ؟
رفتی به چمن ، لیک قفس گشت نصیبت
غیر از قفس ،ای مرغ گرفتار چه دیدی ؟

شادمان و برقرار باشید .
روزهایتان پر نشاط

ممنون لیلا جان

خلیل چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 21:38 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام

«در زندگی زناشویی مهارت ارتباطی و خواست دو نفر شرط است »

بله. درستش همینه

Rojin چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 23:03 http://rojna.blogfa.com

مردی که مطیع اوامر مادرش و اطرافیانش هست و به خانمش توجه نداره آدم بشو نیست. شاید خانم خونه باید یه سری سیاستها داشته باشه که زندگیش روال عادی رو طی کنه. ولی مردی که دست بزن داشته باشه همون روز اول باید از خونه انداختش بیرون

روژین جان مملکت دشمن بزرگ میشه شوور را انداخت بیرون اینجا هم میشه؟

ماهی سیاه کوچولو شنبه 22 اسفند 1394 ساعت 13:55 http://1nicegirl8.blogsky.com/

کامنت مینو جان لایک
دقیقن چند وقت قبل با همچین آدمی مواجه شدم

عطیه دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت 16:43 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

از لطف و محبتت بینهایت سپاسگزارم دوست خوبم

مرضیه دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت 21:11

خانوم اردیبهشتی قضاوت کردن در کل کار درستی نیست : تو زنانگی نداری ! تو این شکی نیست . باید مشکلو ریشه یابی کرد .

بله. باید ریشه یابی بشه

مرضیه دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت 21:19

اینکه زنانگی نداره یعنی واقعا با زنانگی صرف مرد شیفته ی زن میشه ؟ زنهای زیادی هستن که هم زیبا و خوش اندامن هم عشوه گر و طناز اما همسرشون ازشون متنفره . داستان ربکا رو یادتون هست ؟ زیباترین زن اون محل بود اما همسرش از شدت تنفر اونو کشت. موافقم خانوم اردیبهشتی . باید مشکلو با دلیل و منطق درست کرد. زنی که از شوهرش خشونت دیده و مردی که تصور غلطی از زنش داره مشکلشون یه چیز دیگه ست . هر چیزی غیر از زنانگی . آدما تا توی شرایط طرف مقابل قرار نگیرن نمیتونن راجع بهش قضاوت درستی داشته باشند.

درست میگید

مواقیت چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت 15:10

با یک سوال شروع میکنم

قبول دارید محبت و نقش حمایت کنندگی و رفتار انفعالی زنان بیشتر از مردان است؟

به این ها میگویند رفتار زنانه و این ها وظیفه زن هستند

من نگفتم نمی خواهم با شما بحث کنم؟

َAmir پنج‌شنبه 27 اسفند 1394 ساعت 15:16

سلام پیشاپیش سال نو رو به شما و خانوده محترمتون خیلی زیاد تبریک مییگم!

ممنون سال نوی شما هم مبارک باشه

مواقیت جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 11:58

باشه من دیگه کامنتی نمی گذارم

ولی الان از خودت سوال کن این منطق است شما داری ؟این بیان است؟این گفتار است؟ که حاضر نیستی گفته های منو جوابی براشون بدی

من به شما حق میدم اینجا مال شما و حق دارید جواب بدید ندید تایید کنید نکنید فحش بدید زندان کنید مثل کشور که هرکاری دلشون میخواد میکنند میگویند اینجا کشور من است چون قانون نیست اینجا در وب شما و اگه هم باشه شما فرای قانون هستی وبلاگ شما کشور ایران و شما هم ناصرالدین شاهی داری حکومت میکنی هر نظری دوست داری قبول میکتی هر چی خوشت نیامد یا توهین میکنی یا روش دلخواهت

من دیگه کامنت نمی گذارم تا شما خوشحال باشی

ببینید من الان در شرایطی نیستم که در این مورد بحث کنم. قبلش هم گفتم پیش فرضی که شما از اول قرار دادید با پیش فرض ذهنی من 180 درجه متفاوت است و وقتی این قدر متفاوت باشه بحث هیچ فایده ای نداره. چون نه شما من را قانع می کنید و نه من شما را.
پیش فرض ذهنی شما اینه ذاتا زن این جوریه و مرد اون جوری و اسلام هم گفته در این موارد زنان قطعا مقصر هستند و این پیش فرض ذهنی من نیست!

اگه این جا ایرانه، حکومت هم حکومت اسلامی اخوندیه! چه اعتراضی دارید؟

قندک یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت 15:07 http://khroosebimahall.blogfa.com

عرض کردم ممکنه استثنا هم وجودداشته باشه. بنده کلی و شخصیتی عرض کردم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد