مصونیت یا محدودیت؟!

سلام

دیروز اتفاقی برنامه آنتونی بوردن، مهمان ناخوانده را می دیدم. این بار آنتونی بوردن به کشور عربستان رفته بود و همراهش یک زن بود به اسم دنیا. من کامل این برنامه را ندیدم، از اواسطش دیدم. اون جایی که دنیا، آنتونی را می بره جایی که براش دشداشه بدوزند. بعد از مزایای دشداشه تعریف می کنه که جنس بسیار سبک و خنکی داره و چون سفیده نور خورشید را منعکس می کنه و از گرم شدن فرد جلوگیری می کنه. بعد آنتونی با تعجب پرسید پس چرا شما زن ها سرتاپا سیاه می پوشید؟! این جوری که تبدیل به آهنربای نور و گرما میشید؟! دنیا در جوابش خندید و گفت که این پوشش زن هاست و مجبورند این گونه لباس بپوشند.

برنامه جلو رفت تا دنیا، آنتونی را برد به یک رستوران زنجیره ای به نام البیک. ورودی رستوران به دو قسمت مجردها و خانواده ها تقسیم می شد. آنتونی با تعجب گفت برای مجردها قسمتی جداگانه دارید؟! بعد موقع نشستن سر میز (در قسمت خانوادگی) هر کدوم توی یک اتاقک می رفتند که درش هم بسته می شد.

آنتونی گفت برام سئوال شده چرا دو قسمت جدا دارید؟! دنیا گفت این برای محافظت از زنانه. در برابر مردها. شما مردها همین طوری هستید.

آنتونی بهش برخورد: ولی این توهینه. همه مردها این جوری نیستند. من این جوری نیستم.

دنیا در پاسخش گفت: زنان در کشور شما حقوقی برابر یا شاید بیشتر از مردان دارند ولی در کشور ما زنان شهروند درجه دو هستند. حقوقشون کمتر از مردانه و برای همین خودشون از این محدودیت ها استقبال می کنند. این جوری به گونه ای محافظت میشند.

...

الان تو کشور ما به ندرت رستوران ها و یا اماکن به دو قسمت مجزا تقسیم میشه ولی هنوز هست و قبلا هم زیاد بوده.

الان می خواهم نظر شما را بپرسم. اگه شما جای دنیا بودید چه جوابی می دادید؟! به نظرتون این کار ضروریه؟! آیا برای محافظت از زنانه؟! آیا این راه درستی برای محافظت کردنه؟! نظر شما چیه؟!

 

پیوست 1: من گفتگوهای آنتونی و دنیا را دقیق به خاطر ندارم. معنا و مفهوم جملاتشون سعی شده که درست منتقل بشه.

پیوست 2: وقتی با آنا رفته بودم خرید یک تونیک خیلی خوشگل ترک خریدم که تصمیم داشتم برای عید بپوشمش. با ساق سرمه ای و کفش و کمربند طلایی بی نظیر می شد. ولی آقای اردیبهشتی و مامان خانمی فرمودند یک کم زیادی جذب تنه و ممکنه اسلام به شدت به خطر بیوفته! الان منم و نگاه به تونیک خوشگلم و کلی آه و افسوس!

پیوست 3: قالب وبلاگ را عوض کردن چون انگار بعضی از دوستان با کامنت گذاشتن برای اون قالب مشکل داشتند. الان یعنی مشکل برطرف شده؟!

بعدا نوشت: این پست الهام عزیز همون پاسخی است که به پاسخ خودم به این سئوالات بسیار نزدیکه. خوندنش خالی از لطف نیست.

نظرات 39 + ارسال نظر
صنم دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 09:15 http://daftaresanam.persianblog.ir/

سلام. من دوس دارم بدونم پشت حرفای دنیا یه اعتقاد و ایمان هست یا فقط یه سری حرف شنیده شده و متن قانون کشورش رو تکرار کرده؟
در مورد قالب هم اصلا قالبی وجود نداره!! یه جورایی به هم ریختگی فونت و.... هست البته این چندروزه قالبها اینجوری شده شاید ربطی به سایتهای قالب داشته باشه

جدی میگی؟! من که خودم قالبم را درست می بینم!

ema دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 09:30

به نظر من که این یکی از بدترین راهها و وسوسه انگیز ترین راه. آخه حتی از یه بچه هم نمیشه یه خوراکیه خوشمزه رو اینجوری مخفیش کنی. پاک کردن صورت مساله میشه نه حل اون. راستی من موندم که چرا این اسلام ما فقط با لباسهای تنگ خانوما به خطر می افته و خدشه دار میشه ؟؟؟؟؟ پیام خصوصیم رسید؟

جدا چرا؟! واقعا چرا؟! چرا در حق تونیک خوشگل من این جوری داره ظلم میشه؟!
بله رسید! ولی دیروز نتونستم برم تو فیس بوق! یک کم سرم شلوغه این دو روزه!

صنم دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 09:53 http://daftaresanam.persianblog.ir/

چندبار رفرش هم زدم سنگین بالا میاد بدون قالب و فونت های درشت کناری و فونت کوچیک متن و......

ای بابا! باشه ببینم یک قالب سبک تر پیدا می کنم؟!
راستش من هم تو وب تو نمی تونم بیام! بیام هم با اعمال شاقه است!

علاقه مند به دریا ها دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 09:58 http://www.fekrhayam.blogfa.com

اینکه خانم ها جدا باشند به نظر من مصونیت نیست....مصونیت اینه که دختر و پسر به نوعی تربیت بشن که به حقوق هم احترام بگذارند و به حدود هم تجاوز نکنند....
وگرنه با هزار جا پنهان کردن خانم ها هم اگر بخواد تعرضی اتفاق بیافته اتفاق می افته...مشکل فرهنگیه که این مسئله رو ترویج می ده...
اینکه یک خانواده در کنار هم غذا بخورن چه ایرادی داره واقعا ؟؟؟
لا اقل برای من قابل هضم نیست...
البته هنوز هم در ایران همچین مسائلی داریم نمونه اش جشن های ازدواج که خانم ها و آقایون جدا هستند...که به نظر من جالب نیست ....من خودم تقیدات مذهبی دارم اما ترجیحم اینه که مهمانی عروسی هم خانوادگی برگزار بشه ...

به نظر من هم تربیت عامل مهمیه!

ریتر دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 10:17

خب از نظر من هر جامعه ای با جامعه دیگه ای فرق داره . شما در نظر بگیر اگه همین الآن در جامعه غربی زنی با مینی ژوپ بیاد بیرون مهم نیست اما در ایران شما تصور کن این زن توی خیابون می تونه حتی 50 متر راه بره ( فرض رو بر این بگیرین که حکومت هم کاریش نداشته باشه !)
بهترین مثال عینی همینه که آخرش نوشتین شما الان خودتون میگین لباسی خریدین که جذب بدنه و شوهر و مادرتون مخالف پوشیدنش هستند !

یعنی شما میگی علت فرهنگی و اجتماعی بیشتر از علت طبیعی و ذاتی و فطری در نوع پوشش زنان و محافظت از اون ها و ... اثر داره؟!

آفرین دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 10:55

قالب اله خیلی خوبه .قبلی هم برای من مشکلی نداشت
توینک رو هم بپوشید و لذتشو ببرید

اون وقت چشم غره های آقای اردیبهشتی را چه کنم؟!

صنم دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 11:08 http://daftaresanam.persianblog.ir/

یعنی قالب من هم سنگینه؟! من که مدتهاست قالب عوض نکردم و کسی چیزی نگفته!
قالب جدیدت خوشگله و وب راحت باز میشه خوب شد دیگه دس نزن

نمی دونم مشکل چیه؟! ولی فقط برای وب تو این جوریه! یعنی بیشتر وقت ها میره تو یک آدرس نامربوط!
آره خودم هم از این یکی بیشتر خوشم اومد!

صنم دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 11:15 http://daftaresanam.persianblog.ir/

خاک عالم یعنی من به یه جای نامربوط هدایتت میکنم؟!!!
شیطونه میگه برم قالب عوض کنم هااااااااا

ربطی به قالب نداره! هر بار که قالب عوض کردی هم من این مشکل را داشتم! برای همین یک کم دیر به دیر برات کامنت می گذارم!

صبور دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 11:23 http://saboraneh.blogfa.com/

درود
با فقر فرهنگی که ما داریم محدودیت لازم به نظر میاد .
تا فرهنگمون درست نشه تا نگاهها سالم نشه ( نمیگم 100% ولی انتظار 60% رو دارم ) همینه که هست

فقر فرهنگی را چه طوری میشه درست کرد؟!

ساده باجی دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 12:44 http://saadehbaji.blogfa.com

سلام
منزل نو مبارک بانو
...
من جواب دنیا رو پسندیدم
"زنها در جامعه من شهروند درجه 2 هستند"
....
با نظر "علاقه مند به دریا ها" کاملن موافقم

به ساده باجی جان! امسال دوست پارسال آشنا! همه را خوب نگران کرده بودی ها!

ریتر دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 13:05

دقیقا

حالا به نظرتون همین فرهنگ خوبه یا باید تغییرش داد؟!
یعنی مثلا من تونیک خوشگلم را بپوشم یا بگذارم تو کمد خاک بخوره؟!

لایتراکان دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 13:33

من خودم حجابم رو دوست دارم، چون به نظرم تو ذهن طرف مقابلم این تداعی میشه که به این آدم از یه حدی بیشتر نباید نزدیک شد و چون برام حریم میاره دوستش دارم. اما در مورد جدا کردن زنها و مردها، وقتی جنس مخالف رو نبینی، هنر نیست که خودت رو حفظ کنی! هنر اونه که با جنس مخالف در ارتباط باشی ولی خودت رو حفظ کنی! به نظرم امثال دنیا بهش یه جورهایی چاره ای ندارند جز پذیرفتن و بنابراین واسه توجیه خودشون، خودشون هم باور کردند که محدودیتی در کار نیست و مصونیته! + یه بار من هم تو وبلاگم با یه نفر که معتقد بود همه مردها خطاکار هستند و اماده ی حمله به زنها (!) بحثم شد و بهش گفتم این یه توهین بزرگه!! که البته طبق معمول انگ بی منطق بودن و انتقادناپذیر بودن خوردم!

راستش من فکر می کنم اگه مدام بگیم که همه مردها خطاکارند و در واقع یک بمب جنسی هستند که هر لحظه امکانش باشه حمله ور میشند و ... واقعا این بهشون القا میشه که این جوری هستند و باید این جوری رفتار کنند. یعنی فکر می کنند طبیعتشون اینه و اگه چنین کارهایی کردند تقصیر خودشون نیست بلکه بر حکم طبیعتشون بوده و از اختیار اون ها خارجه!!!!
این درست نیست. به نظر من فرهنگ بیشتر از طبیعت توی این موضوع نقش داشته!
در ضمن این که من با پوشش تا حد متعارف مخالف نیستم و موافق بی بند و باری هم نیستم ولی قرار نیست دین انسان را به سختی بیاندازه همان طور که توی قرآن هم اومده!(سوره مائده بود ولی آیه اش یادم نیست)

nayyere دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 14:00 http://salimi.blogfa.com/

تو پست قبلی من نتونستم نظر بذارم

یعنی الان بهتره؟! مشکلی نیست؟!

nayyere دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 14:01 http://salimi.blogfa.com/

این دقیقا یعنی دید کالایی به زن داشتن
یعنی مردها بدشون میاد کسی زنشون رو ببینه!

اوهوم! درست میگی!

ریتر دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 14:24

خب 100% که این فرهنگ غلطه و باید تغییر کنه . شما باید تونیکت رو به راحتی بپوشی و اصلا احساس معذبی هم نکنین و شوهر و مادرتون هم ناراحت نباشن .
باید این فرهنگ عوض بشه این درش شکی نیست ولی فعلا همینه که هست و شما و بقیه باید در همین فرهنگ نفس بکشیم

فرهنگ اگه غلطه باید درست بشه. برای تغییر باید بها داد! نمیشه که به خاطر ترس از بها دادن بگی همینه که هست و هیچ کاری نکنی... اگه خود ما کاری نکنیم کی بیاد مشکلات را برای ما حل کنه و تغییرات مثبت ایجاد کنه؟!

ریتر دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 14:37

خب خانوم اردیبهشتی شما خودتون حاضرین این تغییر (مثلا پوشیدن تونیک دلخواهتون ) تا کجا بها بدین !؟

هوووم! من تا حالا خیلی بها دادم! شاید باز هم بها بدهم ولی باید بهایی که می پردازی ارزش چیزی که به دست میاری را داشته باشه!!!
حالا در مورد تونیک هم بعد عید خبرش را می دهم که چه کردم!

ریتر دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 15:12

آنا آریان دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 15:12 http://anaarian.blogfa.com

وای حیف شد که، اون لباسه خیلی تو تنت قشنگ بود.

آره! دیدی چه قدر قشنگ بود!

خانم سر به هوا دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 15:28 http://1026.blogfa.com

با جداسازی مخالفم
اگه این آخوندا گذاشتن ما زندگی کنیم
حالا چه عربستان چه ایران :|
شهروند درجه 2؟ این ظلم بزرگیه...
اعصابمان خورد و خمیر شد فعلا تا همینجا بسنده میکنیم تا مبادا الفاظ رکیک از دهانمان خارج شود

حالا خونت را کثیف نکن!

الهام دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 16:27 http://mehrparvar.blogfa.com

سلام
من گل آفتابگردون و این ترکیب رنگی رو دوست دارم...مبارکه
سر لباس سفید و سیاه اگر ایران بود تا حالا حتما یه توجیه علمی که تاییدکننده هماهنگی فیزیولوژی بدن زن با رنگ سیاه باشه درست کرده بودند!!!!

آره حتما!

مینو دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 16:29 http://milad321.blogfa.com

سلام
فکر میکنم این قضیه پوشش و جدا سازی زن و مرد چند بعد داره
1-فرهنگ جوامع مختلف فرق میکنه.در امریکا بخاطر پوشش مزاحم دیگران نمیشوند اما عجیب است که با همه آزادی در پوشش و روابط ،در مدتی که آنجا زندگی میکردم هر دو سه روز یکبار خبری از تجاوز پخش میشد .
2-باورهای شخصی. بعد از ازدواج نسبت به مردها خیلی بد بین شدم.چون امکانی پیدا شد که از طریق همسرم متوجه حرفهای به اصطلاح مردانه بشومو دیدی که عده ای از مردها نسبت به زنها داشتند و به این نتیجه برسم که دلم نمیخواهد وسیله لذت بصری عده ای از آقایان باشم.بهمین علت مدتا در محیط کار با چادر میرفتم.نمیتوانم اینجا به تفصییل اوضاع را شرح بدهم.

1- من هم معتقدم فرهنگ در این زمینه بیشتر از ذات اثر داره! ولی آمار تجاوز در کشورهای اسلامی کم هم نیست فقط خاموش و زیر پوستیه و به خاطر شرم و تابو و ... قربانی ها جرات بیان ندارند.
2- در کشورهایی که زن جنس دوم است و باور عموم این است که زن جنسی است صرفا برای ارضای نیاز مرد این چنین نگاه ها و حرف هایی نیز طبیعی است.
ولی حتی در کشورهای غربی هم اگه پوشش از حد متعارف زمان و مکان و فرهنگ بیشتر باشه مسلمه که نگاه ها و افکار نامناسبی را هم جلب می کنه!

الهام دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 16:49 http://mehrparvar.blogfa.com

نمیدونم چرا دنیا اینا تو بخش خانوادگی هم باید از هم جدا میبودند!؟ یعنی آیا در مکان عمومی هم امکان کنترل خودشون رو ندارن آقایونشون؟؟؟؟
الان در نوشتن یک پست مصونیتی مصمم شدم که اونجا جواب میدم ولی این موضوع رو تو پست صـ.یغه آنا هم گفتم که وقتی راجع به یه مسئله ای زیاد فکر بشه و حرف زده بشه اونقدر مهم میشه که انگار همه چیز به اون ختم میشه. وقتی خیلی زیاد رو تمایلات جنـ.سی تاکید بشه و خیلی تحلیلها براساس اون انجام بشه و همه وجود زن در جذابیت جنـ.سیش خلاصه بشه دیگه راهی جز جداسازی باقی نمیمونه.
یعنی نتایجی که میگیریم بستگی به پیش فرضهای ما داره که گویا قوانین عربستان به شدت پیش فرضهای مرضی ای داره در این زمینه...
تونیکتون مبارک بانو...حد در خطر افتادن اسلام رو ما خودمون تعیین میکنیم. هر جور صلاح میدونی اقدام کن

در جواب لایتراکان چنین چیزی گفتم. وقتی زیاد روی چیزی تاکید بشه هم به مردم القا میشه و هم حریص میشند.
بنویس. پست های خوب و منطقی می نویسی.
من خودم مراعات می کنم. مامان الان که از نزدیک دید گفت زیاد جذب نیست! بعدش یک فکرایی درباره اش دارم! من به این زودی از رو نمیرم!

گشتا دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 17:06 http://mazemaze.blogfa.com/

راستش من همیشه به حد وحدودهای الهی پایبند بودم وهستم. اما اصلا موافق نیستم که تو انتخاب لباس وحجاب تو جامعه اجبار وجود داشته باشه. به نظرم تو جاهایی مثل مترو واتوبوس و...و که گاهی خیلی شلوغ میشن خوبه که قسمت خانم ها واقایون جدا باشه (خودم تا حالا چند بار دیدم که ادمهای مریض چطور تو اینجور جاها باعث ازار دیگران میشن) اما این موردی که شما گفتین زیادی سخت گرفته بودن.
فکر میکنم تو جامعه ما هیچی سر جای خودش نیس. تو دانشگاه های ما حجاب اجباریه اما هیچ برخوردی با ارایش های افراطی وغلیظ که اصلا مناسب یک محیط اموزشی (حتی بدون حضور جنس مخالف) نیس، نمیشه. تو دانشگاه های مطرح اروپا با اینکه حجاب واسلامی وجود نداره حتی استفاده از لاک ناخن ممنوعه. همه دانشجوها مرتب اما "ساده" سر کلاس حضور پیدا میکنن. اما دانشجوهای ما مقنعه سر میکنن ومانتو میپوشن اما با ارایشی که دست کم توجه ادم رو از نظر زیباشناختی جلب میکنه واین مغایر با هدف حضور ما تو محیط اموزشیه. واروپایی ها چقدر خوب این موارد رو درک کردن وچقدر خوب رفتار وپوشش مناسب هر محیط رو تشخیص میدن ورعایت میکنن. همینم باعث میشه امنیت اخلاقی بیشتری تو محیط های اجتماعیشون وجود داشته باشه وادما "هرجا" جنس مخالف رو دیدن نخوان به ارضای غرایضشون بپردازن وطبیعتا الزامی هم برای وجود محدودیت های احمقانه ای مثل رستوران مذکور وجود وجود نداره. اونا یاد گرفتن که اگه دانشگاه جای درس خوندن، رستوران جای غذا خوردن وگپ زدن های دوستانه، بازار جای خریدن کردن ودیسکو وجاهای مشابه هم جای.... وهمینم باعث میشه وقتی وارد دانشگاه ورستوران ومرکز خرید و.... میشن رفتار وپوشش مناسب همون محیط رو داشته باشن. البته منطورم این نیس که اونجا مدینه فاضله است ومشکلی وجود نداره اما برای کسی که میخواد تو ارامش زندگی کنه وجسمش مورد احترام باشه بهتر از اینجاست. اینو وقتی تو خیابون های اونجا قدم میزنی (حتی با حجابی که به نظر اونا غیر متعارف هست) حس میکنی. اونجا میتونی مطمئن باشی که اگه خودت اهل ... نباشی دیگران کاری به کارت ندارد وانقدر چشم ونگاه فاسد وجود نداره. تا وقتی که خودت نخوای...

یک استادی داشتیم می گفت سرکلاس من حجابتون هر جور می خواهد باشه ولی آرایش نداشته باشید!!! من در حالت عادی یک رژلب ملایم دارم و ریمل ولی سرکلاس ایشون رژلب هم نمی زدم ولی یک عده انگار بدون آرایش عروس نمی تونند سر کلاس حاضر بشند!

ماهی سیاه کوچولو دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 17:55 http://1nicegirl8.blogsky.com

الان ناراحتین واسه تونیکه؟دلتون درد گرفته؟
واسه سوالتون هم اگه من تونیک خریده بودم بعدش مامانم میگفت جذبه نپوش بعدش لازم هم بود برم به سوالات انتونی هم جواب بدم
خب بهش میگفتم
آنتونی الان اصاب ندارما ... ما سیاه میپوشیم چونکه همیشه عزادار این هستیم که چرا اینجا دنیا اومدیم ...
بعدش خانوم اردیبهشتی یه بار معلممون گفتش که از دامن زن مرد میرود به معراج و از این چیزا...
بعدش من گفتم که مگه ما انگری بردزیم پسرا رو پرتاب کنیم؟بجای اینکه اونم موافق باشه یه سری حرکات غیرورزشی و غیراخلاقی که متناسب شان معلمی نبود از خودش نشون داد...
کاشکی آنتونی ایران بیاد...بعدشم خانوم اردیبهشتی من الان دو سه هفته ست فمینیست شدم(فمینسیت اصیل) ما نباید تونیک ترکونی کنیم
باید در مقابل غیر تونیکا بایستیم ...

آنا هم میگه کمپین تونیک پوشان راه بیاندازیم!!!

aftab mahtab دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 20:01

salam
man fekr mikonam hamechi bastegi be ejtema dare masalan to iran ya hamoon arabestan choon hamishe ye joori raftar shode ke vaay khodet ra beposhon , pesar ha va marda haris shodan ya behtare begam nadid badid shodan masalan age pesari to ye khaneva de bozorg shode bashe kheili chiza adi bashe vaghti miad biroon baghie ra ye joori negah nemikone( nemikhad taraf ra bokhre) hala t jamee ham hamintoor , masalan man alan khodam us zendegi mikonam aslan nemibinam ye mardi behem khire beshe aslan barash mohem nist tarafesh dare lokht migarde ya khesh ra pichone to chador, nemigam negah nemikonan, nemigam hizi nadaran vali kheili namasos in kara mikonan kheili adi, az etefagh age ziadi yeki khodesh ra beposhone barashon taajobe, masalan man khodam inja ye hejabe kocholo daram bazia azam miporsan chera? man hamishe rosari rangi saram mikonam ye rooz ye khanoom to library azam porsid chera ina saret mikoni goftam moslmoonam goft pas chera to inghard shad miposhi vali man kheili hara mibiam sar ta pa shoon siahe.
be nazare man bastegi be mohiti dare ke toosh adam zendegi mikone

بله! محیط خیلی خیلی بیشتر اثر داره! بیشتر از این باور که مردان بالفطره بمب جنسی هستند!

محمود دوشنبه 21 بهمن 1392 ساعت 22:24

سلام فکرمىکنم اگه فیلمنامه سلام بر خورشید مخملباف روبخونىد مبیندکه گذشته چه نگاه بد ى به زنها میشده

بله! بدتر بود ولی الان به شرایط ایده آل که هیچ به شرایط عادی نرسیده!

هرکول پوارو سه‌شنبه 22 بهمن 1392 ساعت 01:31 http://englishfilm.blogfa.com

بروید وبلاگ قبلیتان لطفا

چرا؟!

بانوی ماه سه‌شنبه 22 بهمن 1392 ساعت 18:42 http://mid-day-moon.blogsky.com

سلام.
نمیدونم شاید به قول اون اقا این محدودیت ها بیشتر توهین باشه به قشری که واقعا نگاهشون و حرکاتشون اینطوری نیست. اما من خودم به شخصه با اینکه نه عقاید مذهبی دارم و حتی خارج از ایران زندگی میکنم وقتی میام ایران یک جاهایی که میرم از بعضی از محدودیت ها ناراحت نمیشم. مثل جدا بودن واگن مترو یا زنونه مردونه بودن اتوبوس و یا کلا جاهای شلوغ مثل مکان های زیارتی. چون دور از جون خیلی از آقایون یعضی ها مثل حیوون میمونن.
یکشنبه توی شلوغی بازار بزرگ تهران که مردم داشتن له میشدن بین باربر هایی که اومده بودند بین شلوغی مردم چند تا آقا بودن که تقریبا از هیچ زنی با هر نوع پوششی برای لمس بدنشون نگذشتن.
درسته دیگه رستوران رو جدا کردن خیلی شوره اما چنین جاهایی واقعا لازمه چون بعضی ها واقعا بیمارن.

در جواب کیمیا گفتم تعدادی واقعا بیمارند ولی یک عده هم به این دلیل که زن جنس دومه و... خودشون را مجاز به این بی پروایی ها و بی اخلاقی هایی می دونند. وقتی تو این گونه جامعه ها زنی که مورد تعرض قرار بگیره حق اعتراض نداره و اگه حرف بزنه به وقاحت و صفات ناپسند متهم میشند و قربانی خودش محکوم میشه و... مردان برای آزار جنسی وقیح و جسور میشند!

کیمیا چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 01:00

بذارید مشاهده خودم در اتوبوس رو بگم.
اولا که 4 5 سال پیش بود و نوجوون بودم عصبانی بودم که چرا اتوبوس زنونه و مردونه داره.
بعد که دیدم چه مردهای مریضی پیدا می شن معترف شدم که این کار لازمه. تاکید می کنم همه مردها اون طوری نیستن ولی همون چند مورد این ضروریت رو ایجاد می کنن.
الان مدت هاست که می بینم وقتی تو زنونه جا نیست خانمها می رن تو مردونه می شینن. موافق هم هستم... اگه جامعه به جایی رسیده که زن از این کار احساس نا امنی نمی کنه، چه بهتر...
در جواب سوالتون که برای فرهنگ سازی چه باید کرد...
خانم اردی بهشتی ساده بگم، مساله فقط پوله. پول و مدیریت صحیح. مدیریت شغل میاره و شغل انگیزه برای تحصیل و پیشرفت، و فقط این طوریه که انرژی های وجود جوونا به یه مسیر مفید هدایت می شه. ولی فعلا که همه انرژی ها فقط از راه سکسه که راه خروجی پیدا می کنن...

یک عده که واقعا بیمارند ولی یک عده هم به علت این تفکر که زن را مظهر ارضای نیاز جنسی و تحریک شدن می دونه، به دلیل این باور که زن باید هزار و یک محدودیت را تحمل کنه مبادا مرد تحریک بشه و به علت این که القا شده که مرد یک بمب جنسی و در تحریک شدن خود بی اختیارند و توانای کنترل نیازهای جنسی شون را ندارند و... این توجیه را پیش خودشون می کنند که برای ارضای نیازشان مجاز به هر کاری هستند!

عطیه چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 08:19 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

هی هی! امان از طرز تفکر مالکانه نسبت به جنس مونث!
گاهی اوقات واسه اینکه خودم رو دلداری بدم میگم بازم شانس آوردیم تو عربستان یا افغانستان به دنیا نیومدیم! به هر حال اینم نیمه پر لیوانه دیگه دوستم!
در خصوص تونیک: چه جالب! همسر من نقطه مقابل همسر جان شماست! ایشان به شدت موافق لباسهای جینگیلی چسبون و تنگه! جوری که گاهی من بهش اعتراض میکنم که این لباس مناسب فلان مهمونی نیست. من راحت نیستم اینو بپوشم!!!!!!!!!!!!

من هم از این حس مالکیت خوشم نمیاد!
آقای اردیبهشتی هم یک کم شبیه مردان سوپرمنی هارت و پورت می کنه ولی زیر نشان حلبیش قلبی از طلا داره!!!!

ماهی سیاه کوچولو چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 10:26 http://1nicegirl8.blogsky.com

خانوم اردیبهشتی اسم منو تو جنبش تونیکی بنویسین
بنر وشعار و اینا با من

باشه حتما

الهام چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 11:18 http://mehrparvar.blogfa.com

وظیفه خودمون دونستیم از خانوم اردیبهشتی حضوری تشکر کنیم که از رو نمیرن و به آرمانها وفادارن و مارم تشویق میکنن.

شیوا 1876 چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 12:08

سلام
من بر این باورم که آموزش به موقع و رشد فرهنگی یک جامعه بر شکل گیری شخصیت ادمهای اون جامعه تاثیر گذاره، اینکه ما داریم به قهقرا میریم در واقع بلاییه که خودمون داریم سر خودمون میاریم. اگه ادعاهای ما جنبه شعار نداشته باشه و بیشتر بر عملکرد متمرکز باشه، شاهد چنین تبعیض ها و یا چنین اهانتها و جسارتهایی نمیشیم. اینکه هر کدوم از ما با دیدن صحنه هایی از این قبیل ( تعرض، تجاوز، نگاه بد و ...) عکس العمل نشون بدیم حتی برای همنوعمون ( حالا چه زن و چه مرد) این میشه عملکرد ما و رشد فرهنگی ما . من به نوبه خودم این شعار رو دارم به عمل تبدیل می کنم و اگر جایی این صحنه ها رو ببینم تا حد امکان عکس العمل نشون میدم چون باعث میشه برای بقیه که این صحنه رو می بینن بشه عادت، بشه وظیفه ، بشه قانون تا دیگه شاهد این تبعیض ها نباشیم. امیدوارم .

درست میگی!
راستی کامنتت که رسیده بود که!

admin چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 13:55 http://aaddminn.blogfa.com

به نظرم الان اونقدر ازادی هست که اگر کسی دنبال مسئله ای و موردی باشه در بازار ازاد به راحتی بهش دسترسی داره و نیازی نیست مزاحم افراد خانواده بشه به همین خاطر به نظرم نیازی نیست

دقیق منظورتان را متوجه نشدم؟! بازار آزاد برای روابط جنسی؟!
ببینید تو کشوری که زن جنس دوم و جزو مالمیک مرده، به زن به چشم دارای ارزشمندی نگاه میشه که هر مردی دوست داره از تیررس نگاه و دسترسی دیگر مردان دور نگهش داره و در ضمن این که بدش نمیاد ببینه دیگری چه مالی داره و... در حالی که به زن به عنوان انسانی برابر، صاحب اندیشه و قدرت برای تصمیم گیری و به دست گرفتن سرنوشتش نگاه نمیشه! فقط که موضوع جنسی نیست موضوع فراتر و پیچیده تره!

لیلا.س پنج‌شنبه 24 بهمن 1392 ساعت 09:56

سلام .من خیلی وقته که خاموش شما رو می خونم. مطالبتون واقعا کاربردی هست و همیشه دیدگاه هاتون متفاوتتر از دیگران. میتونم یا از طریق ایمیل یا از طریق کامنت چند راهکار بگیرم برای رفتارهای بچه گانه و قهر های همسرم؟ ممنون میشم که جوابم رو بدید.

حتما عزیزم. خوشحال میشم.
اگه خواستی به آدرسم یک ایمیل بفرست:
mayfamily83@gmail.com

زهراسادات جمعه 25 بهمن 1392 ساعت 21:00

نمیدونم دقیقا این کار درسته یا نه !!!
این جدا کردن رو میگم...
ببین مثلا تو همین کشور خودمون اگه مترو واگن جدای زنونه نداشت من هرگز سوار نمیشدم....
وحشتناکه بین مردایی که درصد بالایی هم توشون بیمار پیدا میشه که منتظرن دست کثیفشون رو جایی که نباید حرکت بدن....
یا اصلا همون نگاههایی که آدم رو یاد یک آهو میندازه که تو گله شیر ها وارد شده!!!
بخدا تجربه کردم این رفتارهاشونو که میگم...
اما خوب مثلا توی یک رستوران شاید زیاد لزومی نداشته باشه ...هرچند اگه یک روز تنها هوس کنی بری یه رستوران, نگاههای آزار دهنده بعضیا مجبورت میکنه که فرار کنی

مسلمه که توی کشورهای غربی هم یک سری موارد جداسازی میشه! حتی تاکسی های صورتی هست برای بانوان. من مخالف این موضوع نیستم. هر چیزی تعادلش خوبه نه اختلاط بیش از حد و نه جداسازی افراطی.
راستش اصل پست من درباره جداسازی نبود. درباره این دیدگاه جنس دوم به زن در چنین کشورهایی است.
راستش من یک بار به تنهایی رفتم رستوران حس بدی نداشتم! با پسرک هم که زیاد رفتم...

گلدونه چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 11:14

تو چقد پست گذاشتی تقصیر وبلاگستانه من که جا موندم. یکی درمیوند لینکها رو می پروند که نمی فهمیدم الان همه کلهم اجمعین ساقط شده از هستی

لینک من را خیلی قبل از ساقط شدنش قورت داده بود!

گلدونه چهارشنبه 30 بهمن 1392 ساعت 11:16

من اگه بودم که خواهر مادر بعضی ادیان رو جلوی چشم انتونی می اوردم اما فک نمیکنی دنیابدبخت به آینده خودش که تو اون کشور باید زندگی کنه فک کرده و مجبور بوده یه پاسخی بده که فردا دارش نزننبه عنوان محارب؟

بله! فکر می کنم با ملاحظه جواب داد!

افسانه صمیمی شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 20:36 http://callameh.blogfa.com

والا نمی دونم چی بگم.
هم نمی تونم بپذیرم این طرز رفتار رو برای محافظت، هم از یه طرفه دیگه می گم واقعیت جامعه ی ما اینه که اینجوری رفتار بشه. واسه اصلاح خیلی چیزا، نیاز به برنامه ریزی های بلند مدته که نه توانش هست نه شعورش.

+ خوب چرا آه و افسوس وقتی می تونید تونیک خوشکل رو پیش کسایی که مجاز هستید بپوشید؟!!!

اکثر مهمانی های ما قاطی است و مهمونی زنانه کمتر داریم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد