از تجسس چه چیزی عایدمون میشه؟

سلام

تازگی ها به خاطر مشغله به ندرت تلویزیون می بینم. چند شب پیش موقع شام بی هوا کانال ها را عوض می کردیم که رسیدیم به کانال من.و.تو و خانم بابک داشت درباره دروغ صحبت می کرد. انتهای صحبتش بود و بعد از بینندگان خواست نظرشون را درباره دستگاهی بدهند که با اون می شد فرد مورد نظر که می تونه یکی از نزدیکان و اعضای خانواده باشه را ردیابی کرد تا بفهمند کجا میره و کی میره و ...

بعد خواست که بینندگان بگند با چنین وسایلی موافقند یا مخالف؟

خوب من جوابم را همین جا می دهم. "من مخالفم". چرا؟!

چون یکی از نیازهای ابتدایی هر انسانی امنیته. و یکی از مسائلی که ایجاد امنیت می کنه اعتماد کردن و اعتماد داشتنه.

فقط یک لحظه فکر کنید این تجسس ها، این دانستن ها، این آگاهی زورکی و پنهانی از همه زوایای زندگی نزدیکانتون چه فایده ای می تونه داشته باشه؟

مچ گیری چه سودی برای بهبود روابطتون یا حتی شرایط زندگیتون داره؟

اگه به فرض بفهمید پسرتون بعد از مدرسه به جای این که یک راست بیاد خونه رفته با دوستانش پارک و نیم ساعتی اون جا به کاری مشغول بودند که شما را در جریان نگذاشته، چه چیزی عایدتون میشه؟ آیا صرفا این دانستن باعث تغییر رفتار پسرتون میشه؟مثلا وقتی اومد بهش بگید آهان! ای دروغگو! من می دونم امروز بعد مدرسه رفته بودی پارک! به چه جراتی چنین کاری کردی؟! آیا این باعث میشه پسر خوب و سربه راه و درستکاری بشه؟ یا این که صرفا نسبت به شما احساس بدی پیدا می کنه و برای دفعات بعدی محتاط تر عمل می کنه؟

چه چیزی از این چک کردن ها، پیگیری های مداوم، کارآگاه بازی ها عاید ما میشه؟ یک کانون گرم خانوادگی؟ احساس نزدیکی؟ محبت و عشق؟ یا یک خانواده منسجم؟

اگه دوست دارید چیزی را در مورد اطرافیانتون تغییر بدهید باید به خاطر داشته باشید که اون نیرویی که باعث میشه فرد مقابل تمایل داشته باشه نظر شما را تامین کنه، زور یا قدرت شما نیست. اعتماد و عشق و محبتیه که شما بهش می دهید.

دروغگویی و پنهان کاری اگه هزار و یک دلیل داشته باشه، یکی از دلایل مهمش اینه که شاید شما یک جوری رفتار کردید که طرف مقابل بهتون اعتماد نداره که راستش را بهتون بگه! شاید در کنار شما حس امنیت نداره!

بد نیست گاهی به جای تجسس در حریم خصوصی نزدیکانمون، فکر کنیم من چه کردم و چگونه رفتار کردم که از من چیزی را پنهان می کنند یا بهم دروغ میگند؟

 

پیوست: دوست دارم کسانی که موافق چک کردن نزدیکانشون حالا به هر طریقی هستند، به این سوال پاسخ بدهند که آیا خودشون هم دوست دارند این جوری و بدون اطلاع چک بشند؟ حتی اگه انسان بسیار درستکاری هم باشند، آیا از زیر ذره بین کسی بودن احساس خوبی دارند؟ لازم نیست به کسی جواب بدهید، این پرسش را به خودتون پاسخ بدهید.

نظرات 24 + ارسال نظر
مامان شنتیا یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 10:10 http://shantiya-2008.blogfa.com

من با تجسس تو کار بقیه کاملا مخالفم...
که چی بشه؟

واقعا چی بشه؟

آدم چاق یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 11:48 http://chagh2.blogfa.com

من فکر می کنم این دستگاهها با هدف کنترل بیماران آلزایمری که دقیقه به ساعت گم می شوند و هزارتا دردسر برای خانواده ها درست می کنند درست شده وگرنه کیه که دوست داشته باشه دائم کنترل بشه.

فکر نمی کنم کسی دوست داشته باشه مدام کنترل بشه ولی هستند کسانی که دوست دارند کنترل کنند.

مینو یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 12:48 http://milad321.blogfa.com

هیچوقت در مورد اطرافیانم این کار را نکردم.در مورد بچه ها و همسرم هم همینطور.بشدت هم از اینکه در مورد خودم تجسس کنند بدم میاد.

من هم همین طور

آبی دریا یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 13:03 http://ghadaghan1.mihanblog.com/

سلام.
خب منم مخالفم گرچه گاهی اوقات چون که توی خونه هستم دلم میخواد از اوضاع احوال همسرم با خبر بشم و بدونم در چه حاله ولی این فقط بابت اطلاع داشتن صرفه نه از منظر چک کردن و از روی سو ظن .
همسرم بهم یک sony smart band داده .وقتی دستبند رو ببندم گزارش عملکردمو روی گوشیم ثبت میکنه . اوایل میبستم ولی الان تمایل چندانی ندارم ازش استفاده کنم .چون دوست ندارم این حس رو داشته باشم که زیر ذره بینم.نه بخاطر اینکه رفتار پنهانی داشته باشم ،از چک شدن بدم میاد همونطور که هر انسان دیگه ای اینو نمیپسنده. البته ایشونم قصد بدی نداشت بیشتر میخواست من از جنبه اطلاعات سلامتییش ازش استفاده کنم.

منم دوست ندارم. حس آزادی را از آدم می گیره

آبی دریا یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 13:04 http://ghadaghan1.mihanblog.com/

و در نهایت با کل مطلبتون موافقم.

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 15:54 http://1nicegirl8.blogsky.com

سلام اردیبهشتی جان خانوم
ببین نمیدونم چقدر مفیده این چک کردن ولی فکر کنم پدر مادرا و نامزدا و آنهایی ک عشقولانه یی دارن استقبال کنن
ولی یه صحبتی دارم
آخه مادر محترم پدر محترم نامزد محترم عاشق محترم چه معنی داره آدم یکیو چک کنه؟
خب حالا مثلن مچ ش رو گرفتی
اصلن تو مسیر رفته پیش عشقش رفته پیش دوستش
رفته پیش همکلاسیش ...رفته پارک...رفته سینما...رفته ک رفته
آخه من نمیدونم شاعرا ک میگن "اونکه رفته دیگه هیچوقت نمیاد "
حالا اینا هیچی یه درصد فکر کن مخاطب مورد نظر رفته باشه از سرویس بهداشتی استفاده کنه
بازم باید چک بشه؟پس حریم خصوصی کجاست؟
دعواشون کردم خانوم اردیبهشتی
بیا تو گوش ت یواشکی بگم یه قرصی اختراع کردم بخوری بعدش نامرئی میشی هر جا دوست داری میتونی بری همه رو چک کنی...24 ساعته ست
دو تا بخوری 26 ساعته میشه
3 تا بخوری 28 ساعته
4 تا بخوری 30 ساعته
5 تا بخوری همه چیزای تو دلت میریزه بیرون نه تنها مرئی میشی بلکه ممکنه یه جایی ظاهر بشی ک :))
میدونستی روح وزن داره؟
وقتی می میریم یه مقدار ک فکر کنم حدود 21 یا 23 گرم از وزنمون کم میشه اون وزن روحه
دیگه چی بگم؟آهان درساتو خوب میخونی؟بخونیا...

چه جذبه ای! با این جذبه کسی جرات می کنه تو را چک کنه؟

شیرین یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 18:54 http://ladolcevia.blogfa.com

دروغ گفتن و محرک هایش بحث بسیار وسیعی ست.
به شخصه ترجیح می دهم بجای دروغ گفتن، از نگفتن استفاده کنم. درونگرا هم هستم و تا وقتی خودم نخواهم و با کسی حس نزدیکی نکنم اصلا دوست ندارم از خودم حرف بزنم. حالا اگر طرف مقابل آنقدر درک و فهم نداشته باشد برای این موضوع و شروع به استنتاق کند اول با جوابهای کوتاه نشان می دهم که مایل به جواب دادن نیستم و اگر ادامه پیدا کند بدون ذره ای تردید شروع به دروغ گفتن می کنم چون بنظرم چنین ادم بیشعوری شایسته حرف راست نیست!
در مورد افراد نزدیک تر هم مثل شما معتقدم در یک رابطه انقدر باید حس امنیت و عاطفه باشد که هیچیک از طرفین ناچار به پنهانکاری نشود. یادمان هم باشد که حتی در بین یک زوج باید هر کدام فضا و حریم شخصی خود را داشته باشد. اصلا قرار نیست هیچکس، تاکید می کنم هیچکس، تمام جیک و پوک دیگری را بداند. آدمی ست و هویتش و حریم خصوصی اش.
اگر اعتماد دو جانبه وجود نداشته باشد که باید فاتحه آن زندگی، امضاها و قسم و قول ها را خواند.

بله! هر کسی نیاز به یک هویت و یک حریم مخصوص به خودش داره

نیره یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 20:48

کاملا با حرفتون موافقم
تجسس فقط باعث خشم بیشتر میشه

خشم و نگرانی و استرس خود فرد بیشتر

mahpari یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 21:00

معلومه که نه

برای تو دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 01:44 http://www.dearlover.blogfa.com

سلام خانوم اردیبهشتی انقدر خوب و کامل جواب دادید که دیگه جای هیچ بحثی نیسیت شاید حتی خیلی از انهای که موافق بودن هم با خوندن این پست نظرشون تغییر کنه
واقعا حق با شما است

امیدوارم که اثر داشته باشه

سها دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 07:19

سلام خانم اردیبهشتی عزیزم

با نوشته هاتون موافقیم با چک کردن نه... شاد باشی و سلامت .

لیلی دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 09:58

من اعتماد کردن رو دوست دارم. اگر به تربیت در مورد فرزند و انتخاب خود در مورد همسر اعتماد داریم کنترل لازم نیست. خوبی باید توی ذات آدم ها باشه وگرنه با همه ابزار کنترل بازم راهی هست برای انجام کارهای یواشکی.

درست میگی.

khonekashonemozhe.blogfa.com دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 10:51

آخ که چقدر این چک کردنها و این یواشکی آمار درآوردنها رو بیزارم . دلم مخواد اگه رابطه ای وجود داره از روی اعتماد و اطمینان رو به بقا بره نه زورکی و با چک کردن های دم به ساعتی .

منم بیزارم. درست میگی

مهرپرور دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 12:11 http://mehrparvar.blogfa.com

sسلام
منم موافقم با چک نکردن و چک نشدن!
گاهی میشه بخاطر نگرانیهای مامانم بعضی چیزها رو بهش نمیگم

باز هم نگرانی قابل درکه تقریبا اون چیزی که ناراحت کننده است و حالت بی اعتمادی و دفاعی در فرد ایجاد می کنه اینه که طرف معتقده بهتر از هر کسی همه چیز را می دونه. پس حق داره بگه این کار را بکنید یا نکنید

ماهی سیاه کوچولو دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 17:36 http://1nicegirl8.blogsky.com

خب مامانم
اگه جذبه داشتم ک عالی بود

پروین دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 22:13 http://nahayatenoor.blogfa.com

ای داد! تکنولوژی همین جور که داره جلو میره ، صرفنظر از مواهبش، بقیه ی قضایا رو میبره به سمتِ " فاش میگویم و از گفته ی خود دلشادم " !!!


آدم احساس میکنه توی فضای فیلم فارنهایت 451 گیر افتاده که خصوصی ترین حریمهاش هم تحت نظر و زیر نگاه دیگران بود .

این حس ، آدمها رو از تمامِ امنیتِ ناخوداگاه هاشون محروم میکنه و روابط رودر نهایت سوق میده به سمت فریبکاری.

درست میگی!

عاصی سه‌شنبه 16 دی 1393 ساعت 12:31 http://asysepidshortpost.blogsky.com

من فکر میکنم بهتره با اطرافیانم بقدری دوست و نزدیک باشم و روابطمون بالغانه و دوستانه باشه که اونها ازم نترسن و نخوان بهم دروغ بگن
و اینکه خودشون احساس کنن صرفا جهت نگران نشدن من بهم اطلاع بدن که کجا هستند
و در مقابل خودم هم همین رفتار رو نشون میدم
یعنی هم اعتماد وجود داره هم صمیمیت که باعث میشه کسی به کسی دروغ نگه هم اون بخشی از وجودم که نیاز داره بدونه طرف مقابلم الآن کجاست و داره چیکار میکنه آروم میگیره.

درست میگی

هلیا سه‌شنبه 16 دی 1393 ساعت 21:56 http://oghab.parsiblog.com

چند وقت پیش طی صحبت در مورد یه اتفاق به برادرم گفتم عصبانین که چرا اون دوست بهم دروغ گفته!!!
اولش گفت شاید چون باهات احساس راحتی نمی کرده قضاوتش میکرید. بعد گفت: اصلا دیگری رو بذار کنار. تو شایستگی راست شنیدن رو در خودت ایجاد کرده بودی؟ تو اگر شایسته راستی باشی راستی دریافت میکنی.
و بعد گفت... تازه از بالاتر بهش نگاه کن. چه فرقی میکنه به حالت! راست بشنوی یا دروغ! اصلا بشنوی یا نه، بدونی یا نه!
و من اسمشو گذاشتم سه سطح اعتماد...

چه جالب گفته

خامه چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 13:40 http://afteruniversity1.blogfa.com

سلام خانم اردیبهشتی. خوب ما انسانیم . ما آزادیم و برامون حفظ این حس از نون شب واجب تره. فقط یه نفر حق داره و میتونه از همه چیز ما سر در بیاره. که اونم کارشو خوب بلده

گشت نامحسوسه اون

آتوسا پنج‌شنبه 18 دی 1393 ساعت 16:02

من ۱۰۰٪ با سرک کشیدن در یواشکی های دیگران مخاااالفممم

بی ربط جمعه 19 دی 1393 ساعت 10:31 http://idleuser.blogfa.com/

کنترل کردن اعضای خانواده و نزدیکان که هیچ فایده ای نداره؛ حتا در مورد کارمندای یه سازمان هم کنترل لحظه به لحظه و استفاده از دوربین و سایر وسایل دوره اش گذشته و از نظر علم مدیریت منسوخ شده است.

بله! هم منسوخه و هم ناپسند

shadmane یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 09:33

من مخالفم، چون این وسایل رو میشه دور زد، تکیه کردن به این وسایل نتیجه مفیدی در بر نداره
اما برای بچه ها، اون هم یه دوره محدود و شرایط نا امن اجتماعی قدری مفیده

شاید! پسر منم پیشنهاد داد براش بخریم که مواظبش باشیم! ولی حس خوبی نیست این حس ناامنی

الی یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 19:20

سلام وبه خوبی داری هر چندروز ی باز بهت سر میزنم بهم سر بزنhttp://persianeliblog12.persianblog.ir/

سر نزدی هم مهم نیست

اماسیس شنبه 18 بهمن 1393 ساعت 23:45

اجازه بدیدئ که فارغ از کامنت قبلی های این پست با اتفاق امروز جواب اون سوال رو الان بدم!

1_گفتن اینکه منم هستم و خدا نکرده لال نیستم

2_خالی کردن عقده هایی که از جا دیگه داریم .

3_کلا" بعضیا ژن مورد بالا تو خودشون هست

4_پتکی بشه تو دستمون که اگه طرف مقابل سوتی داد ، استفاده ابزاری ازش بکنیم و بزنیم تو سرش

والسلام
من الله توفیق

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد