مصرف گرایی و دخل و خرج!!!!

سلام

بانه که بودیم دوستی که اطلاع نداشت به سفر رفته ایم و اصلا به کجا، یک جوک برام فرستاد به این مضمون: «تو یک نظرسنجی اینترنتی پرسیدند بهترین سوغاتی چیه و از کجا و همه جواب دادند ال سی دی از بانه!!!» از اون جایی که ما اون زمان دقیقا بانه بودیم و دقیق شاهد خرید ال ای دی های اسمارت و ... توسط ملت از خنده روده بر شدیم!

تقریبا 99 درصد کسانی که به بانه اومده بودند هم ال ای دی خریدند و هم کولرگازی و از 10 ماشین 9 ماشین باربند داشتند. مثلا یک 206 بود که حجم باربند روش از خود ماشین بیشتر بود و هر لحظه این نگرانی وجود داشت که واژگون بشه!

برای من واقعا سوال بود همه کسانی که ال ای دی می خرند برای احتیاج شخصی می خرند و مثلا تلویزیون قبلیشون خراب شده؟! یا تا همین امروز همه بدون کولر بودند یا اصلا نیازی به کولرگازی تا این حد وجود داره؟!

این اقلام بزرگ بود. اقلام کوچکی مثل لوازم آرایش یا لباس زیر و یا ظرف و پتو و ... را مردم جینی می خریدند.

بزرگترین خرید ما یک قابلمه و یک ماهیتابه بود با یک روتختی که بعد از ده سال زندگی مشترک واقعا نیاز بود. برای خودم فقط یک خط لب خریدم و یک عطر و یک لوسیون و یک شامپو. (بله! بله! می دونم که آقای اردیبهشتی واقعا خیلی خوشبخته که چنین زن قانع و کم خرجی داره!!!!!) این قدر خریدهامون کم بود که همه توی صندوق عقب جا شد و هنوز هم جا بود. و البته مایه شگفتی عزیزان دل انتظامات که کلی صندوق عقب و چمدون و کل ماشین را گشتند چون به نظرشون این همه بی باری در بازگشت از بانه عجیب و مشکوک بود!

توی راه برگشت وقتی اون همه ماشین با باربند و بارش جلومون بودند از خودم می پرسیدم جدا این قدر ما مردم مصرف گرایی هستیم؟!

خیلی از ماها از جور نبودن دخل و خرجمون و گرونی روزافزون و ... می نالیم ولی باز می خریم. بیشتر و بیشتر می خریم. توی بانه پر بود از افرادی که شب کنار خیابون و توی چادر می خوابیدند و خرید های میلیونیشون توی ماشین بود. اگه واقعا نداریم، اگه واقعا این قدر همه چیز گرونه چرا پس این همه می خریم؟

خوب ما خدا را شکر هیچ وقت مشکل کم پولی و نخوردن دخل و خرج با هم را نداشتیم. شاید یکی از دلایلش این باشه که ما مستاجر نیستیم ولی اول ازدواجمون هم که کلی وام داشتیم هم مشکلی نداشتیم و حتی آخر ماه پول برای پس انداز داشتیم.

ما توی این ده سال زندگی مشترک چیزی از وسایل خونه را عوض نکردیم مگه خراب شده بود یا واقعا نیاز به تعویض یا خرید وسیله جدیدی بود. خیلی اهل هله هوله خوردن نیستیم. معمولا ماهی یک بار بیشتر رستوران غذا نمی خوریم و بیشتر غذاها خونگی هستند. از میوه و تره بار به اندازه نیاز خرید می کنیم. مخصوصا که یخچالمون زیاد بزرگ نیست. زیاد اهل لباس های مارک دار نیستیم و اگه باشیم چیزی که بخواهیم حالا حالا ازش استفاده کنیم را در موقع حراج می خریم. مثلا به نظرم اصلا فایده نداره آدم از بنتون تی شرت بخره!!!!!!!! زیاد اهل مد نیستیم. اگه خواستیم لباس بخریم چیزی می خریم که سال دیگه از مد نیوفته. مثلا من مانتوم تا از شکل نیوفته نمیرم یک جدید بخرم. اهل ساده ولی شیک پوشی هستیم و...

دوست دارم راهکارهای شما را برای مدیریت زندگی و تنظیم درآمد و مخارجتون را بدونم. شما چه جوری زندگی و مخارجتون را مدیریت می کنید؟! چه راهکارهای ابتکاری دارید؟

 

پیوست 1: کلی حرف دارم ولی...

پیوست 2: این پست به درخواست دوستی نوشته شده ممنون میشم ما را از نظرات خوبتون بهره مند کنید.

پیوست 3: از دوستانی که دیر بهشون سر می زنم عذرخواهی می کنم. از شرایط من که اطلاع دارید؟

نظرات 28 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 10:43

شادمانه
هرکسی یه جور زندگی ش رو مدیریت میکنه، شیوه من یه روش کارمندیه که متناسب با حقوق تنظیم میشه ، البته قبلا قدری پس انداز داشتم که الان این حذف شده
اما از لذت خرید نمیشه گذشت
من هم تو سفر بیشتر به گشت و گذار وقت می گذرونم، اما برخی سلیقه دیگه ای دارن و مثلا تو قشم کلی خرید میکردن، لزومی نداره همه یه شکل باشن

خوب آقای اردیبهشتی هم کارمنده!

بله! به عوامل مختلفی وابسته است

استیگ یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 10:52 http://thinkpad.blogsky.com

بنده پس از هشت نه سال زندگی مشترک و اینکه جفتمون به شدت کار کردیم، با توجه به اینکه مستاجر بودم، خیلی پس انداز ناچیزی تونستم جمع کنم. حالا خدا رو شکر از مستاجری در اومدم.
البته، بعضی چیزهامون تو این مدت بهتر شد. مثلن ماشین من بهتر شد. یا برای همسر هم یک ماشین خریدیم. همین تلویزیون، اوایل زندگیمون یک تلوزیون سی آر تی (از این گنده ها) 27 اینچ داشتیم که سه سال پیش تونستم عوضش کنم و یه ال ای دی 42 خریدم. این مدل خرید‌ها به من انگیزه میده. تلویزیون، مبل، ماشین. چون حداقل میگم این همه مثل بلا نسبت خر کار میکنم، حد اقل یه تغییری ایجاد میکنم.
برا سال بعد هم اتفاقن کولر گازی تو ذهنمه. امسال این کولرمون اصلن جواب نمیداد.

که این طور! پس برای همینه که آقای اردیبهشتی با این که ماشینمون سرپاست و خوب کار می کنه هی بهونه ماشین مدل بالاتر و جدیدتر را می گیره و من نمی فهمم چرا؟!

پزشک متخصصی تو برنامه طلوع گفت اگه در مناطق شرجی زندگی نمی کنید کولر گازی اصلا به صلاح نیست بخرید. قدرت موتور کولر آبیتون را بیشتر کنید.

marian یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 11:09 http://panahema.persianblog.ir

سلام دوست خوبم
من با اجازه تون لینک کردم ...ممنونم از مطالب عالی شما

admin یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 11:51 http://aaddminn.blogfa.com

البته اگه شما با کسایی که اهل خرج کردن و لباس مارک هستن صحبت کنی فلسفه ی خودشون رو دارن

مثلا میگن ما پول اضافی نداریم جنس ارزون بخریم
یا میگن تفریح و لذت دیگه ای به جز خرید نداریم و هزار مسئله دیگه

ولی باور من اینه بعضی چیزا بروز کردنش بد نیست
مثل همین ال ای دی تا دیگه نیاز نباشه به تی وی 21 اینچ زل بزنی
یا مثلا یخچالی که برا زندگی دو نفره کافی بود و حالا نیازمندی های سه نفر توش جا نمیشه و ....

بله! من هم گفتم اگه نیاز باشه لازمه عوض بشه! ما هم وقتی تلویزیون 21 اینج سامسونگمون خراب شد یک ال سی دی سونی خریدیم ولی الان واقعا نیازی نمی بینم عوضش کنم و مثلا ال ای دی اسمارت یا سه بعدی و ... بگیرم.
ما هم به لزوم عوض کردن یخچال برای خانواده سه نفریمون پی بردیم ولی کو جاش؟!

مینا یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 12:37 http://alonakema.blogfa.com

من هم شیوه زندگیم کاملا مث شماست.البته من یکساله عروسی کردم.ما هم معمولا سعی میکنم غذا بیرون نخوریم.و شاید ماهی یه بار یا دو ماه یه بار بریم بیرون.لباسهامم تا کهنه نشه استفاده میکنم.گاهی از کهنه هاشم استفاده میکنم برای دستگیره یا توی بالشت و اینا.
هر وقت همسر میوه زیاد میخره دعواش میکنم.یامیوه گرون میخره میگم واجب نیست که.یه بار بخر که خورده باشیم هر دفه نیازنیست.
برای خرید هم میگردم تاجایی رو پیدا کنم مناسبترین قیمت با کیفیت مناسب رو بده.اصلا اهل مارک و مد و این حرفا نیسم.اکثرا هم موقع حراجی ها خرید میکنم مثلا تو شهریور و بهمن.بعضی اوقاتم دیگه زیادی ملاحظه و صرفه جویی میکنم که خیلی هم خوب نیست و خودم اذیت میشم.چکار کنم اخلاقمه دیگه.
راسی روتختی تو چه رنج قیمتی بود اونجا؟روتختی جهیزیم رو نمیشه شست و وقتی مهمون میاد میندازمش.اگه استفادش کنم چرک بشه بشورمش خراب میشه.میخوام یه روتختی معمولی بخرم که همیشه استفادش کنم.زیر ۱۰۰ تومن روتختی بوداونجا؟
لوازم ارایشو چجوری میشه فهمید اونجا تقلبی نیست؟
من قابلمه تفلونهام تو این یه سال خش برداشته میخوام اونجا یه قابلمه ۴نفره جنس خوب بخرم.قابلمه چه جنسی و چه قیمتی بود اونجا.قابلمه سرامیک قیمتش دستتونه؟
ببخشید سوالام زیاد شد.

خوب هر چیزی تعادلش خوبه! نه افراط و نه تفریط. ما روتختی از این چهل تیکه ها با روبالشتی هاش را 150 تومان خریدیم. لوازم آرایش چون مشخص نیست اصله یا تقلبی اصلا سراغش نرفتم. چون زیاد اهل آرایش نیستم یک رژلب را یک سال دارم اینه اگه بخواهم بخرم اصل می خرم و کم. هر چیزی خواستی بخری باید با پرس و جو و احتیاط بخرید چون کلاهبرداری و تقلب کم نیست. من یک ماهیتابه سرامیکی خریدم که ازش راضیم تا الان. می گفت ایتالیایی است ولی نمی دونم راسته یا نه؟ اسمش ووگاتیه و البته مارک لایف اسمایل هم زیاد بود. معمولا تک فروشی ندارند. یک مغازه بود توی پاساژ گلستان طبقه زیرزمین اون تک داشت.

برنا یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 14:19 http://www.newday2014.blogfa.com

یکی از همکارای ما هفته پیش رفت بانه. با دامادشون. دامادشون مغازه داره و رفتن که از اونجا خرید کنند. با ماشین همکار ما رفتند. تنها چیزی هم که خریدند لباس زیر و جوراب بود. برادران ن.ا.ج.ا به جرم قاچاق گرفتنشون و هنوز نتونسته بیاد سر کار. جالبه که تمام این خرید ها در صندوق عقب ماشینش جا شده بود.
توی مملکت با فاکتور رسمی جنس خریدن و گرفتنشون. خب اگه قاچاقه چرا نمیرن فروشندگان و وارد کنندگان قاچاقو بگیرن؟
(به موضوع صحبتتون ربطی نداشت. ببخشید)
ضمنا نمیدونم چی شده که نمیاین سر بزنین. امیدوارم که مشکل خاصی نباشه

جالبه با خودشون که حرف می زدی می گفتند ما مثلا میریم دبی و جنس می خریم و بعد با شرکتی قرارداد می بندیم که جنس را این جا بهمون تحویل بده! یعنی برای قاچاق شرکت دارند!!!!!!!!!!!!

برنا یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 14:42 http://www.newday2014.blogfa.com

خانم اردیبهشتی بهترین الان؟...

نه والا! باید پیش متخصص دست برم!

amine یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 14:58 http://www.donyayeman1.blogsky.com

مرسی که این پستو نوشتی. انقدر دلم میخواد بدونم مدیریت مالی توی زندگی متاهلی چجوری؟؟؟

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 15:25 http://1nicegirl8.blogsky.com/

مامان من به اندازه خرید میکنه
ولی بابام همیشه زیاد میخره اینقدر که شکل همون ماده غذایی میشیم
اما تو خرید وسایل برقی و اینا بابا نابغه ست عمرن اشتباه کنه و خریدش تا وقتی نوه من دنیا بیاد جواب میده:))
منم آمیخته یی از این دوتام ببین دیگه من چیه م
از این زاویه
حالا از این یکی زاویه
یواشکی نوشت:
من خوشم نمیاد یه چیزی خیلی دیگه زیاد عمر کنه آدم خسته میشه چه لباس چه گوشی چه چیزای دیگه

از همه زوایا عالی هستی ماهی جون

مهرپرور یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 17:03 http://mehrparvar.blogfa.com

سلام
ما هم مثل شما خرج و مخارج رو مدیریت میکنیم
حالا راستشو بگو چی خریده بودید که دیده نمیشده؟؟؟!!!

والا ما چیزی نخریده بودیم ولی اون ها فکر می کردند به قول پسرک نوشوندنی های بد بد خریدیم

سهیلا یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 17:48 http://nanehadi.blogsky.com/

منم همینطور هستم . تا چیزی واقعا خراب نشه دنبال خریدش نیستم.

مهربانو دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 00:29 http://baranbahari52.blogfa.com

انقدر دلم بانه و اون طرفا رو میخوااااد ، نه برای خرید که اصلا حوصله خرید ندارم .. خیلی بد شدم همه ش وقت کم میارم وبرای نیاز خرید میکنم ولی قبلنا تفریح بود . تا حالا لرستان و کردستان نرفتم میدونم خیلی قشنگه با بچه های تور حتما خوش میگذره . منم دوست دارم با برنامه خرج کنم ولی گاهی از دستم در میره دوست دارم ملاحظه کنم تو خرید و لباس و همه چی حتی خیلی سعی میکنم زباله هام رو کم کنم .. فکر کنم هیچ جای دنیا انقدر مثه ما مصرفگرا نیستند

آره با تور بیشتر خوش می گذره

گلی دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 09:29 http://mygreendays.blogfa.com/

خوب این موضوعی است که من مدتها درگیرش بودم......برای زندگی خودم چون هر دو کارمند هستیم همون اول ماه یک مبلغ مشخصی رو میذاریم کنار و با بقیه اش روزگار می گذرونیم!!!!!!....متاسفانه همسر من خوش خرجه!!!! و من خیلی سعی می کنم این قضیه رو مدیریت کنم....در یکسال اخیر خیلی از غذای بیرونمون رو کم کردیم و خرید لباس و کفش و این چیزها فقط در صورت نیازمون میشه...اما خوب لذت خرید حتی یک ر‍ژ لب برای خانومها چیزیه که ازش نمیشه گذشت....
اما در کل با این بحث مصرف گرا بودن و خرید کردن های زیاد مردم در حالیکه دخلشون به خرجشون نمیرسه خیلی مخالفم

متاسفانه این مصرف گرایی داره روز به روز بیشتر هم میشه

آتی دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 09:39

منم زیاد اهل عوض کردن وسیله خونه نیستم البته اگه یه زمانی خونه رو عوض کنیم و پولمون رسید دوست دارم میلمان خونه عوض بشه.
در مورد مدییریت هزینه ها چون خیلی اهل نگهداری از لباس نسیتم و زود لباسو نابود میکنم سعی میکنم لباسای متنوع اما به قیمت مناسب بگیرم. در مورد خورد و خوراک هم تازگی متوجه شدم که چقدر بریز بپاش الکی داشتم یعنی اکثرا قسمتی از غذاها رو دور میریختم چون دستم به کم پختن نمیره هیچ وقت. اما یه مدت سعی میکنم غذا کاملا اندازه باشه و همین مورد کوچولو خیلی هزینه ها رو کم کرده.
اما در مورد وسایلی مثل تلویزیون و لب تاپ و به خصوص موبایل تجربه ثابت کرده که بهتره پول بیشتر بدم و جنس بهتری بخرم.

درسته بعضی از لوازم ضروری را باید مارک خوب گرفت

برای تو دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 10:10 http://www.dearlover.blogfa.com

سلام
خوب منم تصور می کنم همیشه باید پسنداز داشته باشیم چون ایند رو نمیشه پیش بینی کرد و یکوقت لازم بشه درست مثل اتفاقی که برامون اول سال افتاد ضرر مالی به همراه داشت خدا را شکر پسنداز بود که بشه جبرانش کرد

تصور من اینکه خیلی هاشون برای مصرف نمی اوردن شاید می اوردن که بفروشن من شنیدم این کار سود خوبی داره
و اما در مورد لوازم ارایشش شنیدم باید با احتیاط خرید کرد چون اجناس تقلبی هم خیلی هست توی بازار بانه

اما می دونید چیه خانوم اردیبهشتی جان متاسفانه مردم ما گام به سوی تجملات بی خودی دارن بر می دارن و البته چشم و هم چشمی رو هم چاشنیش کن

بله! منم همین فکر را می کنم

شاپرک دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 13:03

من تا چیزی رو احتیاج نداشته باشم نمیخرم حتی داخل مغازه هم نمیرم تا ببینم چیزی میخوام با نه گاهی خوبه گاهی بد مخصوصا اینجا (استرالیا) که خیلی اوقات حراجهای خوبی داره به هر حال این مدل منه . اعتقادم هم اینه حالا که اختیاج ندارم پس پول به خاطر وسیله غیر ضروری نمی دم تا حالا بعدا براش مورد استفاده پیدا کنه

والا ما که اصلا جا برای چیز اضافه نداریم!

مرضیه دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 15:29 httphttp://ghadaghan1.mihanblog.com/

همسر منم اصلن اهل خرید در مسافرت نیست (البته خریدهای مازاد) ولی خودم اگر چیز مناسبی ببینم که قیمتش نسبت به شهر خودم ارزونتر باشه میخرم.
گرچه هر جا ما رفتیم از مشهد خودمون گرونتربود حتی قشم

جدا؟ چه سعادتی

مرضیه دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 15:39 httphttp://ghadaghan1.mihanblog.com/

در مدیریت مخارج هم سعی میکنیم در همه چیزمتعادل باشیم.
البته اگربه من باشه کمی در پوشاک وکیف وکفش زیاده روی میکنم.
نه خیلی اهل رستوران و آماده خوری هستیم ، نه خونمون مث نمایشگاس نه برند پوشیم .البته اگردرامدمون اجازه بده اجناس با کیفیت تررو انتخاب میکنیم.
اگراز درامدمون چیزی بمونه پس انداز میکنم برای خرید خونه .اگر بشه

یعنی با این پس اندازها میشه خونه خرید؟ تهران را که بعید می دونم

[ بدون نام ] دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 17:24

متاسفانه من وهمسرم هم روش زندگیمون مثل شماست و تا لباس یا وسیله ای خراب نشه سراغ جایگزینی اون نمی ریم و البته اینکار به خاطر محدودیت مالی نیست اما همه اطرافیانمون به مابرای این کار انتقاد می کنند همیشه آرزو می گم کاش اطرافیانمون کسانی مثل شما بودند.

چرا متاسفانه دوست عزیز؟

برنا سه‌شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 09:29 http://www.newday2014.blogfa.com

واقعا دوست دارین برین اونجا زندگی کنین؟؟
خب شهر زیباییه اما نمیدونم اوضاع کار چطوره اونجا...

محمود سه‌شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 16:37

سلام پدرمن خدابیامرز مرد خونه بود مثل خیلی از خونواده های سنتی توبازارکارمیکردوظهرکه میشد بادست پرمیومد خونه مادرم کارای خونه رومدیریت میکرد اعم از پس اندازوخوردو خوراک ولباس ومدرسه بچه ها وغیره خب اون قدیمادیگه این ژیگول بازیای امروز نبودبریزوبپاش نبودحالابعداز عمری اون فرزندخلف که من باشم برام اون مدیریته خیلی سخت شده منم مثل اکثردوستان اهل خریدوتجمل و... نیستم اما اصلانمیتونم پس انداز کنم مادرم میگه پس انداز کن براروز مبادااما مگه میشه هرروزمون شده روز مبادا.ممنون

البته اوضاع اقتصادی الان پس انداز کردن را سخت تر کرده ولی نسبت به قدیم هم مردم مصرف گراتر شدند.
یادمه مادرم می گفت قبلا فقط خانواده های پولدار تلویزیون داشتند ولی الان خونه هرکسی میری باید ال ای دی اسمارت و سه بعدی و یخچال سایدبای ساید داشته باشه.

عاصی چهارشنبه 29 مرداد 1393 ساعت 09:17 http://asysepid.blogsky.com

سلام اردیبهشتی جان. دستت بهتر شد؟
ببین من تا وقتی کارمند نشده بودم نمیتونستم مدیریت مالی کنم...
الآن یه کم یاد گرفتم. اول ماه قسطامو پرداخت میکنم و بعد یه مبلغی رو از کارت حقوقم خارج میکنم و میریزم توی یه حساب دیگه که بهش دست نزنم. صرفنظر از مبلغی که برای کرایه تاکسی روتین باید پرداخت کنم باقیمونده رو برنامه ریزی میکنم که این ماه میتونم کدوم یکی از نیازهامو برآورده کنم. مثلا این ماه به تفریحاتم برسم یا برم دندونپزشکی یا مثلا لباس مورد نیازمو بخرم.
بغیر از کفش که خب روزی 10-12 ساعت مجبورم بپوشمش و برام مهمه که استاندارد باشه باقی چیزارو روی مارک بودنشون اصراری ندارم.
قبلا در مورد گوشی موبایل خیلی مصرفگرا بودم و جنون تکنولوژی داشتم اما از وقتی گوشی آخرمو خریدم 3 ساله که گوشی نخریدم! چون تمام نیازهامو برآوده کرده و اینکه خب خیلی هم گرون شده!!
این روزها هم که دارم خرد خرد وسائل ریز جهیزیه م رو میخرم خیلی درگیر مارک نیستم بیشتر برام هماهنگی وسایل و کیفیتشون مهمه. ایرانی یا خارجیش مهم نیست

کار خوبی می کنی!
نه دنبال یک دکتر خوب هستم.

استیگ چهارشنبه 29 مرداد 1393 ساعت 09:41 http://thinkpad.blogsky.com

دقیقن حس آقای اردیبهشتی رو درک میکنم. حتمن از همین دید و زاویه به این فکرشون نگاه کنید. انگیزه مضاعف کیگیرند.

در مورد کولر، پزشک آخه؟ پزشک چطوری میتونه در مورد مصرف بهینه اظهار نظر کنه؟
والا ما رو کولر آبیمون هر حرکتی که ممکن بود زدیم. سایه بود، موتور قویتر، هرچی که فکرش رو بکنید. مشکل اینه که خونه ما از سه طرف آفتاب میخوره اونم طولانی مدت. و وقتی ما عصر ها میایم خونه با یک سونا طرفیم. کولر آبی در نهایت هوایی رو که از بیرون میگیره میتونه 10 درجه خنک کنه. که این جوابگوی سونای خشک ما نیست.

ایشون گفتند در مورد بهینه سازی مصرف اصلا نظری ندارند درباره هوای مناسب برای تنفس و ریه ها بود.
این مشکل را مادر من هم داشتند. کولر را عوض کردند و از این جدیدهای آبسال گذاشتند الان خیلی عالیه! ولی به هر صورت من که مدافع کولرهای آبی نیستم!!!!

نیره پنج‌شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 18:53

من سالهاست که همه خرجهامونو مینویسم و واقعا همه شون هم ضروری هستن. وسایل خونه رو توی این 5سال اصلا عوض نکردم بلکه هی کم کردم چون خونه مون کوچیکتر شد.
گاهی خیاطی میکنم که خیلی به صرفه س. خیلی چیزها رو هم خونگی تهیه میکنم. در مسافرتها معمولا سعی میکنیم برای هتل هزینه ندیم و میریم جایی که رایگان باشه. در مورد مواد غذایی و نان هم تقریبا ضایعات نداریم. کم درست میکنم و نان هم صنعتی میخریم که ضایعات نداشته باشه.

کجا رایگانه؟

نیره پنج‌شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 18:53

ضمنا وسایل بی مصرف رو معمولا توی سایت دیوار آگهی میکنیم و میفروشیم یا میبخشم. چون معتقدم وسیله بی مصرف فنک ایجاد میکنه.

مینو شنبه 1 شهریور 1393 ساعت 01:15 http://milad321.blogfa.com

سلام
متوجه این پست نشده بودم۰حالا خوندم و خیلی هم مفید بود۰من اول ماه سعی میکنم مبلغی از حقوقم را به یک حساب پس انداز منتقل کنم برای پرداخت قسط وبدهی۰یک سری مخارج هم کاملا مشخص هستند مثل شارژ آپارتمان و قبضها و پول بیمه تامین اجتماعی پسرم و شهریه اش۰بقیه اش مخارج روز مره هست۰

نیره یکشنبه 2 شهریور 1393 ساعت 18:36

ویلای اقوام در شمال یا خونه همکارمون در مشهد مثلا.

من زیاد دوست ندارم خونه کسی برم. یک جورایی معذب میشم. خدا را شکر آقای اردیبهشتی فعلا می تونند ما را سفر کم هزینه ببرند.

نیره سه‌شنبه 4 شهریور 1393 ساعت 09:22

خونه این همکارمون هم خالی یه. چون الان تبریز درس میخونه سه ساله خونه رو گذاشته هرکی میخواد بره مشهد بره اونجا...هزینه هم نمیگیره برای ثوابشه.ما چون از امکانات شما نداریم یه جور دیگه کم هزینه ش میکنیم! وسط راه هم گاهی توی چادر می خوابیم.
ویلای اقوام هم از خداشونه بریم چون دور همی بیشتر خوش میگذره. گاهی وقتا که تنها باشن و کسی همراهشون نره خودشون هم نمیرن!!!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد