دومین یادداشت

با سلام، 

یه بازدیدی داشتم از یه کارخانه تولید روغن ، شاید بزرگترین تولید کننده کشور باشه.

یه نکاتی راجع بهش جالبه بدونید. 

1- سرمایه دار اصلی این شرکت عربستانی ها هستند ، یعنی همونهایی که ما اصلا قبولشون نداریم .

2- تنها آورده این سرمایه گذاران عرب برای این شرکت ، سیستم صحیح مدیریتی است. 

3- با همین فقط اصلاح مدیریتی هر ساله سودی در حدود 50 تا 100 درصد سرمایه میده. 

4- میدونستید که ماده اولیه همین روغن تقریباً 100 درصد وارداتیه. یعنی اگر نگذارند روغن خام وارد بشه دیگه روغنی برای مصرف کردن نخواهید داشت. 

5- می دونستید کشاورزی ما آنقدر عقب هست که تولید هیچ دانه روغنی در ایران به صرفه نیست. 


لطفاً نظراتتون را برام بگید . 


ممنون، آقای اردیبهشتی

نظرات 25 + ارسال نظر
برنا سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 08:51 http://Www.newday2014.blogfa.com

آقای اردیبهشتی عزیز
تولید چی در ایران مقرون به صرفه است؟؟
برای تولید هر واحد محصول، میزان مشخصی از منابع اولیه و انرژی باید مصرف بشه، وقتی کمی دقت کنیم میبینیم خیلی بیشتر از مقدار مورد نیاز داریم منابع اولیه و انرژی (از جمله انواع حامل های انرژی، آب، مواد خام، نیروی انسانی حتی و ...)مصرف میکنیم. درواقع داریم هدر میدیم....
حالا اینکه سرمایه دارهای یک شرکت بزرگ تولیدی که داره درست مدیریت میشه، عرب هستند که خود داستان دیگریست....یعنی ما به اندازه عربها هم مدیریت نمیدونیم، یعنی پول مملکت بجای اینکه همینجا هزینه بشه داره میره بیرون...اونم کجا؟ تو جیب عرب ها....کدام عرب ها؟ عربستانیها.....

جالب اینجاست که بدونید همون عربها بیشتر سود شرکت را در همون شرکت سرمایه گذاری میکنند.

khonekashonemozhe.blogfa.com سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 09:12

واقعااااا ؟؟ نمیدونستم که تولید هیچ دانه روغنی در ایران انجام نمیشه اونوقت توسط چه کسایی .. یعنی حتی اقتصاد عربها هم ازاقتصاد ایران قویتر ... خب بایدم اقتصادشون قوی باشه تو کشور اونا آدمای دزدی وجود ندارن که سرمایه و بیت المال کشور رو به غارت ببرن و باهاش برن اون ور دنیا.آدمای دزدی که وقتی به پستهای دولتی میرسن بجای دوبرابر کردن سعیشون برای خدمت و آبادکردن کشورشون از پول و مال این مردم که باید صرف خودکفاییشون بشه صرف درست کردن کارگاهها و کارخونه هایی بشه که جوونهاشون از بیکاری دربیان صرف کنترل بازاری بشه که تورمش کمر یه ملت خم کرده با میلیارها پول میرن و تا آخر عمرشون به ریش دیگران میخندن.

بله ، اینجاست که نقش قوه قضاییه پررنگ میشه.

ساناز سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 09:17 http://mahemoon.persianblog.ir

فکر نمی کردم اینقدر اوضاع خراب باشه.
من نسبت به عربستان حساسیت ندارم و اتفاقا کالاهای عربی هم دوست دارم.
ما فقط بلدیم به گذشته ای که ندیدم بنازیم و اونا هی پیشرفت هی پیشرفت حالا ما بیاییم بشینیم بگیم عربا فلان عربا بهمان اونا مدیریت دارن و پیشرفت می کنن چیزی که شما نوشتی و ما چشم هم چشمی و مدیریت کاذب.

آخه جالبه که ما سرمایه هامون را به خارج از کشور می بریم و سرمایه گذاری می کنیم و اونها میان در صنایع کلیدی ما سرمایه گذاری می کنند.

نیره سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 10:03

به نظرم به خاطر عقب افتادگی سیستم کشاورزی نیست. به خاطر کمبود آبه

استفاده بهینه از آب در کشاورزی یکی از سیستم های جدید کشاورزی هست.

آبی دریا سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 10:14

سلام.
وای هنگ کردم.
الان چی بگم؟؟
هرکدومشو تو یه پست میگفتین.
کم کم

اینها چشمه ای از یک دریا بود که ذکر کردم خدمتتون

نیره سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 10:15

یه سوال. چرا ما نباید عربستانی ها رو قبول داشته باشیم؟ واقعا چرا؟ چون فکر می کنیم نژاد برتر هستیم؟
به نظرم اونا توی خیلی چیزا از ما جلوترند.

شما از چه نظر عربستانی ها را قبول دارید؟

admin سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 13:44 http://aaddminn.blogfa.com

جالبه
تاحالا نشنیده بودم عربستانی ها تو ایران سرمایه گذاری کنن

چندسال اخیر دولت حمایتهای خوبی برای کشت کلزا کرده
من فکر میکردم صرفه اقتصادی داره
چون خرید تضمینی داره کشاورزا هم مایل به خرید هستند

کاش در مورد سیستم مدیریتی شون کمی توضیح میدادید

برای خودمون هم جالب بود.
واقعا نمیدونم کلزا چی شد. چیزی راجع به سیستم اوراکل شنیدید؟
تولید این شرکت 20 تن روغن در روز است . میدونی چه حجم کشتی نیاز داره؟

مهندس آینده سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 14:40 http://konkoorvaghei.blogfa.com

واقعا برای خودمون متاسفم

تاسف فایده نداره باید فکر چاره کرد.

مهندس آینده سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 14:46 http://konkoorvaghei.blogfa.com

ببخشید یه سوال داشتم
نویسنده خانم اردیبهشتی هستش ولی پایین بعضی از مطالب نوشته آقای اردیبهشتی
و بالای وبلاگ هر دو نفر رو نویسنده اعلام کرده...
قضیه چیه؟

والا این ایراد بلاگ اسکی هست . از اونها میتونید سوال کنید.

نیره سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 16:08

از خیلی از نظرها قبولشون دارم
سطح رفاه برای اکثریت مردم بالاتره نسبت به جامعه ما
شاید خنده دار باشه ولی من حتی فکر میکنم دموکرات تر از ما هم هستن
توی مدینه مسجد شیعیان هست ولی ما توی شهرهای مذهبی که هیچ تیو تهران هم مسجد اهل سنت نداریم. حجاب فقط در مکه و مدینه اجباریه و در شهرهای دیگه زنها هر پوششی که بخوان انتخاب می کنند.
در روابط زناشویی خیلی واضح و رک هستند و در نهایت ازدواج دوم و سوم می کنند و حقوق مالی همه زنها رو پرداخت می کنند. درحالی که اینجا مردها دنبال روابط موازی بدون پرداختن هزینه های مالی و آبرویی هستند. یعنی به نوعی مفت خوری!
از نظر امنیت خیلی بهتر از ایرانه. خود من تنهایی برای نماز صبح میرفتم حرم. ولی اینجا از تاریکی هوا به بعد جرات نمیکنم تنها بیام بیرون
و خیلی چیزهای دیگه.
ماها عادت کردیم اعراب رو مسخره کنیم درحالی که در خیلی چیزها از ما جلوترند. یه نگاهی به دبی که چهل سال پیش بوده بندازید و با بندعباس یا حتی کیش مقایسه کنید متوجه منظورم خواهید شد. خیلی بهتر از پول نفتشون استفاده میکنند و اکثریت مردم هم حاکمانشون رو دوست دارن.

والا حرفتون درسته حق باشماست.
ولی یک طرفه به قاضی نرید. خود عربها ایرانیها رو از لحاظ علمی و تکنولوژی خیلی قبول دارند.

باران سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 17:52 http://baraanebahar.blogfa.com/

درود
هر دم از این بام بری میرسد...تازه تر از تازه تری میرسد.... چرا وقتی هنوز در تولید اقلام ضروری و مورد نیازمون خودکفا نشدیم اینچنین بدنبال غ ن ی سازی هستیم واقعا عجیبه ها اگر همین انرژی و هزینه رو صرف گردش چرخ اقتصادی و تولیدی مملکت بشه قطعا اثر بخش تره یادمه چندی پیش از رسانه ملی اعلام کردند که در تولید گندم خودکفا شدیم ولی بعدترش به فاصله چندین ماه عرض کردند که هنوز در برهه واردات گندم هستیم و این تناقض رو نمیشدبا هم جمع کرد.. در زمینه دانه روغنی کلزا هم برای افزایش تولیدش حجم زیادی از تولیدات دانه های دیگه روغنی رو قطع کردند و به کلزا اختصاص دادند و واضحه که اینگونه اقدامات جوابگوی نیاز ها نیست و اصلا عقلانی نیست حال بماند که به قول جناب اردیبهشتی اینا چشمه ای از یک دریاست.... من در این زمینه تخصص و علم و مدرک دانشگاهی ندارم اما حتما باید راه حلی داشته باشه البته اگر مافیای قدرتمند واردات اجازه بدهند.......

این برمی گرده به برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت که اون هم خود حدیث مفصلی دارد.
ایزادات بسیار است و مردم در پی .....

شیرین سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 23:29 http://ladolcevia.blogfa.com

سلام،
یکی از دوستان به کشاورزی اشاره کرده اند و کمبود آب در ایران را سبب دانسته اند. ایشان و تمام همفکرانشان را دعوت می کنم در مورد صنعت کشاورزی اسراییل و درآمد حاصل از آن کمی مطالعه کنند و یادشان بیاورند که اسراییل در دامنه های آلپ نیست!
چیزی که خیلی بیش از حجم آب اهمیت دارد، مدیریت آن و سطخ تکنولوژی است.
ایران وضعیتش خیلی اسف بار تر از این حرفهاست ... اروپا و کشورهای عرب و چین نباشند به کل از زندگی ساقط میشوند ساکنانش :(( از استکان چای تان شروع کنید تا برسید به شیشه آب و مربا و شیشه دارو و آمپول ... تا سرامیک و چینی، تا اتوموبیل و وسایل نقلیه سنگین ... تا محصولات فراوری شده نفتی با کیفیت ... تا محصولات کشاورزی و غذایی ... تا پوشاک و کفش ... لیست تمامی ندارد!

بله بیشترین هدر رفت آب در ایران در بخش کشاورزی است.
اطلاعات شما هم راجع به واردات انگار خوب است؟

نیوشا چهارشنبه 13 اسفند 1393 ساعت 09:40

درد ما یکی دو تا نیست!
در ما از خودمونه!

بله ، اگر هر کس سعی کنه وظایف خودش را در چهارچوب خودش به نحو احسن انجام بده آن وقت میشه گفت که ما داریم به ست توسعه پایدار حرکت می کنیم.

مینو چهارشنبه 13 اسفند 1393 ساعت 13:02 http://milad321.blogfa.com

سر رشته ای در صنعت ندارم 'اما متوجه شده ام که سیستم کشاورزی ما در بعضی موارد مانند زمان جاهلیت اعراب است۰زادگاه من 'شهری ست که امور مردمش با باغداری و کشاورزی میگذشته۰هنوز نخل را به شیوه دستی گرده افشانی میکنند و یک نفر باید با طناب برود بالای درخت و این کار و مراحل بعدی را انجام دهد۰محصول مرکبات آن اکثرا هدر میرود چون صنایع تبدیلی ندارند۰آب هدر میرود چون سیستم آبیاری درست نیست و ۰۰۰۰۰الی آخر

بله متاسفانه تمام مواردی که شما ذکر کردید وجود دارد به مقدار زیاد ، و این وظیفه وزارت کشاورزی است که با رسیدگی به این امر کشاورزی را بروز نماید.

شیرین چهارشنبه 13 اسفند 1393 ساعت 22:04 http://ladolcevia.blogfa.com

خیلی وقت است از بازرگانی ایران بی خبرم اما چون سالها در صنعت ایران شاغل بودم می دانم که تمام تکنولوژی تولید محصولات مصرفی وارداتی ست. مثال می زنم: ماشین های تولید شیشه آلات - از هر نوعش - از ایتالیا وارد می شوند. خیلی از آنها توسط دیپلم فنی های ایتالیا طراحی شده و با patent ثبت شده اند و مهندس های ایرانی حتی از بکاراندازی و اپراتوری آنها با ظرفیت اسمی شان و اجرای PM شان عاجز بوده اند!! کوره های ذوب شیشه و فلزات اکثرا از آلمان تامین می شود. تکنولوژی کنترل فرایند معمولا از فرانسه و بلژیک می رسد. یا مثلا تکنولوژی تولید لوله های پلیمری مستقیما از آلمان می رسد و کار متخصصان ایرانی فقط در حد اپراتوری ست و الی آخر ...

بله حرف شما درسته ما در خیلی از زمینه ها ضعف داریم و وابسته هستیم. ولی لازمه به عرضتون برسونم که من تو این چند سال اخیر با تعدادی از فناوران و صنعتگرانی آشنا شدم که بصورت علمی به دانش های خوبی دست پیدا کردند که حتی اروپایی ها هم توش موندند. مثلا یکیش تولید و راه اندازی یک واحد پلیمری است که تماما با دانش ایرانی هست.

maahoor پنج‌شنبه 14 اسفند 1393 ساعت 18:25

حداقل تفاوت ما با کشور‌ها یا بهتر بگم دولتهای عربی‌ این هست که:

هر کاری با پول و مردم و مملکتشون می‌کنند حداقل این آینده نگری را دارند که چند تا شاهزاده درس خونده یا در حال تحصیل در انگلیس، در دانشگاههایِ خوب دارند که برمی‌گردند. ولی‌ کدوم یکی‌ از بچه‌های سران مملکت ما برایِ خودش آدمی‌ شد! که بعدش بتونه راه پدرش را بطورِ صحیح تری ادامه بده ... اینها حتا در حق خودشون هم بزرگوار و آینده نگر نبودند.

بله متاسفانه این هم معضل بزرگی است

مرضیه پنج‌شنبه 14 اسفند 1393 ساعت 22:33

خوشحالم که آقای اردیبهشتی هم دست به قلم شد و با ایجاد فضای اقتصادی و سیاسی وبلاگو جذابتر کرد . آقای اردیبهشتی امیدوارم تحریمها انقدر شدید بشه که کشور مجبور شه همه چیزشو خودش تولید کنه .

ممنون از نظر شما. ولی این را در نظر داشته باشید که هیچ کشوری نمیتونه به تنهایی تمامی احتیاجاتش رو برظرف کنه. اهمیت مدیریت در اینجا مشخص میشه که با محدودیت منایع بیشترین بازدهی را داشته باشید.

سمانه مالمیر جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 15:31 http://samatnt.blogfa.com

یاد حرف رئیس جمهور سابق افتادم در مورد برنج که می گفت تا وقتی میتونم برنج هندی رو ارزونتر وارد کشور کنم چرا باید تولید داخلی رو ادامه بدم...روغن هم همینطور:|
اگر فکر میکنی این صحبت درسته که بیام بحث کنم

شما هنوز حرف های رئیس جمهور قبلی را یادتون است، دوره جدید هم داره تموم میشه. همین حرفها را زدند که حالا وضعیتمون به اینجا رسیده یعنی دقیقا برگشت به عقب.

بهاره شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 10:18 http://myyass.blogsky.com

راستش منم خیلی از عربا خوشم نمیاد مخصوصا وقتی پای فوتبال در میون باشه. جای بسی تاسفه که اما اینقدر کشور عقب افتاده ای شدیم که حتی توی روغن هم خودکفا نیستیم. باید بگم 100 سود نوش جونشون باشه وقتی سران کشورمون دست روی دست گذاشتن.
آرزوی من آبادی ایران و دوباره قدرتمند شدنش حداقل در منطقه است.

خوب قدرتمند شدن که همینجوری انجام نمیشه . باید هر کس در هر جا مکانی که هست وظیفه و مسیولیتش را درست انجام بده.

مارال شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 10:46 http://mypersonalnotes.persianblog.ir

تمام اون سیستم کشاورزی خراب و مقرون به صرف نبودن و کارخونه با سرمایه گذاری خارجی داشتن برمیگرده به نداشتن مدیریت درست . همون که وقتی کسی بهش میرسه فقط فامیلاش رو میاره سر کار و چون نمیدونه تا کی سر کار هست میخواد در اسرع وقت جیب خودشو پر کنه .

بله فامیل بازی در ایران مرسومه.

کامران شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 11:41 http://taghtaghtagh.blogfa.com/

این موضوع جدید نیست
پایان نامه کارشناسی و ارشد من حق بر غذا بود به نکته هایی رسیدم که نگفتنش بهتره

خوب نکته هات را بگو تا ما هم استفاده کنیم. پایان نامه تو قفسه که به درد کسی میخوره.

ماهی سیاه کوچولو شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 12:28 http://1nicegirl8.blogsky.com

خب سیستم صحیح مدیریتی بزرگترین دستاورده حداقل اینکه مسیر درسته...
و اما راجع به ماده اولیه فکر میکنم کم کاری زیادی صورت گرفته ما الان چند سال تحریم هستیم اما خیلی ساله روغن مصرف میکنیم پس میتونستیم هم به تکنولوژی تهیه ش دست پیدا کنیم هم علمش رو پیدا کنیم چونکه کشور ما استعداد زیاد تولید داره هم بخاطر اقلیم هم بخاطر مواد اولیه ناخالص
پس اولین کم کاری متوجه مدیران تو رده های بالاست فقط اینجا بخش خصوصی میتونه ورود کنه و چرخه بیمار تولید رو درست کنه ک بیشتر موارد اونا هم بدنبال سود آنی هستن...
اینم باید در نظر گرفت ک همیشه تولید ماده اولیه به صرفه نیستش ک برای کشور ما شده توجیه... تو کشوری مثه ژاپن ک جزیره ست و آبها رو خشک میکنن تا بستر بسازن میشه نادیده گرفت ولی اینجا ک زمینهای کشاورزی هستش نیروی انسانی هست(نه برای کار دستی بلکه تحقیق و تفکر) خب خیلی زشته...فکر کنم به نیروها هم بها داده نمیشه
کلن ما اینطوری فکر میکنیم امروز رو بگذرونیم فردا خدا بزرگه...
راجع عربستان خب اونا تفکر کردن ک ما ک اینهمه پول داریم.... کشورمون هم ک برهوته بنابراین چیکار کنیم؟ یه کشور اقتصاد مریض پیدا کنیم ک راحت تولید کنیم و شاخ بشیم...دانه های روغنی فراوان پولم ک هست کشورمون هم ک برهوت آخ جون روغن...
ایرانی هم بره پولش رو حروم کنه و تو کشورهای عربی برج بسازه و شاد باشه.... مثلن الان میوه ها رو ببینین مثلن یه سیب رو ک نصف میکنیم بیروتش سالمه ولی توش گندیده چونکه چرخه نگهداریش معیوبه خجالت داره کشور ما ک تازه کشف نشده ک اینهمه اشتباه داریم...
اگه درست تفکر کنیم متوجه میشیم با کشاورزی مدرن میتونیم شاخ باشیم البته اینم بگما اونایی ک باید بدونن میدونن ولی اینجا یه ولی بزرگ هست...

شما هم اطلاعات اقتصادیت بد نیستا!!!!

مهندس آینده شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 20:04 http://konkoorvaghei.blogfa.com

جدی پرسیدم!
قضیه این آقا اردیبهشتی چیه؟
چون فکنم نویسنده خانم اردیبهشتی هستن

خانم اردیبهشتی: قضیه اینه که وبلاگ ما از اول دو نویسنده داشت،همین طور که توی لینک وبلاگ قبلیمون توی بلاگفا مشاهده می کنید و توی عنوان. بعد که اسباب کشی کردیم بلاگ اسکای متاسفانه با وجود تلاش هایمان نتونستیم دو نویسنده در وبلاگ داشته باشیم. قضیه خیلی پیچیده ای نیست واقعا!

خلیل دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 18:16 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

یاد داشت کوتاهی بود. سیستم مدیریتی مهم ترین مشکل ما است. در مورد واردات مواد اولیه اش هم کاش می نوشتید چه بود و مقایسه می کردید با استانداردهای متوسط دنیا. با سپاس

سلام بر شما،
مواد اولیه که عرض کردم روغن خام که 100 % وارداتی است و با هیدروژناسیون تبدیل به روغن های مختلف می شود. از لحاظ استاندارد که مطابق استاندارد دنیا است ولی مواد خامش وارداتی هست و این کار رو مشکل می کنه.

عصرونه یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 02:16 http://www.asroooneh.blogfa.com

از این روغنها استفاده نکنید ؛ من سالهاست فقط و فقط از روغن زیتون که اون رو هم از کارخانه های روغن زیتون در رودبار تهیه میکنم و روغن کنجد هم که تازه یکسالیه فکر کنم اومده تجریش استفاده میکنم . درسته هزینه کمی میره بالا اما یاد گرفتم که غذامو کم روغن و بدون سرخ کردن اماده کنم .
در جواب اوناییی که میگن گرونه میگم فرض کنید ماهی 1 لیتر هم که استفاده کنید میشه 12 لیتر هر لیتر رو 30 تومن که اگه از کارخونه هم بگیرن ارزون تر در میاد میشه 360 تومن ...نه زیاد استفاده دارن 500 تومن . یعنی سالی 500 تومن بدیم اما قلب و کبد سالم داشته باشیم بده؟

راستش ما خودمون که سال هاست استفاده نمی کنیم ولی در مورد روغن زیتون رودبار هم باید بگم که همین سال پیش ما از یکی از کارخونه های بزرگ روغن زیتون رودبار دیدن کردیم. مسئولش می گفت الان خود رودبار زیتون نداره. به خاطر آفتی که بین درختان اون شهر همه گیر شد. و اذعان هم می کرد که روغن زیتون های مصرفی خودشون هم از رودبار نیست. ولی جایی را معرفی کرد که روغن زیتون نسبتا خوبی بهمون داد.
منظورم اینه باید در خرید روغن زیتون هم بسیار دقت کرد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد