آیا اهلی شده ام؟!

سلام

کنار پسرک دراز کشیدم و دارم براش کتاب می خونم. به جایی رسیدم که روباه از شازده کوچولو می خواهد که اهلیش کند... تا هر وقت رنگ گندمزار را دید یاد او بیفتد... تا هر وقت صدای پای او را شنید از سوراخ بیرون بیاید... تا اگه قرارشون ساعت 4 باشه از ساعت 3 چشم به راه باشد و قلبش تند تند بزند...

می خوانم و چشم پسرک گرم می شود کم کم. می خوانم و بغض می کنم. می خوانم و بغض فرو می دهم مبادا پسرک بفهمد.

ولی پسرک این قدر خواب آلود است که متوجه نمی شود.

به آخرین گفته روباه که می رسم، آن جا که می خواهد آخرین رازش را به شازده کوچولو بگوید، اشک بی اختیار از گوشه چشمم جاری می شود.

با دلواپسی نگاه به پسرک می اندازم. نفسش آرام شده و خوابیده.

نفس راحتی می کشم و اشک بعدی اجازه عبور می گیرد. عبور از گوشه چشمم...

آن جا که روباه می گوید:« آدم ها این حقیقت را از یاد برده اند. اما تو نباید از یاد ببری. تو در قبال هر چیزی که اهلی اش کرده ای مسئولی، تا ابد. تو در قبال گلت مسئولی...»

می اندیشم که چه کسانی را تا به امروز اهلی کرده ام؟! آیا اصلا کسی را اهلی کرده ام؟! چه قدر مسئولم در قبالشان؟!

آیا کسی مرا اهلی کرده است؟! می داند که در قبال من مسئول است؟! تا ابد؟!

 

پیوست 1: پسرک امروز تولد دعوت است. تولد پسرک دیگری که تنها نیم ساعت از او بزرگ تر است! مادر پسرک بهشان می گوید دوقلوهای ناهمسان!!!

پیوست 2: دیروز در کلاس پسرک جشن خوراکی ها بود. برایش پیتزا مخصوص خودم را درست کردم و کیک شکلاتی، آن گونه که خودش دوست می دارد. اضافه درست کردم که با دوست هایش حسابی بخورند و خوش بگذرانند. دیشب که ازش درباره جشن پرسیدم گفت بیشتر بچه ها چیپس و پفک و ... آورده بودند! خوب! خوشمان آمد! همیشه فکر می کردم مادر هنرمندی نیستم! حالا نظرم نسبت به خودم عوض شد!!!!!

نظرات 25 + ارسال نظر
صنم چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 08:19 http://daftaresanam.persianblog.ir/

سلام چند دقیقس کامنت دونی بازه و من فقط سلام کردم
و نمیدونم دیگه چی بگم!!
آخه احساس مسئولیت میکنم برا کامنت گذاشتن برای دوستان!!!!
نمیدونم اونی که اهلی شده راحت تر یا بهتره بگم هدفمندتر زندگی میکنه یا اونی که از هفت دولت آزاده؟؟؟
تولدهای نزدیک بامزن و اینکه در نهایت مثلا اونایی که تو یه روز و یه ساعت دنیا اومدن چه سرنوشتی پیدا میکنن.....

آره دقیقا! مادر پسرک دیروز می گفت کاش تا دانشگاه با هم باشند!

ماهی سیاه کوچولو چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 08:46 http://1nicegirl8.blogsky.com

یادتونه یه بار بهتون گفتم مامان خوبی هستین؟
چه خوب که به حرف من رسیدین...
خب میدونین من نمیدونم اهلی کسی شدین یا نه ...
چرا میدونم اهلی آنا آریان و آبگوشت آنا شدین با اهلی پسری با اهلی اون شخصیت منفی هری پاتر که مامان هری رو دوست داشت...
چه کسانی را اهلی کردین؟
آنلاین های وبلاگتون +انا آریان+پسری+خانوم همسایه واحد بالایی+اون خانومه که ازش تونیک خریدین+همسر+داداشی+مامان اینا
میگم اینقدر باحال تعریف کردین از شازده کوچولو که دوست دارم دوباره بخونمش اصن به این جاهاش دقت نکرده بودم...خیلی سرسری خوندم فک کنم

آره فکر کنم باید با دقت بیشتری بخونی! اخه درست معنی اهلی کردن را متوجه نشدی! آدم که فروشنده تونیک را اهلی نمی کند؟!
در ضمن همسایه بالای ما خانم ندارد! دو سالی هست که از همسرش جدا شده است فکر کنم!

باران پاییزی چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 09:07 http://baranpaiezi.blogsky.com

امروز صبح به آدمهای زندگیم فکر می کردم به عزیزانم ، به دوستانم و به اونهایی که دوستم دارند. دلم گرفت از کسانی اهلی شدند اما بدجور ناک اوتم کردند نه با حرف نه با ضربه بلکه با رفتارشون.
خیر و نیکی می فرستم برای کسانی که اهلی ام کردند
پ.2: این حرفتون منو یاد فیلم حوض نقاشی انداخت. کتلتهای دست ساز مامانِ سهیل در فضای گرم خانه که نادیده شون میگرفت و خوراکیهای خوشمزه ی خانوم ناظم که در فضایی بی روح و سرد خورده میشد. چاشنی عشق روی خوراکی اثر میگذاره اگر چه فرم و شکل خاصی نداشته باشه. راستی هیچ بانویی بی هنر نیست خصوصن اگر مادر باشه.
حس خوب هنرمندی گوارای وجودتون بانو

راست میگی! هیچ بانویی بی هنر نیست.

omid1977 چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 09:29 http://omidkhan1977.blogfa.com/

با تبریک زادروز پسرک و ارزوی سلامتی و شادی پسرک در جمع گرم خانواده

اظهار شعف خود را بابت درک پینوشت 2 ابراز نموده به پسرک و اقای اردیبهشتی نیر تبریک عرض مینماییم این مهم را

ممنون.
یعنی اگه این مورد نبود کلا مردهای خونه ما خوشحال و سعادتمند نبودند؟!؟!؟!؟؟!

الها٠چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 10:44 http://mehrparvar.blogfa.com

خانوم اردیبهشتی هم هنرمندانه مادری میکنی، هم هنرمندانه مینویسی...خواننده های وبلاگ جزو اهلی شدگانت هستند

الهام چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 10:45 http://mehrparvar.blogfa.com

خانوم اردیبهشتی هم هنرمندانه مادری میکنی، هم هنرمندانه مینویسی...خواننده های وبلاگ جزو اهلی شدگانت هستند

آفرین چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 11:23

اگرخوب به پیرامونت بنگری توجه می شوی چه کسانی را اهلی خودت کرده ای!

عطیه چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 12:13 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

خوب معلومه که تو هم کسانی رو اهلی کردی...
آخ که منم عاشق این جمله ی روباه م.
و م بیشتر نگران این بخش هستم که : "تو در قبال هر چیزی که اهلی اش کرده ای مسئولی، تا ابد. تو در قبال گلت مسئولی"
تو مسئولی...

از کجا معلومه؟!

مرضیه چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 12:50 http://ghadaghan1.mihanblog.com/

چقدر این جمله رو دوست دارم.
منم به همین فکر میکنم.
آیامن تونستم کسی رواهلی کنم؟؟
وآیا اهلی شده م؟؟؟!
و مسئولیت بعدش

خلیل چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 19:27 http://tarikhroze3.blogsky.com

سلام،

هر خوردنی مزه ی خودش را دارد. بچه ها از این نظر پرفسورند!

پسر من که کلا در این زمینه استاد تمامه!

خلیل چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 19:30 http://tarikhroze3.blogsky.com

سلام دو باره،

روز 17 اسفند = 8 مارچ روز جهانی زن در " خانه اندیشمندان علوم انسانی " مراسم رسمی است. شاید پاسخی باشد برای پرسش شما!

ممنون

مخمور چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 20:26 http://masti0mastoori.blogfa.com

خانم اردیبهشتی عزیز سلام
شما کسانی را که برایشان می نویسید اهلی کرده اید
هر کس به اندازه ای تاثیری که از نوشته های شما می گیرد اهلی شما شده است . این جمله را هم به شما و هم به خودم و به همه دوستانی که در فضای مجازی می نویسند یادآور می شوم که مراقب باشیم شاید کسی از یک جمله ما برداشتی بکند گاهی این تاثیرات آنقدر تدریجی و در خفا اتفاق می افتد که ما متوجه نمی شویم . همه ما وقتی وبلاگی داریم و می نویسیم در برابر تک تک کلمات مان حتی نوع چینش کلماتمان مسئولیم

بله! ما در قبال هرکه اهلیش کرده ایم مسئولیم! فقط باید فهمید معنی اهلی کردن یعنی چی؟!

بانوی ماه پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 07:57 http://mid-day-moon.blogsky.com

شازده کوچولو خیلی کتاب قشنگیه . من به زبان اصلی خوندم و ترجمه کردم. گاهی فکر میکنم نویسنده اینقدر غرق همین کتاب شده که خودش شاید اهلیه شازده کوچولو شده و رفته پیشش به سیاره ی اون.
شاید گاهی ما اهلی شده باشیم اما به نظرتون ممکنه کسی رو تونسته باشیم اهلی خودمون کنیم؟

خوب این سئوال منم هست!

admin پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 12:58 http://aaddminn.blogfa.com

اگه قرار باشه در قبال همه چی اینقدر احساس مسئولیت کنیم فکر کنم از شدت وجدان درد باید بمیریم اصلا

اهلی کردن که دیگه اوج کاره

فکر کنم الان هم زیادی بی خیالیم نسبت به خیلی از مسئولیت هایمان!

admin پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 12:59 http://aaddminn.blogfa.com

خانم اردی بهشتی

درسته که حرفای رد و بدل شده تو کتاب خیلی مهمه اما
دیگه گریه کردن بابت این مطالب یه کم زیادی حساس بودن ها

فقط به خاطر اون نبود! چند روزه بنا به دلایلی دلم گرفته است!

مهدی پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 13:40 http://mehdi1818.blogfa.com

وبلاگ خوبی دارید...
موفق باشید.

ممنون

بی ربط پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 19:00 http://idleuser.blogfa.com/

در این مورد شک دارم: «تو در قبال هر چیزی که اهلی اش کرده ای مسئولی، تا ابد»

نظرتون محترمه! من هم موافق نیستم تا ابد ولی با مسئولیتش موافقم! چون اهلی کردن هم شرط داره

بهنوش پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 21:35

آدم گاهی اوقات مجبور می شه کسانی رو که اهلی کرده ناراحت کنه یا حتی بدتر، اون حس مسئولیتی که در قبالشون داره رو نادیده بگیره. اون وقت چی؟من الان احساس عذاب وجدان دارم دقیقا به خاطر همین موضوع.
تولد پسرکتون با تاخیر مبارک.

ممنون

نیره پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 21:40

واقعا شاهکاره اون کتاب...
خوراکی های ناسالم توی مدرسه؟ عجب!

فقط یک روز بود!

زن متاهل جوان جمعه 16 اسفند 1392 ساعت 00:58 http://zane-javan.blogfa.com

چه پسر خوشبختی که همچین مامان هنرمندی داره...

زهراسادات جمعه 16 اسفند 1392 ساعت 12:54 http://roozhaiepooch.persianblog.ir

این جمله واقعا زیباست قبلا هم شنیده بودم هربار هم منو به فکر فرو میبره

بی ربط شنبه 17 اسفند 1392 ساعت 10:21 http://idleuser.blogfa.com/

سلام
لطفاً میشه توضیح بدید که به نظر شما «اهلی کردن» با «مسئولیت» چه نسبتی با هم دارن و ما در مقابل کسی که اهلی اش کرده ایم چه مسئولیت یا مسئولیت هایی داریم؟ مثلن مسئول حفظ سلامتی اش هستیم یا مسئول خوشبختی اش یا ...؟

خوب من نمی دونم دقیق سنت اگزوپری چه چیزهایی را در حیطه مسئولیت اهلی بودن می دونه ولی باور دارم در قبال هرچیزی دیگه مسئول نیستی! حتی در قبال جدا شدن از کسی که اهلیش کرده ای! چون روباه با این که می داند باید از شازده کوچولو جدا شود باز اهلی می شود! جلوی رفتنش را نمی گیرد و وقتی شازده کوچولو میگه اصلا نمی خواستم ناراحتت کنم ولی خودت خواستی اهلیت کنم ... در جواب میگه درسته و وقتی می پرسه پس فایده اش چیه میگه به خاطر رنگ گندمزارها...
نشون میده مسئولیت اهلی کردن را بودن تا ابد در کنار اون فرد نمی دونه...
راستش از منظر من مسئولیت در قبال اهلی کردن یعنی ارزش و احترام گذاشتن به اون فرد، حسش و انتخاب هاش...
یعنی اون فرد هر چه که باشه و هر جور که باشه برات تا ابد با دیگران متفاوت باشه... خاطره ای باشه در ذهنت که هر وقت به یادش آوردی لبخند بزنی و لحظاتی که باهاش داشتی برات ارزشمند باشه...
همین حس تفاوت و احترام به نظر من یک جور مسئولیته که الان تو خیلی روابط رعایت نمیشه...

بی ربط شنبه 17 اسفند 1392 ساعت 17:18 http://idleuser.blogfa.com/

از توضیحات تون سپاسگزارم؛ از این توضیحات من این طور متوجه میشم که «ما در قبال کسی که اهلی اش کردیم مسئولیتی نداریم»
به نظرم «ارزش و احترام گذاشتن» به هیچ عنوان معنی مسئولیت نمی ده.
و البته متفاوت بودن و خاطره داشتن هم با مسئولیت پذیری کاملن متفاوته.
این قدر به نظرم این موضوع واضح هست که شک کردم نکنه اشکال از ترجمه باشه، به متن اصلی مراجعه کردم و دیدم که ترجمه کامل و دقیق هست : «“Men have forgotten this truth,” said the fox. “But you must not forget it. You become responsible, forever, for what you have tamed. You are responsible for your rose..»

به باور من، ما در قبال کسی که اهلی اش کردیم متعهد نیستیم؛ (ممکنه که ازش خاطره داشته باشیم یا برامون متفاوت باشه) مگر این که قول و قرار دیگه ای با اون فرد گذاشته باشیم.

راستش زبان اصلی کتاب فرانسوی و برای درک ظرافت های کتاب احتمالا باید به زبان فرانسوی مسلط باشیم که خوب من یکی نیستم!
بستگی داره شما چه تعریفی از مسئولیت و تعهد داشته باشید؟! تعریف شما چیه؟!

بی ربط یکشنبه 18 اسفند 1392 ساعت 15:28 http://idleuser.blogfa.com/

به نظر من مسئولیت از جنس تعهده، منشأ حقوقی و قانونی داره، ما وقتی از مسئولیت حرف می زنیم در واقع حرف مون رو یه یه قانون مستند می کنیم. (مثلن بر اساس قانون مالک و مستأجر، مالک مسئول است که هزینه تعمیرات اساسی ملک را بپردازد و ...یا مستأجر موظف است که ملک را در زمان معین تخلیه کند و ...)
در حالی که اهلی کردن از جنس دله؛ به این خاطر فکر می کنم «اهلی کردن» و «مسئولیت داشتن» هیچ ربطی به هم ندارن.

البته نظر شما محترمه و هر کسی نظر و برداشت شخصی خودش را داره!
ولی من حس می کنم شما فقط جنبه حقوقی و قانونی مسئولیت را در نظر گرفتید در حالی که برای من مسئولیت جنبه های دیگه ای هم مانند اخلاقی و احساسی داره.
به طور مثال ما میگیم ما در قبال نسل آینده مسئولیم. در حالی که هیچ قرارداد یا قانونی وجود نداره که حیطه مسئولیت و وظایف ما را نسبت به آیندگان کاملا مشخص و ما را موظف به انجامش کنه ولی این مسئولیت می تونه جنبه اخلاقی داشت باشد که در برگیرنده حفظ محیط زیست و ... باشه!
یا مثلا گاهی میگیم من در مقابل دوستم مسئولم در صورتی که این حس مسئولیت کاملا جنبه احساسی داره و در قانون هیچ قراردادی برای دوستی تعریف نشده!
به هر حال کلمات می تونند فریبنده باشند و هر کسی برداشتی ازش داشته باشه. همون طور که من حس می کنم از کتاب شازده کوچولو هرکسی برداشت شخصی خودش را داره که ممکنه زیاد هم به نظر نویسنده نزدیک نباشه!

یاسمین چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 18:36

سلام.یه چیز بگم نمیدونم شاد میشید یا کلا بی تفاوتید...اما باورهاتون رو من که خیییلی تاثیر گذاشته.تو هر وبی رفتم که مثلا خواسته بودن یه کم رنگ و بوی فمینیستی به وبشون بدن یه جوری از مردا بد میگفتن که انگار دشمن خونی هستن با مردا.انگار نه انگار که خدا این دو جنس رو برای آرامش هم آفریده.اما شما اصل اعتدال رو رعایت میکنید و این خییلی مهمه.
راستی واقعا واسه این داستان گریه کردید؟؟؟چه جالب.
من یه ویژگی دارم که شایدم یه بیماری باشه اما برخلاف بچگی که مدام گریه میکردم الان چندوقته بغض گلومو میگیره اما اشک از چشمام نمیاد.خییلی حس بدیه.احساس خفگی بهم دست میده.
خب من دیگه برم که تا فوتبال چیزی نمونده.

ای بابا! باختند که!!!!
فمیسنیت اصیل و واقعی انسان سالار و شایسته سالاره!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد