سفرنامه روسیه

سلام

در مدت زمان غیبت نسبتا طولانی که داشتم، اتفاقات زیادی افتاد. مهم ترینش سفر به روسیه بود.

 

در این پست نمی خواهم در مورد آثار تاریخی و یا شرح سفرم بنویسم. (دوستانی که در اینستاگرام من را دنبال می کنند می دونند که اون جا دارم در مورد آثار دیدنی روسیه می نویسم.) در این پست قصد دارم در مورد حس و حالی که این یک هفته تجربه کردم بنویسم.

 

قطعا یک هفته بودن در یک کشوری اصلا معیار درستی برای قضاوت کردن نیست. پس در این پست اصلا قصد ندارم چیزی را قضاوت کنم. فقط برداشت و حس خودم را می نویسم.

 

هم مسکو و بیشتر از اون شهر سن پترزبورگ، جدا از تمیزی و هوای پاک و عالی، سرشار از نور و رنگ بود.

این تنوع رنگی را هم می شد در نمای ساختمان ها که طیف متنوعی از رنگ ها را شامل می شد دید و هم در لباس پوشیدن آدم ها و دکوراسیون شهری.

 

در این یک هفته بی نهایت آرام و شاد بودم. اگرچه برنامه فشرده ای داشتیم ولی احساس خستگی و تنش نمی کردم. شاید آرامش در عین قانونمندی حاکم بر این دو شهر باعث می شد احساس کنم می تونم هم طبق یک برنامه جلو برم و هم احساس استرس نکنم.

قانون برای همه بود. همه باید از خط عابر پیاده رد می شدند و همه باید صبر می کردند تا چراغ قرمز بشه. همه صف را رعایت می کردند و حتی در متروهای شلوغ و سریع هم خبری از تنش نبود.

مسکو شهر پرجمعیتیه. چیزی شبیه تهران. ولی من در مدت اقامت در مسکو رخوت، استرس، پرخاشگری و خشونتی که تهران بهم القا می کنه را حس نکردم.

سن پترزبورگ از مسکو هم آرام تر، ملایم تر، گرم تر و دوست داشتنی تره.

 

زنان و مردان روسی بی نهایت زیبا و خوش هیکل هستند. تقریبا میشه گفت حدود 80 درصدشون از زیبایی اندام و ظاهر بی نظیری برخوردارند. ولی باید گفت برخلاف لباس های متنوع و بروزشان، آرایش سنگین و عمل زیبایی ندیدم. از سینه های پروتز کرده و یا باسن های ورقلمبیده، لب ها باد کرده و یا صورت رنگی رنگی خبری نبود.

با وجود ظاهر زیبا و هیکل های بی نظیر مردم اطرافم اصلا نسبت به ظاهر و یا اندام خودم حس بدی نداشتم. حس نمی کردم لباسم مد روز نیست و یا چند کیلو اضافه وزن دارم. حس قضاوت و نگرانی نسبت به ظاهر خودم نداشتم در حالی که در کشور اسلامی خودم این حس را داشتم و دارم.

 

همان قدر که توریست های خارجی در کشور ما برای ما جالب و جذابند، ما هم براشون جالب بودیم. با کنجکاوی ما را نگاه می کردند ولی کاملا می شد احساس کرد که این نگاه ها از سر کنجکاویست فقط. اصلا آزاردهنده نبود.

ما به راحتی و بدون نگرانی از این که تقریبا اکثر روس ها انگلیسی در حد hello. How are you? هم بلد نبودند با مترو، تاکسی، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی در مکان های مختلف تردد می کردیم و حس ترس یا عدم امنیت نداشتیم. (با این که راهنمای تور گفته بود که باید مواظب جیب برها باشیم. و این که تاکسی ها معمولا با مسافرها چند برابر حساب می کنند!)

 

اگرچه زبان هم را نمی فهمیدیم ولی برخوردها ملایم و با صبر و حوصله بود. در این مدت برخورد ناخوشایندی ندیدیم. در کل بسیار از سفر به روسیه لذت بردم و موقع ترک سن پترزبورگ دلم براش تنگ شد.

 

ولی نقطه عطف سفر من، از نظر برداشت های شخصی، زمانی بود که در مسکو با عده ای از همسفری های آذری زبان به علت شدت بارش باران، زیر یک سایبان مجبور به وقفی نیم ساعته شدیم. مردی که گویا در همان مکان شاغل بود، از معدود روس های مسلط به زبان انگلیسی بود. شروع کرد با ما صحبت کردن. وقتی شنید همسفران ما ترکی با هم صحبت می کنند تصور کرد ما از کشور ترکیه هستیم. (یکی از مقاصد گردشگردی روس ها قبل از اتفاقات ترکیه، این کشور بود) با ذوق درباره سفرهاش به ترکیه گفت و از این متاسف بود که به خاطر اتفاقات اخیر و بمب گذاری و ... دیگه نمی تونه به ترکیه بره.

بهش گفتیم ایرانی هستیم. با توجه به عرق ملی گلوله شده مان کلی از زیبایی ها و آثار تاریخی ایران تعریف کردیم و ازش خواستیم حتما یک سری به ایران بزنه!

اون گفت اوه نه! من شنیدم ایران خیلی خطرناکه!

با شور و هیجان در مورد امنیت ایران گفتیم که در ایران از جنگ و بمب و ناامنی و داعش خبری نیست!

گفت ولی من یک برنامه در مورد ایران دیدم! شما یک چیزی به اسم حجاب دارید که برای زنان اجباریه! این خیلی خطرناکه!!!

 

من جا خوردم! این مرد حتما در سفر به ترکیه زنان محجبه دیده بوده. اون ها هم مسلمانند مثل ما! پس چرا باور داره که حجاب اجباری در ایران چیز خطرناک تری از خطر بمب و کودتاست؟

 

پیوست 1: چند عکس از زیبایی های روسیه در ادامه مطلب می گذارم.

پیوست 2: پسرک به علت تفقد و مهربانی یکی از مهمان های ایتالیایی هتلمان در سن پترزبورگ نسبت بهش برنامه ریزی کرده که دفعه بعد بریم ایتالیا! این قدر هم عجله داره که برای همین آخر تابستان نقشه کشیده!!!!!!!!! 

   

نمایی دور از میدان سرخ. کلیسای واسیلی در سمت راست عکس و برج ساعت کرملین در سمت چپ

 

 

کلیسای عیسی منجی، مسکو

 

 

شب های مسکو. کاخ الکساندر در سمت راست

 

 

کلیسایی واقع در کرملین. ابر ناقوس در عکس دیده می شود.

 

 

متروی مسکو، معمولا حدود 100 متر پایین تر از سطح زمین

 

 

کاخ کاترین واقع در دهکده تزاری یا دهکده پوشکین

 

 

فواره های کاخ پترهوف

 

 

بیرون کلیسای اسحاق مقدس، سن پترزبورگ

 

 

درون کلیسای اسحاق مقدس

نظرات 23 + ارسال نظر
محمود سه‌شنبه 19 مرداد 1395 ساعت 16:25

سلام زیارت قبولروسهادرسالهای جنگ جهانی سختیهای زیادی دیدن بخصوص سن پطرزبورگ الان که داشتم پستتون رومیخوندم داشتم فیلم استالینگرادرواز تلویزیون میدیدم واقعاوحشتناک بود.راستی هزینه تورنفری چندشدکاش ماروهم بطلبه.

بله.روسیه و مخصوصا سن پترزبورگ در جنگ جهانی دوم خیلی کشته داده اند.

بستگی به تور، هتل و آپشن هایی داره که ارائه می دهند. حول و حوش چهارمیلیون

مهرنگار چهارشنبه 20 مرداد 1395 ساعت 00:40 http://mehr-negar.blogsky.com

سلام بانو
رسیدن بخیر
در مورد معماری و طراحی داخلی و خصوصا رنگ بندی روسها خیلی باهات موافقم...احتمالا اون آقاهه از فیلمای دهه شصت دیده که موی بی حجابا رو میتراشیدن یا سرشون رو تیغ مینداختن و یا وحشیگیریهای دیگه...!!...واقعا مایه تاسفه کشور دوست و برادرمون همچین نظری دارن راجع بهمون!
آیا باله دریاچه قو هم دیدید؟

ایتالیا خوش بگذره

ممنون
والا من نمی دونم کدوم فیلم را دیده. این قدر شوکه شده بودم یادم رفت بپرسم فیلم مال چه سالی بود
بله دیدیم. تجربه بی نظیری بود

خاموش چهارشنبه 20 مرداد 1395 ساعت 11:49

کجای این مملکت اسلامی ست؟ اصلا اینجا مملکت اسلامی نیست فقط یه عدع درنده هستند که برای منافعشون یک بار با هم می جنگن و دندون نشون هم می دهند یک بار هم دست دوستی ... و این بین فقط تعدادی جوون رو می کشن یا زندانی می کنن ...
چند درصد مردم این مملکت واقعا اسلامی زندگی می کنن که شما نگران قضاوتهاشون هستین ...
استادی داشتیم که می گفت یاقوتی ها می گن فرهنگ داغون ایران مربوط به بعده انقلابه و انقلابی ها می گن تقصیر طاغوتی هاست ... ولی واقعین اینه که خانه از پایبست ویرانه ...
شاید اگر نام اسلامی رو از این مملکت بردارن راحت تر بتونیم زندگی کنیم.
و من به شخصه ترجیح می دهم یه پارچه اجباری رو سرم باشه تا یه بمب همون سر رو بترکونه ...

والا من درست متوجه نشدم شما چه پیامی می خواهید منتقل کنید.
ایران اسلامی نیست؟ اسلام این نیست؟ مشکل فرهنگه نه اسلام؟

والا نظر من نبود. نظر کسی که بیرون از کشور ما زندگی می کنه اینه که بهتره سرش یک دفعه بترکه تا مجبور باشه هر روز به زور یک چیزی بگذاره رو سرش!

دقت بفرمایید که روس ها کشوری بودند که بالاخره از اجبار و دیکتاتوری کومونیست خودشون را رها کردند

نیره چهارشنبه 20 مرداد 1395 ساعت 12:09

همیشه به سفر. بله متاسفانه عقیده ای که پشت حجاب اجباری هست خیلی خطرناکه.

درسته. عقیده ای که بر این باوره که بیشتر از تو صلاح تو را می دونه

مهربانو چهارشنبه 20 مرداد 1395 ساعت 13:28 http://baranbahari52.blogsky.com/

قلب:این سفر جزو رویاهای من و مهردخته اردیبهشتی جان چون عاشق سفریم هر دو و قراره خیلی جاها رو ببینیم .. فعلا که پول مول برای هیچ مسافرتی یوووخ

رسیدن بخیر باشه و همیشه به گردش .
ان شالله ایتالیا و همون بغلش فیغانسه هم میرید و خیلی خیلی خوش میگذره و برای ما عکسای قشنگ هدیه میاری .

حجاب اجباری ، سالهاست به ما تحمیل شده و داریم زجر می کشیم .. یه عکس تو شبکه های اجتماعی از والیبال ساحلی بانوان تیم مصر و تیم المان پخش شده که یکی مایو دو تیکه داره و اون یکی حجاب کامل اسلامی . ولی جالب تر اینه که تو همون تیم مصر بی حجاب هم داریم یعنی این اجباری بودن فقط مختص ماست و خییییلی توهین امیز و خطرناکه

ممنون. امیدوارم شرایط جور بشه شما هم برید چون واقعا سفر جالبیه.

من ایتالیا را بیشتر از فرانسه دوست دارم. نمی دونم چرا؟ شاید مادرم که هر دو را رفته از ایتالیا بیشتر تعریف می کنه.

هر چیزی اجبارش خطرناکه

خلیل چهارشنبه 20 مرداد 1395 ساعت 23:00 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

بعد از یک سفر خوش. حالا پر انرژی تر کار و فکر می کنید،
عکس ها را که دیدم یادم آمد که

«‌ هنر نزد ایرانیان است و بس!!»

نه والا! ولی فکر کنم قدمت هنر ایرانی ها بیشتره! فقط خودشون براش ارزش قائل نیستند

g.z پنج‌شنبه 21 مرداد 1395 ساعت 13:49 http://www.bekhan-mara.blogfa.com

سفر بخیر.عکسای قشنگی بود.متاسفانه حرفاتون درسته.
وقتی از یه سمت فشار زیاد وارد شه مردم در جهت های دیگه خودشونو ول میکنن و افراط میکنن
انقدر در عمل دماغ و کاشت ناخون و پروتز لب یا کشیدن لب با استفاده از رژ افراط کردن(برای بیشتر دیده شدن) که حالا منو دوستم با ظاهری ساده و کم ارایش تو دانشگاه می درخشیم!
از بس همه شکل هم شدن ,ما ناخود آگاه خاص شدیم!!
حتی چادری ها هم ناخون کاشته اند!!!

من یادمه یک بار به مادرم گفتم این قدر همه دماغشون را عمل می کنند و من نمی کنم که یک روز دماغ گنده مد میشه! فکر کنم کم کم داریم به اون مرحله می رسیم

یاسمین پنج‌شنبه 21 مرداد 1395 ساعت 16:11

سلام.رسیدن بخیر.

اون پاراگراف درباره اندام و جراحی زیبایی و آرایش رو خیلی دوس داشتم..اینجا یجوری به آدم میگن کی میخوای بینیتو عمل کنی؟نمیخوای ابروهاتو رنگ کنی؟ انگار یه چیز واجبیه و حتما باید انجام شه.

قضاوت کردن مردم + دخالت کردنشون خیلی آزاردهندس.خیلی خوبه که از خونه بیرون بری،بدون اینکه همسایه تایم رفت و برگشتتو حفظ کنه.خیلی خوبه که رو حساب دوستی و فامیلی به خودشون اجازه ندن هر سوالی بپرسن.


+ راستی شما کجا اضافه وزن دارید؟

والا پیش اونا من غولی بودم! این قدر خوش هیکل بودند انگار همگی دسته جمعی در حرفه مدلینگ شاغل بودند

مینوˆ پنج‌شنبه 21 مرداد 1395 ساعت 18:38 http://milad321.blogfa.com

عکس ها خیلی زیبا هستن.ممنون که ما را هم شریک کردی.
ایتالیا هم انشاء الله هر چه زودتر تشریف ببرید و خوش بگذره.
راجع به حرفی هم که در مورد حجاب زدند,نمیدونم چه فیلمی دیدند که برداشتشون این بوده.

والا اگه یک اتفاقی بیوفته. ایتالیا هم مثل روسیه تحریم بشه، ارزش یورو یکهویی سقوط کنه! یا معجزه شه ارزش ریال بیاد بالا ما بتونیم بریم وگرنه به این زودی امکان پذیر نیست.

راستش فکر کنم "اجبار" حجاب به نظرش موضوع خطرناکی بود

Admin شنبه 23 مرداد 1395 ساعت 08:35 http://aaddminn.blogfa.com

سلام
رسیدن بخیر
قطعا مسکو و کشور روسیه خیلی زیباست و اولین چیزی که به ذهنم ادم خطور میکنه کلیساهای ارتوکس با گنبدهای رنگی شکل اونه

واقعا زیبا بودند. درونش خیلی زیباتر بود

عاصی شنبه 23 مرداد 1395 ساعت 13:08 http://asysepid2.blogsky.com

به به چه عالی! واقعا دیدن سنپترزبورگ افسانه ای و زیبا اتفاقیه که برای هر کسی نمیفته. در مورد برخورد اون بنده ی خدا و برداشتش از حجاب هم شاید ما خودمون به علت بزرگ شدن در همین جو متوجه شدت وخامت اوضاع نباشیم اما اینکه نصف جمعیت یک کشور به خاطر جنسیتشون و به نام یک دین یکی از حقوق اولیه شون که همون انتخاب ظاهرشونه ازشون گرفته شده چیزیه که از بیرون خیلی وحشتناک و دراماتیک بنظر میرسه! من بهش حق میدم که حس کنه اینجا جای خطرناکیه!

درسته. چون برای ما عادی شده متوجه حس اون نمیشیم.

برنا چهارشنبه 27 مرداد 1395 ساعت 09:38 http://Www.newday2014.blogsky.com

چقدر خوب که رفتین سفر، چقدر براتون خوشحالم.
کاش میشد تصاویر بیشتری از سفرتون دید....متاسفانه آی دی اینستاتونو ندارم.
ضمنا این حس آرامشی که در خارج از کشور داشتیدو منم تجربه کردم. خیلی بده که وقتی برمیگردی به کشورت، هنوز وارد فرودگاه نشده تمام اون حس ها و نگاههای منفی بر میگرده...چقدر غبطه میخورم که میشه جور دیگری هم زندگی کرد....
ولی برای شما خوشحالم که تونستید به سفر برید.

منم خیلی غبطه خوردم.
بعد از سفر مدام از خودم می پرسم حق ما هست این گونه زندگی کردن یا حق ما نیست؟!

سهیلا جمعه 29 مرداد 1395 ساعت 11:44 http://Nanehadi.blogsky.com

من کلا اهل سفر نیستم ،ولی خیلی دلم میخواد مسکو و سن پطرزبورگ رو ببینم،همین احساسی که شما تعریف کردید نسبت بهشون دارم.

واقعا جای دیدنیه.

مهرنوش چهارشنبه 3 شهریور 1395 ساعت 21:18 http://manvadust.blogfa.com

اینستاگرامتو بده خواهر

ایرج زمانی جمعه 5 شهریور 1395 ساعت 22:24

سلام خانوم اردیبهشتی
اصولا تمام اموری که به انسان تحمیل میشه و انسان به خاطر زور مجبوره که به اونها تن بده حتی اگه مثبت هم باشه باعث رکود آدمی میشه و سبب میشه که انسان از رشد باز بمونه
این قدرت انتخاب کردن هاست که رشد مداوم رو تضمین میکنه

چه جالب گفتید. بله قدرت انتخاب باعث رشد مداوم انسان میشه

رها شنبه 6 شهریور 1395 ساعت 15:59 http://aftabparast.blog.ir

از قبل که خیلی دوست داشتم به روسیه سفر کنم با دیدن این عکسا علاقم بیشتر شد. ممنون از عکسای زیبا و توصیف های خوبتون
همیشه به شادی بگذره...

حتما سر بزنید.

مامان آمیتیس پنج‌شنبه 11 شهریور 1395 ساعت 13:22 http://mamaneami.niniweblog.com/

سلام
رسیدن به خیر
فکر کنم منظور مهرنگار عزیز فیلم دکتر مودی باشه اگه اشتباه نکنم به خاطر دخترم باشه ولی بعیده کشوری با این پیشرفت در همه زمینه ها از جمله ارتباطات بخواد به خاطر این طور فیلما قضاوت سطحی بکنن قطعا یه مساله دیگه ای هست .
اما اگه اشتباه نکنم اقبال لاهوری میگه من مسلمانان واقعی رو در کشورهای غرب دیدم نه در کشورهای مسلمان منظر اینه که تمام کارهاشون درست و اسلامیه بر خلاف کشورهای مسلمان

اقبال اگه درست بگیم، درست گفته

امیر جمعه 12 شهریور 1395 ساعت 19:56

اگه این اسلامی که میگن رو به منم نشون بدین ممنون میشم !!!

اونا میگن! برید از خودشون بخواهید نشون بدهند!

ولی به نظرم با چشم بی طرفانه نگاهی به اوضاع دور و بر و منطقه بیندازیم یک چیزهایی هم دستگیر خودمون میشه

بانو. یکشنبه 14 شهریور 1395 ساعت 09:37 http://mylifeinwords.blogfa.com

سلام. چه قدر منم روسیه رو دوست دارم. چه قدر بده که اینقدر در ذهن مردم دنیا ترسناکیم. چه قدر تلخه ...

حتما در فرصت مناسب برید. سفر تجربه بی نظیریه

g.z پنج‌شنبه 18 شهریور 1395 ساعت 06:53 http://bekhan-mara.blogfa.com

امیدوارم دفعه ی بعد که سر میزنم پست جدیدی گذاشته باشید.مشتاق خوندن پست هاتون هستم

ببخشید دیر شد. علت را می نویسم

نوروسرجری پنج‌شنبه 25 شهریور 1395 ساعت 18:26

سلام. اوقات به کام. خسته نباشید. خوب هستین!؟
اول تبریک میگم بخاطر طراحی جالب وبلاگتون.
دوم واقعا مطالب آموزنده و جذابی را در وبلاگتون گنجاندین.
من یه دانشجوی پزشکی هستم. البته نه تنها پزشک، بلکه سابقا دارای مدرک کارشناسی مهندسی ژنتیک نیز هستم. البته مهارت من تنها در زمینه درسی نیست. در زمینه هنری نیز خیلی حرفها واسه گفتن دارم، که منجمله میتوان به: شاعر بودنم، نویسنده دو تا کتاب( یه رمان + یه کتاب تاریخی با خط میخی عیلامی نوشتم)، داستان نویس( بیش از. ٧٠ داستان کوتاه مخصوص سنین ١١-١٨ سال نوشتم)، مشاور سکسولوژی، استاد تبانی رنگ ها، موسیقیدان( ساز تخصص ام سه تار و ویولن است)، طراح دکوراسیون داخلی منزل هستم. روانشناس هم هستم. اما من مدرکی در این زمینه ندارم و تجربی کار کردم. علم و دانش خیلی زیادی در این زمینه در اثر مطالعه زیاد تو این رشته هم دارم.
آیا اجازه دارم تو وبلاگتون کامنت بذارم!؟
آیا میتونم نویسنده وبلاگتون باشم!؟ با توجه به اینکه من در تمام زمینه های گفته شده در بالا استادم و مهارت کامل دارم و میتونم رنگ و بوی خیلی عالی به وبلاگتون بدم.
خوشحال میشم که در اولین فرصت جواب سؤالاتم را با یه مسیج از طریق واتس آپ یا تلگرام به این شماره شخصی ام (( 09148207200 )) بفرستی.
روز و روزگار بر شما خوش باد
کامیاب و شادکام باشید.

بهتر نیست شما به تخصص خودتون بچسبید و روانشناسی را به کسانی بسپارید که در کنار تجربه تحصیلات آکادمیک دارند؟

سیما دوشنبه 29 شهریور 1395 ساعت 18:54

سلام
سفر همیشه خوبه مخصوصا به کشورهای دیگه

سوال اخر متن دقیقا دغدغه مهم نظام هست
اگر حجاب از اجبار در بیاد قطعا سقوط نظام بهمراه داره برای همین از بمب و کودتا خطرناکتره
به عقیده من ، تو این سالهای به اصطلاح اسلامی ، فرهنگ خودحق پنداری شیعی بدجور نهادینه شده و اکثر افرادی که بیرون از ایران رو ندیدند باور دارن که خیلی مسلمون هستن
البته با احترام به عقاید همه اما باید گفت اسلام واقعی در ایران وجود نداره

وقتی بعضی از ارکان زندگی افراد از حالت اجبار در بیاد، مردم متوجه میشند برای بقیه زندگیشون هم خودشون می تونند تصمیم بگیرند

فریدون جمعه 2 مهر 1395 ساعت 14:59

روسها حزء بدبخت ترین ملتها هستند از نظر تحمل دیکتانوری نظام سیاسیشون . من سالها اونجا زندگی کرده و درس خونده ام . خودسانس.وری توشون بیداد میکنه . هر چه هم گه پیش میره ، خالی تر از گذشته میشن .

یعنی از ما هم بدبخت ترند؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد